Yamaha TMAX Black Max test: Ideaal woon-werk vervoer!

25-10-2013

Het weerzien met de TMAX wekt gemengde gevoelens bij me op, dit is namelijk niet de eerste keer dat ik op een TMAX stap. Deeerste keer was eind februari 2012 in een plaatsje genaamd Villefranche vlak boven Lyon. Nu moet ik er gelijk bij zeggen dat de reden wáárom ik daar zat de negatieve gevoelens bij me naar boven brengt, niet de TMAX. Ik was als lid van het tweekoppige team genaamd Brikkels en onderweg naar Dakar met, jawel, een brik. De, voor €750,- op de kop getikte, KLR650 uit 1988 knalde de bougie eruit en kwam tot de eenzijdige overeenstemming dat Villefranche óók een prestatie was. Na een hoop gedoe kwamen de wegenwacht en de Franse automonteur van dienst tot de conclusie dat dat inderdaad het eindpunt zou zijn van mijn 'Challenge'. Na een heleboel telefoontjes, het was zondag dus geen dealer die open was, was er dinsdagochtend (!) pas een motorzaak die er wel even naar zou kunnen kijken die middag. De mannen van deze garage waren echter wel zo vriendelijk om mij hun leenmotor te laten gebruiken, de TMAX!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nogal, om het netjes uit te drukken, negatief bevooroordeeld was over motorscooters in het algemeen. 'Wat de boer niet kent, dat moet 'ie niet' zullen we maar zeggen. Één van de redenen waarom ik bevooroordeeld was, over motorscooters in het algemeen overigens, is het uiterlijk en daaruit voortvloeiend de zithouding. Nadat ik een dag dankbaar gebruik had gemaakt van de TMAX was ik genoodzaakt mijn mening te herzien. Wat ontzettend handig is zo'n ding! Veel opbergruimte, automaat, genoeg vermogen en dat alles op twee wielen. Geen verrassing dus toen de TMAX 530 Black Max verscheen in onze planning, ik die graag wilde testen.

De Black Max editie heeft nogal wat gave uiterlijke features die het vaak wat suffe imago van de motorscooter mijns inziens toch behoorlijk verbetert. Zo is de mat zwarte lak met gouden accenten zoals velgen, clip-on beschermers en kleine roosters een hele goede verbetering en hierdoor ziet 'ie er gewoon een stuk netter en strakker uit dan de standaard versie. Toch blijft het een 'scooter' en het uiterlijk is dan ook onvermijdelijk zeer typisch. Grote voorkant met een lang zadel en een dikke kont is niet het mooiste wat er is maar wel zeer praktisch! Door de grote voorkant zit je heerlijk uit de wind, niet alleen je bovenlichaam maar ook je benen zijn beschermd. Ideaal dus dat je niet eerst langs de stomerij moet eer je gaat werken omdat je pak gekreukt is. En daar ligt, naar mijn bescheiden mening, ook gelijk het gevaar van de motorscooter an sich. Op de één of andere manier heb ik het idee dat ik enkel een helm hoef te dragen en misschien handschoenen, als het fris is. Dat is natuurlijk onzin want hiermee een schuiver maken is net zo pijnlijk als op een motor, maar toch..

Anyway, terug naar de TMAX, want daar gaat deze test ten slotte om! Ondanks het typische uiterlijk is Yamaha er toch in geslaagd om een zeer sportief ogende motorscooter neer te zetten. Zoals gezegd mede dankzij de lak en de gouden accenten, maar ook de lijnen van de TMAX zelf zijn elegant en tóch sportief. Tel de strakke cockpit en de agressief kijken koplamp daarbij op en je hebt een zeer geslaagd totaal plaatje. Ook de rij-eigenschappen verraden de insteek van Yamaha. Ferme vering zorgt voor een goede balans tussen comfort en zeer goed te noemen kwaliteiten voor het betere stuurwerk. Vooral dat eerste is een fijne eigenschap want naar mijn verwachting zal de TMAX voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk tripjes en daar is 'ie echt perfect voor. De Black Max is bovendien zeer wendbaar, iets wat goed van pas komt in een drukke stad en heeft bovendien meer dan genoeg power om alles en iedereen te snel af te zijn bij het stoplicht. In alle omstandigheden zorgt deze Yamaha voor een goede wegligging. En dan de bagageruimte, wat een verademing! Als motorrijder ben ik gewend om enkel m'n rugzak te gebruiken om m'n spullen in op te bergen, dus dan is dit toch wel echt luxe. M'n helm, maatje L, paste er met wat duw en trekwerk in, maar maat M is absoluut geen probleem. Ook handig is de verlichting onder het zadel, zodat je in het donker toch je portemonnee kan vinden.

Als je onderweg naar huis dat afsnijweggetje met die lekkere bochten sportief wil bereiden geeft de Tmax hier alle ruimte toe. Zoals gezegd zorgen de rijeigenschappen voor de mogelijkheid tot het betere stuurwerk, en in combinatie met de uitstekende remmen hoeft een motorscooter zeker niet saai te zijn. De rempartij van de TMAX is absoluut goed te noemen en de motor is uitgerust met ABS. Deze grijpt op een fijne manier in zonder sportief rijgedrag te belemmeren. Hij grijpt in wanneer het moet, niet wanneer het kan. 

Al met al kan ik toch wel zeggen dat het motorscooter concept mij zeer aanspreekt. Ontzettend handig voor woon-werk verkeer en daarnaast kan je er ook best lol mee hebben op de B-wegen. De TMAX doet voor mijn gevoel daar net even een schep bovenop door het uiterlijk wat spannender te maken en dito rij-eigenschappen. Bovendien doet de Black Max het met een verbruik van 1 op 18 lang niet slecht en kan je met je A2 rijbewijs zo opstappen en rijden!

Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2013

P.S.

De €750,- kostende KLR650 heeft me daarna niet meer in de steek gelaten en zijn we zonder kleerscheuren in Dakar aangekomen. Althans, ik zonder kleerscheuren... Lees er hier meer over!




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK