X-lite X-802R Helder en Nolan N63 Burlesque helmen test: Wat zijn de verschillen?

07-03-2016

Afgelopen jaar heb ik de kans gehad om de X-lite X-802R Helder en de Nolan N63 Burlesque naast elkaar te testen. Ik heb deze twee bewust gekozen om eigenhandig de verschillen te ervaren tussen een topmodel als de X-lite X-802R (prijs: €549,95) en een ‘instapmodel’ als de Burlesque (prijs: €179,95). Ik ben vooral benieuwd om te zien of het prijsverschil van €370 het waard is en wáár die meerwaarde dan vandaan komt.

X-lite X-802R Helder

Persoonlijk vind ik de X-lite er ongelooflijk goed uit zien. Het matzwarte design met de rode strepen en de streep van patronen van parelmoer op het midden van de helm vind ik erg strak. Die patronen van parelmoer vind je ook terug op de achterkant, beschaafd maar toch springt het eruit. Andere details, zoals de roostertjes in het rood op beide wangen of het “World Champion” logo in de stof maken het geheel af. De helm is ontwikkeld met hulp van de jarenlange ervaring van X-lite in het topsegment van de motorsport met coureurs als Casey Stoner en Jorge Lorenzo. De X-802R is gemaakt van ‘composite fiber’, wat zo’n beetje vertaald als samengestelde vezels. Het komt erop neer dat deze helm qua techniek zich kan meten met de allerbesten.

Natuurlijk moet een helm er ook goed uit zien, het is buiten je motor om waarschijnlijk het eerste wat men van je ziet. Bovendien, als je ergens naar binnen gaat neem je je motor vaak niet mee en om toch te laten zien dat je motorrijdt is een toffe helm aan de arm mooi meegenomen. Maar de basisfunctie is toch om je bolletje te beschermen, mocht het rubber onverhoopt het contact met het asfalt verliezen. Gelukkig heb ik niet kunnen testen hoe deze helmen zich verhouden in een ongeval maar aangezien ze beiden op de markt zijn verschenen ga ik er voor het gemak maar even van uit dat ze beiden voldoen aan de veiligheidsvoorschriften.

Het eerste wat ik merk bij het opzetten is de pasvorm. De X-lite zit behoorlijk strak om m’n hoofd, wat ik eigenlijk een prettig en veilig gevoel vind. Bovendien zullen de wangstukken nog iets worden teruggeduwd naarmate ik ‘m langer draag. Tijdens het rijden merk ik dat de geluidsisolatie erg goed is, iets wat voor mij persoonlijk zeer belangrijk is. Ondanks dat ik altijd oordoppen gebruik kan de helm ook veel bijdragen aan de reductie van het geluid, en dat bewijst de X-802R. Bovendien is de helm met z’n gewicht van 1360 gram vrij licht te noemen wat bijdraagt aan het comfort. Ook lijkt de helm aerodynamisch gezien goed in orde, er zijn eigenlijk geen noemenswaardige turbulenties voelbaar.

Tijdens de warme zomerdagen werkt de ventilatie op het (voor)hoofd voortreffelijk waardoor ik m’n hoofd koel kan houden, niet onbelangrijk! Waar het lapje stof onder m’n kin in de zomer ervoor zorgt dat de warmte toch wat moeilijker de helm uit kan, is het tijdens deze koude dagen juist weer prettig en heeft Johan Cruijff weer gelijk gekregen. Bijkomend voordeel: vliegend ongedierte komt niet zomaar buurten in de helm.

Nolan N63 Burlesque

Zoals gezegd is de Burlesque van een ietwat andere orde dan de X-802R. Maar qua design vind ik ‘m meesterlijk geslaagd en ik heb er alleen maar positieve reacties over gekregen, dat zit wel goed dus! De charmante ‘pin-up girl’ die met me meereist heeft altijd een glimlach op haar gezicht en krijgt die dus ook vaak retour.

Als ik de helm voor het eerst op m’n hoofd zet merk ik gelijk een aantal dingen die het prijsverschil kunnen verklaren:

Ten eerste, de pasvorm van de helm. De helm zit zeer comfortabel maar niet strak, ondanks dat dit de goede maat is voor mij. Ook lijkt er in de helm meer ruimte te zijn, wat voor sommigen misschien wel als prettig ervaren kan worden. Persoonlijk vind ik een strak zittende helm, wellicht onterecht, extra veilig voelen.

Ten tweede, de geluidsisolatie. Die is beduidend minder maar niets dat een paar oordoppen niet kunnen verhelpen.

Ten derde, het materiaal. De materiaalkosten voor een helm zijn de grootste kostenpost en om kosten te kunnen besparen is dit het eerste wat veranderd wordt. Composite fibers hebben plaatsgemaakt voor plastic en daardoor is het gewicht ietwat hoger, namelijk 1420 gram.

En als laatste, de sluiting. Dit is namelijk een zogenaamde snelsluiting, zoals de naam zegt: lekker snel bij het op- en af doen van de helm maar net wat minder veilig dan een dubbele D-sluiting.

Maar zijn die verschillen nou storend? Nee, eigenlijk niet. Tijdens het rijden is er zoals gezegd wat meer windruis dus oordoppen zijn aan te bevelen, maar de pasvorm is erg prettig. Bovendien zorgt de ventilatie ervoor dat ik ook hier m’n hoofd koel kan houden. Helaas is er geen lapje stof voor onder de kin aanwezig maar hier biedt een colletje uitkomst. Qua aerodynamica zit het met de Burlesque ook wel snor, absoluut geen last van turbulentie (door de helm dan).

Conclusie

Is de X-802R €370 extra waard? Dat hangt af van de eisen die je stelt aan een helm en niet onbelangrijk: je budget. Ik vind de Burlesque een zeer goede helm die voor mij voldoet aan alle eisen waar een helm aan zou moeten voldoen. Comfortabele pasvorm, licht en hij ziet er ontzettend tof uit. Maar extra’s zoals goede geluidsisolatie en een echt strakke pasvorm mis ik toch wel na een tijdje, zeker als ik van de Burlesque naar de X-802R switch. Voor wat betreft helmen is de X-802R toch wel het neusje van de zalm en indien je de €370 extra liever uitgeeft aan een helm dan aan andere accessoires zoals een uitlaat dan is de X-lite de helm voor jou. Anders is de Burlesque zeker een goede aankoop waar je je geen buil aan zal vallen.

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK