Ducati Monster 821 test: Intense vakantieliefde

22-11-2014

Vaak op momenten dat je het niet verwacht gebeurt het: je wordt verliefd. Hoe het komt weet je niet, maar het gevoel is gewoon direct daar. En dit mag verwonderlijk genoemd worden aangezien een liefde tussen mij en Ducati vergelijkbaar is met de liefde tussen een Ajax- en een Feyenoord-fan. Niet direct de meest voor de hand liggende combinatie. Onderweg naar Ducati om de Monster 821 op te halen zijn mijn verwachtingen dan ook niet bijzonder hoog gespannen. Nu ik een weekje heb mogen doorbrengen op dit zwarte beest(je) moet ik toegeven dat dit lage verwachtingspatroon volledig onterecht was en is er een heuse vakantieliefde ontstaan.


Vrijdagmiddag speelgevoel
Na een kopje koffie en een hartelijk gesprek bij Ducati Zaltbommel rijd ik het terrein af en vanaf moment 1 voelt het goed op de Ducati Monster 821. Het weer is goed, ik ben vrolijk, de motor stuurt lekker en verbazingwekkend soepel en ik besluit dan ook niet direct de snelweg terug naar Haarlem te nemen maar juist langs de Waal de omgeving van Zaltbommel te verkennen. Vaak moet je even wennen aan de zithouding, de manier van schakelen, de gasresponse en meer van dat soort ongein, maar nu gaat dit aanpassingproces boven verwachting snel. Bij de derde bocht heb ik al het gevoel de motor onder volledige controle te hebben en ik geniet van mijn vrijdagmiddag samen met de Monster 821.


Na een korte stop om even een update van mijn nieuwe vakantieliefde te geven aan mijn collega Brikkels rijd ik weer verder en zet ik de motor in de sport stand. Het vermogen is weliswaar niet te vergelijken met een Ducati Multistrada S, 1299 Panigale of KTM 1290 Super Duke, maar desalniettemin had ik direct een wow-gevoel. Hier moet ik wel de opmerking bij maken dat ik op dit moment op een vol vermogen Monster 821 rijd. Om de motor geschikt te maken voor het A2 rijbewijs moet de Monster 821 gereduceerd worden van 82kW naar 35kW. Deze 35 kW versie is via de Ducati dealer gewoon te bestellen en is door middel van een softwarepakket binnen 15 minuten geïnstalleerd door de Ducati dealer. Enfin, op mijn vol vermogen Monster 821 trek ik vol gas weg en zonder enige moeite merk ik dat, naast het heerlijke geluid dat een grijns van oor tot oor op mijn gezicht tovert, het voorwiel het luchtruim heeft gekozen. Onder de 4000 toeren voelt de motor redelijk tam en zelfs vermogenloos aan, maar boven de 4000 toeren zit er een bak vermogen in de motor waardoor ik naast de dikke smile op mijn gezicht ook de eerste tekenen van vlinders in mijn buik begin te krijgen.

Stuureigenschappen
De motor voelt zich duidelijk in zijn element met het gas vol open en ik race dan ook verder over de dijkjes langs de Waal. Het stuurgedrag blijkt meer dan voldoende te zijn. Je legt de motor op zijn lijn en hij blijft er zonder probleem in hangen. Je hoort de motor in gedachte zelfs schreeuwen dat ‘ie nog wel wat harder en schuiner door de bochten wilt. Ik heb dan ook het gevoel dat mijn bochtentechniek eerder een verstorende factor is dan dat het de stuureigenschappen van de Monster zijn. Dit geeft vertrouwen en zorgt er bij mij voor dat ik rustig aan elke bocht een beetje harder en schuiner durf. Ja, denk ik bij mezelf, dit is een motor waar je lekker onbezorgd mee kan spelen en een ideale vakantieliefde is voor deze week. Of het ook een liefde is voor de lange termijn is lastig te zeggen, voorlopig vermaak ik mij in ieder geval prima!

De zitpositie is sportief, maar zeer comfortabel. Zonder dat ik er erg in heb ben ik al bijna 2 uur aan het sturen en naar omstandigheden zit ik nog steeds zeer aangenaam op de Monster. Het zadel is zacht en voelt goed aan en door de prima zitpositie kan ik het nog wel even volhouden op de motor. Ik verander de rijmodus van ‘sport’ naar ‘urban’ waarbij het vermogen van 112 pk naar 75 pk teruggeschroefd wordt. Ook grijpt de elektronica in deze modus sneller in waardoor de ABS en Tractiecontrole eerder de helpende hand bieden in onvoorziene situaties. De gasresponse is net zoals in de sport modus direct en goed doseerbaar en het vermogen wordt in een lineaire lijn overgebracht op het achterwiel. Je kan je dan ook afvragen in hoeverre je de tractiecontrole nodig hebt, maar de standaard toevoeging van dit hulpmiddel in het Ducati Safety Pack (ABS + Tractiecontrole) geeft toch een hoop vertrouwen, zeker in natte omstandigheden. De ABS (3 standen) en Tractiecontrole (8! standen) zijn overigens zelf in te stellen. Intuïtief gaat dit echter niet, en ik heb dan ook Google nodig gehad om te achterhalen hoe deze standen zijn aan te passen. In de ‘touring’ modus is de gasresponse echter een beetje nukkig. Laag in de toeren voelt de motor niet fijn aan en ik verander de modus dan ook weer snel naar de urban stand om relaxt mijn weg te vervolgen.


Dashboard
De rijstand kan je tijdens het rijden overigens zeer gemakkelijk aanpassen. Het dashboard is overzichtelijk en geeft alle info die je nodig hebt. Snelheid, toerental, tripmeter, de rijmodus en je gemiddeld verbruik. Je kan de weergegeven info naar eigen wens aanpassen en zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om het display je rondetijden op een circuit te laten weergeven. Het sportieve karakter van de motor zit dus ook ingebakken in het dashboard en een circuitdagje boeken is dan ook zeker geen slechte gedachte met de Monster 821. Het verbruik van de motor bij sportief rijgedrag ligt bij mij tussen de 7 en 8 liter per 100km. Met een tankinhoud van 17.5 liter kan je dus voldoende kilometers maken voordat je je bankpas weer moet laten gloeien bij je lokale tankstation maar echt zuinig is het niet. Wellicht zal het verbruik bij de 35kW versie een stukje lager liggen maar dit heb ik op mijn vol vermogen Monster 821 niet kunnen testen.

Om te achterhalen of mijn nieuwe vakantieliefde een blijvertje is besluit ik halverwege de testweek een mooie toertocht te maken richting Texel. Immers, bij een vakantieliefde hoort het vakantiegevoel en elke keer als ik de boot richting Texel op rij heb ik dit gevoel meteen te pakken. Een betere match lijkt er dus niet te bestaan. Zoals zo vaak bij vakantieliefdes blijkt na een aantal dagen dat het euforische ‘alles is perfect’ gevoel een beetje weg zakt en dan komt de realiteit daarvoor in de plaats. Waar ik eerst niets dan lovend was over de Monster 821 merk ik nu toch wel een paar minpuntjes.

Minpunt(jes)
Om maar meteen met het grootste minpunt te beginnen: de prijs. Voor de standaard Monster 821 betaal je €12.290,- en voor de Dark versie waar ik deze week op rij betaal je €11.790,-. Het verschil tussen de standaard versie en de dark versie? De kleur. Thats it! Vergelijkbare motoren, zoals de Triumph Street Triple (€9.490,-) en de Yamaha MT-09 (€9.499,-) zijn een stuk goedkoper en voor de beginnende motorrijder kan dit net de drempel zijn om voor Triumph of Yamaha te kiezen. Echter, het Ducati gevoel waar je direct onderdeel van wordt als je op de Monster stapt en de standaard aanwezigheid van het Ducati Safety Pack, plus het in 3 standen instelbare Ride-by-Wire systeem kunnen het prijsverschil wellicht rechtvaardigen. Feit blijft dat €2.000,- verschil een hoop geld is dat  bijvoorbeeld ook aan je motorpak en helm besteed kan worden.

Een ander minpunt van de Monster 821 waar ik op rij is dat de motor bij het schakelen relatief vaak in een valse neutraal schiet. Tijdens mijn testweek ben ik 3 keer in niemandsland beland zonder dat ik ‘extreem’ aan het rijden was. Ook merk ik tijdens het rijden op de snelweg (sportmodus) dat je de motor constant op vermogen moet houden om 130 km per uur te blijven rijden. Met een topsnelheid van 200+ kan de motor veel meer en dus is het opvallend dat het bij 130 al lijkt alsof je tegen de max aan het rijden bent. Laat je het gas bijvoorbeeld los bij 130 km per uur dan lijkt het alsof je vol in de ankers gaat en zoals op de BMW C-Evolution de motor kan gebruiken als extra remmogelijkheid. Nu moet ik hier wel de opmerking bij maken dat ik in mijn dagelijkse motorritjes een 4 cilinder Honda blokje gewend ben. De motorremkracht van de vloeistofgekoelde V-Twin van de Monster 821 is logischerwijs sterker dan de motorremkracht van mijn Honda. Dit minpuntje schaar ik dan ook onder de noemer ‘gewenning’ of wellicht zelfs als ‘muggenziften’. Een derde minpuntje is de zachtheid van de voorvork die in combinatie met de krachtige Brembo rempartij te zacht staat ingesteld. De hardheid van de voorvering is standaard niet instelbaar en zeker bij sportief rijgedrag kan dit als nadeel aangemerkt worden.

Echte liefde?
Terwijl ik de Monster 821 op de dijk bij de veerboot zet bedenk ik mij dat deze minpunten niet opwegen tegen het plezier dat ik deze week met de motor heb gehad. Ik heb mijn enthousiasme over de stuureigenschappen al kenbaar gemaakt maar ook de remmen zijn exceptioneel goed. Zoals we van Ducati gewend zijn is de Brembo rempartij weer geweldig! Echt fenomenaal en een perfecte combinatie van gevoel en kracht waarbij het vertrouwen tot onovertroffen hoogtes gaat. De ABS grijpt niet overdreven in (sportstand) en de traction control draagt hiernaast bij aan een algeheel vertrouwen in de motor.

Ook het uiterlijk is wat mij betreft een absoluut positief punt. De Monster 821 is stoer en past volledig in de Monster familie. Naar mijn idee hoort Ducati rood te zijn, maar ook op de dark versie waar ik op rijd valt op esthetisch gebied weinig tot niets aan te merken. Als je hem vergelijkt met de Monster 1200 is hij qua uiterlijk bijna identiek, alleen vind ik het jammer dat de 821 geen enkelzijdige swingarm heeft. Ook hier zet ik mij echter gemakkelijk overheen als ik mijn rondje rondom de motor vervolg. Bij het bekijken van de motor realiseer ik mij dat de motor een vakantieliefde gevoel volledig rechtvaardigt en zeker in combinatie met de goede rijeigenschappen zou dit zelfs uit kunnen groeien tot echte liefde.

Voor de beginnende motorrijder is de Monster 821 een prima keuze aangezien de rijeigenschappen goed zijn, de gasresponse direct is maar toch ook soepel en voorspelbaar (in de meest positieve zin van het woord). En ook na je 35kW periode kan je volop plezier beleven op de Monster 821. De 112 PK (82.4 kW) sterke krachtbron op een 205 kg lichte motor staat voor mij in ieder geval gelijk aan uren speelplezier en ik ben dan ook verliefd geworden tijdens mijn testweekje. Echter, om tot echte liefde over te gaan is een weekje ‘spelen’ niet genoeg en dus moet ik het nu doen met een weemoedig gevoel naar een mooie week toeren op de zeer complete en mooie Ducati Monster 821. Absoluut een aanrader!


Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014

Voor de technische specificaties: klik hier
 

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK