Ducati Scrambler Icon test: Betaalbaar Ducati gevoel

15-09-2015

Ducati Scrambler Icon motortest (2015) - Het lijkt wel of ik dit seizoen de testen van uiterste aan het doen ben. Want na de overstap van een Daytona 675R naar een Django 125 is het ditmaal de overstap van een geluidloze Zero SR naar een bonkende tweecilinder Ducati Scrambler!

De Scrambler is inmiddels uitgegroeid tot een icoon binnen de Ducati familie. Het is zelfs bijna een op zichzelf staand merk geworden. Nu kan dit ook te maken hebben met de publiciteit en campagnes die Ducati heeft gevoerd, al ver voordat de Scrambler werd uitgebracht of omdat de Scrambler een compleet eigen website heeft gekregen om de motor en specificaties te bekijken, maar wat een gave machine heb ik hier voor me staan. Voor iedereen die altijd al een Ducati heeft willen rijden is dit het betaalbare model, maar voldoet 'ie ook aan de standaarden van Ducati zoals we dat allemaal kennen?

Ducati heeft naast de Icon nog drie verschillende versies uitgebracht; Classic, Urban Enduro en de Full Throttle. Ieder met z'n eigen kenmerken. Het model wat ik vandaag voor me heb staan is de Icon, deze is leverbaar in de kleuren geel en rood. Het verbaast mij dat de welbekende rode Ducati kleur zelfs €100 goedkoper is in de aanschaf en dan hebben we het over een prijs van €9.290,-.

Scramblen

Een van mijn favoriete onderdelen in de golfsport; scramblen. Voor degene die weleens een balletje hebben geslagen weten waar ik het over heb. Het bij elkaar houden/sprokkelen/verzamelen van zo weinig mogelijk slagen rondom de green (met verschillende clubs) om de bal vervolgens in de hole te krijgen. Waarom maak ik dit uitstapje? Dit is precies wat de naam Scrambler inhoud 1 motor met verschillende identiteiten/facetten. Zo is de motor niet alleen gebouwd voor het normale weggebruik, maar ook voor het offroad terrein. Hierin vraag ik mij wel af hoeveel Ducatisten straks daadwerkelijk het uitstapje zullen maken... Maar het kan! Daarnaast kan je op het gebied van accessoires en kleding helemaal los gaan om je Ducati en jezelf een unieke identiteit te geven. Ik zou zeggen, verzamelen maar!

Het Ducati gevoel

Zodra je op de motor springt en het contact omdraait komt het simplistische dashboard tot leven. Alles is duidelijk afleesbaar, maar gezien het feit dat Ducati zich hier richt op de jongere bestuurder mis je wel een gear indicator, dat is toch altijd makkelijk Met een druk op de startknop en een paar omwentelingen komt de 803 cc, 75 pk sterke V-twin langzaam op gang en klinkt een beetje dof alsof dit geen spetterende acceleratie gaat opleveren (dit kan uiteraard verholpen worden door een termignoni demper). Maar schijn bedriegt, zodra je de koppeling laat opkomen en de gaskraan een beetje opendraait schiet de motor weg. Man, wat een koppel heb je vanuit de toerenkelder tot je beschikking De Scrambler stuurt strak en heeft door z'n lichte gewicht en z'n lage zwaartepunt een zeer stabiele wegligging. Iedere rotonde en bocht is weer een feest en hier wil je steeds maar harder en sneller doorheen, gewoon omdat het kan. Dat brengt mij bij de Brembo rempartij waarmee de Scrambler is uitgerust. Deze 330mm enkele remschijf doet geweldig zijn werk en als je je bedenkt dat deze ook op de Panigale zit (alleen dan dubbel) kan dat ook niet anders. Mocht je toch iets te fanatiek de remhendel naar je toe halen, dan heb je altijd nog de beschikking over het ABS systeem welke prima werk aflevert. Ook de achterrem is goed te noemen en dat is toch wel uniek voor een Ducati waar de achterrem er vaak voor de sier op zit. De Scrambler is heel rank en je benen sluiten daarom niet mooi aan om de tank, hierdoor word je in een wat meer ‘laidback’ zithouding gezet. Dit is heerlijk bij het touren, maar zodra je de snelweg op rijdt en boven de 100 km per uur klimt moet je je goed vasthouden aan het stuur! Je hebt 0,0 windbescherming en i.c.m. de zithouding zijn lange stukken snelweg niet weggelegd voor deze Duc. Mocht je dit toch willen doen dan kan je het best kiezen voor een snelheid tussen de 80 en de 100 km per uur. Dit is jammer, want hij nodigt je wel uit om harder te gaan rijden en de wegligging op hoge snelheden is dan ook zeer goed te noemen.

King of the road

Ondanks zijn kleine afmetingen voel je je wel een koning op de weg. Je hebt een volwaardige motor onder je kont en het brede stuur zorgt ervoor dat je jezelf ‘groot’ maakt en de uitstraling naar andere geeft van ‘hier ben ik’. De kleine Ducati telg zorgt dan ook dat je gezien wordt en is een echte ‘’eye catcher’’ te noemen. Het feit dat de zadelhoogte maar 790mm is (als accessoire te verkrijgen in 770mm) en maar 170 kilo (droog) weegt maakt dit een ideale motor voor eigenlijke iedereen! Vrouwen, mannen, beginners en de vergevorderde motorrijder. Natuurlijk als je als je bovengemiddeld lang bent wordt het een ander verhaal, je hebt tenslotte altijd uitzonderingen…

Conclusie

Om maar direct antwoord te geven op de vraag of ‘ie voldoet aan de Ducati standaarden kan ik volmondig JA zeggen. De Scrambler geeft je het echte Ducati gevoel en het gevoel dat je bij de club hoort. De afwerking van sommige bedrading is net niet 100% en dat is jammer. Het is dan wel een Ducati van €9.290 en de enige onder de €10.000 maar hier had wel iets meer aandacht aan besteed mogen worden. Daarentegen is er wel weer gedacht een de jeugdige rijder, want wat is er tegenwoordig na het motor rijden nog meer een primaire levensbehoefte? Juist, de mobiele telefoon. Onder het zadel vind je een USB aansluiting waardoor je je telefoon ten allen tijde kunt opladen en bereikbaar kunt zijn of Selfie kunt maken met jouw Scrambler. Daarnaast kan je deze aansluiting ook gebruiken voor je navigatie.

Het is werkelijk waar een feest om op de Srambler te rijden. Als je een dag niet op de motor hebt gereden voel je je bijna schuldig, deze machine wil bereden worden en geeft je een kick! Het verbruik van 1:16 neem je hierdoor dan ook op de koop toe.

Voldoet de Ducati Scrambler nog niet helemaal aan je eisen? Ook hier hoef je niks te kort te komen. Duik de accessoires hoek in en hang ‘m maar vol naar eigen smaak! Neem alleen wel even een extra zakcentje mee.

Kortom een heerlijke motorfiets welke ook op 35kW te verkrijgen is en waar je na deze periode nog veel plezier op zult hebben!

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2015

Bekijk de technische specificaties van de Ducati Scrambler




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK