Zero SR test: Is elektrisch het nieuwe motorrijden?

08-06-2015

Twee jaar geleden konden wij voor het eerst een testverslag schrijven over het merk Zero en toen hadden ze nog niet eens de beschikking over demomodellen. Nee, we moesten toen naar de importeur en mochten daar een paar uur rondrijden om het elektrisch rijden te ervaren. Nu een kleine twee jaar later is het merk Zero hard gegroeid en zijn er dus ook verschillende demomodellen beschikbaar. Het was aan mij om een week lang op een elektrische motor rond te rijden en ik zal je alvast verklappen, man man man, wat was dat gaaf!

Zoals veel innoverende bedrijven, denk aan Microsoft, Apple, Facebook, begon ook Zero klein en in een kamertje/garage achteraf. Het pakkende idee van Zero motorcycles begon in een garage in Santa Cruz Californië. Met grensverleggende motorfietsinnovaties is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal bedrijf. In 2006 kwam het eerste prototype op de markt en sindsdien nodigen zij graag motorrijders uit om een Zero te komen testen.

Touren maar

Ik was deze week zoals gezegd de gelukkig om de Zero SR te testen. En dat kwam goed uit voor de tourtocht van dansschool Schröder. Een tourtocht van 160 km en een hoop gezelligheid. Dit was voor ons een mooi moment voor de vuurdoop van de Zero SR, want hoe wordt er nou op gereageerd door andere motorrijders en houdt het accupakket een toch van 160 km vol?

Eenmaal aangekomen bij het verzamelpunt stonden er al flink wat motor klaar en ik parkeer in alle rust (letterlijk) mijn Zero SR tussen de andere motoren. De eerste blikken die je dan krijgt zijn goud waard! Meteen krijg ik om m’n oren dat een motor geluid/herrie moet maken. ‘’Dat is toch een essentieel stukje beleving’’ zegt er een. Veel andere geven aan dat het design heel gaaf is en er uit ziet als een volwaardige motor. Met die laatste opmerking ben ik het eens, maar met de eerste?

Na de briefing kunnen we gaan en hoor ik de eerste motoren al ronken. Ik stop de sleutel in het contact draai deze om en……. je hoort helemaal niks! Maar hij staat wel degelijk aan en ik heb direct 144 Nm koppel tot m’n beschikking. Om dat even in perspectief te plaatsen. De Yamaha R1 aan de overkant keihard staat te brullen, die heeft ‘maar’ 112 Nm koppel tot zijn beschikking en niet eens vanaf onderin het toerengebied. Wat een lachertje, haha. Nu moet ik wel eerlijk zijn, want dit vermogen heb ik alleen tot mijn beschikking in de sportstand en aangezien we een tourtocht gaan rijden heb ik de Zero in Eco-mode gezet. Hiermee reduceer ik het vermogen en verhoog ik mijn bereik. Met gecombineerd gebruik zou ik nu zo’n 150 kilometer moeten kunnen rijden. In theorie zou dit net niet genoeg zijn voor deze tourtocht, is het niet dat er een lunchstop is ingepland en dat ik daar ‘gewoon’ mijn motor kan opladen. Deze maakt immers gebruik van een normaal stopcontact, ideaal. Het opladen naar een volle accu neemt 7 a 8 uur in beslag en kost je slecht €3,16 aan stroom. Je kunt eventueel ook kiezen voor het snellaadsysteem, dit is €646,- duurder, maar dan heb je wel de optie om in een uur de batterij tot 75% op te laden.  Ook kan je nog kiezen voor een extra battery pack, deze komt dan op de plaats waar nu het plastic tasje zit en zorgt voor een grotere actieradius. Prijskaartje? €2.420,-.

Tijdens de tourtocht merk ik dat ik het motorrijden op een hele andere manier beleef. Ik hoef me geen zorgen te maken over het schakelen, het is immers een automaat. Ik hoor geen gejaagd geluid van het motorblok en de motor zelf is trillingsvrij. Hierdoor kan ik heerlijk genieten van de omgeving en het motorrijden zelf. Zoals bij Zero wordt gezegd; de vierde dimensie. Dit allemaal terwijl de andere motorrijders zich iedere keer verbazen over de stilte als ik weg rijd en vooral de snelheid waarmee dit gepaard gaat. Ongelooflijk hoe snel de Zero SR optrekt en zich lineair laat doortrekken naar de gewenste snelheid. En dit is nog wel in Eco-mode! Een blik op het display doet mij verbazen, ik heb inmiddels 45 kilometer gereden en ik heb nog een actieradius van 180!? Ok ok, ik heb nu alleen maar binnen door gereden en een klein stukje 80km weg gepakt, maar dit zou inhouden dat ik het makkelijk ga halen zonder ’tankbeurt’. Dit komt doordat de accu zich herlaad op het moment dat je het gas los laat en op de motor afremt. De kracht waarmee de Zero dit doet kan je instellen op je mobiele telefoon via de app, ideaal! Op dat moment besluit ik ook om ‘m niet op te laden bij de lunchpauze, het is tenslotte een motortest en ik wil zelf ervaren of de Zero het einde gaat halen. Het display is overigens zeer duidelijk afleesbaar zelfs met de volle zon erop. De informatie die erop staat voldoet aan alle wensen, hier kunnen andere fabrikanten nog wat van leren. Overigens is dit ook bij Zero heel erg verbeterd als je kijkt naar de oudere modellen. Na een heerlijke lunch in het zonnetje op het terras is het weer tijd om verder te rijden, maar dit gebeurd niet zonder dat er weer een aantal mensen van de groep zich om mijn motor hebben verzameld. Hmmmm kennelijk toch wel interessant zo’n elektrische motor... Er volgen vele vragen over het bereik, de oplaadtijd en hoeveel procent ik nu nog over heb, dit zijn toch wel de meest essentiële onderdelen voor deze motor. Iedereen was positief verrast dat ik nog meer dan 100 kilometer bereik had. Direct daarna kwam de vraag of ik ‘m is kon starten, want zo zonder helm konden ze het wat beter horen. Waarop mijn antwoord was: ‘hij staat al aan’. De verbaasde blikken die hierop volgden ben ik na een weekje op de Zero inmiddels gewend. Voor mij zijn dit soort reacties ook een stukje beleving bij deze motor.

Snel, sneller, snelst

We vervolgen onze tocht en kan een beetje spelen met de Zero, hier nodigt ‘ie je ook wel voor uit. In de eco stand trek ik de motor even door en wat is het lekker al dat koppel, maar dan stopt de motor bij 120km per uur. Hier schakelt de beveiliging in om economisch te blijven rijden en je actieradius te optimaliseren, goed over nagedacht. Toch wil ik meer en gezien het feit dat ik nog voldoende prik over heb besluit ik ‘m op sportstand te zetten. Wow, wat een verschil en ik merk dat ik nu pas echt alle paarden tot mijn beschikking heb (elektrisch aangedreven paarden?). Ik moet me goed vasthouden aan het stuur en schiet van 0 naar 100 binnen 4 seconden, vervolgens houdt het hier niet op en zonder enige twijfeling trek ik ‘m door naar de 165+km per uur. Waanzinnig! Als je die gashendel maar open houdt dan blijft de SR gaan. Een blik op m’n display ziet wel dat dit batterij slurpt en zak ik snel terug naar de reguliere snelheid om ook weer bij de groep aan te sluiten.

De Zero SR beschikt over een enkele remschijf voor en ik moet eerlijk zeggen, een tweede was geen overbodige luxe geweest. De snelheid waarmee je accelereert is zo krachtig dat een idem remkracht geen overbodige luxe is. Nee op gebied van de remmen, ook al is de fiets uitegrust met ABS, is nog winst te behalen en ook nodig. Je komt heus wel tot stilstand, maar met de snelle acceleratie wil je ook een rempartij die tegen het happen aan zit en je binnen no-time tot stilstand brengt. Hier kijk ik met een schuin ook naar de remmelarij van Ducati, zulke remmen verwacht je ook op een Zero. Daar is de motor namelijk voor gebouwd. Als ze dit oppakken zoals ze het display hebben aangepast (bekijk hier het oude display), dan zou het mij niet verbazen als we de volgende keer echt niks meer te zeuren hebben. Misschien laat je de accu dan wel op door het remmen, naast het afremmen op de motor, of loop ik nu te hard van stapel?



De zithouding van deze SR is zeer goed en comfortabel te noemen. Je benen heb je in een natuurlijk gebogen positie en de gewichtsverdeling van de fiets is top. Door het accupakket is het gewicht centraal en zorgt voor een goede wegligging. Iedere bocht zoef je in en ook zo weer uit. Je hoeft maar te kijken waar je heen wilt en de Zero zal je erheen brengen. Inmiddels zijn we bijna klaar met de tourtocht en heb ik nog 30 km bereik. Makkelijk gehaald dus en dat zonder op te laden. Ik besluit om ‘m deze avond niet op te laden en van de motor het uiterste te vragen. De volgende dag stap ik op de motor en ga nog een stukje rijden. Op gegeven moment krijg ik 10% batterij in m’n beeldscherm, maar verder geen melding. Misschien had ik dit verwacht omdat je dit ook altijd op je mobiele telefoon krijgt? Zelfs onder de 5% krijg je geen melding of gaan er alarmbellen af, nee, je moet het echt even zelf in de gaten houden. Wel merk je bij de topsnelheid dat er niet zoveel sap meer in de accu zit, want met nog 3% kan ik niet harder meer dan 100km per uur.

Conclusie

Ik kan alleen maar vol lof zijn over de prestaties die de Zero SR afgelopen week. Tijdens een tourtocht van 160 kilometer heeft ‘ie het meer dan goed uitgehouden en dat zonder te laden. Daarnaast is het geluidloos rijden even wennen, maar de acceleratie die je ervoor terug krijgt is niet te bevatten. Om dat te kunnen beschrijven moet je er echt een keer zelf op gereden hebben. Tuurlijk, de actieradius blijft een puntje, maar hoe vaak rijd je nou meer dan 150 kilometer op 1 dag zonder te laden? Inderdaad, met een motorreis, maar wellicht dat hier ook nog een test van komt… Houd daarvoor onze site in de gaten! En dan als laatste misschien wel het mooiste. De Zero motorfietsen kan je al berijden met je A2 rijbewijs! Je hebt dan een unieke motor met goede rijeigenschappen die je zullen verbazen! Nog nooit op gereden? Probeer het eens. Als ik het geld nu zou hebben liggen (€18.140,-) dan zou ik er 1 kopen.

Technische uitleg A2 rijbewijs Zero:

A2-RIJBEWIJS VOOR ALLE ZERO-MODELLEN UIT 2015

Door dit onderscheid in rijbewijsvereisten is in Nederland sinds 19 januari 2013 een A2-rijbewijs voldoende voor alle 2015-modellen van Zero, want het continuvermogen is lager dan 35 kW en de verhouding vermogen/machinegewicht blijft beneden 0,2 kW per kg. Voor alle Zero-modellen uit modeljaar 2012 geldt zelfs dat hiervoor een A1-rijbewijs gereden mag worden.

“MAXIMUMVERMOGEN” VERSUS “CONTINUVERMOGEN”:

  • Maximumvermogen wordt gedefinieerd als het absolute maximale vermogen dat een aandrijflijn kan produceren. Deze waarde voor maximumvermogen staat in de specificatietabel van elke motorfiets.
  • Continuvermogen wordt gedefinieerd als het vermogen dat de aandrijflijn onder bepaalde bedrijfsomstandigheden duurzaam kan produceren.

Met een elektrische motorfiets komt vanaf stilstand alle aandrijfkoppel en motorvermogen onmiddellijk beschikbaar. Het koppel wordt over het hele toerenbereik bovendien soepeler en gelijkmatiger overgebracht op het wiel.

In de EU gelden andere criteria voor een rijbewijs voor elektrische motorfietsen. Het grote verschil is dat elektrische motorfietsen geclassificeerd en officieel erkend worden volgens hun continuvermogen, dus niet volgens het maximumvermogen zoals bij motorfietsen met verbrandingsmotor.

15 dingen die je nooit meer hoeft te doen:

  1. benzine tanken
  2. koppeling vervangen
  3. motoroliefilter vervangen
  4. gasbediening en stationair toerental synchroniseren
  5. motorolie verversen
  6. chokekabels smeren
  7. motoroliepeil controleren
  8. klepspelingen afstellen
  9. luchtfilter vervangen
  10. distributieriem vervangen
  11. externe brandstofslangen controleren
  12. bougies vervangen
  13. brandstoffilter vervangen
  14. koppelingskabels afstellen
  15. niveau koppelingsvloeistof controleren

Lees ook ons andere testverslag voor de uitleg van de Zero app.

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2015

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK