Honda MSX 125 test: 11kW funbike

22-08-2013

Voordat we deze week de Eifel onveilig gaan maken op een Suzuki V-Strom 650A Black Rhino, Ducati Hypermotard, KTM Supermoto 990 en een Honda NC700S, had ik deze week het genoegen met de Honda MSX125 kennis te maken. Op het moment dat je de loods van Honda binnen treedt en je de MSX tussen al het andere Honda geweld ziet staan dan kan je eerste indruk niet anders zijn dan ‘wow, wat is ‘ie klein!’ De vraag die je je vervolgens kunt afvragen is er één die mannen wereldwijd bezig houdt: does size matter?

En zoals zo vaak met lastige vragen als deze is het antwoord niet eenduidig. Je zou kunnen antwoorden ‘ja', de grootte maakt uit aangezien een volwassen man (of vrouw) van boven 1.85 er nogal raar uit ziet op deze MSX waarvan de zithoogte slechts 765mm is. Je kan de vraag echter ook met ‘nee’ beantwoorden en het argument opvoeren dat door zijn geringe grootte ook het gewicht extreem laag is gebleven (101.7 kg) en daardoor wellicht de ultieme ‘fun-bike’ genoemd kan worden.

Na een paar dagen op deze motor gereden te hebben neig ik naar de ‘nee-kant'. Size doesn’t matter. In ieder geval op het gebied van deze motorfiets. Ik laat die andere mannenvraag voor deze test maar even buiten beschouwing. Honda zelf omschrijft het op hun site wellicht het best: ‘een motorfiets hoeft niet groot te zijn om zich te onderscheiden’. De MSX, wat overigens voor ‘mini street x-treme staat, onderscheidt zich door zijn gewicht, banden, en uiterlijk. Het gewicht is zoals gezegd slechts 101.7 kg, de wielbasis is maar 1.200 mm en de banden zijn klein maar breed waardoor de motor extreem wendbaar is in de bochten. Dit komt zowel in de stad als tijdens een sportieve rit over jouw favoriete 1001 bochtenweg goed van pas. Honda heeft de MSX uitgerust met een stalen backbone-frame en dit zou moeten zorgen voor een goede stabiliteit en wegligging. Boven de 70 km per uur merkte ik echter in de wat snellere bochten dat de motor een beetje begon te trillen. Niets ernstigs overigens, maar je merkt dat het frame de grootte van de banden hierin niet volledig kan compenseren. Waar de kleine banden en de geringe wielbasis bijdragen aan de wendbaarheid kunnen ze in de snelle bochten ook als nadeel aangemerkt worden.

Op het rechte stuk voelt de motor echter zeer goed aan. Ondanks zijn viertakt eencilinder motorblok valt het met de trillingen erg mee en ook langzaam rijden gaat zonder bokken. De topsnelheid die ik op de snelweg heb gehaald is 113 km per uur. Uiteraard was dit heuvel af wind mee. De maximale kruissnelheid ligt rond de 105 en hierdoor is de motor in theorie klaar voor de snelweg. Ik zeg in theorie omdat in de praktijk je met de MSX niets hebt te zoeken op de snelweg.  Hier is hij ook absoluut niet voor gemaakt en je zal dan ook veel meer plezier van deze motor hebben in de stad, op B-wegen en wellicht zelfs op onverharde wegen.

De cockpit is gelijk aan de cockpit die we eerder hebben gezien op de CB500F. Hij is duidelijk en overzichtelijk. Je hebt alle info die je nodig hebt. Het was misschien handiger geweest als hij ook over een gearindicator beschikte, maar met slechts vier versnellingen moet je wel een erg luie motorrijder zijn wil je dit als groot gemis bestempelen.

Een ander voordeel van zijn kleine omvang en laag gewicht is de remkracht. Je staat binnen no-time stil. De goed doseerbare hydraulische schijfremmen zorgen voor een prima rembeleving en een veilig gevoel. Op de KTM 125 Duke zat ook nog ABS maar dat zou bij deze motor alleen maar een nadeel zijn voor het gewicht en dus heeft Honda hierin de juiste beslissing genomen om de MSX niet van ABS te voorzien.

Zoals Honda zelf ook al aangeeft is deze motor gemaakt voor fun. Het uiterlijk en zijn specificaties dragen hier zeker aan bij. Ik merkte dat dit ook overslaat op voorbijgangers tijdens het rijden. Je trekt zeker bekijks op deze motor en tijdens het tanken of andere pauzes heb ik ook geregeld positieve opmerkingen gekregen. Woorden als ‘kicken’ ‘stoer’ en ‘zeker wel een lekker speelfietsje’ waren eerder regel dan uitzondering. Tanken hoef je trouwens niet al te vaak te doen. Met een gemiddeld verbruik van 1 liter per 40 kilometer is dit de zuinigste motor waar ik op heb gereden.  De kleine tankinhoud van 5.5 liter is dus in de praktijk groot zat. Ruim 200 kilometer per tank meer dan voldoende voor deze funbike. Lange tochten hoef je er toch niet op te maken. Wat ik overigens een terugkerende ergernis vind is het feit dat de tankdop niet vast zit. Als ik tank moet ik constant een plekje zoeken om de tankdop veilig neer te leggen zonder vuil te worden. Het zal ongetwijfeld zijn om de kosten de drukken maar ik zou hier de nodige euro’s voor over hebben om ‘gewoon’ een tankdop te hebben die door middel van een scharnier vast zit. Een ander minpuntje aan de motor is de schakelpook die maar door blijft gaan naar beneden als je in de eerste versnelling zit. Je kan hem oneindig naar beneden blijven trappen waardoor het niet altijd even duidelijk is dat de motor al in de eerste versnelling staat.

Doordat de motor zo klein is wil Honda deze motor onderscheidend maken door onder andere zijn uiterlijk. Zo zijn de extravagant kleine, maar brede wielen uitgerust met hetzelfde type spaken als bij de CBR1000RR Fireblade. Deze zijn erg fijn en dienen als optische tegenhanger van de brede wielen. Samen met de mooie schijfrem, die overigens ongeschikt is voor schijfremsloten vanwege zijn compactheid, zorgen deze spaken voor een mooi en strak geheel. Wat ik persoonlijk ook erg mooi vind is de voorkant van de motor. De upside-down voorvork en de goed gestroomlijnde koplamp zorgt voor een sportief uiterlijk dat mij erg aanspreekt. Als je de voorkant van de MSX met geknepen ogen bekijkt kan zelfs even de link gemaakt worden met de MV Agusta Brutale 675 die eerder door Brikkels is getest. Het nadeel van deze upside-down voorvork vertaald zich in de prijs van de motor. Wellicht vanwege deze toevoeging is de MSX met een verkoopprijs van € 3.299,- duurder dan de alternatieven in de A1 11 kW rijbewijscategorie.  De CBF125 is € 600,- goedkoper en is met een verkoopprijs van € 2.699,- wellicht een interessantere optie.

Ik zie de MSX125 dan ook echt als funbike voor ernaast. Als je een motor nodig hebt voor dagelijks woon-werkverkeer of voor wat langere afstanden dan zou ik eerder voor de CBF125 kiezen of bijvoorbeeld de KTM 125 Duke. Maar ben je voor je woon-werk situatie en voor de tourtochten al voorzien? Dan is de Honda MSX125 een absolute aanrader. Ook voor de vakantieganger met een camper kan de MSX een ideale motor zijn om mee te nemen. Hij is licht en klein waardoor hij prima achterop past op een camper. De MSX kan dus wel degelijk een prima reisgezel zijn voor de vakanties. Ook voor de stuntrijders kan de MSX met wat kleine aanpassingen aan het achtertandwiel een zeer interessante optie zijn. Het voorwiel wil maar al te graag de lucht in en ook andere stunts zijn zeker niet onmogelijk.

Concluderend kan ik zeggen dat ik op de vraag of  ‘size matters’ uiteindelijk moet antwoorden dat er geen juist antwoord is. Voor zijn doel ‘fun’ maakt het in ieder geval niet uit en draag het juist bij aan het extreme fun-gevoel wat overheerst als je op de motor stapt.

Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels
Bouwjaar: 2013

Klik hier voor de technische gegevens.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK