Peugeot Django Sport test: Sportief blauw in het A1 segment

16-07-2015

Kan de overgang nog groter? Van een Triumph Daytona 675 naar een Peugeot Django Sport. Even voor de goede orde dit is een 675cc vs 125cc. ONGESCHIKT voor het A1 of A2 rijbewijs vs GESCHIKT voor het A1 of A2 rijbewijs. Toch moet ik eerlijk zijn en ben ik zeer enthousiast bij het zien van de Django, een heftig kleurtje en een strak design. Eens zien of de rijeigenschappen net zo goed zijn als het uiterlijk.

De motorscooter staat voor mij klaar en na een kleine introductie is het tijd om de stad en de omliggende B-wegen onveilig te maken. Snelweg kan wel met een topsnelheid van 105 km per uur, maar doe dit alleen als het niet anders kan. Hier voelt de Django zich niet helemaal thuis. Niet qua wegligging want die is goed en stabiel , maar meer om het feit dat ‘ie maar 10.2 pk heeft meegekregen uit de fabriek van Peugeot. Het Brikkels kantoor bevindt zich in de stad, dus ik kan deze motorscooter deze week optimaal gebruiken waarvoor ‘ie gemaakt is: in en rondom de stad cruisen of moet ik zeggen: scheuren?!?

Sportief blauw

Maar waarom is deze Peugeot er? Django brengt hulde aan de talrijke overwinningen van Peugeot op de racecircuits. De exclusieve kleur van de sport ‘’Blue France’’ is geïnspireerd op de beroemde 402 Peugeot. Het racemodel bij uitstek. Het model is gemakkelijk herkenbaar aan zijn eenpersoonszadel voorzien van logo (passagierszitje meegeleverd), verchroomde passagierbeugel achter en opvallende nummers op de carrosserie. De Django sport is verkrijgbaar in het blauw en in het zilver.

Ik moet zeggen dat de motorscooter stijlvol is afgewerkt en dat aan ieder detail is gedacht. Bij mijn eerste ritje door de stad werd er dan ook veel naar me gekeken, althans dat praat je jezelf aan, want het gaat ze natuurlijk allemaal om de motorscooter. Het is dan ook een echte ‘’eyecatcher’’. Onderhuids heeft de Django ook niets te klagen en is uitgerust met een luchtgekoeld blok, stalen buizenframe, plastic kappen, schijfremmen, hydraulische voorvering en een monoshock achterin. Dit alles zorgt voor een goede combinatie om een concurrerende motorscooter in de markt te zetten.

Plezier voor het A1 rijbewijs en meer

De eerste kilometers op de Django voelen als vertrouwd, wellicht door mijn scooter verleden, maar ik rijd er makkelijk op weg. De zithouding (zadelhoogte 770mm) is goed te noemen en voor de armen is de afstand naar het stuur ook prima in orde. Echter is de afstand van de duim naar de knipperlichtpartij veel te ver. Ik moet mijn hand ‘loslaten’ van het stuur om aan te kunnen geven welke richting ik op wil en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Tijdens deze eerste kilometers moet ik ook even wennen aan de gasrespons, welke in het begin net even op zich laat wachten. Dit schaar ik maar onder het wennen en de overstap van een Daytona naar een Django. Eenmaal op gang trekt het 125cc sterke luchtgekoelde motorblok je in 1x door naar de gewenste snelheid. Hier zat voor mij meteen de valkuil, want wat is de gewenste snelheid… Ik betrapte mijzelf er iedere keer op dat ik te hard reed. Gewoon omdat je zo soepel en relaxt aan het rijden bent. De Django nodigt je uit om de gaskraan maar open te blijven draaien totdat deze niet meer kan. Heerlijk! Maar wat minder goed voor je rijbewijs... Dat de Peugeot zich zo makkelijk laat besturen heeft 'ie te danken aan het goede veringsysteem, deze biedt optimaal comfort en zorgt toch een voor een goede wegligging. Omdat dit een echte stads/B-wegen motorscooter is had ik dit wel verwacht maar dit moet toch altijd maar even bewezen worden. Gedurende de test realiseer ik mij steeds meer dat een 125cc motorscooter ideaal is voor in en rondom de stad. Niet alleen voor als je net 18 bent, maar ook zeker voor de zakelijke markt. Even naar een afspraak of even snel iets ophalen, dat zou je met deze Django kunnen doen. Het gevoel van een scooter en de vrijheid van een motor waarbij je ook de snelweg mee op kan mocht dit nodig zijn. Over het verbruik hoeven we niet eens te beginnen, dit is namelijk 1 op 30! Daar voel je echt niets van in je portemonnee. Enfin, dat was even een gedachtespinsel, terug naar de Peugeot. Het dashboard is minimalistisch, kent een strak design en is goed afleesbaar. Ook hier vinden we in het donker de welbekende blauwe kleur terug maar dan in de verlichting van het dashboard. Last but not least, en dit vind ik een top onderdeel op de Django: de kickstarter! Ideaal voor als je accu een keer de geest geeft, gewoon 2 a 3 keer kicken en lopen maar. Een motor zou je nog kunnen aanrennen, bij een motorscooter kan dit niet en dus is een kickstart essentieel. Kortom, Peugeot heeft hier een geduchte concurrent neergezet voor de populaire Vespa motorscooters. Het plaatje van de Django klopt gewoon helemaal en de engineers verdienen een dik compliment.  

Conclusie

Op het moment dat je 18 bent en je motorrijbewijs hebt gehaald zit je dus sinds 2 jaar verbonden aan het A1 rijbewijs. Je mag motor rijden, maar deze mag niet meer vermogen hebben dan de zogeheten 11kW grens. Eigenlijk heb je vanaf dat moment 2 keuze mogelijkheden; een motor of een motorscooter. Beiden zijn verkrijgbaar in een 11 kW variant. Voordat ik op de Django 125 sport had gereden had ik absoluut gekozen voor een motor, maar daar ben ik helemaal op terug gekomen. Wat een gave motorscooter is dit. Het uiterlijk is top, de rijeigenschappen zijn goed en je hebt bergruimte onder het zadel voor een jethelm (geen intergraal helm), dus waarom zou je je suf schakelen op een motor terwijl deze optie er ook is… Het is en blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar mocht je in het A1 segment aan het rondneuzen zijn, een budget hebben van €3.799,- dan zou ik absoluut een proefritje op de Django in de agenda zetten.

Verschillende modellen Django:

 

 

 

     Django Heritage

     Django Evasion

     Django Sport

     Django Allure

50cc (25 en 45 km)

     € 2.599

     € 2.799

     € 2.799

     € 2.999

125cc

     € 3.599

     € 3.799

     € 3.799

     € 3.999


Peugeot Django Sport

• Monochrome carrosserie

• Klassieke banden met zwarte zijflanken

• Aluminium velgen

• Eenpersoonszadel, gematcht aan de carrosserie, voorzien van een gestanst logo.

• Passagierszadel (inclusief bij levering van het voertuig, maar zelf te monteren)

• 3D-achteruitkijkspiegels in glans aluminium behuizing met chroomafwerking

• Verchroomde handgreep achter

• Lichtgevend ‘Peugeot’ logo

 

Peugeot Django Evasion

• Bichrome carrosserie (permanente basis: Milky White)

• Vintage banden met witte zijflanken

• Crèmekleurige velgen

• Zwart tweepersoonszadel met wit biesje en grijs stiksel, voorzien van een gestanst logo.

• 3D-achteruitkijkspiegels in glans aluminium behuizing met chroomafwerking

• Aluminium passagiershandgreep

• Verchroomd bagagerek vooraan

• Windscherm

• Lichtgevend ‘Peugeot’ logo



Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2015

Technische specificaties Peugeot Django




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK