KTM Duke 690R test: Messcherpe motor voor iedereen!

18-10-2013

AgRessie, dat is waar ik denk dat de R bij deze Duke voor staat. Zodra ik bij KTM naar binnenloop en deze speciale uitvoering van de 690 Duke aanschouw is dat het eerste wat me te binnenschiet. De kleurstelling, transparante cover van het luchtfilterhuis, het speciale zadel, de Akrapovic demper, de WP voorvork en de extra oranje valbeugels zijn een paar details die me direct in het oog springen waardoor ik niet anders kan dan denken dat deze fiets is gecreëerd voor het motorrijden pur sang.

De scherpe lijnen van het design dragen absoluut bij aan het agressieve uiterlijk van deze slechts 149,5kg (!) droog wegende Duke. Wat leuk is om op te merken is het contrast wat wordt gecreëerd door de elegante velgen. Die zijn overigens nóg lichter geworden om de inertie te verminderen waardoor een kortere remweg en betere wendbaarheid worden gerealiseerd.

Genoeg eerste indrukken, ik wil rijden. Ik zwaai m’n been over het zadel en kom met mijn 1.80 makkelijk met beide voeten aan de grond, ideaal dus voor mensen die wat minder lang zijn. Ik zal er geen geheim van maken dat ik ondertussen toch wel erg nieuwsgierig ben geworden naar het geluid dat via de Akrapoviç demper uit het 690cc metende ééncilinder blok komt en dus druk ik de startknop in. Na ongeveer twee keer rondgaan komt het blok tot leven en komt er eerlijk gezegd een minder spectaculair geluid uit dan ik had gehoopt. Maar goed, daar kan ik mee leven en ik zet de versnellingsbak in z’n één om eens te testen hoe 150km over de snelweg op deze naked bevalt. Inherent aan het feit dat de Duke een naked ben ik dus overgelaten aan de elementen en laat het nou eens met bakken uit de hemel komen. Gelukkig is de Duke R, net zoals de Duke overigens, uitgerust met standaard ABS en dat is toch een prettig gevoel! Regen+Nederlanders = file en dus tijd om het ABS te testen, ‘ieder nadeel heb z’n voordeel’ zullen we maar zeggen. Het ABS grijpt niet extreem, maar wel zeer adequaat in en dat is voor mij persoonlijk een systeem waar ik me prettig bij voel. Helaas is het nu niet de tijd om de KTM hard over de dijken te sturen maar het rijwielgedeelte geeft veel feedback in de regen en daardoor vertrouwen! Het geheel geeft geen krimp als ik toch een poging doe om nog enigszins sportief te rijden tijdens de ‘shortcut’ langs de Amstel van Amstelveen naar Uithoorn.

 

Nieuwe dag, nieuwe kansen. Wolken en regenbuien hebben plaatsgemaakt voor wederom wolken.. Maar ook af en toe zonneschijn! Het wegdek is droog en dat nodigt uit om eens een potje te gummen over de dijkjes in de Haarlemmerliede. Als de motor eenmaal op temperatuur is besluit ik om het volle vermogen van deze 51.5kW (d.m.v. een mapping geschikt te maken voor het A2 rijbewijs, zie toelichting onderaan) sterke ééncilinder uit te testen en dat tovert gelijk een grijns van oor tot oor onder mijn helm. En dat komt niet in de laatste plaats door het geluid. Wanneer helemaal van onderuit de toerenkelder het gas wordt opengedraaid tot aan de begrenzer hoor je allerlei heerlijke klanken van redelijk tam naar rauw en verder tot luidkeels gebulder. De Akrapoviç demper voegt echt een extra dimensie toe aan het rijden, het voelt en klinkt alsof ik met 20km/u méér door de weilanden scheur! Een blik op de digitale kilometerteller, die overigens altijd goed afleesbaar is, zet me echter met beide benen weer op de grond. Toch probeer ik telkens net weer wat later te remmen om vervolgens eerder vol de bocht uit te accelereren. Het bovengenoemde ABS systeem geeft hier een zetje in de rug, harder en onder hellingshoek aanremmen kan zonder problemen omdat dit systeem over de schouder meekijkt! Tel daarbij op dat de vering van de KTM oneffenheden in het wegdek mooi gladstrijkt en bovendien er ook voor zorgt dat ik ontzettend veel ‘feeling’ hebt met wat er onder me gebeurd en dan heb je een goed recept voor een lekker dagje rijden.



Wat ik persoonlijk leuk vind aan ééncilinders is de beleving. Het trilt, schudt en beweegt en dat is wat er mijns inziens mist op deze Duke. Vergeleken met de vorige generatie is deze veel geciviliseerder en beter uitgebalanceerd. De zithouding is minder agressief en de gasreactie is beschaafder. Het is natuurlijk logisch dat KTM besloten heeft dit te doen, er wordt immers een grotere doelgroep aangesproken en dat resulteert in betere verkoopcijfers. Maar het is in mijn ogen wel ten nadele van het gevoel dat deze motor opwekte toen ik ‘m voor de eerste keer zag. Het uiterlijk is agressief en schreeuwerig maar daar merk je tijdens het rijden niet veel van terug. De 690 doet alles goed, erg goed zelfs, maar er missen een paar details die het uiterlijk eer aan zouden doen.

Concluderend wil ik vooropstellen dat dit echt een briljante motor is. Het rijwielgedeelte is goed afgesteld, het zorgt voor veel comfort op de Duke al is comfort natuurlijk relatief op een naked. Daarnaast zou je je met datzelfde rijwielgedeelte ook nog eens heerlijk kunnen uitleven op B-wegen. Het vermogen wordt mooi opgebouwd, de motor gaat vanaf de 5000 toeren echt los en trekt stevig door tot de begrenzer. De enkele 320mm remschijf gecombineerd met Brembo remklauw en ABS zorgt voor een zeer goede vertraging en komt niet agressief uit de hoek. En met een gemiddeld verbruik van 1 op 20 is ie nog zuinig ook. De prijs is er dan ook wel naar, ten opzichte van de standaard Duke betaal €2.350,- méér. Dat is een boel geld en een vergelijkingstest zal in de toekomst uit moeten wijzen of de R dat geld ook waard is!

Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels
Bouwjaar: 2013

Door enkele onduidelijke of zelfs verkeerde persberichten is in de hele Europese KTM-community verwarring ontstaan over de vraag of de volgende modellen geschikt zijn voor het A2-rijbewijs:

• 390 Duke

• 690 Duke

• 690 Duke R

• 690 SMC R

• 690 Enduro R

In die persberichten wordt de indruk gewekt dat deze modellen voor beginnende A2-rijders te licht en daardoor niet geschikt zouden zijn. Deze indruk komt niet met de waarheid overeen. Het A2-rijbewijs schrijft een maximaal specifiek vermogen van 0,2 kW/kg voor. KTM heeft voor alle genoemde modellen vermogensmappings gehomologeerd om ze geschikt te maken voor het A2-rijbewijs. Door deze mappings voldoen alle genoemde modellen exact aan dit maximale specifieke vermogen.

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK