Triumph stelt de nieuwe generatie Bonneville motoren voor

28-10-2015

De legende van de Bonneville - Triumph stelt de nieuwe generatie van de legendarische Bonneville voor – met vijf fantastische nieuwe Bonneville-motoren. Van het plezier en de toegankelijke rijeigenschappen van de nieuwe Street Twin via de tijdloze stijl van de Bonneville T120 en T120 Black tot de Thruxton en Thruxton R, de Triumph-racelegende is herboren.

Allemaal met het 100% authentieke Bonneville-karakter, echt moderne functionaliteit en prestaties.

  • Met aandrijving van het geheel nieuwe Bonneville-blok speciaal ontworpen voor deze familie en voor een moderne klassieke rijstijl met meer koppel, een directere en duidelijk merkbare vermogensoverdracht en een nog fraaier geluid dat je niet alleen hoort maar ook voelt.
  • Met een geheel nieuw ontworpen chassis en een vering die uniek is voor iedere Bonneville – voor een verbluffende wendbaarheid, comfort en controle.
  • Ieder model is een prachtige evolutie van de legendarische Bonneville-stijl: compacter en verder uitgewerkt, met fraaie stijlelementen die zijn ontleend aan de klassieke Bonneville-motoren uit het verleden.

Met een silhouet dat een erkende ontwerpklassieker is, is de Triumph Bonneville zonder meer een legende onder de motorfietsen. Voor velen is dit de essentie van wat een motor moet zijn, en het model is geliefd bij allerlei typen motorrijders van alle leeftijden over de hele wereld. Met zijn lange historie in de Britse motorwereld is de Bonneville synoniem geworden voor stijl en karakter. Het is echt een groot Brits icoon.

De nieuwe generatie van vandaag vormt de perfecte combinatie van dat originele karakter en Britse historie, vormgeving en stijl, en anderzijds echt moderne functionaliteit en prestaties.

Het begin van de legende
Op een mooie ochtend in september 1956 arriveerde de Texaanse racer Johnny Allen, een racer die al meerdere keren het wereldsnelheidsrecord op het land had verbroken, bij de Bonneville zoutvlakte in Utah (VS) en nam hij plaats in de cockpit van een gestroomlijnde raket op twee wielen: de Texas Cee-Gar.

Dit was een combinatie van Amerikaanse en Britse technologie met de ster van Texas op de kop en de naam van Triumph op de zijkant. Deze aerodynamische kanonskogel was geïnspireerd op de brandstofdruppeltanks van een Mustang-gevechtsvliegtuig. Het vermogen werd geleverd door een methanol verbrandende 650-cc Triumph Thunderbird parallelle-twinmotor (zoals die waarop Marlon Brando reed in The Wild One), waardoor de sigaarvormgie Triumph over de zoutvlakte scheurde met een gemiddelde van 345,5 km/h. Daarmee vestigde Triumph een wereldsnelheidsrecord op het land dat 14 jaar zou standhouden, dankzij de inspanningen van de Dudek Streamliner in '62 en Gyronaut X1 in '66. Het maakte dat er discussies ontstonden over de gebruikte tijdregistratie en het waarheidsgehalte van de claim, maar ook dat Triumph als HET topmerk werd beschouwd.

Ondertussen werd in de fabriek van Triumph in het Britse Meriden een nieuw vlaggenschip voor de motorsport ontwikkeld dat direct voortkwam uit een reeks krachtige Triumph-legenden: van de Speed Twin uit 1939 en de sensationele 6T Thunderbird uit 1950 tot de rauwe Tiger T110 ‘Ton Ten’ uit 1953.

Deze nieuwe motor zou net als zijn voorganger een 650-cc parallelle twin worden. De motor was bedoeld als antwoord op de vraag naar meer kracht, meer prestaties en meer snelheid van de Amerikaanse markt en moest 190 km/h rijden met nieuwe twin-carburateurs.

De naam van de nieuwe fiets lag voor de hand. En zo zag in 1959 de eerste Triumph Bonneville het daglicht.

De Bonneville T120 werd gepresenteerd op de Earls Court Bike Show in 1958 en de eerste fabrieksmotoren waren in het daaropvolgende jaar verkrijgbaar voor het publiek. Deze werden aangeprezen met 'de hoogste prestaties van een standaard fabrieksmotorfiets'.

Na een aanpassing in het ontwerp in 1960 werd de T120 zowel in het Verenigd Koninkrijk als de VS een gigantisch succes. In wezen was dit model een krachtige twin-carburateurversie van Triumph's T110 Tiger-model. Dankzij de racesuccessen kwam hieruit de Bonneville Thruxton voort, die op zijn beurt de inspiratie vormde voor een hele generatie van caféracers.

De combinatie van extra prestaties met nauwkeurige stuurvermogen, een lichtgewicht chassis en een fraai ontwerp bleek een succesformule: de Bonneville zou een van de meest gewilde en succesvolle motoren uit zijn tijd worden.

Racelegenden
Omdat de nieuwe toonaangevende Bonneville als favoriet werd gekozen door coureurs die maximale snelheid wilden, zowel op het circuit als in de modder, werd de 'Bonnie' op de weg de basis voor race-ontwikkeling voor vele sportmotoren van tegenwoordig, van scramblers tot circuitracers en kant-en-klare fabrieksracers met een complete kuip.

Tijdens de jaren '60 en tot in de jaren '70 bleek de kracht van het Bonneville-ontwerp uit het verbazingwekkende aantal wereldkampioenschappen in vrijwel alle klassen van de motorsport.

Ter illustratie:

  • Thruxton 800-kilomerraces
    • Waar de raceversie van de Bonneville zijn legendarische reputatie vestigde door meerdere series te winnen.
  • Isle of Man TT
    • John Hartle in 1967.
    • Malcom Uphill in 1969, die ook als eerste een ronde van meer dan 160 km/h reed op zijn Thruxton.
  • De ISDT (International Six Day Trial)
    • Op een krachtige Bonneville-scrambler won Ken Heanes goud in ’63 en ’64 en zilver in ’65.
  • AMA National terreinraces van een halve mijl
    • Met winst op Ascot voor Gene Romero in ’70 en voor Tom Rockwood in '71.
  • AMA National-heuvelbeklimming
    • Joe Hemmis in '64 en ’67.
  • AMA National TT
    • Ascot – Dave Palmer in ’64, Eddie Mulder in ’66 en Skip Van Leeuwen in ’67.
    • Castle Rock – Dave Palmer in ’65, Eddie Mulder in ’66 en Skip Van Leeuwen in ’68.
    • Peoria – Eddie Mulder in ’66.

Dankzij zijn ongelooflijke veelzijdigheid werd de Bonneville aangepast en afgesteld voor vrijwel alle raceomstandigheden, van de woestijn aan de westkust van Californië tot de bergen in Oost-Europa.

Het ontstaan van een legende
Maar veel meer dan alleen als racer, in de goede ouwe jaren '50 en '60, vestigde de Triumph Bonneville zijn reputatie als de legendarische motor van een tijdperk, een status die tot op heden onaangetast is gebleven.

Het motorrijden was op zijn populairst en de Bonneville verwierf een wereldwijde cultstatus toen menige held van het witte doek zowel voor als naast de camera geassocieerd wilde worden met deze tot de verbeelding sprekende machine.

Dat gold onder meer voor iconen zoals Steve McQueen, James Dean, Bob Dylan en Clint Eastwood.

In december 1967 koos de legendarische Amerikaanse stuntrijder Evel Knievel de Triumph Bonneville voor zijn eerste grote motorstunt op televisie – de noodlottige poging om over de fontein van Caesar’s Palace in Las Vegas te springen.

Voor velen wat 1968 het hoogtepunt voor de Bonneville, met een reeks progressieve ontwikkelingen die leidden tot een model op de top van zijn ontwikkeling. De belangrijkste verandering betrof het motorblok, dat beschikte over een merkbare carburatie, een soepele vermogensafgifte en fantastisch bedieningsgemak bij lage snelheden.

De uitvoering uit 1968 wordt ook als ontwerphoogtepunt voor de Bonneville beschouwd. De tankbadge kreeg een eenvoudiger lijstontwerp en de achtervering werd gewijzigd in duidelijk zichtbare veren, zoals de meeste jonge motorrijders het graag zagen. Zelfs het toegepaste kleurenschema was het modieuze Olympic Flame met wit – en een zilveren rand.

De rock ‘n’ roll-jaren
In het Verenigd Koninkrijk werd de Triumph Bonneville in de jaren ’60 sterk geassocieerd met de rock ‘n’ roll-cultuur toen versies van de Bonneville werden omarmd door Britse rockers als de ultieme caféracer.

De Londense rockers voelden zich thuis in het befaamde truckerscafé Ace Café, dat het centrum van de motor- en rock ‘n’ roll-cultuur werd. Daar waren altijd Bonnevilles, of aangepaste versies ervan, te vinden.

De Bonneville T120 TT
De Bonneville-variant uit de jaren '60 die mogelijk het hoogste verzamelwaarde heeft, was de TT, een offroad-model voor de Amerikaanse markt dat geschikt was voor de woestijn, ruig terrein én races op het circuit. De TT uit 1966 was licht en snel, met race-nokkenassen en een hogere compressie, en wordt beschouwd als een van de fraaiste, zeldzaamste en meest gewilde Bonnies ooit.

Een koninklijke gebeurtenis
De Bonneville baarde opnieuw opzien in de jaren ’70 en ’80, toen speciale motorfietsen in een beperkte uitgave werden gefabriceerd ter ere van belangrijke gebeurtenissen rondom het koninklijke huis. In 1977 onderstreepte de T140J het zilveren jubileum van de koningin en in 1981 markeerde de T140LE Royal Wedding Bonneville, waarvan er 250 werden gefabriceerd, het huwelijk van prins Charles en Diana.

De Bonneville in de 21e eeuw
De jaren ’70 waren een moeilijke tijd bij Triumph, met ongenoegen onder het personeel na een fusie met Norton Villiers die door de overheid werd gestimuleerd.

In 1973 ontstonden er geruchten dat de fabriek zou sluiten, waarop het personeel de fabriek in Meriden bezette en er een staking uitbrak. In het daaropvolgende jaar werden er vrijwel geen motorfietsen geproduceerd en in 1975 vormde het personeel de Meriden Motorcycle Co-operative.

De productie werd hervat en er werden Bonneville T140's gebouwd tot in de vroege jaren ’80. Dit waren de laatste motorfietsen die Triumph hier bouwde voordat de fabriek in Meriden in 1983 werd gesloten. Maar zelfs toen weigerde de 'Bonnie' zich over te geven. Tussen 1985 en 1988 werden er kleine aantallen in licentie gebouwd door LF Harris in Newton Abbot (Devon).

En toen er in 1990 6 nieuwe modellen werden gepresenteerd op de motorbeurs in Keulen, die waren gebouwd in een hypermoderne fabriek in Hinckley Leicestershire, was het nieuwe tijdperk van Hinckley Triumph aangebroken.

Het leek alsof de Bonneville naar de geschiedenis was verwezen, totdat er in 2000 een nieuw en authentiek vormgegeven model werd geïntroduceerd. Als een mix van originele vormgeving en eigentijdse fabricagetechnieken en materialen werd de eerste 'nieuwe' Bonneville uitgebracht met een 790-cc parallelle-twinmotor. In het daaropvolgende jaar werd een eeuwmodel uitgebracht, de Bonneville T100 Centennial Edition, om het honderdjarige bestaan van het merk Triumph te vieren.

In de eerste jaren van deze eeuw is de Bonneville continue verder geëvolueerd, met een toename van de cilinderinhoud tot 865 cc en de introductie van brandstofinjectie (die subtiel is verborgen om de authentieke Bonneville-stijl te behouden).

De Bonneville vandaag
In dit moderne tijdperk is de Bonneville opnieuw de motorfiets waarvoor beroemdheden, bekende motorrijders en tv-persoonlijkheden kiezen, van Tom Cruise tot Gerard Butler. Het merk is te zien in films en op tv; van Hollywood-successen zoals Jurassic World en London Has Fallen tot tv-legendes zoals Dr Who en Luther.

Met de toenemende belangstelling voor moderne klassieke motorfietsen kiest een hele nieuwe generatie motorrijders voor Bonneville. Niet alleen voor het legendarische Triumph-verleden en ongeëvenaarde karakter, maar ook voor de pure schoonheid, toegankelijke rijeigenschappen en gemakkelijke aanpassing aan een persoonlijke stijl, deels door de groeiende groep customrijders, professionele aanpassers en sleutelaars voor wie de Bonneville een van de belangrijkste opties is.

Met de introductie van de nieuwe generatie Bonnevilles, die allemaal nog functioneler, mooier en krachtiger zijn, is Triumph op dit moment gericht op de instandhouding van het oorspronkelijke karakter van de legendarische Bonneville en behoud van zijn plaats als DE moderne klassieker ni de wereld van het motorrijden.

Bonneville. Herboren.
Britse iconen. Wereldlegenden.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK