MV Agusta Stradale 800 test: Passie, Design en Eigenwijs

28-10-2015

MV Agusta Stradale 800 motortest - Iedere keer kijk ik er weer naar uit, de jaarlijkse trip naar de Eifel. Vier dagen rond crossen in een van de mooiste motor gebieden die Duitsland rijk is. Ook dit jaar slapen we weer bij Petra en Herman (Bike inn). Na een jaartje "vreemd" te zijn gegaan is dit alweer het vierde jaar in dit hotel.

Dit jaar heb ik gekozen om de MV Agusta Stradale 800 het vuur aan de schenen te leggen. Waarom ik voor deze motorfiets heb gekozen? In de Eifel heb je prachtige bochten welke je zo aan elkaar kunt rijgen, dus een goede stuurmachine maakt het feestje compleet En de rit ernaartoe is zo'n 350 kilometer, maar wetend dat zodra je de Nederlandse grens over bent de bochtige route aan zet op de TomTom kun je daar nog een flink aantal kilometers bij optellen. Dus een fiets die comfortabel is voor de langere afstanden, maar ook houdt van het betere bochtenwerk. Dat bracht mij tot de MV Agusta Stradale, want de fiets ziet er op het eerste gezicht uit als een sportieve tourfiets. Of 'ie dit ook kan waarmaken is een tweede...

mv agusta stradale 800mv agusta stradale 800 wit

Knallend de grens over

Na de oersaaie kaarsrechte A2 te hebben afgereden mag de gaskraan volledig open in Duitsland. Wat is het toch altijd een feest om bepaalde stukken geen snelheidslimiet te hebben. Met de quickshifter op de Stradale schiet ik soepel door de versnellingen heen en bereik ik met de 800cc tellende bijzondere watergekoelde driecilinder binnen mum van tijd de 200 km per uur op de teller. (bijzonder omdat de MV beschikt over een contra roterende krukas waardoor de motor onderaan de streep beter in balans is tijdens het betere bochtenwerk) Op dat moment wordt de voorkant instabiel en moet ik helaas van het gas af. De motor heeft nog meer dan genoeg vermogen over maar dit laat het voorwiel niet toe, deze zweeft voor mijn gevoel en dat is niet fijn. Onderweg merk ik pas hoe weinig (ver)zit ruimte ik heb op het voorgevormde zadel welke mij in een sportieve positie drukt boven het stuur. Hierdoor verraad de MV een beetje dat het geen "echte" tourmotor is voor de lange afstanden. Zo'n drie uurtjes is prima vol te houden, dit komt mede door de goede windbescherming maar langer wil ik mijn sexy (van horen zeggen) kontje niet blootstellen aan het zadel van de Stradale. Mijn benen bevinden zich in een natuurlijke positie en dit voelt comfortabel. Tijdens de reis heb ik dan ook geen een keer het gevoel gehad dat ik deze moest strekken. Nee dat heeft de tekenaar van de MV goed voor de bril gehad. Een blik op het duidelijke en vernieuwde display, wat overigens een geweldige vooruitgang is ten opzichte van het oude display, verteld mij dat het tijd is om een benzinestation aan te doen. Met een gemiddeld verbruik van 1:15 is het duidelijk niet de zuinigste motorfiets waarop ik heb gereden, maar het bochtenwerk in de Eifel in combinatie met deze fiets gaat dat zeker goedmaken...

mv agusta stradele 800 aankomen rijden

Bochten paradijs

Na aardig wat snelweg kilometers is het tijd voor de bochtenroute tot aan de eindbestemming. Dit is altijd een stuk leuker rijden + je komt nog eens op plekken waar je anders niet zou komen. Op het moment dat we de Eifel binnen rijden zeggen mijn collega en ik tegen elkaar; dit is thuiskomen! Bekende plek, bekende wegen en bochten waar we geen genoeg van kunnen krijgen. Ik schakel mijn rijmodi van Normal naar Sport, waardoor ik alle 115 paarden tot mijn beschikking krijg en ik ben helemaal klaar voor het betere bochten en stuurwerk. Het wisselen van rijmodi doe ik overigens door op de startknop te drukken terwijl de motor aan staat. Vervolgens kan ik de volgende rijmodi uitkiezen: Sport (115pk), Normal (90pk), Rain (90pk) of Custom. Bij Custom kan ik zelf bepalen hoe snel de TC (traction control) en het ABS (anti blokkeersysteem) moeten ingrijpen. De gasrespons is nu net wat feller en daagt mij uit om iedere keer net weer wat harder uit de bocht te accelereren. De remmelarij van Brembo is goed te noemen en zorgt ervoor dat ik sportief en verantwoord op de bochten kan afrijden. Alleen de ABS grijpt wat vroeg in bij de achterrem, zelfs in de sportstand.

mv agusta stradale bocht naar linksmv agusta stradale 800 achterkant geen koffersmv agusta stradale bocht rechts

Maar man man man, wat is dit een feest. Ik bevind mij momenteel in het bochtenparadijs van Duitsland met een geweldige stuurmachine welke beschikt over een quickshifter, zowel up als down. Het downshiften werkt overigens alleen in de Sportstand. Ik moet de Stradale duidelijk laten merken wie de baas is maar wanneer je 'm goed hebt afgericht wijkt hij niet meer van je zijde. Iedere bocht kan ik heerlijk aansnijden en ik glij er doorheen als een warm mes door boter. Bij de wat langzamere bochten stuurt 'ie er ook gewillig doorheen, alleen merk ik in de toerenkelder van de MV een kleine hapering bij het volgas uit acceleren. Hier wil die zich af en toe een beetje verslikken en inhouden, net alsof 'ie te veel dorst heeft en niet genoeg benzine krijgt (met een software update is dit op te lossen hoorde ik van de importeur, maar helaas beschikte ik nog niet over deze update). Had ik al gezegd dat de Stradale stabiel en strak in de bochten ligt wat zorgt voor een bak vertrouwen? Nee, bij deze! Hier mag ik natuurlijk de strakke verstelbare Marzocchi vering niet vergeten, want deze maken het plaatje compleet. Ik ben nog even bochtjes aan elkaar rijgen....

mv stradale bocht

Hot or not

Tsja, onder welk kopje of in welk hokje moet ik deze MV Agusta nu plaatsen? Het is geen echte tourmachine, hij vreet bochten als een F4 maar het is geen racer. Naar mijn mening is deze motor niet in een hokje te plaatsen en heeft 'ie een uniek karakter en dito rijeigenschappen. Toch probeer ik het te verwoorden. Hij is voor degene die van het betere bochtenwerk houdt en af en toe een weekendje weg wilt met de motor. Veel langer (qua inhoud) staan de meegeleverde koffers van de MV ook niet toe en ze zijn niet waterdicht, dus kies een mooi weekend uit! Wel zien de koffers er stijlvol uit en hebben de designers de achterlichten hier mooi in verwerkt. Zodra ik de koffers aansluit nemen de kofferlichten het over van de standaard achterlichten, een mooi systeem welke bijdraagt aan zijn unieke karakter. Wat wel jammer is, is de afwerking. Ik schuif de koffers er makkelijk op, maar de onderkant moet ik vastzetten met een losse pen (voor iedere koffer één). Dit is iets wat je zo kwijt raakt en bovendien onhandig werkt, zonde. Het mooie en strakke design wordt hierdoor toch wel de beperkende factor op deze fiets en eerlijk is eerlijk, toch vind ik de MV mooier zonder de koffers erop. Zijn ranke postuur en bijzondere achterkant zijn een echte eyecatchers...

zadel mv agusta stradaledashboard mv agusta stradale 800

Conclusie

knipperlicht mv agusta stradale

Het was weer heerlijk om in de Eifel te rijden en daar heeft deze fiets absoluut aan bijgedragen. Om maar direct antwoord te geven op de vraag of 'ie zijn verwachtingen heeft waargemaakt? Ja. Het is een sportieve tourfiets, maar dan in de letterlijke zin van het woord; sportief! Ik moet dan ook eerlijk zijn, ik had de MV Agusta Stradale graag beter uit de verf zien komen als echte tourmotor. De sportieve zithouding en het kleine zadel zorgen voor veel plezier tijdens het bochtenwerk. Wil je langere tourtochten gaan maken dan richting de Eifel, dan spelen deze eigenschappen parten. Voor €15.590,-  heb je deze eigenzinnige motorfiets in je garage staan en weet je zeker dat je iets bijzonders hebt. Een uniek geluid, goede remmen, duidelijk display, lekker vermogen en een stoer design dat is kort samengevat de MV Stradale 800.


Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2015

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK