BMW S1000XR test: Briljant, punt.

22-12-2015

Briljant. Om maar meteen met een even korte als allesomvattende conclusie te komen over de BMW S1000XR. Van de zitpositie via de quickshifter en de gasresponse naar de remkracht; ik kan er werkelijk waar geen slecht woord over zeggen. De S1000XR is een geslaagde mix tussen de toonaangevende 1200GS Adventure en de S1000RR en de motor laat zich dan ook volledig terecht in een nieuw segment proppen: het Adventure Sport segment. Een segment waar ik mij in thuis voel en zeker met het oog op een weekendje sturen in de Eifel belooft het veel goeds te worden op de BMW S1000XR.

Adventure-roots met race DNA
Het BMW DNA komt zowel in het rijgedrag als in het uiterlijk naar voren. Zo valt bij een eerste aanblik direct de asymmetrische koplamp op die we ook op de ander BMW-modellen tegen komen. Persoonlijk vind ik dit de motor karakter geven en alhoewel het even wennen is ben ik er een fan van geworden. De neus is stijlvol en strak en doordat de motor hoog op zijn poten staat steekt de gouden voorvork goed af tegen de rest van de motor. Het verstelbare kuipruitje, het brede stuur, de 20 liter tank en het comfortabele zadel lopen mooi in elkaar over en zorgt er bovendien voor dat de motor zowel zijn Adventure-roots als zijn race DNA niet verloochent.

Dynamic pakket
Met 160 pk heeft ‘ie misschien 32 pk minder dan de S1000RR maar dit zijn nog steeds voldoende paardjes om de quickshifter met plezier en een gezonde dosis spanning naar hartenlust omhoog én naar beneden te tikken. De quickshifter, of ‘schakelassistent Pro’ zoals BMW het omschrijft, wordt niet standaard meegeleverd. Je zal hiervoor het Dynamic pakket moeten aanschaffen voor €1.189,-. Een hoop geld, maar gezien de soepelheid en finesse van de quickshifter ben ik geneigd te denken dat dit het geld waard is. Daarnaast krijg je in het Dynamic pakket Rijmodi Pro. Hierin zit naast DTC (Dynamische tractie controle) onder andere ABS Pro, dat moet zorgen voor een verbeterde rijstabiliteit en remveiligheid. Tot slot ‘krijg’ je in dit pakket led-knipperlichten voor een sportiever uiterlijk en wordt er cruise control geïnstalleerd op je XR1000S. Dat laatste is zeker met het oog op zijn tourkarakter erg handig. Kortom, een compleet pakket die zowel de tour- als de race-eigenschappen van de motor versterkt.

Touring pakket
Naast het Dynamic pakket is mijn motor deze trip ook voorzien van het Touring pakket. Voor een slordige €1.490,- extra wordt je XR1000S nóg geschikter voor lange reizen. In dit pakket krijg je handvatverwarming, kofferhouders, navigatievoorbereiding, een middenbok en een bagagerek. Maar, en misschien nog wel belangrijker, je krijgt er ook het Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) systeem bij. Dit systeem past per rijmodus de vering aan en zorgt daardoor voor meer comfort op elk wegdek. Ideaal voor een veilige en comfortabele reis. Maar goed, mijn motor is dus óók voorzien van het Touring Pakket. Het gemak hiervan merk ik al direct bij de heenreis over de A2. Lange stukken trajectcontrole zorgen ervoor dat ik de cruise control afstem op 100km per uur en zeer relaxt kan ik de rest van de motor een beetje ontdekken.


Navigatie
Zo heb ik de tijd om de informatie op het display voor mij goed te bekijken. Het display is duidelijk en het laat precies zien wat je nodig hebt. Snelheid, het aantal toeren, de gear indicator, rijmodus indicator en je benzine level. Daarnaast is de Garmin overzichtelijk geplaatst boven het display en kan je met de bediening aan het linkerhandvat in en uit te zoomen op het navigatiesysteem. Handig als je een overzicht wilt van het grotere geheel of juist als je extreem wilt inzoomen om op die manier de bochten in je bochtige route die voor je ligt nóg beter in te schatten. Ik heb dit bijvoorbeeld gebruikt in de Eifel tijdens een bochtenroute om heel gemakkelijk de weg die voor mij lag al een beetje te verkennen. Zo kan het eigenlijk niet meer gebeuren dat een haarspeldbocht je verrast waardoor je veilig en zonder rare capriolen je weg kan vervolgen.

Comfort
Het valt mij tijdens het rijden ook op dat ik na een paar uur nog steeds comfortabel op de motor zit. Voor een Tourmotor zeker geen slechte eigenschap en als ik dit optel bij de extra functies die het Touring pakket leveren dan ben ik zo op het eerste gezicht geneigd om te denken dat de BMW XR1000S vooral op het gebied van Touring excelleert. Echter, ik heb de sportieve kant nog niet getest en achteraf, nu ik deze test schrijf, kan ik je verklappen dat de BMW XR1000S ook sportief zijn mannetje staat. Tussen de 4.000 en 7.000 toeren is het een ware krachtexplosie waarbij de XR1000S verrassend soepel en gedoseerd de straatstenen onder zich vandaan trekt. Er zullen genoeg klassieke sportmotoren moeite hebben de XR1000S bij te benen. Vervolgens klopt ook het remgedeelte. Zonder te happen en met de supervisie van een prima ABS-systeem kan je de motor gedoseerd en veilig tot stilstand brengen. De zwevende dubbele 320 mm remschijven met vaste radiale 4-zuiger remklauwen doen hun werk zonder falen. Een prettige gedachte als je in Duitsland op sportieve wijze door de Eifel rijdt.

Eindeloos motorplezier
Eenmaal in de Eifel aangekomen kan ik dan eindelijk de sporteigenschappen testen. Ik had op de Autobahn al ervaren dat de XR1000S geen enkele probleem heeft om snelheden van 200+ te halen en ik was blij verrast dat ook tijdens hoge snelheden de motor stabiel aanvoelt. De motor voelt zich duidelijk thuis op het rechte stuk op de Duitse Autobahn. Maar ook in een bochtig gebied is er niets wat ultiem motorplezier in de weg staat. Ondanks dat de XR1000S hoog op zijn poten staat voelt het aan alsof je op een racemotor aan het sturen bent. In de Dynamic rijmodus staat de vering lekker strak en vlieg je van bocht naar bocht. En elke keer als je uit de bocht weg accelereert slaat mijn motorhart een sprongetje over door de soepelheid van de quickshifter en het vormogen dat zeer explosief maar ‘o-zo-doseerbaar’ vrijkomt. Als ik vervolgens bij aanrem voor een naderende haarspeldbocht zorgt het ABS-systeem ervoor dat mijn wielen niet blokkeren en al rijdend in Eifel besef ik mij dat er geen einde lijkt te komen aan het motorplezier op de XR1000S.  

Kritiek?
Als ik dan toch een kritische noot moet plaatsen mag het dan ook geen verbazing wekken dat ik daar even voor moet graven. Tot dusver heb ik mij in positieve zin verbaasd over zowel de Tour- als de Race-eigenschappen van de XR. Zoals gezegd zijn de quickshifter, de zitpositie, de remmen en het vermogen briljant. Om toch een beetje tegenwicht te bieden tegen deze overenthousiaste testresultaten zijn er wat mij betreft een paar verbeterpunten. Zo begrijp ik niet waarom een -naar mijn idee- stijlvolle motor voorzien wordt van de meest lelijke koffers. De set die ik mee heb gekregen is weliswaar praktisch met betrekking tot het meenemen van bagage, maar de koffers geven de motor een jaren 80 uiterlijk en ik heb dan ook het gevoel dat de kofferset rechtstreeks van een BMW K100 of K75 getrokken is. Een stilistisch gemiste kans.

Een tweede puntje van kritiek is de trilling in het stuur. Zeker tijdens langere ritten wordt een lichte trilling irritant en het zorgde er bij mijn motor zelfs voor dat ik alle auto’s in mijn linker spiegel dubbelzag. Daarnaast zorgde de trilling ervoor dat de (optionele) handkappen los waren getrild. Wellicht is dit een specifiek probleem voor mijn testmotor en is dit niet geval op andere XR1000S modellen, maar door het gebrek aan negatieve punten toch het vermelden waard.  

Een laatste punt van kritiek is wellicht de prijs. Ik realiseer me dat BMW met de XR1000S kwaliteit levert en dat je voor kwaliteit moet betalen, maar ik vind €18.100,- voor de basis versie zonder enige optie een hoop geld. De motor die ik mee heb gekregen kost €21.480,-. Hiervoor heb je alle beschikbare extra’s en is je BMW XR1000S een ultieme cross-over tussen een tour- en sportmotor.

Conclusie
Concluderend kan ik echter zeggen dat de voordelen de nadelen ruim overtreffen. De BMW XR1000S is een van de motoren die mij het meest heeft verrast en zelfs als een van de beste motoren waar ik ooit op heb gereden.  De motor heeft mijn hart gestolen. De souplesse, het vermogen en met name ook de voortreffelijke quickshifter maken het voor mij een onweerstaanbare mix waar mijn motorhart sneller van gaat kloppen. BMW heeft het voor elkaar gekregen het beste van twee werelden te combineren. Je kan de XR1000S moeiteloos tijdens een circuit dag inzetten om vervolgens je (oubollige) koffers achterop de zetten en direct door te rijden naar de Alpen. Waar vind je nou zo’n combi? Mocht je grofweg 20k te besteden hebben zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn!


Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2015




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK