Triumph Speed Triple R test: messcherp motorplezier!

22-07-2015

Triumph Speed Triple R test (2015) - Soms kom je een motor tegen waar je vooraf weinig van verwacht en waarbij je je achteraf verbaasd over hoe goed hij eigenlijk is. Voor mij is dit het geval bij de Triumph Speed Triple R. Misschien komt het door het ‘unieke’ uiterlijk dat ik wellicht onbewust de Speed Triple links heb laten liggen. Volledig ten onrechte, zo blijkt na een week spelen op de Triumph. Super vermogen, idem rijeigenschappen en een relaxt maar toch zeer speels karakter. En ik moet toegeven, ook het uiterlijk ben ik absoluut gaan waarderen. Rauw, bruut en krachtig. Precies zoals ik de motor heb ervaren de afgelopen week.

Een vertrouwenswekkend begin
Na de Daytona 675R en de Thruxton 900 is dit alweer de derde Triumph test van dit seizoen. En, zoals ik bij de eerdere testen al heb aangegeven, Triumph is langzaamaan een van mijn favoriete motormerken geworden. De motoren hebben stuk voor stuk karakter en zijn altijd zeer goed en gemakkelijk te besturen. Zo ook de Speed Triple R. Dit blijkt al na slechts een paar honderd meter gereden te hebben op het industrieterrein waar de Triumph importeur zich bevindt. Zonder probleem en op een heel natuurlijke wijze laat de Speed Triple R zich een paar rondjes om de rotonde rijden. Het maakt daarbij geen verschil of ik dit in de eerste of tweede versnelling doe, de motor bokt niet en gaat rustig en stabiel de bocht door. Een vertrouwenswekkend begin en ik hoop dat de Triumph deze lijn de komende week doorzet.

Zowel in naam als in rijeigenschappen staat 'speed' centraal
Triumph omschrijft de Speed Triple R als “de zuiverste, meest hardwerkende en meest belonende uitgeklede sportmotorfiets die vandaag op de markt verkrijgbaar is”. Uitspraken als deze maken direct de insteek van de motor duidelijk, de Speed Triple R is gebouwd als naked racemotor waarbij snelheid zowel in de naam als in de rijeigenschappen ingebakken zit. Öhlins vering, Pirelli banden en mono-bloc remklauwen van Brembo en de optionele Arrow demper maken de motor af en zorgen voor de kwaliteit die je van een racemotor op het circuit kan verwachten. Met deze gedachte in mijn achterhoofd draai ik vol vertrouwen de oprit naar de snelweg op. Kont net een beetje naast het zadel, torso richting de tank, gas vol open en gaan. De Arrow uitlaat buldert er onder mijn kont lekker op los en ik scheur ‘m in een strakke lijn de bocht door. De Pirelli’s geven geen kick wat een bak vertrouwen met zich mee brengt. Als ik bij thuiskomst vervolgens mijn ‘schaamranden’ op de banden nog even bekijk dan zie ik dat de Valentino Rossi in mij nog tot leven moet komen. Het is duidelijk, de motor kan meer dan ik kan en dat is gewoon altijd een fijn gevoel.

Het opgefokte broertje van de standaard Speed Triple
De Speed Triple R is het opgefokte broertje van de standaard Speed Triple. Zeg maar de Badr Hari ten opzichte van zijn broertje, Yassine Hari. Beide geen lieverdjes maar zeker met Badr is het oppassen belazen. Zo ook met de Speed Triple R en de ‘standaard’ Speed Triple. Beide een 1050cc drie cilinder motorblok, 135 pk en een maximum koppel van 111 Nm. Geen laffe gegevens, dacht ik zo. Maar de R-versie is daarnaast zoals gezegd voorzien van o.a. Öhlins NIX30-vorken en Öhlins TTX36-dempers die speciaal voor de Speed Triple R zijn ontwikkeld. Grof gezegd zorgen deze extra’s ervoor dat je alle controle hebt over de demping van de motor. Je kan hem volledig naar eigen wens instellen en op die manier passend maken bij jouw rijstijl. Daarnaast zijn de remmen op de R iets krachtiger dan op zijn broertje. De Mono-bloc Brembo remklauwen zorgen voor 5% meer remkracht. Aan randvoorwaarden dus geen gebrek om er een spectaculaire maar bovenal veilige week van te maken op de Speed Triple R.

Het soepele blok laat zich gewillig hoog in de toeren over elk wegdek scheuren. Een blik op het zeer duidelijk afleesbare display van de kilometerteller laat mij weten dat ik ruim boven de 130 km per uur maximum snelheid zit. Oei, dat zijn rijbewijs-kwijt-snelheden die ik liever probeer te vermijden. Daarvoor moet ik maar weer eens een circuitdag boeken. Een dag, overigens, die ik prima op de Speed Triple R zou willen doen. Voor nu moet ik het doen met de schaarse bochten die Noord-Holland rijk is. Het gedrag van de motor op de snelweg kan in ieder geval een dikke check bij geplaatst worden. Natuurlijk, het is en blijft een naked, en van de windbescherming moeten geen wonderen verwacht worden. Toch heb ik relatief weinig last gehad van de wind en het mini kuipje wat om de kenmerkende koplamp zit bevestigd doet dus wel degelijk haar werk.

Het betere bochtenwerk
Het zadel zit prima en ik zie mezelf er met gemak een lange toertocht op maken. Echter, de zitpositie is zo ‘racey’ dat je knieën in een strakke hoek gedwongen worden. Perfect voor een circuitdag, waar ik al eerder over zat te dromen, maar minder comfortabel op een lange toertocht. Maar hé, je kan niet alles hebben, en ik neem dit ongemak voor lief als ik vervolgens weer op lekkere snelheid een bocht door scheur. Had ik al vermeld dat ‘ie vertouwen geeft in de bocht? Iets met ‘als een huis’ of ‘zo scherp als een mes’ zou hier vermeld kunnen worden, want man man man, wat ligt ‘ie lekker in de bocht. De 17 inch 190mm achterband van Pirelli en het Öhlins pakket waar ik het eerder over had doen prima hun werk en ik pluk daar nu de vruchten van. Waar ik eerder een ‘check’ bij het rijgedrag van de Speed Triple R op de snelweg heb gezet, kan ik heel duidelijk een extra hokje aanvinken bij ‘bochtengedrag’. De motor vraagt om meer en ik als gewillige berijder kan hier alleen maar aan toe geven.


De motor is ‘af’
Ik stop naast een bollenveld om de motor mooi op de foto te zetten, maar ook zodat ik via Google Maps een mooie bochtige route terug naar huis kan uitstippelen. Het geeft mij in de tussentijd in ieder geval genoeg tijd om het uiterlijk van de Triumph onder de loep te leggen. Of je hem nu mooi vindt of niet, aan de afwerking ligt het in ieder geval niet. Triumph heeft een strakke motor neergezet die aan alle kanten kwaliteit uitstraalt. De rode accenten rondom de motor en de extra accessoires zoals de Arrow demper die strak onder de kont weggewerkt zit maken de motor voor mij ‘af’. De bar-end-spiegels die aan het stuur vast zitten geven een prima zicht naar achteren en zien er naar mijn bescheiden mening mooi uit. Kortom, ik vind de motor gaaf. De motor straalt een bepaalde kracht uit die hij vervolgens naar tevredenheid van zijn berijd(st)er ook nog eens in zijn rijeigenschappen laat zien. Het is duidelijk: ook het vakje ‘uiterlijk’ kan aangevinkt worden.

Conclusie
Als ik zo de balans opmaak dan ben ik niets dan positief over de Speed Triple R. Bruut vermogen, gecombineerd met een strak uiterlijk en messcherpe racey rijeigenschappen. Een prima combi, en ik heb mij dan ook uitstekend vermaakt op de Speed Triple R. Zelfs de afwezigheid van instelbare rijmodi durf ik niet als negatief punt te benoemen. Immers, waarom zou je iets anders willen dan de sportstand waarin de Speed Triple standaard geleverd lijkt te zijn!? De motor daagt je uit en haalt het kind in je naar boven. Een forse draai aan de gashendel zorgt voor een zeer doseerbare wheely waar je geen genoeg van kan krijgen. Het vermogen bouwt zich lineair op tot een meer dan acceptabele ‘rijbewijs-kwijt-sneheid’. Als je vervolgens aanremt voor een bocht dan doen de radiaal gemonteerde Brembo remklauwen hun werk en het elektronische ABS systeem zorgt er bovendien voor dat je ook ‘gewoon’ overeind blijft als je een keer te enthousiast in de remhendel hebt geknepen. Dit allemaal kost je zonder extra’s €16.190,-. Zeker niet verkeerd voor de complete motorfiets die je hiervoor terug krijgt. De Triumph Speed Triple R is dan ook absoluut een aanrader waar je de nodige uren/dagen/jaren ongekend motorplezier mee kan beleven! 


Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2015

Motortesten voor het A rijbewijs

Motortesten voor het A2 rijbewijs

Motortesten voor het A1 rijbewijs




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK