Ducati Hypermotard vs KTM Supermoto 990 R test: Italiaanse schoonheid vs brute functionaliteit

14-09-2013

Eind augustus stond voor Brikkels een lang motorweekend in de planning waar we vier motoren tot onze beschikking hadden om deze in de heuvelrijke omgeving van de Eifel aan de tand te voelen. De test van de Suzuki V-Strom 650A BR staat reeds online en binnen afzienbare tijd komt ook de test van de Honda NC700S op de site. Wellicht de klapper van het weekend was echter deze test tussen twee zwaargewichten binnen het supermoto segment:

KTM 990 Supermoto R vs. Ducati Hypermotard.

Met recht twee droommotoren waar een motorhart sneller van gaat kloppen als deze zich realiseert dat hij ze mag berijden in de Eifel waar de wegen smeken om (sportief) bereden te worden. Wat een feest! Maar welke motor is de betere van de twee?

 

Ontvangst. De Ducati Hypermotard stond voor ons klaar bij Ducati Zaltbommel. Eenmaal hier aangekomen werden we vriendelijk welkom geheten en kregen we een kleine rondleiding door de enige ‘Ducati store’ in Nederland. Zo werden we stiekem al een beetje ondergedompeld in de wereld van Ducati. Alles mooi en strak, net zoals de motoren. Nog genietend van een kopje koffie horen we een zwaar geroffel langskomen, we kijken naar buiten en zien de Hypermotard aan komen rijden welke de komende 5 dagen onze speelkameraad in de Eifel zal zijn. Eerste indruk… ‘Wow, wat een schoonheid’. We kregen nog even een duidelijke uitleg over de verschillende rijmodi en instellingen en waren klaar om te gaan.

Op naar zijn rivaal, de KTM 990 SM R. Nog een kleine 63 km te gaan en we kunnen deze twee supermoto’s eens naast elkaar zetten. Aangekomen bij KTM in Malden loop je bij de importeur binnen en niet in een ‘store’ zoals bij Ducati Zaltbommel, maar ook hier valt genoeg te zien. Wat zien die KTM’s er toch altijd bruut uit en dit was ook zeker de eerste indruk van de 990 SM R… ‘Bruut’. Na ook hier even een rondje te hebben gelopen en wat uitleg te hebben gekregen over de verschillende modellen, kregen we ook nog wat uitleg over de 990 SM R. Dit was kort maar krachtig: standaard ABS en ‘what you see is what you get’. Misschien zet dit wel meteen de toon voor onze trip naar de Eifel.  Italiaans design tegenover het Oostenrijkse ‘no-nonsense’. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen, eerst maar eens even richting huis om alle motoren klaar te maken voor de trip.

Op naar de Eifel. Voor ons weekend naar de Eifel hadden we naast de Hypermotard en de SM R zoals gezegd een Suzuki V-Strom 650A BR en een Honda NC700S tot onze beschikking. Dit kwam vooral voor de KTM en Ducati erg goed uit aangezien deze motoren weinig tot geen bagagemogelijkheden tot hun beschikking hebben. Zeker de V-Strom werd tot pakezel bestempeld en alle bagage werd daarbij achterop of in een van de vele koffers gedropt. Ideaal voor de Hypermotard en de SM R zodat er vrijuit gereden konden rijden zonder enige ballast.

Voor de reis werd de rijmodus van de Hypermotard op ‘touring’ ingesteld en dit was gezien de afstand van 380 km over voornamelijk snelwegen zeker geen verkeerde keuze. Dit is één van de vele technieken waar de Ducati over beschikt. Naast de drie verschillende rijmodi ‘sport’, ‘tour’ en ‘urban’ is de Hypermotard ook uitgerust met ABS, traction control en ride-by-wire. Dit laatste houdt in dat er geen gaskabel meer aan te pas komt maar dat dit allemaal elektronisch wordt doorgegeven. De verschillende rijmodi zijn overigens volledig naar wens in te stellen. Standaard staat de ‘tour-modus’ op ABS stand 2 van de 8, en traction control stand 4 van 8. Hoe lager de stand, hoe minder snel deze techniek ingrijpt. In extreme weersomstandigheden heb je dus de optie om alles op stand 8 te zetten zodat je ook dan ‘veilig’ de weg op kan. In de ‘urban-modus’ wordt ook nog eens het aantal paarden dat je tot je beschikking hebt verlaagd van 110pk naar 75pk. Zet je de motor vervolgens op de ‘sport-modus’ dan heb je direct al het vermogen beschikbaar en heb je opeens een echte racemachine. Kortom, instelmogelijkheden te over.

Op standaard ABS na zijn dit allen eigenschappen waar de ‘no-nonsense’ KTM niet over beschikt. Voor de KTM was het dus gewoon kilometers snelweg vreten in de ‘alles of niets stand’ van de SM R. Niet zo ‘high-tech’ als de Ducati maar nog steeds zeker geen straf.

Onderweg merkten we al direct verschil tussen de twee motoren. Bij de Ducati word je direct in het zadel vastgezet en heb je niet heel veel bewegingsvrijheid om te gaan verzitten, wat toch wel lekker is op lange afstanden zoals deze. Ondanks dat de SM R een harder zadel heeft, heb je in tegenstelling tot de Hypermotard zeeën van ruimte om te gaan verzitten. Dit neemt niet weg dat na 3 uur rijden op de KTM ook mijn kont gewoon pijn deed en de uurlijkse stop kwam dan ook elke keer als een welkome pauze. Verder kun je zonder problemen deze afstanden overbruggen en is de ideale kruissnelheid op de snelweg tot 130 km per uur. Hierna merk je bij zowel de Ducati als bij de KTM dat je te maken hebt met een supermoto/naked die toch echt niet bekend staan om hun windbescherming, waardoor je het onaangename gevoel hebt een speelbal van de wind te zijn. Maar laten we eerlijk zijn, deze motoren koop je niet voor een topsnelheid op het rechte stuk, je koopt ze om van de ene bocht naar de andere te racen en bij elke acceleratie het voorwiel van de grond te voelen gaan.

Ducati Hypermotard. Ducati heeft de Hypermotard de slogan ‘License to thrill’ meegegeven. Deze knipoog naar onze Britse vriend 007 past goed bij de Hypermotard: klasse en stijl gecombineerd met ongekende actie. De nieuwe Hypermotard is voorzien van het 11 graden testastretta blok waarmee je 110pk tot je beschikking hebt. Ducati geeft aan dat je met de verschillende rijmodi (sport, tour, urban) en het Ducati ‘safety’ pakket totale controle zal ervaren. Daarnaast kan je door zijn veelzijdigheid iedere weg aan in de Ducati ‘Hyper-style’. Deze woorden beloven veel goeds en we gaan deze uitdaging graag aan. Zoals eerder vermeld was de eerste indruk in ieder geval goed, nu eens kijken of de rijeigenschappen net zo goed zijn…

Eenmaal aangekomen in de Eifel merk je gelijk dat de Hypermotard in zijn element is. Geen bocht is te gek en je merkt dat deze motor een echte speelkameraad is. Geef je lijn aan en hij blijft hier rotsvast in liggen totdat jij ‘m er weer uit trekt. Helaas kwamen we laat aan in de Eifel waardoor er maar even ‘buiten gespeeld’ kon worden voordat de motoren veilig in de garage bij ons Hotel werden weggezet. Met dit soort motoren is het leuk om te merken dat je het gevoel van een kind op de dag voor sinterklaasavond hebt die niet kan wachten om zijn kado’s uit te pakken. Met een gezonde spanning en een glimlach op je gezicht val je in slaap, dromend over de dag van morgen die de nodige bochten en andere adrenaline verhogende activiteiten op de Hypermotard met zich mee zal brengen. Nog 1 nachtje slapen, morgen mogen we weer….

De volgende ochtend was het gelukkig droog, de weersvoorspelling was namelijk regen, flinke regen. We hebben leuke waypoints op de TomTom ingeladen, dus het beloofde hoe dan ook een leuke dag te worden. Het gaf ons de kans om hem eens even goed naast zijn concurrent te zetten. Afijn, laten we eerst maar een stuk gaan rijden en genieten van deze mooie omgeving. De bochten zijn mooi en het wegdek wordt beetje bij beetje droger dus ik verzet mijn rijmodus van ‘touring’ naar ‘sport’. Dit kan je ‘gewoon’ onder het rijden doen en je hoeft de motor dus niet in z’n vrij te zetten of stil te gaan staan. Het enige wat je moet doen is als je de rijmodus hebt geselecteerd (via het knopje op de richtingaanwijzer) even je gas- en koppelingshendel loslaten en binnen 2 seconden is je nieuwe rijmodus geactiveerd. Wat een verschil! In plaats van dat het volle vermogen geleidelijk aan verdeeld wordt, heb je nu direct alle paarden tot je beschikking en is er geen compromis. Het gas staat, net zoals bij de KTM, aan of uit! Dit maakt het accelereren uit de bochten nog meer een beleving en dit kun je ook gerust doen omdat de Hypermotard dus ook over traction control beschikt.

Onderweg zetten we de motoren eens naast elkaar om ze nader te bekijken. De Hypermotard is puur Italiaans design en heeft ranke lijnen, als je dan naar de 990 SM R kijkt zie je een grovere motor die pure kracht uitstraalt. Wat opvalt is dat de SM R over de jaren heen gelijk is gebleven en dat bijvoorbeeld de uitlaten nog steeds ‘bijna ouderwets’ onder het zadel zitten. Bij de Hypermotard is de uitlaat iets moderner weggewerkt aan de rechterkant van de motor waarbij de uitlaat de welving van de motor volgt. Dat Ducati ook bij deze motor aan design heeft gedacht zie je bijvoorbeeld ook aan de spiegels waarbij een uitsparing is gemaakt om de spiegel bij te stellen zonder het glas aan te hoeven raken. Het zijn tenslotte de details die het doen.

Beide motoren zijn uitgerust met flinke remmen die zeker opvallend aanwezig zijn en verraden dat de motoren gemaakt zijn voor een sportief rijgedrag. De Ducati heeft twee monobloc remklauwen van Brembo, waar de KTM gebruik maakt van de ‘gewone’ vierzuiger remklauw ook van Brembo. Bij beide motoren zien de remklauwen er groot en machtig uit, wat in combinatie met ABS voor het nodige vertrouwen zorgt. Na de motoren kort naast elkaar bewonderd te hebben springen we weer in het zadel zodat we weer snel het Duitse asfalt kunnen vreten.

Bij het wegrijden trekken zowel de Ducati als de KTM de straatstenen onder je vandaan. Deze motoren voelen zich hier echt helemaal thuis en willen graag door de bochten gestuurd worden, hierin viel wel op dat de KTM over het betere gooi en smijtwerk beschikt, waar je de Ducati iets meer in de juiste lijn moet duwen. Daarentegen is de SM R bij hoge Autobahn snelheden (190+) wel iets eerder instabiel en je voelt de ‘snavel’ boven je voorband klapperen. Ondanks dat de motoren qua vermogen nog over hadden was 190 voldoende en ging de rechterhand in een afdraaiende beweging om zodoende terug te keren naar een lagere kruissnelheid. Snel op zoek naar een nieuwe bochtencombinatie om het optimale uit de motoren te halen. Zowel de Hypermotard als de SM R zijn natuurlijk niet gemaakt voor het rechte stuk. Je wilt er puur en alleen lekker mee door de bochten scheuren, accelereren en spelen. Wat een feest. Maar wie is de betere van de twee?

KTM Supermoto 990 SM R. Volgens KTM is de 990 SM R de radicaalste tweecilinder supermoto op de markt en wordt hij omschreven als ‘vechtmachine’. En dat zijn natuurlijk teksten die je wilt lezen voordat je voor een weekendje naar de Eifel vertrekt. Het Duitse motorparadijs waar je de bochten aaneen kan rijgen is ideaal voor een motor die zich thuis voelt op zowel het circuit als in de bergen. Tel daarbij op dat het uiterlijk van de 990 SM R stoer, zo niet bruut, te noemen is en je hebt de juiste ingrediënten voor een lang weekend motorplezier.

Dat de motor radicaal is merk je direct bij het wegrijden. Ik had net de test met de Honda MSX125 afgerond en de stap naar de 999cc KTM 990 Supermoto R is dan op zijn zachtst gezegd best wel groot. Het vermogen leek mij als berijder in eerste instantie de baas te zijn. De gasrespons is erg gevoelig en zeker in de binnenstad waar het wegdek uit ongelijke kinderkoppen bestaat was het voor mij zaak uiterst geconcentreerd te blijven rijden zodat ik niet schokkend en stotend af zou gaan voor mijn buurtgenoten. Laag in de toeren langzaam rijden is gewoon niet het ideale speelveld voor de SM R. Boven de 4000 toeren begint het echter leuk te worden en bouwt het vermogen zich op naar 116 paarden die verborgen zitten in de vloeistofgekoelde twee cilinder. Het schokken en stoten laat je dan achter je en de motor voelt dan zeer stabiel en betrouwbaar aan. Gelukkig went vermogen vrij snel en neemt het vertrouwen in de motor met de minuut toe.

Het verbruik is wat je van een bruut beest als de 990 SM R kunt verwachten. Op de snelweg met een gemiddelde snelheid van rond de 110 km per uur haal je een verbruik van 1 liter op 20 kilometer. Bij iets sportiever gebruik op de B-wegen is 1 liter op 15 kilometer een meer realistisch beeld. In vergelijking met de Ducati verbruikt de SM R net even wat meer. Op de snelweg, waar de Ducati in de tour-modus stond, werd een verbruik van 1 op 22 behaald en op de B wegen in de Eifel in verschillende rijmodi 1 op 17.5. Op dit punt scoort de Ducati net even iets beter.

Een ander aspect van de KTM waaraan je merkt dat het ‘de radicaalste’ in zijn klasse is merk je aan de zithouding. De Ducati zit wat lager, het zadel is zachter en geeft je meer het tourgevoel. Voor zover je daarover kan spreken trouwens, aangezien de Ducati in zijn sportstand wat rijgedrag betreft net zo radicaal, zo niet radicaler, aanvoelt als de KTM. De KTM zit echter ontegenzeggelijk hoger (zithoogte 875 mm) en harder dan de Ducati (zithoogte 870 mm) waar het zadel net even iets zachter aanvoelt.

De afgelopen jaren heeft KTM weinig aanpassingen aan de Supermoto gedaan waardoor ook op dit 2013 model geen opties zijn om via de elektronica verschillende rijmodi aan te passen. De motor kent 1 stand: brute power. Tijdens sportieve rijsessies is dit ideaal, maar als je ‘gewoon’ relaxt naar je werk wilt, of het regent en je wilt je vermogen reduceren en de traction control inschakelen, dan is daar in tegenstelling tot de Ducati geen mogelijkheid toe. Tijdens onze testdagen was het weer ons niet uitermate gunstig gezind, en het was dan ook eerder regel dan uitzondering dat de wonderschone kronkelweggetjes met regenwater bedekt werden. Voor de KTM was dit dan ook een glibber en glijpartij waar de Ducati zonder problemen elke bocht vol uit kon accelereren dankzij de ‘urban modus’ waarbij  de traction control feilloos ingrijpt. Op droge wegen echter vond ik de KTM lekkerder in de bochten liggen en meer ‘racey’ aanvoelen.

Op een droog wegdek en met een vol vertrouwen in de motor krijgt motorplezier een nieuwe betekenis. In zowel de 1e, 2e als 3e versnelling vergt het niet heel veel moeite het voorwiel van de grond te krijgen en dankzij de goed doseerbare remmen vertraag je de motor tot de ideale bochtensnelheid in een handomdraai. In vergelijking met de Ducati, waarbij de rem een beetje de eigenschap heeft te happen en daardoor agressief aanvoelt, voelt het remvermogen van de KTM zeer solide en zoals gezegd goed doseerbaar aan.

Voor mij was het fijn om te weten dat de motor zo veel meer aan kon dan waaraan ik hem bloot heb gesteld. Hij kan nog veel schuiner, harder en hoger. Kortom, een motor die niet snel zal vervelen aangezien er altijd meer uit te halen is. Als je de baas kan worden over het brute vermogen en de motor jouw wil op kan leggen, in plaats van andersom, dan is de KTM je ideale reisgenoot voor zowel de sportieve circuitdagen als tijdens tourtochten in een met bochten bezaaid heuvelachtig gebied zoals de Eifel. Op de site van KTM wordt aangegeven dat de motor zich ook prima thuis voelt in de ‘grotestadsjungle’. Ondanks dat je de motor hier zeker voor kan gebruiken zou ik voor de stad of voor woon-werkverkeer eerder voor een iets minder extreme motor kiezen. Al is het alleen al omdat je de KTM elke 7.500 km een beurtje moet geven. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Ducati die elke 15.000 km een beurt nodig heeft lijkt de SM R niet de beste keuze voor woon-werkverkeer.

Is er een winnaar?

Ducati. De Ducati Hypermotard heeft een adviesverkoopprijs van E12.790,-. Hiervoor krijg je een veelzijdige motor met een strak Italiaans design die je met verschillende rijmodi naar eigen wens kan aanpassen. In de urban- en tour-modus is de gasrespons vergevingsgezind en is ook het verbruik goed te noemen. Door de verschillende rijmodi heeft Ducati eigenlijk drie motoren in één gecreëerd waardoor je veel waar voor je geld krijgt. In de sportstand verandert de motor naar een echte ‘hyper’ waarbij de koppeling, zeker in het begin, te bizar voor woorden aanvoelt. Voor je gevoel heb je 2 millimeter speling tussen koppeling in en koppeling los, waardoor je in het begin bij het optrekken voor het stoplicht zeker een keer af zal slaan en/of hortend en stotend weg zal rijden.

KTM. De KTM Supermoto 990 R heeft een adviesverkoopprijs van E13.499,- en is hiermee E709,- duurder dan zijn concurrent. Hiervoor krijg je een ‘no-nonsense’ motor met een bruut design die gemaakt is voor het betere gooi en smijtwerk. Waar je Ducati iets meer in zijn lijn moet duwen voelt de SM R ondanks zijn zwaardere gewicht vederlicht aan en gooi je hem met gemak van zijn ene op zijn andere oor. Het nadeel van deze KTM zit hem vooral in de afwezigheid van instelmogelijkheden zoals deze bij de Ducati uitgebreid beschikbaar zijn. Daarnaast betaal je meer voor de KTM en is hij vervolgens ook in het dagelijks verbruik duurder bij de benzinepomp.

En de winnaar is….. Als je de plussen en de minnen tegen elkaar afstreept lijkt het toch dat de Ducati aan de winnende hand is. De Hypermotard is goedkoper in aanschaf en daarnaast hoef je de motor minder vaak een beurt te geven (om de 15.000 km i.p.v. 7.500 km bij de KTM). Tel hierbij op dat je ook nog verschillende instelmogelijkheden hebt waardoor de motor net dat streepje voor heeft ten opzichte van de KTM. Echter is motorrijden bij uitstek een sport/hobby waarbij het draait om het gevoel. Wat een motor doet kan daarbij aan ondergeschikt belang zijn ten opzichte van wat de motor met jou doet terwijl je het doet. Als ik nu zou moeten kiezen tussen de Hypermotard en de SM R zou mijn voorkeur naar de KTM gaan aangezien ik daarbij gewoon een hogere funfactor ervaar. Geen concessies, bruut vermogen en voluit gaan is voor mij interessanter dan de qua design meer geliktere Hypermotard die voor mij overcompleet is. Ik hou wel van wat imperfectie. En als je dezelfde vraag aan Jeroen zou stellen dan zou hij zonder twijfel voor de Ducati gaan. Zoals gezegd zorgen de verschillende rijmodi ervoor dat je eigenlijk drie motoren voor de prijs van één krijgt en dit geeft naast de aanwezigheid van traction control en het design voor hem de doorslag om voor de Hypermotard te kiezen.

De eindconclusie zal dan ook zijn dat de motoren zo zeer aan elkaar gewaagd zijn dat zij slechts in de marge van elkaar verschillen. Persoonlijk gevoel zal dan ook de doorslag geven als jij voor de keuze staat een van deze twee supermoto’s aan te schaffen. Het zal een luxeprobleem zijn waarbij je eigenlijk geen verkeerde keuze kan maken. Beide motoren zijn adrenaline verhogend en zullen gegarandeerd een glimlach op je gezicht doen toveren.

Specificaties

Onderhoudsintervallen

Voor de verklaring van K10N, K75A, K150A en K300A klik op deze link.

 

Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2013

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK