Onderzoek: diverse rijpersoonlijkheden botsen op Europese wegen

02-09-2015

Onderzoek door LSE en Goodyear onthult zeven rijpersoonlijkheden. Of het nu tijdens de zomervakantie is, of in het woon-werkverkeer, de tijd die mensen doorbrengen op de weg kan veel stress opleveren en frustrerend zijn, zoals aangegeven door sociaalpsychologen van de London School of Economics and Political Science (LSE).

Een langdurig onderzoek naar de sociale psychologie van verkeersveiligheid, gezamenlijk uitgevoerd door de LSE en bandenfabrikant Goodyear, heeft meerdere soorten reacties geïdentificeerd van mensen wanneer zij in aanraking komen met andere verkeersdeelnemers. De uitkomst is gebaseerd op de manier waarop zij omgaan met hun eigen gevoelens en hun onzekerheid, en met het gedrag van andere weggebruikers.

Door groepsdiscussies en diepte-interviews met Europese automobilisten hebben de onderzoekers zeven persoonlijkheden gedefinieerd:

1) De Leerkracht: moet er voor zorgen dat andere rijders weten wat ze verkeerd hebben gedaan en verwachten erkenning voor hun pogingen om anderen te onderwijzen.

2) De Betweter: denkt dat hij/zij is omringd door incompetente nietsnutten en verlaagt zich door tegen anderen te schreeuwen terwijl hij/zij zelf veilig in de auto zit.

3) Het competitiebeest: moet alle andere rijders aftroeven en is verbolgen wanneer iemand in de weg komt. Hij/zij geeft gas wanneer iemand probeert in te halen of rijdt een gat dicht om te voorkomen dat iemand voor hem/haar komt.

4) De Straffer: wil andere rijders afstraffen voor een mogelijk wangedrag. Kan er op uitdraaien dat hij of zij uit de auto stapt om een andere weggebruiker de les te lezen.

5) De Filosoof: accepteert gemakkelijk wangedrag en probeert dat rationeel uit te leggen. Slaagt er in zijn/haar gevoelens in de auto in bedwang te houden.

6) De Ontwijker: behandelt andere, zich misdragende weggebruikers onpersoonlijk en probeert een confrontatie te voorkomen.

7) De Ontsnapper: luistert naar muziek of voert gesprekken via de telefoon om zichzelf af te schermen. Ontsnappers beperken zich tot geselecteerde relaties zodat hij of zij zich niet hoeft te bemoeien met andere weggebruikers. Het is ook een strategie om in de eerste plaats niet gefrustreerd te raken.

Deze 'rijpersoonlijkheden' komen naar boven wanneer ze in aanraking komen met andere weggebruikers. "Meestentijds zitten wij gelukkig in het comfortabele omhulsel van onze auto, maar aan iedere hoek kunnen wij van doen krijgen met andere rijders. Dat zorgt ervoor dat de weg een uitdaging en een onzekere sociale omgeving is. Terwijl wij ons zorgen zouden kunnen maken over het rijgedrag van anderen geeft dit onderzoek aan dat hun gedrag ook afhangt van wat wij doen. Wij creëren persoonlijkheden die wij niet mogen. Bezien vanuit een psychologische invalshoek vertonen deze verschillende types persoonlijkheden diverse patronen waarop ze omgaan met hun frustraties en hun gevoelens. We zijn niet altijd de een of de ander. Afhankelijk van de situatie en de interactie met anderen voldoen de meeste van ons aan meerdere profielen," legt Dr. Chris Tennant, sociaalpsycholoog, uit die leiding geeft aan het onderzoeksproject van LSE.

"Het merendeel van deze gedragspatronen kan leiden tot gevaarlijke situaties op de weg. Begrijpen welk gedrag wij ten toon spreiden en welke situaties die veroorzaken is een eerste stap voor ons allemaal om een betere controle te hebben, waardoor een veiliger rijomgeving wordt gecreëerd voor onszelf en voor anderen op de weg. Naast aangescherpte regelgeving om agressief rijgedrag tegen te gaan, blijven opleiding en levenslange 'bijscholing' de meest krachtige publieke strategieën om deze sociale en emotionele aspecten van het rijden positief te bevorderen en om de grootst mogelijke verbeteringen op het gebied van verkeersveiligheid te realiseren," zegt Olivier Rousseau, Goodyear vice president consumer tires in Europa, het Midden Oosten en Afrika.

De persoonlijkheidstypes kwamen naar voren uit het eerste deel van het gezamenlijke onderzoek, dat een kwalitatief beeld geeft van het rijgedrag middels groepsdiscussies en diepgaande interviews. Met het onderzoek proberen LSE en Goodyear te bepalen hoe bestuurders elkaars gedrag beïnvloeden op de openbare weg. Het tweede deel van het project is een pan-Europese studie in 15 landen. De finale resultaten en analyses van het in Europa uitgevoerde onderzoek, worden in oktober verwacht.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK