Kawasaki Versys 650 test: Alleskunner voor het A2 rijbewijs

11-06-2015

De randstad, leuk als je van drukte houdt en je naast het werk in de grote stad ook het strand een beetje in de buurt wilt hebben. Minder leuk is het als je als fanatiek motorrijder graag een paar mooie bochtjes wilt sturen om gewoon even je verstand op 0 te zetten en heerlijk te rijden! Om de rechtlijnigheid en de saaiheid van de Noord-Hollandse wegen enig tegenwicht te geven probeer ik zo veel mogelijk weekendjes richting de Eifel of Ardennen te verkassen om op die manier toch aan mijn motor-trekken te komen. Dit weekend is het weer zover: Vianden in Luxemburg staat op de planning. Mijn kameraad tijdens deze tocht? De vernieuwde Kawasaki Versys 650 die geschikt is voor het A2 rijbewijs!

Toertocht Luxemburg
De tocht naar Vianden, Luxemburg is georganiseerd door mijn oude rijschool (Jaap Schulz) en samen met een mannetje of 140 rijden we in een zeer goed vol te houden tempo (lees: stapvoets) richting onze eindbestemming. De Versys, die door Kawasaki omschreven wordt als een motor die niet in hokje is te stoppen, toont zich tijdens de eerste kilometers al direct als soepele en comfortabele motor waarop ik het gevoel heb dat ik zonder problemen de nodige kilometers kan maken.

Tourer + pakket
Na wat strubbelingen met de koffers en het inpakken in de ochtend (het duurde bovengemiddeld lang voordat ik door had hoe het relatief simpele systeem werkt) zit ik nu prinsheerlijk op de Kawa alvast vooruit genietend van wat ongetwijfeld een mooi weekendje sturen zal worden. De koffers die bij het Tourer+ pakket worden meegeleverd zijn overigens voorzien van binnentassen die het heel gemakkelijk maken om de inhoud van je koffers naar je hotelkamer te dragen zonder de volledige (zware) koffer mee te hoeven zeulen. Aangezien ik de sportschool vaarwel heb gezegd is dit geen overbodige luxe en dit draagt bij aan het algehele gevoel van gemak dat ik al direct ervaar bij de Kawasaki Versys 650.

Gemak en comfort
Het gemak begint eigenlijk al bij de zitpositie, die zoals op veel all road motoren lekker rechtop en hoog zit waardoor ik een soort ‘king of the road’ gevoel krijg. De zithoogte is met 845 mm niet extreem hoog, maar zorgt er wel voor dat ik met mijn 1.82m bij het stoplicht een beetje moet gaan verzitten om mijn voet volledig aan de grond te krijgen. Het zadel is comfortabel zacht en zeker ook voor een eventuele duo-passagier is het goed toeven achterop. De 21 liter brandstof tank voelt breed aan en dat zorgt bij mij voor een gevoel dat ik op een 1200cc fiets zit. En tot slot is ook de kniehoek comfortabel waardoor niets een mooie tocht in de weg lijkt te staan.

Wat een looks!
Zoals gezegd rijd ik in colonne richting Luxemburg en dat is op zijn zachtst gezegd niet echt mijn ding; het is met een gemiddeld gangetje van 80 km per uur over de snelweg tuffen, en zelfs als we in het meer bochtige België aankomen is het rijden in een grote groep niet spectaculair. Op het overigens zeer goed af te lezen display zie ik klein in beeld ‘eco’ staan. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te weten dat 80 km per uur in de 6e versnelling economisch verantwoord rijden is, maar het is toch mooi om te zien dat de Kawa aangeeft wanneer je zoveel mogelijk kilometers uit je brandstof perst. Gemiddeld over het weekend heb ik overigens een gemiddelde van 1:25 gehaald wat er op neer komt dat de motor een actieradius van (25x21 liter) 525km heeft!. Zeer behoorlijk als je je bedenkt dat dit niet alleen snelweg kilometers zijn geweest.


Maar goed, terug naar de dag vandaag. Ondanks het langzame tempo geniet ik van het weer en de gedachte aan morgen: lekker sturen! In de tussentijd heb ik tijdens een van de stops de mogelijkheid om de motor van dichtbij te bekijken. Natuurlijk is smaak persoonlijk en kan hier niet echt een objectief oordeel over gegeven worden, maar wat mij betreft ziet de Versys 650 er stoer uit. De strakke neus in combinatie met de (optionele) mistlampen geven de motor een stoer karakter dat uitstraalt wat Kawasaki op haar website beloofd: een motor die niet in een hokje is in te delen en net zo goed als sportmotor te gebruiken is als een stadsmotor of juist een motor om bergwegen te bestormen. De vernieuwde neus met twee koplampen sluit duidelijk aan bij de Ninja lijn van Kawasaki waardoor ‘de groenen’ wellicht een grotere doelgroep aanspreken met de Versys 650. Door haar strakke lijnen straalt de motor een racegevoel uit en mede dankzij de 17 inch full road wielen is de Versys echt een straatmotor die in staat is haar racelooks op de weg kracht bij te zetten.

Een andere strak staaltje design zie je terug bij de koffers die in lijn staan met de motor zoals dit ook bij de Z1000SX het geval is. Het monteersysteem is zo gemaakt dat de motor niet inboet op haar looks als de koffers niet bevestigd zijn. Het display van de motor is overzichtelijk en goed afleesbaar tijdens het rijden. Het kontje, voor veel billenmannen toch een belangrijk onderdeel, ziet er strak uit en heeft geen overbodig poespas. Alles aan de motor lijkt te kloppen. De enige minpuntjes esthetisch gezien zijn de afwerking aan de binnenkant van de kuip en de (optionele) gear-indicator die er wat oubollig uitziet. Echter hebben deze punten mij geen moment gestoord en de strakke lijnen en het vernuftige koffersysteem maken het wat mij betreft een geslaagde motorfiets.

Stadsmotor
Enfin, genoeg gekletst over het uiterlijk. De foto’s spreken voor zich en je kan daar dan ook het best je eigen mening over vormen. Laten we terug gaan naar het rijden. In Haarlem heb ik al kunnen ervaren dat de motor zich goed houdt tijdens een stads ritje. Laag in de toeren bokt de motor niet en de gasresponse heeft geen aan/uit karakter. Stapvoets over een klinkerweggetje is dan ook geen enkel probleem. Bij het straatje keren heeft het stuur een fijne uitslag waardoor je je draaicirkel erg krap kan houden. Door het ranke karakter van de Versys, zelfs met koffers, lijk je overal tussendoor te kunnen schieten en sta je binnen no-time vooraan bij het stoplicht. Al deze punten opgeteld maken de Versys een fijne stadsfiets. Dikke ‘check’ in het hokje van stadsmotor dus. Nu nog achterhalen hoe de motor zich als sport- en toermotor laat besturen.

Sport en toermotor
Eenmaal in Luxemburg aangekomen, en nu het juk van de overige 140 motorrijders tijdens de tweede dag van me af is geschud, kan ik het sport- en toergedeelte van de Versys ontdekken. Ik stel mijzelf dan ook ten doel de Versys 650 sportief de Luxemburgse ‘bergen’ door te sturen. Ik stel de achtervering wat strakker in door een simpele draai aan de knop onder het zadel en ik ben klaar voor het mini walhalla aan bochten dat voor mij ligt. Overigens is ook de voorvering 41 mm upside-downvork vrij gemakkelijk instelbaar en kan je de vering geheel naar eigen wens instellen. Ik laat de vering lekker strak staan en de Versys 650 laat zich vervolgens na een vluchtige draai aan de gashendel gewillig hoog in de toeren van bocht naar bocht sturen en het lijkt net alsof de motor al het werk voor mij doet. Vanaf bocht één geeft de motor een bak vertrouwen waardoor ik optimaal kan genieten van de omgeving en de bochtige wegen. De motor voelt wendbaar en licht aan waardoor ik geen probleem heb de motor heen en weer te smijten van haarspeldbocht naar haarspeldbocht. De remmen presteren bij het aanremmen voor een bocht zeer goed en de gasresponse is net als in de stad rustig en zonder aan/uit effect waardoor ook de langzame haarspeldbochten geen uitdaging hoeven te zijn. En mocht je toch een onverhoopte noodstop maken dan is het fijn om te weten dat de ABS over je schouder mee kijkt en altijd klaar staat om in te grijpen mocht het nodig zijn.

Is er dan helemaal niets negatiefs te noemen?
Na een uurtje sturen parkeer ik de motor op een mooi uitzichtpunt om in alle rust de plussen en minnen van de motor op te tellen. Tot dusver heb ik eigenlijk alleen pluspunten ervaren: goede en comfortabele zitpositie, strakke looks, handige koffers, soepele gasresponse, goede remmen en een vertrouwenswekkende wegligging. Stuk voor stuk punten die de motor een topper in haar klasse maken.

Is er dan helemaal niets negatiefs te noemen? Met gevaar als muggenzifter afgeschilderd te worden kan ik wel wat punten benoemen. Allereerst valt het vermogen van de paralel-twin motor onder de 6000 toeren gewoon tegen. Het is een beetje alsof je op je fiets in de 20e versnelling probeert weg te komen, er gebeurt heel weinig in het begin. Pas nadat je een beetje in de toeren bent merk je dat de motor zich op haar gemak voelt en dan kan het feest beginnen. Een tweede nadeel vond ik het kuipruitje. In welke stand ik hem ook zette, hij zorgde voor een soort klappering van de lucht die je ook in een auto ervaart als je maar 1 raampje open hebt staan. Het laatste negatieve puntje, of eigenlijk puntjes, zijn de afwerking binnen de kuip en de oubollige gearindicator.

Conclusie
Maar wie heeft er een goed uitziende gearindicator nodig als je lekker aan het scheuren en sturen bent over de opvallend goede wegen in Luxemburg! Waar ik eerder al een dikke check in het hokje van ‘stadsmotor’ heb gezet kan ik na een weekend spelen op de Kawasaki Versys 650 zeggen dat hij ook een check in zowel het hokje voor ‘sportmotor’ als ‘tourmotor’ verdiend. Ik geniet met volle teugen en ik moet de mannen en vrouwen van Kawaski een compliment geven voor hun geslaagde poging om de Versys 650 opnieuw te bouwen zonder hem in één hokje stoppen. Wat je doel ook is, de Versys 650 kan er ongetwijfeld een goede kameraad bij zijn. Ik heb in ieder geval het gemak in de stad ervaren, het comfort op de snelweg, de soepele rijeigenschappen in de bergen en de adrenaline tijdens een snelle doordraaier. Alles wat ‘ie doet, doet ‘ie goed. Met recht een all road motor waarop je zowel in de drukte van de randstad als in het bochtenwalhalla van de Eifel of de Ardennen ultiem motorplezier kan hebben.

De prijs? €8.899,- voor de standaard versie. Het Tourer+ pakket waar mijn Versys 650 mee is uitgerust kost je €999,- meer.

In totaal zijn er vier verschillende accessoire pakketten voor de Versys 650 beschikbaar:

Link naar de specificaties: klik hier




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK