KTM 1050 Adventure test: Koninklijke machine voor het A2 rijbewijs

11-10-2015

KTM 1050 Adventure test: Koninklijke machine voor het A2 rijbewijs (2015) - Twee uur te laat, en met een gezonde spanning voor de reis die voor mij ligt stap ik zondagavond op de motor om zo ver mogelijk Luxemburg in te komen. Een blik op buienrader.nl verraad dat ik er goed aan doe mijn regenpak aan te trekken en mij op te maken voor een natte start van mijn vakantie. Een vakantie die ik samen met de nieuwe KTM 1050 Adventure ga doorbrengen en die ondanks de verregende start mooi weer, mooie uitzichten en geweldige wegen in petto heeft. Naast de ‘Route Des Grandes Alpes’ pak ik ook de ‘Route Napoleon’ mee waar ik mooi kan testen hoe deze ogenschijnlijke Koninklijke KTM machine zich houdt op een keizerlijke weg.

Met je A2 rijbewijs op een dikke Adventure!
Maar eerst, de motor. Met de introductie van de KTM 1050 Adventure heeft KTM een toevoeging voor het A2 rijbewijs in haar assortiment opgenomen. Met de 1190, de 1190R, de nieuwe 1290 en nu dus ook de nieuwe 1050 is het Adventure segment van KTM goed gevuld. Voor ieder wat wils zeg maar. De 1050 heeft een maximum vermogen van 70 kW en daardoor past de motor binnen de regels van het A2 rijbewijs, mits je hem legaal terugbrengt naar 35 kW uiteraard. Toch wel vet om met je net behaalde rijbewijs direct op een dikke Adventure te kunnen en mogen rijden! Zeker door de, overigens zeer comfortabele, zitpositie heb je echt het gevoel een dikke 1290 Adventure te rijden. Met een zithoogte van 850 mm zit je lekker hoog en voel je je echt de koning van de weg.


De jongste telg in de Adventure familie
Met een prijs van €14.689,- is deze jongste telg in de Adventure familie geen goedkope motorfiets. Echter, in vergelijking met zijn grotere broers toch minimaal €3.000,- goedkoper. Tel hierbij op dat de 1050 standaard is voorzien van ABS, Traction Control (TC), Ride-by-wire, slipper clutch, verschillende rijmodi en dat de motor geschikt is voor het A2 rijbewijs, dan is de prijs zeker te rechtvaardigen. Het rijwielgedeelte van de 1050 is grotendeels gebaseerd op die van de 1190.  Zo is hetzelfde buizenframe gebruikt en is ook de aluminium swingarm 1 op 1 gekopieerd van de 1190. Om de productiekosten te verlagen zijn er echter wel een aantal verschillen. Zo heeft de 1050 geen elektronische vering en is de dunnere WP voorvork niet instelbaar. Ook is de 1050 is voorzien van gietwielen waardoor de motor minder geschikt is voor off-road avonturen waar spaakwielen, zoals op de 1190 en 1290, toch wel de voorkeur genieten. Dit heeft dan wel weer als voordeel dat de motor iets lichter is en met een volle tank 230 kg weegt.

Rijmodi
De motor heeft mede hierdoor dan ook geen standaard ‘off-road’ modus. Je kan tijdens het rijden kiezen tussen ‘Sport’, ‘Street’ en ‘Rain’. In de sportstand is de gasresponse het meest direct en grijpt de TC minimaal in waardoor je kan driften, mocht je die ambitie hebben. Je merkt in de sportstand dat de 1050 er maar al te graag vandoor wil scheuren waardoor het met het ‘Ready to Race’ karakter wel goed zit. En doordat KTM er bij de 1050 voor gekozen heeft de banden iets smaller te maken dan bij de 1190 is ‘ie mede hierdoor lekker wendbaar in de bochten terwijl je tegelijkertijd tot 140 km per uur op de snelweg geen verlies in stabiliteit merkt. Een prima combi voor mijn trip door de Ardennen, Vogezen, de Jura en de Alpen. In de ‘Street-stand’ merk je dat het gas iets rustiger reageert en dat het volle vermogen van de motor iets geleidelijker op het achterwiel wordt overgebracht. In geen enkele rijmodus heeft het gas een aan/uit karakter waardoor het dus vrijwel altijd soepel en gecontroleerd sturen is op de 1050. Zelfs op de wat minder gladgestreken wegoppervlakken. De ‘Rain-stand’ zorgt er tot slot voor dat alles iets gezapiger gaat. Het vermogen komt heel geleidelijk vrij en de TC en ABS grijpen snel in. Wel zo veilig tijdens een regenachtige tocht door de bergen.

Luxemburg, tanken!
Maar goed, terug naar mijn regenachtige start van de motorvakantie. Het stukje naar de Ardennen kan ik ondertussen wel dromen en ik schat dan ook in dat ik met mijn volle tank net tot aan Luxemburg kan komen zonder te tanken. Van mijn huis tot aan het hotel dat ik gekozen heb is het 340 km en dat past binnen de actieradius van 1050 Adventure die is voorzien van een riante 23 liter tank. Ik besluit als zuinige Hollander dan ook pas te tanken in Luxemburg om een paar euro’s uit te sparen. Echter merk ik dat het de laatste kilometers voor de grens met Luxemburg wel erg hard gaat met het brandstofniveau op het display waardoor vlak voor de grens alle alarmbellen gaan rinkelen. Het scherm met informatie heeft plaats gemaakt voor een constante waarschuwing die mij aan de noodzaak van een tankstop herinnert. Met een milde spanning rijd ik rustig door in de regenmodus, hopend dat ik het tot de grens haal. De kilometers schieten voorbij, geen tankstation te bekennen en mijn spanning neemt toe. De waarschuwing op het display lijkt steeds dringender mijn aandacht te vragen en ik besluit van mijn plan af te wijken en gewoon de Garmin zumo 590LM in te stellen op het dichtstbijzijnde tankstation. Die was gelukkig dichtbij en, wellicht nog belangrijker, die was in Luxemburg! Uiteindelijk bleek de melding op het scherm een storm in een glas water te zijn aangezien ik aan de pomp ‘slechts’ 18.3 liter heb getankt. Goed om te weten dat er een ruime marge zit op wat het display aangeeft en wat de werkelijke kilometers zijn die ik nog kan rijden.

1290 plezier op een 1050
Ook de rest van mijn vakantie lijkt in het teken van de regen te staan. Ik herpak mijn bagage om deze zo strak mogelijk en waterdicht op de motor te bevestigen. De koffers geven voldoende ruimte voor mijn kleding en camera spullen en de waterdichte KTM Powerparts bagagetas zorgt er bovendien voor dat ook al mijn kampeerspullen ‘gewoon’ achterop gebonden kunnen worden.

Na een paar uur regen breekt de zon gelukkig door en kan ik écht genieten van mijn vakantie met de 1050 Adventure! Tijdens het rijden vraag ik mij meermaals af waarom je in godsnaam een 1290 nodig hebt als je voor minder geld evenveel plezier kan beleven op de 1050. De 1050 heeft genoeg vermogen om elke situatie aan te kunnen. Ok, de off-road mogelijkheden zijn dan wellicht wat beperkt door de afwezigheid van gespaakte wielen, maar voor normaal gebruik is de motor meer dan capabel. Onderin heeft de motor genoeg koppel om het de straatstenen op zijn minst lastig te maken om op hun plek te blijven liggen. Boven de 6.000 toeren merk je dat je iets minder snel accelereert om vervolgens bij 8.750 toeren in de begrenzer te schieten. Hierdoor is het op de 1050 een spelletje in van snel schakelen om lekker op tempo te blijven. Toch durf ik te zeggen dat je op de op de 1050 het 1290 gevoel evenaart voor het A2 rijbewijs. Dat op zich is al een prestatie waar KTM trots op mag zijn.

Nadelen
Natuurlijk ontdek je tijdens een tocht van ruim 4.000 km ook nadelen aan een motor. Zo vind ik het jammer dat het kuipruitje tijdens het rijden niet gemakkelijk aanpasbaar is. Het lukt wel, maar om het voor elkaar te krijgen moet je de nodige gevaarlijke capriolen uithalen waardoor het toch echt aan te raden het kuipruitje alleen tijdens stilstand aan te passen.

Een tweede nadeel vind ik de afwezigheid van een middenbok. Nu is een middenbok als extra te verkrijgen, maar mijn KTM was hier niet mee uitgerust en zeker in de bergen vind ik het af en toe handig om de motor op de bok te zetten in plaats van de minder stabiele zijstandaard.

Een derde nadeel heb ik eigenlijk alleen in de eerste fase van mijn reis ontdekt. Als je remt zakt de motor vrij ver door in zijn vering waardoor het afremmen altijd een milliseconde later gebeurd dan je verwacht. Na een paar dagen was ik hier echter wel ‘gewoon’ aan gewend waardoor je je af kan vragen of dit echt een nadeel is. We scharen dit onder het kopje ‘muggenziften’.

Een derde nadeel op een tourmotor zoals de Adventure 1050 vind ik de afwezigheid van cruisecontrol. Een logische verklaring hiervoor kan gevonden worden in kostenbesparing, maar persoonlijk heb ik er wel wat extra geld voor over om toch iets relaxter kilometers (snelweg) te vreten. Een laatste nadeel kan wellicht worden gevonden in de frequentie waarin je moet schakelen. Om lekker op snelheid te komen moet je zoals eerder aangegeven vrij snel en vaak schakelen. Persoonlijk heb ik mij hier niet aan gestoord maar voor de luie rijders onder ons kan dit als negatief punt bestempeld worden.

Route des Grandes Alpes!
Na een paar dagen rijd ik via het bochtenparadijs in de Jura naar Genève om via Thonon-les-Bains de Alpen binnen te rijden. Mijn hotel ligt aan de voet van de Alpen en ik kan niet wachten om de volgende dag van haarspeldbocht naar haarspeldbocht te scheuren. Mijn enthousiasme maakt na een prima nacht plaats voor de grootste teleurstelling van mijn trip. Regen, regen en nog eens regen met een vooruitzicht op meer en meer regen. Tijdens het rijden probeer ik in gedachten mijn gevoel te beschrijven om over te brengen hoe groot de teleurstelling is als je al die mooie wegen voor je ziet en er eigenlijk niets mee kan. Ik kan me zo voorstellen dat het een beetje hetzelfde aanvoelt als met een erectiestoornis stranden op een onbewoond eiland met 20 Victoria Secret Angels. Kijken kan wel, maar echt plezierig zal het waarschijnlijk niet worden. Haarspeldbochtjes aan elkaar rijgen krijgt dan toch een ander gevoel en ik besluit de Alpen uit te rijden om zo snel mogelijk naar mijn tussen-etappe in de Alpen te rijden: Orelle. Bij mij beter bekend als skigebied maar in de zomer ook zeer aantrekkelijk voor motorrijders.


Gelukkig komt na regen zonneschijn. En zo ook tijdens mijn etappe van Orelle naar Barcelonnette de volgende dag en de rest van mijn vakantie in Nice. Via ge-wel-di-ge wegen en adembenemende cols heb ik intens genoten van het weer, de uitzichten, de route en met name ook van de KTM Adventure 1050. De route die ik gekozen had voor de KTM bleek een schot in de roos. Het is met recht een Koninklijke machine die zich als een vis in het water voelde op de Keizerlijke weg van de Route de Napoleon en tijdens het betere bochtenwerk bij de Route des Grandes Alpes.

Conclusie
Concluderend kan ik dan ook zeggen dat ik zonder twijfel dezelfde route nog een keer zou rijden op de KTM 1050 Adventure. De motor doet alles goed wat ‘ie moet doen. De gasresponse is direct maar rustig, de zithouding is comfortabel, de remmen zijn goed, de motor ligt stabiel in de bocht en ook op het rechte stuk voelt de 1050 Adventure solide aan. Stuk voor stuk eigenschappen die ervoor zorgen dat de motor vertrouwen geeft waardoor je reizen zoals mijn tocht de Alpen zonder probleem kunt doen.



Daarnaast is de motor multi-inzetbaar. Elk type rijder kan zijn of haar eigen plezier uit de 1050 halen. De waaghalzen zetten de rijmodus in ‘sport’ en gaan driftend de bocht in om er vervolgens met een wheelie uit te racen. De wat rustigere toerrijder zoals ik heeft wel ‘gewoon’ een bak vermogen tot zijn of haar beschikking en kan daarnaast door het soepele rijgedrag en de precisie in de bochten eindeloos plezier beleven op de 1050 Adventure.

Tot slot kan ook de beginnende rijder op een geknepen model in alle rust de kneepjes van het ‘Adventure-vak’ leren om na een paar jaar later met vol vermogen het maximale uit de motor te halen. De 1050 is zeer gemakkelijk door de dealer op 35 kW te zetten of juist op vol vermogen. Dit gaat elektronisch en binnen 15 minuten is het geregeld. De toevoeging van de 1050 aan de reeds druk bezette Adventure familie kan ik na mijn tocht door de Alpen dan ook zeer goed begrijpen. KTM heeft het voor elkaar gekregen om de ‘baby Adventure’ volwassen en krachtig genoeg te maken om voor zowel de beginnend bestuurder als voor de ervaren motorrijder een uitdagende en volwaardige motor te zijn. Een aanrader voor de avonturiers binnen (en buiten) het A2-rijbewijs!

Videocompilatie vakantie KTM 1050 Adventure

Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK