BMW F800 R test: Een combinatie van puur rijplezier en dagelijks gemak.

04-11-2013

'Dit is onbetwist de meest markante roadstergeneratie sinds de BMW K 1300 R. Dat komt ongetwijfeld door zijn natuurlijk overwicht vanaf de eerste meters en zijn perfecte combinatie van puur rijplezier met geschiktheid voor dagelijks gebruik'.

Dat zijn de keiharde woorden van BMW en ik ben zeer benieuwd of ik na deze test er hetzelfde over denk...

In ieder geval kan ik direct na de eerste dag al zeggen dat de service bij BMW helemaal top is. Er is namelijk niets vervelender dan je testdag beginnen met een lekke achterband! Onderweg kreeg ik het gevoel dat er iets niet klopte en stuurde de F800 R rustig naar de kant. Wat bleek, op de weg van BMW Nederland naar huis heeft er een inbussleutel zich door de achterband heen geboord. Ik belde mijn collega om me op te komen pikken met de trailer. Vervolgens even gebeld met BMW Nederland en zij gaven aan dat we naar de dichtstbijzijnde dealer konden gaan om de band daar te laten vervangen.  Zo gezegd, zo gedaan en ik kon binnen no-time weer genieten van deze roadster.

Net even anders...
Ok, om het uiterlijk van deze roadster/naked kun je niet heen, welke in 2009 voor het eerst op de markt kwam. Je ziet gelijk de krachtbron van deze motor en de bijzondere koplamp die BMW op haar motoren heeft zitten. De knipperlichten en spiegels zijn fraai en maken de motor tot 1 geheel. Je houdt ervan of niet, er is geen compromis. Persoonlijk vind ik het een gaaf model en weer eens wat anders dan we gewend zijn van een naked. Neem je plaats op de F800 R dan word je in een actieve zithouding gedwongen, je zit vrij ver naar achteren en je benen voelen in het begin een beetje opgevouwen. Eenmaal aan het rijden heb ik dit niet als storend ervaren, maar wel even wennen. Wat ook opvalt is dat je een lage zit (800mm) hebt, waardoor deze motor ook geschikt is voor de kleinere mensen onder ons. Zo kon mijn vriendin met een lengte van 1.76m goed bij de grond.

Toch kun je deze hoogte gemakkelijk aanpassen door een ander zadel te kiezen, voor een hogere of lagere zit kom je dan uit op 25mm hoger of lager, dus voor ieder wat wils. Kijk je naar het dashboard dan zie je 2 analoge tellers, welke de toeren en de snelheid aangeven.​ Daarnaast bevindt zich een digitale teller met een gearindicator, benzinemeter, tripmeter, tijd, buitenluchttemperatuur, etc. De snelheidsmeter is echter niet digitaal en daardoor, zeker tijdens de sportievere ritten, niet duidelijk af te lezen. De cijfers staan dicht op elkaar en is minder nauwkeurig, ik had hier dan ook liever een digitale teller gezien. Wel zo handig,  want door de eerder genoemde sportieve zithouding wil je het gas nog wel een iets te ver open draaien… Maar desalniettemin ben je ook op deze manier van alle gemakken voorzien.

 

Versnellen en vertragen!
Tijd om ook daadwerkelijk de BMW aan de tand te voelen en te kijken wat deze 798cc 4 kleps parallel twin in huis heeft. Een druk op de startknop en er komt een aangename roffel uit de uitlaat en het doet me denken aan de bekende boxer motor van BMW. Het gasrespons is heel geleidelijk en hierdoor zul je dus niet voor onaangename verrassingen komen te staan, anderen kunnen het omschrijven als saai. Echter door dit geleidelijke gasrespons kun je heerlijk touren, door de stad rijden of de bochten aan 1 rijgen, zo doet deze fiets exact wat jij wilt. Dit geeft een goed gevoel en komt mede door de lage zithouding, waardoor je dicht bij het wegdek zit en hier 1 mee bent. Een fraai detail is de stuurdemper die gemonteerd is onder de onderste kroonplaat. Deze komt goed van pas bij wat sportiever rijgedrag en kan wat extra vertrouwen/ondersteuning geven. Achter wordt gebruik gemaakt van een rode schokbreker en de demping kun je zelf verstellen. Deze combinatie van beide houdt het vermogen in toom, want ondanks dat je geen extreme acceleraties hoeft te verwachten, trekt de BMW 'm gemakkelijk en vloeiend door naar de 220+ km per uur. Bij dit soort snelheden is het prettig om te weten dat je een Brembo rempartij met ABS tot je beschikking hebt. De remmen happen niet, maar zijn goed doseerbaar om zo het optimale remvermogen tot je beschikking te hebben en zorgt ervoor dat je snel tot stilstand komt. Over het verbruik valt niet te klagen en kan ik kort zijn. Met een gemiddelde van 1:20 en een tankinhoud van 16 liter kun je ook zonder problemen met de BMW F800 R op motorvakantie. Je hebt namelijk achterop meer dan voldoende ruimte om een tas en tent op te binden om er eens lekker een weekend op uit te trekken.

Dit brengt mij tot de conclusie dat dit een ideale motor is voor de ervaren motorrijder, heropstapper en het A2 rijbewijs. De BMW heeft voldoende vermogen al zal deze nooit explosief tot uiting komen en altijd geleidelijk worden opgebouwd. Zo kun je zeggen dat het een fiets is die geen directe emotie oproept tijdens het rijden (los staand van het merk), maar wel functioneel is en waar je veel plezier mee kunt hebben tijdens het bochtenwerk. Alles loopt namelijk erg soepel en stuurt makkelijk. Standaard heeft de motor 64kW (87 pk), maar is ook zonder meerprijs af fabriek in de 35kW uitvoering (48 pk). Dit is dus een zeer complete motor met Duitse kwaliteit, ik heb genoten en BMW heeft haar woorden betreft puur rijplezier met geschiktheid voor dagelijks gebruik waargemaakt!

 

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2013

Bekijk hier alle technische specificaties.

 

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK