Peugeot CityStar: meer dan een stadsmotor?

07-08-2015

Peugeot CityStar test (2015) - Ok toegegeven, motorscooters zijn nooit écht cool. De looks zijn vaak een beetje suf en het rijgedrag weinig enerverend. De Peugeot CityStar die ik deze week moet testen lijkt op het eerste gezicht daar geen uitzondering op te zijn. Misschien is dat wel hetgeen waar de motorscooter-wereld tegen aan moet vechten. Eigenlijk staan ze al met 1-0 achter voordat de wedstrijd goed en wel begonnen is. Het is vervolgens aan de motorscooter om deze achterstand met haar comfort en gemak goed te maken en wellicht zelfs om te buigen in een voorsprong. Na een weekje op de Peugeot CityStar doorgebracht te hebben kan ik zeggen dat dit ten dele is gelukt. Eindstand? 3-3.

Peugeot geeft aan dat de CityStar een nieuwe dimensie aan het scooter rijden toevoegt. Hij is niet alleen geschikt voor korte afstanden naar je studie of werk, maar hij is door zijn formaat ook geschikt om lange afstanden mee af te leggen. Voorlopig moeten die lange afstanden heel even wachten voor mij, aangezien ik de motor slechts van Hoofddorp naar Haarlem hoef te rijden om daar vervolgens zijn stadse karakter te testen. Het wegrijden is slechts een kwestie van sleutel in het contact, startknop indrukken, en gassen maar. Meteen valt op dat dit een 125cc motorscooter met 10.3 pk is, waar ik geen duizelingwekkende snelheidsprestaties van hoef te verwachten. Dit is voor mij geen enkel probleem zolang ‘ie maar mee komt in het verkeer zonder gevaarlijk te zijn. Op de 80km wegen die ik gebruik om terug te keren naar Haarlem blijkt dit geen probleem te zijn.

De motor houdt zich goed, ik zit lekker en ik heb een zeer goed zicht naar achter waardoor er voorlopig weinig tot niets te klagen valt. Eenmaal in Haarlem aangekomen merk je dat een scooter gewoon handig is in de stad. En waar de score, zoals ik die in het eerste deel even heb aangehaald, bij aanvang 0-1 is, daar scoort de CityStar zeker punten in de stad. Hij rijdt soepel, je stapt gemakkelijk op, je zit erg comfortabel op het brede en zachte zadel. De windbescherming is top. De motor is zeer wendbaar. En last, but not least, wat een ruimte!!! Onder het zadel heb je een zee aan ruimte waar je gemakkelijk je wekelijkse boodschappen in kwijt kan. Ook een helm is geen probleem waardoor je bij je zakelijke afspraak ‘gewoon’ in pak met nette schoenen zonder onhandige helm aan hoeft te komen. Twee punten voor de CityStar! 2-1.


Ik besluit dan ook om de volgende dag naar een afspraak in Delft op de CityStar te gaan. Dat betekent 63 km over de A5 en A4 richting Delft over de snelweg. Mijn aktetas en nette jas gaan onder het zadel en in mijn pak zit ik net zoals ik gisteren al had ervaren prinsheerlijk op de CityStar. Ik rijd weg en ik merk dat de motor vermogen verliest als ik het gas voor de eerste keer open draai. Resultaat: de motor valt uit. Ok, poging twee. Ik draai wat rustiger het gas open en ik rijd zonder verdere problemen de staat uit. Misschien iets te enthousiast aan de gashendel gehangen de eerste keer. Immers, ik heb tot op heden ervaren dat ik bijna niets anders doe op de CityStar: gas vol open. Echter kan de koude motor dat bij de start kennelijk nog niet aan. Even later op de snelweg kom ik met het gas wederom vol op en de wind tegen net boven de 90km per uur uit. Er zit niets anders op dan een mooie vrachtauto te zoeken om daar de komende 60km lekker op mijn gemak en op veilige afstand achter aan te rijden. Op stukken waar de wind wat minder hard in tegenovergestelde richting staat te blazen haal ik 100 km per uur waardoor je net aan kan zeggen dat je met de CityStar ook op de snelweg wat te zoeken hebt. Toch raad ik aan om zoveel mogelijk de snelweg te vermijden omdat je soms in situaties komt waar je net wat meer vermogen nodig hebt om je er op een veilige manier uit te accelereren. Soms moet je gewoon even die auto met 130 inhalen om vervolgens op een veilige manier je weg te kunnen vervolgen. Dit is met de CityStar niet het geval en blijft het dus oppassen geblazen op de snelweg.


Eenmaal aangekomen in Delft berg ik mijn motorjas en helm op onder het zadel en kom ik volledig in stijl aan op mijn afspraak. Ideaal! Ik kan niet anders zeggen. Toch moet ik punten in mindering brengen voor het gebrek aan vermogen op de snelweg. Toegegeven, dit kan voor meer 11kW motoren worden gezegd, maar om met wind tegen slechts een max te halen van 90km per uur draagt niet bij aan een veilig en comfortabel gevoel op de snelweg. Tussenstand: 2-2. De claim van Peugeot dat de CityStar niet alleen in de stad en als woon-werk vervoer ideaal is, maar ook voor de lange afstanden gemaakt is, moet wat mij betreft dus een kanttekening bij gemaakt worden. Het is waar, qua comfort kan je gemakkelijk lange afstanden afleggen. De zitpositie is goed en je kan zonder problemen uren op de motor door brengen. Echter, dit kan alleen als er geen snelweg op je route voor komt. Ik zie de CityStar dan ook vooral als motorscooter die, zoals zijn naam wellicht verraad, vooral in de stad tot zijn recht komt. Zitcomfort, wendbaarheid, gemak en bagageruimte zijn in de stad belangrijker dan een hoog topvermogen.

Op de terugweg besluit ik de A44 te pakken om vervolgens bij Noordwijk via een ietwat bochtige N206 richting Haarlem huiswaarts te keren. Dit geeft mij mooi de mogelijkheid om te kijken hoe de motor zich houdt als je met een redelijke vaart de bocht door scheurt. Peugeot geeft aan dat de CityStar door haar 13 inch wielen een stabiel rijgedrag heeft. Op het rechte stuk kan ik dit tot op heden beamen. De motor voelt stabiel aan. Nu nog een mooie bocht testen. Het gaat te ver om te zeggen dat de N206 langs de kust bol staat van mooie bochten, maar er zitten er wel een paar tussen waar ik de CityStar op haar rijgedrag in de bochten kan beoordelen.

De eerste indruk na bocht één? De uitlaat komt snel aan de grond en het voorwiel voelt wat wiebelig aan. Maar, één zwaluw maakt nog geen zomer, dus ook de volgende bocht ga ik weer met vol enthousiasme in en….. wederom drama. Het voorwiel zorgde er zelfs een beetje voor dat het stuur omsloeg waardoor er een mini high-sider werd veroorzaakt. Om deze uitspraak enigszins te nuanceren, ik gebruik high-sider om het gevoel te beschrijven van het kleine sprongetje dat ik heb ervaren. Ik wil het niet groter maken dan het is, want het was slechts een klein sprongetje, maar in de bochten die volgde heb ik elke keer hetzelfde ervaren en dit zorgt ervoor dat ik niet met 100% vertrouwen een snelle bocht neem met de CityStar. Ondanks dat het misschien oneerlijk is om de motorscooter te beoordelen op haar gedrag in een snelle / sportieve bocht is het voor mij toch een reden om een minpunt toe te kennen aan de CityStar. Immers, op de (duurdere) Yamaha Xenter 125 motorscooter heb ik geen last gehad in de bochten, waardoor de tussenstand op 3-2 in het voordeel van de ‘motorscooter sceptici’ blijft steken.

Echter, de eindscore is wat mij betreft 3-3. De CityStar is gewoon te goed in het doel waarvoor hij gebouwd is om haar te laten verliezen. Een gelijkspel lijkt mij de enige juiste eindstand. Zeker omdat de motorscooter een verbruik heeft gehaald van 1:27 en daarmee lekker zuinig is. Voor de portemonnee wel zo prettig lijkt mij. En ook voor de aanschaf hoef je niet een obscuur Zuid-Amerikaans land te bezoeken om je nieren te verkopen. Voor €2.759,- is ‘ie al van jou. Hiervoor krijg je een zeer gemakkelijk te berijden, comfortabele en zeer wendbare stadsscooter terug waarmee je zelfs een eindje kan rijden over B-wegen. Toch moet de claim dat ‘ie ook ‘goed voor lange afstanden is’ wat mij betreft genuanceerd worden, aangezien lange afstanden rijden over de snelweg absoluut af te raden is. Ook moet je niet verwachten dat je er als een speer vandoor gaat en dat je de ene na de andere bocht sportief aan elkaar kan rijgen. Dit is natuurlijk ook helemaal niet het doel van een dergelijke motorscooter. Daarom; als je lekker uit de buurt van de snelweg blijft en je gewoon lekker van A naar B wilt rijden zonder zorgen dan is de CityStar absoluut een toppertje. En zeker als ik ter afsluiting nog even de Appie opzoek om te testen of écht al mijn boodschappen van de hele week onder het zadel passen, en het blijkt dat het past, realiseer ik me dat Peugeot een prima naam heeft bedacht voor deze motorscooter voor het A1 rijbewijs: de CitySTAR!


Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Jaar: 2015

Mocht je meer testen van Peugeot willen lezen dan kan dat. Naast de Peugeot CityStar hebben we ook de Peugeot Django getest.
 

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK