Peugeot Metropolis RS test: Echt motorrijden met je B rijbewijs? Het kan!

14-08-2015

Peugeot Metropolis RS test (2015) - Motorscooters, ze zijn niet persé mijn favoriet. Toegegeven, ze zijn handig in de stad want je kan je boodschappen erin gooien, je helm erin opbergen en het feit dat ze automatisch schakelen is ook makkelijk. Geldt dit echter niet vooral voor steden zoals Milaan of Barcelona waar de afstanden een stuk groter zijn? En niet onbelangrijk, waar het klimaat ook wat uitnodigender is om elke dag te motorrijden? Dus ben ik erg benieuwd of de Peugeot Metropolis mij op andere gedachten kan brengen. Oja, het is nog een driewieler ook!


Azijn pissen

Bovendien heeft ondergetekende, en als ik om me heen kijk ben ik daar niet de enige in, vaak het gevoel dat er op een motorscooter om één of andere reden geen beschermende kleding gedragen hoeft te worden. Waar dit gevoel vandaan komt is mij een raadsel, misschien heeft het iets te maken met het feit dat een groot deel van de tripjes binnen dezelfde stad zijn als waar je woont, maar uiteindelijk slaat het natuurlijk nergens op. Daarnaast moet ik zeggen dat ik ze over het algemeen ook gewoon niet zo mooi vind. Het ranke uiterlijk zoals je dat bij een naked of sportmotor vindt, is over het algemeen een beetje afwezig bij motorscooters. Maar oké, genoeg azijn gepist want eigenlijk is de Peugeot Metropolis RS een ontzettend prettige motorscooter en ik zal je uitleggen waarom.

Sterke eerste indruk

In het eerste jaar van Brikkels hebben wij de Quadro 350D getest en we kregen bij het ophalen van het testmodel het advies mee om de eerste bocht rustig aan te doen “want het sturen werkt iets anders dan op een normale motorfiets”. Eigenwijs als ik ben heb ik het een ‘beetje’ rustig aan gedaan en jawel, de Quadro en ik gingen rechtdoor. Om de bocht door te komen moest je toch wel wat meer met je armen werken dan dat ik gewend was en dus ben ik des te blijer verrast dat de Metropolis eigenlijk zoals een normale motorscooter aanvoelt. Want zoals je misschien is opgevallen is de Metropolis een driewieler, maar qua rijsensatie is er niet gek veel verschil met de TMAX behalve dan dat omvallen wat moeilijker is. Sterker nog, tijdens scherpe bochten bereik je op een gegeven moment een maximale hellingshoek waarbij je voelt dat er wat wordt geblokkeerd en de Peugeot niet meer schuiner kan. Een soort veiligheidsnet wat op zich best een goed idee is.


Details

Nu ik er een tijdje op rijd moet ik zeggen dat ik de Peugeot ook steeds meer om z’n uiterlijk ga waarderen. Toegegeven, ik zie mezelf er niet snel op rijden maar details zoals het LED stadslicht, het oranje omlijste rooster op de voorkant, de stijlvolle achterlichten en de toch best wel chique voetplaat (alleen op de RS) maken voor mij wel duidelijk dat het Peugeot menens is. Menens in de zin dat ze hier een zeer serieuze poging doen om mensen met een B-rijbewijs te verleiden om toch over te stappen naar deze driewieler. En waarom ook niet? Ideaal voor in de file, in de stad en de snelweg is ook geen probleem. Bovendien zie ik dat veel mensen ook even omkijken of zelfs een praatje komen maken en over het algemeen zijn ze dan vrij positief, de Metropolis heeft zeker een eigenaardig smoelwerk meegekregen. Bovendien ziet de algehele afwerking er zeer solide uit en vind ik persoonlijk de cockpit chique uitstraling hebben, net als de gehele motorscooter. Laat dat maar aan de Fransen over!

Ondanks dat ik onderweg ben met een driewieler is dat niet iets waar ik tijdens het rijden mee bezig ben en ik denk dat dat een mooi compliment is naar de ingenieurs uit Parijs. Eigenlijk het enige moment wanneer je tijdens het rijden daarmee bezig bent is het moment vlak voordat je stil komt te staan voor een stoplicht. Door middel van het indrukken van een knop zorg je er namelijk voor dat de Peugeot rechtop kan blijven staan! Het indrukken moet echter wel gebeuren bij snelheden onder de 20km/u maar na een aantal keer proberen heb je dat trucje in de vingers en hoef je dus niet meer een voet uit te steken om je motor overeind te houden. Ideaal voor gemakzuchtige mensen zoals ik. Leuk detail is dat je de Metropolis in vrijwel elke stand kan blokkeren, dus spectaculaire poses voor het stoplicht zijn zeker mogelijk. Wanneer de toerenteller vervolgens boven de 2500 rpm uitkomt wordt het systeem automatisch gedeblokkeerd en kan je je weg weer soepeltjes vervolgen.

Spoiler-alert

En ik zeg soepeltjes met een reden want zolang je over goed asfalt rijdt, zijn er nauwelijks vibraties in de gehele motorscooter te ontdekken. Ik wil het geen vliegend tapijt noemen, dat is namelijk voorbehouden aan de Zero of de BMW C-evolution, maar het komt akelig dicht in de buurt. Echter, zodra de weg voor me wat minder wordt, komt er toch wel een gebrek naar boven. Het gebrek aan comfort namelijk. Het beste waarmee ik het kan vergelijken zijn de ‘wasbord’ wegen die wij als Brikkels in Afrika zijn tegengekomen, waarbij het er met een echt beroerd wegdek af en toe zo hevig aan toe gaat dat het lijkt dat de voorkant er straks vandoor gaat zonder mij. Hoe anders dat kan valt binnenkort te lezen op brikkels.nl wanneer de test van de Yamaha Tricity online komt. Spoiler-alert: dat kan beter. Gelukkig hebben we in Nederland over het algemeen niet te klagen over de kwaliteit van het wegdek en kan je met de Metropolis overal dus zeer comfortabel komen. Bovendien zorgt de 399cc grote monocylinder met z’n 27.4kW en 38Nm ervoor dat je vrijwel overal als eerst weg bent. Daar komt bij dat de geringe breedte van de Peugeot 775mm bijdraagt aan het gevoel van gebruiksgemak in de stad want je prikt ‘m overal tussen, zonder problemen. Bedenk daarbij dat om onderuit te gaan over tramrails of natte zebrapaden met de Metropolis je wel érg je best moet doen en je voelt al aan: dit is toch wel een heel makkelijke manier om je van A naar B te verplaatsen door de stad. Verder hebben ze bij Peugeot geprobeerd het leven zo makkelijk mogelijk te maken voor de bestuurders door de Metropolis standaard van een 12V aansluiting te voorzien en uit te rusten met een ‘smart key’ waardoor contactloos starten een feit is en je je sleutel in altijd in je zak of tas kan laten zitten.

Turbulentie

Hoe zit het dan met jezelf vervoeren van A naar B over de snelweg? Hier komen eigenlijk twee minpunten aan het licht. Ten eerste de windbescherming, want die is niet heel goed en dat wordt veroorzaakt door het wat sportievere kuipruitje op deze RS. Het verstelbare ruitje in de hoogste stand zetten zorgt voor veel turbulentie om m’n hoofd heen dus de laagste stand is dan de betere; dan zit ik vol met m’n kop in de wind maar in ieder geval zonder turbulentie. Dit is uiteraard eenvoudig te verhelpen door bijvoorbeeld een aftermarket ruitje aan te schaffen of de standaard Metropolis te kopen. Maar dat wil je waarschijnlijk niet want dat is net alsof je voor Ronald de Boer kiest in plaats van Frank: minder cool. Het tweede punt is dat de gehele ergonomie ervoor zorgt dat ik na anderhalf uur op de snelweg onderuitgezakt ga zitten en daardoor last van m’n onderrug krijg. De rugleuning is weliswaar verstelbaar maar dat mag helaas niet baten.

Ik was eigenlijk van plan nu iets te zeggen over hoe ongelooflijk groot de benzinetank wel niet is en een bijdehante opmerking maken of ze in Parijs de Peugeot misschien niet wat meer bagageruimte hadden kunnen meegeven. Na 200 kilometer geeft de benzinemeter namelijk aan dat ‘ie nog iets minder dan tweederde gevuld zou moeten zijn maar na de brochure van de Metropolis te hebben bestudeerd moet ik tot de conclusie komen dat de benzinemeter niet helemaal z’n werk deed. Er gaat namelijk 13.5L in en de actieradius zou rond de 300km moeten zijn. Dat is jammer want het was een dolkomische opmerking geweest. Anyway, volgens diezelfde brochure zouden er twee integraalhelmen in de Metropolis moeten passen maar dat is mij niet gelukt. Wat me wél is gelukt, en wat overigens niet bepaald een prestatie is, is het openen van de ‘achterbak’. Dat gaat namelijk door middel van de druk op een knop maar alleen als je dichtbij genoeg bent, ideaal dus als je met een tas boodschappen aan komt lopen.

Conclusie

Tijd om de vraag of ik op andere gedachten ben gebracht door de Metropolis te beantwoorden. Het uiterlijk heeft me nog altijd niet weten te overtuigen maar dat ligt niet aan de Peugeot, dat ligt aan mij. Ik vind echter wel dat er een stijlvolle motorscooter voor me staat, met alle voordelen van dien, die ook te berijden is met het B-rijbewijs. De rijeigenschappen ben ik daarentegen zeer enthousiast over zolang je niet in of door België hoeft te rijden. Tel daarbij op dat je met een verbruik van 1:22 inderdaad ongeveer 300km ver komt en je hebt voor €10.299,- een zeer geslaagd alternatief voor de auto en zelfs standaard motorscooters! Dus als je aan het nadenken bent over een Smart, TMAX, Quadro of Twizzy, maak dan ook zeker een testritje op de Metropolis.

Test: Dennis
Foto’s: brikkels.nl
Bouwjaar: 2015
Klik hier voor de technische specificaties.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK