TomTom Rider 5: Onbezorgd navigeren, een navigatiesysteem voor iedereen

29-11-2014

Als we kijken naar de uitrusting van een motorrijder: Motor, helm, handschoenen, motorlaarzen, motorbroek, motorjas, koel en/of warmtevest. Ben ik iets vergeten? Nee volgens mij niet. Toch zien we steeds meer dat bij deze standaarduitrusting een navigatiesysteem wordt toegevoegd. Zeker als we kijken naar de jongere motorrijder, want deze houdt van de nieuwste technieken, maar ook vooral van gemak. En dat is precies waar een navigatiesysteem voor bedoeld is, jouw gemakkelijk van A naar B brengen via de route die jij wilt.

Aangezien wij de website zijn voor de jonge/beginnende bestuurder kon TomTom dan ook niet ontbreken in het lijstje van geteste navigatiesystemen. Al sinds jaar en dag is TomTom in de auto het merk onder de navigatiesystemen. Inmiddels niet alleen meer voor in de auto, maar ook voor op de motor. Deze lijn heet ''rider''. In de motorwereld zijn er twee grote namen, Garmin en TomTom. De Garmins (o.a. de zumo 390LM en 590LM) hebben we al veelvuldig getest, dus nu is het tijd om met de TomTom Rider (5) op stap te gaan.

Eerste punt: Wat zit er in de doos? de TomTom zelf, handleiding, laadstation, Ram-Mount bevestigingssysteem voor op het stuur, USB-kabel en een lader voor in het stopcontact. Na het unboxen begin ik met het monteren van de Ram-Mount op de motor, dit gaat overigens gemakkelijk en binnen enkele minuten ben ik dan ook ‘’ready to go’’. Ik moet hier wel eerlijk zijn en ik heb het systeem niet aangesloten op de accu… maar, als dit net zo gemakkelijk gaat als bij de Garmins (of andere navigatiesystemen) dan is dit slechts een kleine moeite.

Voordat ik mijn route invoer koppel (pair) ik mijn telefoon aan het navigatiesysteem, dit gaat via Bluetooth. Ook dit gaat lekker snel en binnen enkele seconden kan ik ook via mijn TomTom bellen. Let wel dat je hier ook een eigen Bluetooth headset voor moet hebben wil je dit kunnen gebruiken.

Op naar Duitsland!

Om het navigatiesysteem op de weg goed te kunnen testen laat ik mij naar de Eifel begeleiden. Even het land + adres invoeren en een klik op ‘’start navigatie’’ zorgt ervoor dat ik over +- 4,5 uur (incl. pauze) op plaats van bestemming aan zal komen.

Het scherm, 4,3 inch, is tijdens het rijden goed afleesbaar en ook met handschoen is de TomTom Rider 5 prima te bedienen. In de volle zon heeft het scherm het iets zwaarder, maar met een beetje heen en weer bewegen is het nog steeds goed leesbaar. Ik krijg duidelijke instructies en er wordt bijtijds, zo’n 700 meter van te voren, aangegeven wanneer ik een afslag moet nemen. Wat wel opvallend is tijdens de rit is dat er de verkeerde snelheid wordt weergegeven op sommige stukken binnen Nederland. Zo zijn er tegenwoordig stukken waar je 130 km per uur mag rijden, maar dit is vaak na 19 uur tot 6 uur in de volgende ochtend. Toch geeft de TomTom aan dat je ook voor deze tijd 130 km per uur mag rijden, dit kan leiden tot vervelende boetes als je niet oplet. Wellicht is dit te verhelpen met een update… Op overige wegen wordt de snelheid trouwens wel juist weergegeven.

Kronkelen

Eenmaal in de Eifel aangekomen kies ik voor de optie kronkelroute. Deze optie zorgt ervoor dat je niet in een rechte lijn van A naar B gebracht wordt, maar dat je juist over de B-wegen naar het eindpunt geleidt wordt. Dit houdt niet altijd in dat je de leukste en beste route krijgt, maar dat de saaie rechte wegen zoveel mogelijk vermeden worden. Mocht je echt de leukste en gaafste route willen, dan adviseer ik je toch deze zelf op de computer te maken en vervolgens in te voeren op de TomTom, met bijvoorbeeld het programma Tyre. Dit programma krijg je meegeleverd bij aanschaf van de TomTom.

Het Hotel

Eenmaal in het hotel aangekomen heb ik tijd om de specificaties door te nemen en te kijken wat er daadwerkelijk aangepast is t.o.v. zijn voorgangers. Het navigatiesysteem laat zich zonder moeite van de motorsteun afhalen, eigenlijk net zo makkelijk als het erop klikken. Verder ziet de TomTom er keurig afgewerkt uit, een strakke en waterdichte behuizing met een rubber afsluitklepje voor de USB aansluiting. Zoals eerder vermeld beschik je nu over een (groter) 4,3 inch scherm, welke goed te bedienen is met/zonder handschoen en welke goed afleesbaar is. Daarnaast heb je nu ook de mogelijkheid om 100 routepunten in te voeren in plaats van de 48 op zijn voorgangers. TomTom heeft ook goed nagedacht op het gebied van gemak. Zo kan je met je vrienden gemakkelijk je routes delen door middel van Bluetooth, dit is ideaal als je samen op reis gaat. Je hebt geen computer nodig, je hoeft alleen in de buurt van elkaar te zijn, dit onderdeel zal vooral de jongeren aanspreken.

Wat minder ideaal is, is dat je gebruik moet maken van een Bluetooth headset en dat je geen gebruik kan maken van simpele oortjes aan een snoertje, want dit scheelt een hoop geld. Sommige zullen zeggen dat ze ook graag een mp3 functie op hun navigatiesysteem willen zien, alleen deel ik deze mening niet. Tijdens het motorrijden moet je gefocust zijn op de weg en horen wat er om je heen gebeurd. Dit gaat moeilijker wanneer je muziek aan hebt staan…

Conclusie

Deze TomTom Rider 5 is inmiddels alweer een tijdje op de markt, maar is nog steeds een geduchte concurrent voor Garmin Zumo 340 of 350. Onderweg terug zat ik me te bedenken waar ik de concurrenten mee kon vergelijken. En naar mijn mening kan ik dit het best vergelijken met de besturingsystemen die we tegenwoordig terug vinden op de mobiele telefoons. TomTom zie ik als het iOS, welke op de iPhones draait en Garmin als het Android systeem welke op alle andere merken draait zoals HTC en Samsung. Hoe kom ik hierbij? Op de Garmins kan je alles instellen zoals jij wilt en icoontjes een plaatsje geven waar jij dat wilt (net zoals bij Android). Bij de TomTom’s is het meer ‘’what you see is what you get’’. Je kan er niet veel aan wijzigen of meer eigen maken, maar het werkt altijd en werkt gemakkelijk. Zelfs je oma van 80 zou met dit apparaat om kunnen gaan (net zoals iOS).

Kortom, voor €399,95 heb je een compleet en gebruiksvriendelijk navigatiesysteem waar iedereen mee overweg kan. Dus ben je op zoek naar een gemakkelijk te bedienen navigatiesysteem met niet te veel poespas en welke intuïtief werkt, dan is de TomTom Rider 5 echt wat voor jou.

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels.nl
Modeljaar: 2013

 



 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK