05-10-2013

Zero S en Zero DS test: 100% elektrisch, 100% motor


In de omschrijving van de motoren op de website van Zero Motorcycles wordt erg ingespeeld op het gevoel van het motorrijden. Wellicht omdat dat nou precies een punt is waartegen het bedrijf moet vechten. Elektrisch rijden heeft, wellicht onterecht, geen stoer en wild imago.

Na het posten van een foto van de Zero S en DS op onze Facebook pagina was één van de comments dan ook “het moet herrie maken, hoog in toeren en terugschakelen met tussengas.” Dit zijn precies de eigenschappen die de elektrische motoren van Zero Motorcycles niet hebben. De motoren zijn geruisloos en schakelen is met deze elektrische motoren niet nodig. Wat overblijft? De unieke combinatie van een mooi uiterlijk en een 100% elektrische motor. Immers, de strakke lijnen en het stoere uiterlijk zijn een ‘eye-catcher’ en op het eerste gezicht valt niet op dat er elektrische motoren voor je staan. Over het feit dat de motoren mij qua rijgedrag in positieve zin verrast hebben ga ik hieronder verder op in, maar laten we bij het begin beginnen.

Als je het contact omdraait van de Zero motoren merk je niet, op het verlichtte dashboard na, dat de motor aan staat. Nadat de toerenteller een paar seconden de maximale stand heeft aangetikt en weer naar zijn beginstand is teruggekeerd is de software geladen en rest je niets anders dan het gas omdraaien om vervolgens met een elektrisch gezoem weg te rijden. Het is het soort gezoem dat je hoort in een ‘science-fiction’ film dat zich in 2113 afspeelt bij een van de vele futuristische voertuigen waarop de toekomstige mens zich voort beweegt. De toekomst, zo blijkt, is echter nu al aangebroken. Zero Motorcylcles heeft het voor elkaar gekregen een volledig elektrische motor te ontwikkelen die zich kan meten aan de traditionele motorfietsen.

Ik wil kort nog even terugkomen op het laden van de software. Deze software kan je zonder enige moeite zelf instellen. Wat moet je doen? Met je smartphone de Zero Motorcycles app downloaden. Vervolgens kun je je telefoon via bluetooth aan de motor koppelen en kan je de rijeigenschappen aanpassen. De nerd in mij vindt dit geweldig en met features als dit kan (het gebrek aan) motorgeluid mij even gestolen worden. Voor mij zorgen dit soort features ervoor dat ik motorrijden weliswaar op een andere manier, maar net zo intens beleef. Motorrijden blijft tenslotte een passie/hobby/sport waarbij gevoel een grote rol speelt.

Zo kun je in de ‘app’ verschillende instellingen aanpassen voor zowel de economische modus als de sport modus. Je kan de topsnelheid, het maximale koppel en de mate waarmee er wordt afgeremd op de motor aanpassen. Ook kun je je gemiddeld verbruik, de hoeveelheid Watt die je verbruikt hebt en de hoeveelheid Euro’s die je bespaart door nooit meer te hoeven tanken aflezen. Optioneel kun je ook een telefoonhouder op het stuur bevestigen waardoor je op je iPhone direct de gegevens van je motor kunt aflezen. Nu zou ik niet graag mijn iPhone aan het stuur willen hangen in verband met trillingen door het wegdek, maar de technologische mogelijkheden zijn er en ik vind dit een hele mooie ontwikkeling.

Al deze instelmogelijkheden en elektronica zijn leuk, maar ik was natuurlijk erg benieuwd naar de rijeigenschappen van de elektrische Zero motoren. Voor vandaag waren de Zero DS en de Zero S voor Jeroen en mij klaar gezet. Zoals gezegd heb je na het omdraaien van het contact niet een oorverdovend kabaal zoals je bij een gemiddelde Ducati om je oren krijgt. Sterker nog, ik moest voor de zekerheid even vragen of de motor wel aan stond. Na een goedkeurende knik en een kleine aansporing om rustig het gas open te draaien zoefde de Zero DS geruisloos de garage uit. De eerste meters heb je echt het gevoel op een machine uit de toekomst te rijden maar al snel was ik aan de manier van rijden gewend en kon ik mijn focus volledig op het rijgedrag van de motor leggen.

Als ik de website van Zero moet geloven dan is DS ‘tough’ wanneer je het wilt en verfijnd als het nodig is. DS staat voor Dual Sport en dit lijkt mij een prima combinatie voor de plattelandsweggetjes in de omgeving van Alkmaar. Bij het opendraaien van het gas merk je dat de motor direct reageert en op een lineaire wijze tot een maximale snelheid van rond de 150 km per uur kan komen. Ruimschoots voldoende voor de Nederlandse snelwegen. Dit, in combinatie met de koppel die je altijd volledig tot je beschikking hebt (92 Nm), geeft de Zero’s een streepje voor op benzinemotoren die niet altijd over het maximale koppel beschikken.

Met het koppel zit het dus wel goed bij de Zero’s en ook bij het sturen over de Alkmaarse landweggetjes voelen de motoren stabiel en betrouwbaar aan. De zithouding van de DS is zoals bij ‘adventure’ modellen rechtop wat ten koste gaat van het sportieve bochtenwerk. Na de overstap op de Zero S werd het verschil in rijgedrag duidelijk. De S is als ‘streetfighter’ gebouwd en de rijeigenschappen zijn hier dan ook naar. Je zit meer voorover gebogen en dat geeft direct een sportiever gevoel in de bochten. Ik vond de S dan ook fijner rijden dan de DS. Snel, sportief en net als de DS zeer stabiel. Beide motoren beschikken niet over ABS, maar beschikken wel over een uitstekend remvermogen en je staat gecontroleerd en binnen ‘no-time’ stil.

Om Jeroen en mijzelf te begeleiden over de mooie landwegen werden we voor gereden door een DS die voor de Politie in een speciale kleurstelling is gespoten en met wat extra’s is voorzien. Het politiekorps is een voorbeeld van een mogelijke klant van Zero motoren en ook Staatsbosbeheer heeft aangegeven interesse te hebben. Deze interesse kan ik overigens zeer goed begrijpen aangezien de Zero’s met hun stille karakter ideaal zijn om in natuurgebieden de flora en fauna niet te verstoren met uitlaatgassen en geluid. Zo merkte ik tijdens het rijden bijvoorbeeld dat de koeien, die zich direct langs de weg begaven, geen kick gaven toen ik voorbij kwam zoeven. En ook een meeuw die een mooi plekje midden op de weg had gezocht om uit te rusten zag geen noodzaak zich uit de voeten te maken toen ik voorbij kwam rijden. Er zitten dus zeker voordelen aan de afwezigheid van een lawaaierige motor.

Bij de stop om de motoren van dichtbij te bekijken en om ze te fotograferen kan ik niet anders dan constateren dat zowel de DS als de S fraai zijn vormgegeven. Wat mij met name erg aanspreekt is de afwezigheid van een demper (heb je bij een elektrische motor namelijk helemaal niet nodig) en de stijlvolle koplamp. De gele kleurstelling van de Zero S past goed bij de motor en het enige kritiekpunt dat ik kan bedenken is de grootte. Ik vind de motor iets te klein. Hij is net even iets te rank en slank. Een iets bredere ‘body’ had hem stoerder en voor mij aantrekkelijker gemaakt. De DS is iets groter en in combinatie met een hoog voorspatbord straalt de motor zijn all-road karakter duidelijk uit.

De rijeigenschappen zijn goed, het uiterlijk is mooi maar op beide punten zijn zowel de Zero DS als de Zero S niet de hoogvliegers in de motorwereld. Waar de Zero motoren echter absoluut wel in uitblinken, en waarmee afstand wordt genomen van de concurrentie is het kostenplaatje van de motoren. Normaal gesproken is dit ongeveer het punt waar ik het verbruik van de motor bespreek. Vaak wordt een verbruik van 1:20 als zuinig beschouwd en geef ik aan dat dit voor de portemonnee een fijne eigenschap is. De Zero motoren kunnen ongeveer 200 km op één ‘tank’ rijden en dit kost je ongeveer €2,- aan stroom. Omgerekend is dit €0,01 per kilometer en op dit punt is Zero een absolute uitblinker. De S heeft een actieradius van 220 km en de DS kan 203 km op volledig opgeladen batterij. Het opladen van volledig leeg naar volledig vol duurt voor zowel de S als de DS 7.9 uur en dit maakt de motor ongeschikt voor lange tourtochten. Je kan echter wel als accessoires een snellader aanschaffen en dan heb je in een uur weer beschikking over 95% batterij. Een tourtocht waar je om de 200 km en uur pauze kan nemen om te ‘tanken’ zou dus eventueel een optie kunnen zijn. Voor het dagelijkse woon-werkverkeer zijn de Zero’s daarentegen uitermate geschikt en hiervoor zijn de motoren dan ook een interessante optie.Daarnaast behoeven de Zero motoren weinig tot geen onderhoud. Natuurlijk moeten de banden vervangen worden wanneer het canvas zich meer en meer naar de oppervlakte gaat begeven en hebben ook de remschijven en remblokjes niet het eeuwige leven. Als laatste moet je om de 15.000 km even langs de dealer om je aandrijfriem te vervangen (kosten: €50,-). Geen kleppen stellen, olie verversen en meer van dat soort ongein. De batterij gaat 497.000 km(!!!!) mee. En nee, dit is geen typefout, er staat daadwerkelijk vierhonderdnegenenzeventigduizend kilometer voordat je de batterij moet vervangen. Je moet het als een uitdaging gaan zien om deze hoeveelheid kilometers te halen.

Zowel in onderhoud als ‘brandstof’ zijn de Zero motoren dus een economisch zeer verantwoorde keuze. In aanschaf zitten de motoren echter niet in het goedkope segment. Voor de Zero DS 11.4 en de Zero S 11.4 is de cataloguswaarde: €15.995,-. Voor de modellen Zero DS 8.5 en Zero S 8.5 met een minder grote batterij, en dus een kleinere actieradius, betaal je €13.995,-.

Niet een bedrag dat veel mensen onder hun kussen hebben liggen om vrij te besteden. Mocht je de motor zakelijk willen gebruiken kan het echter heel interessant worden om een elektrische Zero motor aan te schaffen. Netto kan je als bedrijf al een Zero S rijden voor minder dan €5.000,-. De prijs die de zakelijke motorrijder betaald is echter afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt en de datum wanneer je de motor aanschaft. Voor het einde van dit jaar kan je nog gebruik maken van deze fiscaal aantrekkelijke regeling waardoor zowel de aanschaf, onderhoud als ‘brandstof’ een schijntje zijn.

Concluderend kan ik zeggen dat beide motoren mij erg verrast hebben. De instelmogelijkheden met je telefoon, de hoeveelheid koppel die je in zijn volledigheid direct tot je beschikking hebt en de rijeigenschappen maken deze motoren in mijn ogen een serieuze bedreiging voor de benzinemotoren. Tel hierbij op dat je weinig tot niets aan brandstof en onderhoud kwijt bent en de keuze kan snel gemaakt zijn. Echter, zoals ik dit testverslag begon met de comments op onze Facebookpagina, spelen bij het motorrijden meerdere factoren een rol die niet per se rationeel hoeven te zijn. Een gevoel bij een motor kan net zo belangrijk zijn als zijn technische specificaties. Persoonlijk geloof ik wel in elektrische motoren en Zero laat met zowel de S, als de DS, zien dat elektrisch rijden niet suf hoeft te zijn.

Tot slot is het goed om te vermelden dat bij elektrische motorfietsen de vermelding van het vermogen anders is dan bij de brandstofmotorfietsen. Op de kenteken registratie wordt namelijk gebruik gemaakt van het nominale vermogen in plaats van het piekvermogen. De S en DS hebben welliswaar een piekevermogen van 40kW maar op kenteken staan ze als 16kW geregistreerd. Dit maakt de motoren dus geschikt voor het A2 rijbewijs. Ook de FX, XU en MX modellen zijn geschikt voor het A2 rijbewijs. Met 13 kW vermogen op kenteken vallen de FX en XU net buiten de A1 rijbewijscategorie.

 

Ook als beginnende motorrijder heb je dus de mogelijkheid je elektrisch van A naar B te verplaatsen op een Zero motorfiets. 

 

Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2013

Social media


Instagram