Yamaha MT-07 Moto Cage test: Toegankelijke urban funbike

30-07-2015

Yamaha MT-07 Moto Cage test (2015) - Betaalbaar motorplezier krijgt een nieuwe betekenis met de Yamaha MT-07 Moto Cage. Voor €7.999,- heb je een nieuwe motorfiets van hoogwaardige kwaliteit en een funbeleving die ik voor het laatst op de Honda MSX of Husqvarna TR650 heb meegemaakt. Yamaha omschrijft de motor dan ook zeer terecht als ‘urban funbike met exclusieve componenten’. De motor straalt, mede door zijn opvallende uiterlijk, speelsheid uit. En deze speelsheid merk je vervolgens ook op de weg, want de MT laat zich zonder bokken van de ene in de andere bocht scheuren en is tussendoor zeker niet vies van een wheely-tje hier en daar. Urban funbike pur sang dus, en ik geloof dat ik een mooie week voor mij heb liggen op de Yamaha MT-07 Moto Cage!


MT-07 Moto Cage
Het uiterlijk van de MT-07 Moto Cage lijkt direct uit de Japanse underground graffiti scene te zijn gereden. Zwart met rood wordt tot in de details gecombineerd en naar mijn mening is dit zeer goed gelukt. Zo is het voorwiel rood en het achterwiel zwart, niet omdat het een schade motor betreft, maar gewoon om de industriële esthetiek te versterken waarmee Yamaha de MT-07 Moto Cage heeft vormgegeven. Een kritische blik van dichtbij zorgt er bij mij echter wel voor dat ik sommige accenten ‘goedkoop’ vind overkomen. Zo zie je de stikkers met de rode of zwarte bolletjes op het kontje, de tank en op het frame heel duidelijk zitten door de plaklijnen die verraden dat het niet af fabriek erop gespoten is. Ook lijkt het alsof het schuurpapierachtige papier dat op de tank geplakt zit er binnen een aantal maanden vanaf kan vallen. Ik snap wel dat al deze ‘extra’s’ de motor een stoer uiterlijk geven, maar rechtvaardigt dit de €800,- die je meer betaalt ten opzichte van de standaard MT-07? Die overweging zal je zelf moeten maken, ik heb er in ieder geval mijn twijfels over.


Totaalpakket
Hier stoppen dan ook gelijk mijn twijfels. Want, zoals ik in de intro al een beetje verraden heb; wat een FUN-bike is dit! De combinatie van zitpositie, breed stuur, korte wielbasis (1400mm) en een laag gewicht (179 kg) zorgt ervoor dat je naar hartenlust kan gooien en smijten met de MT. De 17 inch wielen geven vervolgens ook vertrouwen in de wat snellere bochten en bij het maken van een test noodstop blijkt ook de ABS prima zijn werk te doen. Een totaalpakketje? Dacht het wel! Voor €8000,- heb je een motor die helemaal af is, en op de goedkoop ogende stickers en rode accenten na kwalitatief prima in orde is! Sterker nog, mochten de puur esthetische extra’s van de Moto Cage editie je gestolen worden, dan ben je voor €7200,- al klaar. Natuurlijk hoort hier nog wel een Akra demper a €1.046,- bij en dan ben je toch echt wel het spreekwoordelijke mannetje (of vrouwtje natuurlijk).

Wheelie-machine
Yamaha heeft met de MT-07 een motor gecreëerd waar je zonder problemen op weg rijdt. Ook als je een paar jaar niet meer hebt gereden. Ideaal voor starters en heropstappers dus. Waar het voor de beginner (of heropstapper) een mooie eerste stap in de motorwereld is, daar is het voor de veeleisende motorrijder die toch net even iets meer wilt ook goed toeven op de MT-07. Je kan hem je wil op leggen en als jij er gek mee wilt doen, dan kan dat! Nu ben ik zelf niet een grote held op het gebied van het maken van een wheelie, maar tegen het schreeuwend verlangen van de MT om de lucht in gestuurd te worden valt niets in te brengen. Zoiets van: “ik moest wel meneer de agent, ik had geen keus!”. Eigenlijk hebben alleen de KTM’s en de Husqvarna TR 650 mij eenzelfde wheelie-gevoel gegeven. De motor wil gewoon non-stop zijn voorwiel de lucht in knallen, en het motorblok is vervolgens zo soepel dat je zonder probleem je gas zo kan doseren dat je de wheelie zo lang of kort kan maken zoals jij het wilt.

Zitpositie
De zitpositie is goed en het zadel zit comfortabel. De zithoogte van 805 mm is perfect voor mijn hoogte van 1.82m. Beide voeten kunnen gemakkelijk aan de grond terwijl ik voor het stoplicht wacht. Overigens, wat is het heerlijk om je voeten aan de grond te zetten bij de MT-07. De Akra pruttelt er namelijk lekker op los, en bij het weg rijden voel je de lucht uit de uitlaat tegen je enkels blazen. Heerlijk! Als je vervolgens over een van de vele drempels van Nederland heen scheurt valt de zachtheid van de vering op. Lekker als je rustig je woon-werk-ritje maakt, maar voor de wat sportievere ritjes wil je toch een iets strakkere (afstelbare) vering.

Verbruik
Het display is zoals we het kennen van Yamaha: overzichtelijk en alles wat je nodig hebt is te vinden. Naast de km-teller en de zeer duidelijke gear indicator zie je ook je gemiddeld verbruik en de brandstof meter. Bij rustig rijgedrag haal je gemakkelijk 1:27 en zet je het gas er iets meer op richting de 9.000 toeren dan is een verbruik van 1:17 nog steeds zeer redelijk. Naast het lage aankoopbedrag hoeft de MT-07 dus ook in het dagelijks gebruik niet veel te kosten. Met een 14 liter tank betekent dit bovendien dat je je best moet doen om dagelijks bij het tankstation je motor vol te gooien. Mooi meegenomen!

Motorvreugde
Na een paar dagen spelen op de MT-07 Moto Cage betrap ik mezelf erop dat ik in de vrije avonduurtjes ‘gewoon’ even ga rijden omdat het kan. Gewoon even spelen. Een beetje zoals ik dat ook deed toen ik net mijn eerste motor had gekocht. De motor haalt een bepaalde motorvreugde naar boven waarvan ik niet wist dat ik hem kwijt was. Ik rijd mijn favoriete avondrondje richting Zandvoort - Bloemendaal en ondanks de zachte vering moet ik zeggen dat ik hem heerlijk sportief vind sturen in de bochten. Snel of langzaam maakt daarbij weinig tot niets uit. Ik heb het gevoel dat ik eindeloos schuin kan gaan zonder dat de motor een kik geeft. De soepele gasresponse en de lineaire vermogensopbouw zorgen er bovendien voor dat je tijdens je bocht zonder al te veel problemen wat extra gas kan geven zonder dat dit tot een oncontroleerbare acceleratie-explosie leidt.

Conclusie
De Yamaha MT-07 Moto Cage haalt het kind in je naar boven. het is dan ook niet voor niets dat de MT-07 de meest verkochte naked van 2014 was. De motor combineert looks met functionaliteit en prima rijeigenschappen. Dat ‘ie vervolgens genoeg vermogen heeft om af en toe gecontroleerd het luchtruim te kiezen is een mooie bijkomstigheid. De ABS werkt goed en geeft zoals altijd vertrouwen op momenten dat je die situatie net even iets anders had ingeschat. Tot slot zit het ook meer dan goed met het bochtenwerk en is de gasreponse voorspelbaar in de meest positieve zin van het woord. Dat ‘ie qua esthetiek dan misschien niet helemaal is wat ik van de meerprijs van €800,- voor de Moto Cage editie had verwacht neem ik met al deze positieve punten met liefde op de koop toe. En voor een nieuwprijs van €7.999,- hoef je het eigenlijk niet te laten. Toch zou mijn voorkeur naar de standaard MT-07 met Akra dempers gaan voor ongeveer hetzelfde geld. Yamaha heeft hoe dan ook een zeer toegankelijke motor gebouwd die voor zowel de beginner, heropstarter en ervaren rot nieuwe betekenissen kan geven aan motorplezier.


Tekst: Hugo
Foto’s: Brikkels.nl
Jaar: 2015


Opmerking voor de A2 rijders onder ons: De MT-07 is af fabriek (zonder meerprijs) op 35kw leverbaar. Yamaha geeft overigens zelf aan dat zij de MT-07 niet achteraf op 35 kW kunnen leveren. Dit kan dus alleen vooraf af fabriek geregeld worden.

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK