Yamaha Tricity test: De stad is je speeltuin!

27-08-2015

Yamaha Tricity test (2015) - Tijdens mijn vorige test met de Peugeot Metropolis RS heb ik geprobeerd te achterhalen of de motorscooter mij zou kunnen overtuigen. Het antwoord was niet direct een ja, maar de RS deed mij wel degelijk het nut inzien van motorscooters als wendbaar en praktisch vervoer door de stad. Het feit dat dat met een driewieler gepaard gaat met nog wat extra stabiliteit is helemaal mooi meegenomen natuurlijk. Daarom ben ik extra benieuwd hoe ik hierover denk na een weekje te hebben doorgebracht met de Yamaha Tricity!

125 cc een nadeel?
Uiteraard ga ik geen één-op-één vergelijking proberen te maken gezien het feit dat de Peugeot gebruik maakt van een 400cc motorblok terwijl de Yamaha ‘slechts’ 125cc heeft om zich van A naar B te verplaatsen. Maar is dat wel een nadeel? Zoals ik eerder al aangaf zijn motorscooters ideaal in het drukke stadsverkeer en wat maakt het dan uit als je ‘slechts’ 125cc hebt? Tel daarbij op dat je juist op een extra laag verbruik kan rekenen en misschien is het zelfs wel een voordeel om ‘slechts’ 125cc te hebben.

Het eerste wat ik me bedenk als ik oog in oog sta met de Tricity is dat ik ‘m er eigenlijk best wel tof uit vind zien. De mat rode kleur (‘Anodized Red’) vind ik erg geslaagd maar ook de koplamp geeft de Yamaha een sportief en licht agressief maar tegelijkertijd ook elegant uiterlijk mee. De knipperlichten die in het verlengde liggen van de koplamp geven de voorkant nog wat extra ‘flair’ en dankzij de voorspatborden die in dezelfde kleur zijn gespoten ziet de Tricity er net even wat stijlvoller uit. Ook de achterkant ziet er niet verkeerd maar de einddemper gooit toch wel een beetje roet in het eten, of in je ogen zo je wilt. De algehele afwerking ziet er van de buitenkant best aardig uit maar uit de cockpit valt af te leiden dat er hier en daar wel wat gebudgetteerd is wat dan ook wel aan de prijs af te lezen is: €3.999,- (met ABS: €4.499,-). Dat is niet goedkoop maar het feit dat ik hier te maken heb met een driewieler betekent dat er technologieën gebruikt moeten worden die je op normale motoren niet zo snel tegenkomt, zoals de onafhankelijke dubbele telescopische voorvork en de parallellogram verbinding tussen de voorwielen en het frame.


Licht en wendbaar
Dat de Tricity is ontworpen als een echte stadsscooter merk ik eigenlijk direct zodra ik erop stap. De motorscooter voelt licht en wendbaar aan en een vluchtige blik onder het zadel leert dat er redelijk wat opbergruimte is alhoewel ik betwijfel dat ik m’n helm erin kan wurmen. Zeker aangezien de helm noch de opbergruimte zal meegeven besluit ik dat heel voorzichtig te proberen maar zonder succes; mijn helm past er niet in. Dat is natuurlijk wel een gemiste kans want dat is ontzettend handig voor een stadsmotor. Zoals de demper al doet vermoeden is het geluid niet spectaculair wanneer ik de start-knop indruk maar wederom stel ik mezelf de vraag; is dat wat je wilt als je de Tricity hebt aangeschaft voor het stadsverkeer en af en toe een uitstapje naar de B-wegen in je omgeving? In mijn geval niet en ik schuif dit dus onder de noemer ‘comfort’. Verder met het rijden dan, want dat gaat ontzettend soepel en de Tricity verbaasd me eerlijk gezegd enigszins. Met name op wegen waar stenen liggen in plaats van asfalt wordt het overgrote deel van de hinderlijke trillingen weggefilterd door het ‘Leaning Multi Wheel-systeem’ van Yamaha. Daarnaast blinkt de Yamaha uit in wendbaarheid met z’n 156kg (152kg zonder ABS) en de 125cc monocilinder met automatische versnellingsbak maken het leven in de stad zeer eenvoudig.


Stabiliteit
Zoals je wellicht merkt begin ik steeds meer te opgewarmd te raken voor het idee van een lichte motorscooter voor in de stad. En de Tricity heeft nog iets voor op z’n naaste concurrenten op ‘slechts’ twee wielen: stabiliteit. Tijdens een regenachtig ritje door het centrum van Amsterdam komen de twee voorwielen me érg goed uit; ik voel deze namelijk wel wat glijden en doen over tramrails en wegbelijning, maar het wordt nooit gevaarlijk. Dat is een prettig gevoel! Daar komt bij dat dit model is uitgerust met ABS wat het gevoel van ‘hoe kan ik ooit onderuit gaan met dit ding’ alleen maar versterkt. Disclaimer: dat kan uiteraard wel! De remschijven, die voor een diameter van 220mm en achter een diameter van 230mm optekenen, zijn daarentegen geen ‘selling point’ maar adequaat genoeg voor de relatief lage snelheden. Wat wél handig is, is het ‘Unified Brake Systeem’ (UBS) wat ervoor zorgt dat de remkracht geoptimaliseerd wordt over de remmen.


Dan op naar de snelweg, iets dat met 125cc motoren over het algemeen geen prettige onderneming is. Meestal komen ze wat snelheid tekort zoals Hugo laatst al ondervond met de Peugeot CityStar. Helaas is dat voor de Tricity niet anders want het lukt me niet om de 100 km/u aan te tikken en dat is toch jammer want ondanks dat de Yamaha voornamelijk in de stad gebruikt zal worden, zou ‘ie toch een grote voorsprong verkrijgen op z’n concurrentie als een spaarzaam uitstapje naar de snelweg mogelijk zou zijn. De 124,8cc, om precies te zijn, grote monocilinder weet er slechts 8,1kW uit te persen waar 11kW toegestaan is. In mijn ogen een gemiste kans om van de Tricity niet een pure stadsmotorscooter, maar méér dan dat te maken, want die potentie is er zeker.


Conclusie
Ondanks het feit dat de snelweg geen favoriet is van de Tricity verklapt de naam natuurlijk al een beetje dat de stad de speeltuin is van deze motorscooter. En daar ontpopt de Yamaha zich dan ook tot een ware alleskunner: wendbaar, licht, stabiel en rap. Bovendien scoort ‘ie goed op het gebied van verbruik want met 1:30 kun je letterlijk én figuurlijk thuiskomen en het feit dat je behoorlijk wat ruimte onder het zadel hebt maakt ieders leven een stuk makkelijk. Zolang je geen spektakel verwacht van de Tricity kan je moeilijk om deze veelzijdige motorscooter heen in de zoektocht naar de ideale motorscooter voor in de stad!

Test: Dennis
Foto’s: brikkels.nl
Bouwjaar: 2015




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK