Honda NC700S test: Trouwe hond voor het A2 rijbewijs

27-09-2013

Elke keer weer als ik op een motor stap word ik er aan herinnerd hoe heerlijk het is om rijden. Pure vrijheid! Ik hoefde dan ook niet lang na te denken toen Jeroen mij belde om namens Brikkels een motor te testen tijdens een lang weekend in de Eifel. De overige testen van de Suzuki V-Strom 650A BR en de Ducati Hypermotard vs. KTM Supermoto 990 R staan reeds online en nu is het de beurt aan ‘mijn’ motor: de Honda NC700S. Deze met ABS uitgeruste motor is een nieuwe creatie van Honda en is ondermeer geschikt voor het A2 rijbewijs.

Mijn eerste indruk van deze NC700 S is dat de motor een sportief en strak uiterlijk heeft. Het display is duidelijk en gemakkelijk te bedienen. De spiegels zitten vast aan het stuur en kunnen via één scharnierpunt draaien. Dit was even vechten om ze goed af te stellen, maar eenmaal in de goede positie, geven ze een enorm panorama van alles wat achter de motor gebeurt. De optionele valbeugels die op de motor zaten waarmee ik in de Eifel heb rond gereden zorgen ervoor dat motor er niet echt stoer uit ziet. Maar met de beginnende bestuurder en/of aspirant motorrijders als doelgroep in mijn achterhoofd kan ik me voorstellen dat valbeugels geen overbodige luxe zijn.

Nadat alle bagage en tassen op de Honda zijn geplaatst, zijn we klaar om te vertrekken. Contactsleutel om, een druk op de startknop en er komt een laag gebrom uit de uitlaat, een typisch Honda gebrom. Niet heel spectaculair maar het past prima bij het ietwat brave imago van deze motor. Na de eerste bocht voel ik me eigenlijk direct één met de Honda en het schakelen gaat zeer soepel. Wat wel even wennen istijdens de eerste paar kilometers is dat de richtingaanwijzer en de claxon zijn omgedraaid. Ze zitten precies andersom dan de knoppen op mijn eigen motor. De eerste (paar) keer dat ik richting aan wilde geven, claxonneerde ik. Dit gaf verwarde en lachende gezichten bij mijn compagnons. Eenmaal aangekomen bij de snelweg mocht het gas open en dat staat inherent aan veel wind vangen, want windbescherming heeft deze motor niet. Nu heb je op het broertje van NC700S, de NC700X, wel enige windbescherming dus mocht je lange afstanden willen gaan rijden is het aan te raden de X-variant in overweging te nemen.

Mede doordat deze afgestemd is voor het A2 rijbewijs, heeft de NC700 S een toerenteller die maar tot 6000 omwentelingen per minuut gaat. Dit resulteert in een mindere acceleratie boven de 120 km per uur en ook voor sportief rijgedrag is dit niet ideaal. Ik merkte tijdens een wat snellere bochtencombinatie in de Eifel, waar het gas er even goed op ging, dat ik vaak tegen de begrenzer aan zat te hikken. Desalniettemin werd er op de Duitse snelwegen een topsnelheid van 155+ genoteerd. Qua snelheid zit het dus wel goed, alleen wat acceleratie betreft is de motor tam en wordt de grens van 6000 toeren te snel gehaald.

Naast de snelheid geeft de cockpit zoals gezegd een duidelijk overzicht van de essentiële informatie tijdens het rijden. Zo wordt de hoeveelheid brandstof die de motor nog heeft aangegeven in blokjes. Als je brandstof een dieptepunt bereikt knippert het laatste blokje rood en voor mij was dit na een paar uur rijden het geval. Aangezien we anders dan handgebaren geen communicatiemiddel tot onze beschikking hadden ontstond enige miscommunicatie met de navigator waardoor mijn broodnodige tankstation voorbij werd gereden. 

Hierdoor heb ik dus een tijd naar dit knipperende blokje gekeken en hoopte ik dat ik het volgende tankstationnog zou halen. Aangekomen bij het volgende tankstation had ik inmiddels 251 km op de teller staan en dacht dat er geen druppel meer in zou zitten, maar niets was minder waar. 10,7 liter getankt met een tankinhoud van 14 liter! Het is een zuinige motor met een gemiddeld verbruik van 1:24 en met een record van 1:27 in de Eifel. Dit is een heel mooi antwoord van Honda voor de torenhoge benzineprijzen. De dagelijkse ritjes naar werk of studie zijn zo een schijntje.

Naast zijn geringe brandstofverbruik is een ander groot pluspunt van de NC700s de beschikbare opbergruimte. De Honda heeft een opbergvak waar je u tegen zegt en ruimte waar normaal de tank zou zitten heeft wat weg van een kangoeroebuidel. Het is zo groot dat er een helm (maatje M) inpast. Doordat we onderweg ook met regen te maken kregen is het ook meteen op waterdichtheid getest. Ruimschoots geslaagd, mijn motorpapieren en telefoon waren kurkdroog. Wel een kleine kanttekening, de temperatuur stijgt tijdens de rit. Neem dus geen chocolade mee naar een romantische picknick met je liefje. De ruimte die de Honda biedt is ongekend voor de meeste motoren en is een dik pluspunt.

Ondanks dat de motor qua acceleratievermogen een beetje tam overkomt is op het bochtenwerk niets aan te merken. De NC700S laat zichgemakkelijk van de ene in de andere bocht sturen. Elke bocht die wordt gepresenteerd, wordt getrotseerd en de Eifel is dan ook een ideale plek om te sturen met alle bochten die zij in petto heeft. De motor geeft, mede door zijn stabiliteit en vergevingsgezinde gasresponse veel vertrouwen in de bochten. In de bocht kan je (mocht  het nodig zijn) nog makkelijk bijsturen of wat gas bij geven. Echter, als je uit een bocht komt, gooi je het gas volledig open en voel je de motor al snel in de toerenbegrenzer schieten. Ondanks dit minpunt komt de  motor wel goed tot zijn recht in de Eifel.

Na twee dagen heerlijk rijden bekijk ik de motor nog eens goed. De Honda is niet al te hoog met 790 mm, maar met mijn lengte (1.89 m.) ervaar ik toch een prima zithouding. Nu kan ik mij ook voorstellen dat door deze lage zit, het ideaal is voor beginnende bestuurders en de kleinere mensen onder ons. De versie die ik mee had naar Eifel is voorzien van valbeugels, dus mocht de motor ongewild met zijn banden van de vloer willen en kan je hem echt niet meer houden met je benen, dan beschermen de beugels de laklaag zodat de motor glanzend kan blijven rijden. Ook dit is niet verkeerd voor beginnende bestuurders of lessers die vroeg of laat bij de groep motorrijders gaan horen die hun motor wél een keer het asfalt hebben laten kussen.

Het remvermogen van de NC700S voelt mede dankzij de aanwezigheid van slechts één remschijf een beetje zompig aan. Honda geeft aan dat de motor desalniettemin gebruik maakt van een speciaal remsysteem. Aan de voorzijde bestaat dit uit een 320 mm remschijf en een remklauw met drie zuigers. Van die zuigers worden er twee door de remhendel aan het stuur bediend. De middelste zuiger echter, wordt aangestuurd door het voetrempedaal, die tevens de achterrem bedient. Dat zorgt voor een zeer gelijkmatige remkracht waarvan de grenzen door een ABS-systeem worden bewaakt.

Om nog even terug te komen op de kangoeroebuidel… Hierdoor is de tank naar achteren verplaatst. Dit zie je wel vaker bij motoren, maar bij Honda hebben ze dit netjes onder de buddyseat weggewerkt. Deze buddy gaat open en blijft open staan zonder dat je daar zelf iets aan moet doen. Ook tijdens het tanken zul je niet meer kunnen morsen op de lak. Het enige nadeel is dat als je bagage achterop hebt, dat je wat lastiger bij de tankdop komt. Zo moest ik elke keer mijn bagagetas verwijderen voordat ik kon tanken. Voor de alledaagse woon-werk motorrit is dit geen probleem en dit kan dan ook niet als minpunt meegenomen worden. De ruimte die er in de ‘kangeroebuidel’ voor in de plaats is gekomen maakt dit namelijk meer dan goed.

Ondanks de onvoltooide wegen en de constante regen in de Eifel gaf de motor mij een veilig gevoel. Alles wat er gebeurde was onder controle. Er zaten geen verrassingen tussen waarvan ik opkeek. Sommige vinden dit saai, ik vind het heerlijk.

Kortom dit is een motor waar iedereen op kan gaan rijden, maar verwacht geen spectaculaire acceleraties. De NC700 S  is ideaal voor de beginnende motorrijder, voor woon/werkverkeer en voor tourtochten en vakanties. Met een verbruik van 1:28 sta je niet elke dag aan de pomp je te ergeren aan de oplopende benzineprijzen en ook de aanschafprijs is goed te noemen. Met een scherpe prijs van € 6.999,- heb je een zeer complete motor waarmee je voor zowel het A2, als het A rijbewijs veel plezier van kunt hebben.

Dus 1000 bochtenroute, hier komt Honda’s trouwe hond!

 

Tekst: Paul
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2013

Technische specificaties: klik hier




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK