Drykewl & Hyperkewl koelvesten test: essentieel in je zomerse motorgarderobe

11-09-2013

Na het ietwat verregende weekend in de Eifel waar de temperaturen de 20 graden niet hebben gepasseerd was het afgelopen week een aangename verrassing dat het kwik weer boven de 26 uitkwam. Het gaf ons de kans zowel de Hyperkewl als de Drykewl van Techniche Europe te testen.

Tijdens warme dagen waar de lichaamstemperaturen oplopen is het naast comfort ook veiliger om op de motor het lichaam en hoofd koel te houden. Je staat dan voor de keuze om je motorpak/kleding thuis te laten en ‘lekker’ in je spijkerbroekje en T-shirtje op de motor te stappen of toch dat vaak veel te warme pak aan te trekken. Natuurlijk is die verleiding groot om je pak thuis te laten maar met de opkomst van koelvesten hoeft dit meer.  Hier komt dan ook het Hyperkewl of het Drykewl koelvest om de hoek kijken.

Hoe gaat het in z’n werk?

De Hyperkewl dompel je in z’n geheel onder in een bak met water en je laat deze daar zo’n drie minuten in liggen. Vervolgens haal je het vest uit de emmer en knijp je het overtollige water eruit. Om de structuur van het koelweefsel niet te beschadigen mag je het vest niet uitwringen en moet je dus voorzichtig te werk gaan om optimaal gekoeld te blijven.

Bij de Drykewl werkt het net even anders. Hier zitten twee ‘koelelementen’ in en deze moet je net zoals bij de Hyperkewl onderdompelen in een bak met water en daar zo’n 3 minuten in laten liggen. Ook deze knijp je uit (niet wringen!) en stop je vervolgens in de daarvoor bedoelde uitsparingen in het vest en rits je deze dicht. Het voordeel hiervan is dat je te allen tijde helemaal droog blijft én verkoeling hebt.

Na deze stappen te hebben voltooid (kwestie van 3 minuten tijd) hebben we de koelvesten onder onze motorkleding aangetrokken en zijn we een lekker stuk gaan touren. Direct voel je een heerlijke verkoeling rondom het bovenlichaam. Dit komt doordat de Hyperkewl of de koelelementen van de Drykewl van een speciale stof zijn voorzien om het water vast te houden. Door de luchtstroming word je heerlijk verkoeld en kun je zonder problemen ongeveer 7 uur koel rijden. 

Mocht je onderweg toch het idee krijgen dat het vest minder goed functioneert kan je deze onderweg ook gemakkelijk weer nat maken, bijvoorbeeld bij een tankstation, en je kunt je rit weer vervolgen. In tegenstelling tot de Drykewl blijf je bij de Hyperkewl verre van droog. Logisch natuurlijk, aangezien je het Hyperkewl vest in zijn geheel in een bak met water onderdompelt. Als je na je motorrit nog ergens een afspraak hebt is dit niet ideaal. Maar tijdens een hete dag waarop je enige doel is jouw favoriete 1000-bochtenroute te rijden is de Hyperkewl absoluut een aanrader. De Drykewl heeft dan weer als nadeel dat wanneer je je motorjas eroverheen aantrekt, je de rijwind blokkeert. Mijn motorjas had bijvoorbeeld geen ventilatiegaten waardoor ik mijn rits half open moest houden om toch voor de nodige rijwind te zorgen.

Maar wanneer kies je voor de Drykewl, en wanneer voor de Hyperkewl? Voor mijn gebruik, bij Nederlands zomerweer tussen de 24 en 27 graden, is waarschijnlijk de Drykewl de beste optie. Het koelt minder extreem dan de Hyperkewl maar zeker afdoende om voldoende afgekoeld, en dus veilig de weg op te gaan. Bij de Drykewl maak je zoals gezegd alleen de koelelementen nat die je vervolgens in een waterdicht vak van het koelvest plaatst. Door de goede pasvorm die precies strak genoeg om je torso zit, drukt het koelelement tegen je buik en rug waardoor je zeker in combinatie met rijwind goed afgekoeld wordt. De Hyperkewl zou ik zeker meenemen op een vakantie naar Marokko of een ander heet gebied waar je lekker kan motorrijden. Aangezien dit vest nog meer koelt dan de Drykewl is deze aan te raden wanneer de temperaturen de 30 graden overstijgen. Bij dat soort temperaturen maakt het niet uit dat je motorpak ook nat wordt van het vest aangezien het toch zo opdroogt.

 

Conclusie

Volgens onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen zorgt het dragen van een Hyperkewl koelvest voor een betere concentratie, hoger comfort, lagere huidtemperatuur, lagere hartslag, minder vochtverlies en meer energie. Tijdens een mooie tourtocht tijdens een warme (na)zomerdag kan dit zeker van pas komen.

Dus, wil je lekker koel kunnen motorrijden tijdens warme dagen, dan zijn deze twee koelvesten van Techniche uitermate geschikt en ze zijn ons dan ook zeer goed bevallen! Als het echt heel erg warm is dan adviseren wij zoals gezegd de Hyperkewl, aangezien je  hierbij het volledige vest nat maakt. Mocht je tijdens de ‘gewone’ warmere dagen koel willen blijven, dan kies je voor de Drykewl. Hierbij blijf je namelijk onder alle omstandigheden koel en droog. Kortom, ideaal voor een tourtocht, racen op ’t circuit of gewoon tijdens het woon-werkverkeer!

Tekst: Jeroen

Foto's: Brikkels

Afbeeldingen: Techniche Europe

 

 

Website Techniche Europe: klik hier

RTL4 nieuwsitem over koelvesten: klik hier

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK