Triumph Daytona 675R test: Oude liefde roest niet

03-06-2015

Laat ik bij het begin beginnen, dat is wel zo makkelijk. Toen ik 19 jaar was behaalde ik mijn motorrijbewijs en werd mijn eerste motor een Honda CBR 600F. Je eerste motor vergeet je nooit meer ook al was dit, zoals de meeste van jullie waarschijnlijk hebben gedaan, een tweedehands… Volgende stap/droom? Zelf een nieuwe motor kopen. Zo gezegd, wat minder zo gedaan. Sparen, sparen en nog eens sparen. Offers maken, door minder uit te gaan en door niet op vakantie te gaan, maar na 3 jaar was het dan wel zo ver. Van mijn studentenbaantje kon ik nu eindelijk mijn nieuwe motor kopen. En je raadt het waarschijnlijk al, dit werd de Triumph Daytona 675! Een paar jaar later (met pijn in het hart) weer verkocht omdat mijn vriendin haar rijbewijs had gehaald en het een te ‘’brute’’ machine was om haar eerste kilometers op te maken, maar dat is een ander verhaal.

Lente
Enfin, nu jaren later is het moment daar, de Triumph Daytona 675R staat ingepland. Uiteraard heb ik de ‘dips’ op deze motor. Wat een mooie week om de Daytona te testen, het lijkt wel of de lente dan echt begonnen is. ‘s Ochtends bij het ophalen nog veel mist, maar dit levert straks wel de mooiste plaatjes op dus een mooi moment om de foto’s te nemen.

Het uiterlijk van de Daytona 675 is afgelopen jaren iets aangepast. Zo zijn de grootse verandering de uitlaat die van onder het kontje naar de zijkant is gegaan voor een betere gewichtsverdeling (GP stijl) en zijn de twee koplampen uit 1 geheel gesneden zodat hierboven 1 grote luchtinlaat kon komen. Zonder meer goede aanpassingen welke er ook nog eens goed uitzien. Onderhuids is de motor helemaal aangepast en hebben ze nog wat extra pk’tjes uit het blok weten te persen.



Voordat ik op de motor stap loop ik nog een rondje om de fiets heen en zie ik dat er nog een DB-killer in de Arrow uitlaat zit. Toch maar even de (brutale) vraag of deze er ook uit gehaald kan worden, want deze driecilinder wil ik horen brullen! DB-killer eruit en rijden maar. Ik stop de sleutel in het contact en draai deze om, er komt leven in het dashboard en zie de toerenteller z’n gebruikelijke ‘’rondje’’ maken, de lampjes van de begrenzer lichten op en de Triumph geeft aan dat ‘ie klaar is om z’n 675cc driecilinder te laten horen. Met 1 druk op de startknop hoor ik het vertrouwde en welbekende Triumph geluid, heerlijk. De zithouding is comfortabel en toch sportief. Deze zitpositie is verbeterd ten opzichte van het vorige model en ik voel dan ook minder druk op m’n polsen. Omdat het een sportfiets is zal je altijd een beetje druk op je polsen voelen, maar Triumph heeft dit zo comfortabel mogelijk gemaakt. De knieën zijn natuurlijk gebogen en het bovenlichaam kan ontspannen wanneer nodig. Wanneer ik in een racehouding ga zitten merk ik pas wat voor een zee aan ruimte ik nog achter me heb. Ik kan volledig achter het kuipruitje kruipen en in mijn gedachten scheur ik al over het circuit!

Bochtenvreter
De Daytona staat bekend om zijn goede stuureigenschappen en dat bewijst ‘ie gelijk in de eerste paar bochten. Zonder problemen laat deze motor zich van het ene op het andere oor leggen en blijft vertrouwen geven om alsmaar sneller door de bochten te gaan. De gasrespons is goed en ik heb dan ook geen moment het gevoel dat ik geen controle over de motor heb. Ik ben de baas over de motor en dat is niet andersom wat wel eens het geval kan zijn bij sportmotoren. Het is dus niet voor niets dat de Daytona 675 zo populair is als circuitfiets, want naast het messcherpe bochtenwerk laat de driecilinder zich gewillig lineair doortrekken naar de 12.500 toeren per minuut. Het geluid wat dan uit de uitlaat komt klinkt als muziek in de oren, een zomerhit zoals bijv. Salsa Tequila van afgelopen zomer die je keer op keer wilt horen en waar je maar geen genoeg van kunt krijgen. Het is dan ook lastig om de verleiding te kunnen weerstaan om niet iedere keer vol het gas open te trekken… Ik moet eerlijk zeggen dat de quickshifter (welke standaard is op de R versie) hier ook een grote rol in speelt. Soepel draai ik door alle versnellingen heen en laat ik deze eigenzinnige driecilinder brullen, wat een genot!


Dit heeft echter wel invloed op het verbruik, ik kwam dan ook niet verder dan 1:14, het is geven en nemen in het leven zeggen we dan maar. In dit geval is het meer nemen (lees krijgen) dan geven. Het dashboard is duidelijk afleesbaar en heeft nog een analoge toerenteller. Op de een of andere manier houd ik er van om de naald razendsnel omhoog te zien klimmen, om ‘m vervolgens weer terug te zien vallen en weer keihard omhoog te knallen. Wat een feest!


Is er dan niks te zeuren? Natuurlijk, dat kan altijd. Als ik kijk naar de Brembo rempartij ben ik niet echt onder de indruk. Naast het feit dat ze goed te doseren zijn had ik hier wat meer geweld verwacht. Dat wanneer ik de remhendel intrek dat ‘ie tegen het happen aan zit. Dit was helaas niet het geval en de remmen voelen bij het ‘’normaal’’ gebruik zelfs beetje sompig aan en dit past niet bij het karakter van de fiets. Pas als ik echt goed de remhendel naar me toe trek krijg ik het gevoel wat ik had verwacht: flink leven in de brouwerij tijdens het remmen en binnen ‘no time’ stil. De ABS werkt daarentegen wel goed en geeft me de vrijheid om zeer sportief te kunnen rijden zonder dat deze ingrijpt. Pas als het echt nodig is dan zal deze ingrijpen en dat geeft een goed gevoel.

Conclusie
Ik kan niet anders dan toegeven dat ik weer verliefd ben geworden op mijn oude motor. Het is dus echt waar; oude liefde roest niet... Ook dit keer zadel ik met pijn in mijn hart de 128 paarden voor de laatste keer op. Tijdens de terugweg bekijk ik de motor nog een keer goed en bedenk ik me dat veel van mijn vrienden en kennissen vaak aan mij vragen welke motor ik nu zou kopen of adviseren omdat ik op zoveel verschillende motoren rijd. Ik kan er nu dan ook niet meer onderuit en mensen die op zoek zijn naar een racer, die zou ik ten alle tijden een Triumph Daytona 675 (R) adviseren. Misschien niet als allereerst fiets om het op te leren, dan is misschien toch een andere A1 of A2 fiets interessanter, maar man man man wat een geweldige machine! Stuurt makkelijk, geeft je veel vertrouwen, prachtige looks en een fenomenaal eigen karakter en dito geluid. For the Ride!

Prijskaartje?

  • €15.690,00.*

Verschillen Daytona vs Daytona R?

  • Ohlins vering
  • Brembo remmen
  • 10 mm hoger
  • 2 kilo zwaarder
  • Quickshifter

*Standaard versie: €13.990,00

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK