BMW G 310 R – eerste roadster onder de 500 cc

11-11-2015

Speelse en toch volwassen eencilinder voor stad en buitenweg.

Met de geheel nieuwe BMW G 310 R boort BMW Motorrad een nieuw segment aan. Het is de eerste roadster onder de 500 cc. Een motor die de essentie van een BMW roadster perfect vertolkt: niet te klein, maar ook niet met te veel overbodige zaken. De ideale naked bike om soepel te laveren door smalle, drukke straten en voor flitsend stuurwerk over bochtige buitenwegen.

Ee?n cilinder, laag gewicht, krachtige dynamische prestaties: het zijn de ingredienten van de BMW G 310 R. Pragmatisch in de beste betekenis van het woord. De BMW G 310 R biedt precies wat nodig is voor dynamiek en comfort, zowel in de stad als daarbuiten. Een onvervalste en pure roadster met een relaxte zitpositie die zich met speels gemak laat rijden en zeer lage verbruikscijfers biedt. Juist door deze combinatie zijn ook langere afstanden goed vol te houden. Het model is ontworpen voor de wereldmarkt. De BMW G 310 R kan rijden op alle soorten brandstofkwaliteit, voldoet aan alle emissie-eisen en introduceert het typische BMW premiumgevoel in het segment onder de 500 cc.

BMW G310 R ontwerpenBMW G310 R bocht

Dynamisch roadsterdesign van S 1000 R.

Het krachtige, expressieve design van de BMW G 310 R weerspiegelt zijn pittige, dynamische karakter. De uiterlijke verwantschap met familieleden waaronder de BMW S 1000 R, is goed te zien. Kenmerkend zijn de kleine koplamp, het sportieve omhulsel van de brandstoftank en de roadsterproporties met een agressief gestileerde frontsectie en een dynamische achterzijde. Van opzij oogt de roadster flitsend door de precies gemodelleerde vlakken. Door de compacte afmetingen en de korte wielbasis zijn koerscorrecties uitstekend uit te voeren, terwijl de hoge achterkant de sportieve genen illustreert. Het is een naked bike, maar dan wel een van een zeer atletische soort dankzij de kleurstelling en de strak gevormde zijpanelen. High-end componenten zoals de upside down-voorvork, kwaliteitsmaterialen, accessoires en een buitengewoon goede afwerking reflecteren oog voor detail en verfijning en onderstrepen duidelijk de premium look en feel van de BMW G 310 R. 

Innovatieve eencilinder voor dynamisch rijplezier en brede inzetbaarheid.

Het hart van de BMW G 310 R is een compleet nieuw ontwikkeld vloeistofgekoelde eencilinder motorblok met vier kleppen, dubbele bovenliggende nokkenassen en elektronische brandstofinjectie. De cilinderinhoud van 313 cm3 is bereikt door een boring van 80 millimeter en een slag van 62,1 millimeter. Opvallend is de schuin naar achteren hellende cilinder. Die is bovendien 180 graden gedraaid. Het inlaattraject van de eencilinder is aan de voorzijde geplaatst en maakt de compacte bouw mogelijk. Het maximale vermogen bedraagt 25 kW (34 pk) bij 9.500 tpm en het maximumkoppel van 28 Nm wordt bij 7.500 tpm geleverd. Het blok past goed bij de slechts 158,5 kg (volgens DIN) wegende BMW G 310 R:

bmw g310 r rijden

Uitstekende ergonomie en lichtvoetig sturen.

De nieuwe BMW G 310 R biedt een relaxte zithouding. Zoals gebruikelijk bij BMW Motorrad zijn alle schakelaars doordacht geplaatst en makkelijk en veilig te bedienen. Het nemen van bochten gaat met groot gemak, terwijl de machine neutraal en voorspelbaar aanvoelt. Zelfs lange bochten met hoge snelheid voelen vertrouwd aan door de stabiliteit – en dat zonder verlies van comfort. De BMW G 310 R biedt in zijn segment een compleet nieuwe rijervaring doordat er zowel zeer sportief als comfortabel mee te rijden is.

Een stalen buizenframe, upside down-voorvork en lange swingarm zorgen voor de hoge mate van stabiliteit, scherpe respons en lichtvoetig sturen. Het frame, met daaraan bevestigd een separaat achterframe, blinkt uit door een hoge mate van torsiestijfheid. De solide voorvork garandeert prima schokdemping en controle. De van aluminium gemaakte swingarm achter is voorzien van een enkele veerpoot.

Krachtig remsysteem met standaard ABS en een multifunctioneel instrumentarium.

Net als alle andere BMW motoren heeft de nieuwe BMW G 310 R standaard ABS. Het betreft een tweekanaalssysteem met aan de voorzijde een enkele remschijf van 300 millimeter diameter, die ruim voldoende kracht levert voor een krachtige en stabiele vertraging. Achter is een remschijf van 240 millimeter doorsnede gemonteerd. Het instrumentarium van de BMW G 310 R omvat een groot lcd-scherm dat een grote diversiteit aan informatie haarscherp weergeeft. 

De hoogtepunten van de nieuwe BMW G 310 R:

• Innovatieve vloeistofgekoelde eencilinder krachtbron met vier kleppen, dubbele bovenliggende nokkenassen, 180 graden gedraaide cilinderopstelling met inlaattraject aan de voorzijde.
• Vermogen 25 kW (34 pk) bij 9.500 tpm en een maximumkoppel van 28 Nm bij 7.500 tpm.
• Stalen buizenframe, upside down-voorvork en lange swingarm voor een hoge mate van stabiliteit, stuurrespons en lichtvoetig sturen.

• Banden voor 110/70 R 17 en achter 150/60 R 17.
• Remsysteem met standaard ABS.
• Uitstekende ergonomie en multifunctioneel instrumentarium.
• Zithoogte van slechts 785 millimeter.
• Dynamisch roadsterdesign naar voorbeeld van de BMW S 1000 R.
• Ontwikkeld in Munchen door BMW Motorrad, geproduceerd in India bij partner TVS Motor Company.
• Individuele optionele accessoires van het kenmerkende kwaliteitsniveau van BMW Motorrad. 

bmw g310 r rijdendbmw g310 r bocht rechts




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK