BMW G650GS test: Een echte alleskunner!

17-08-2013

Het verhaal van de G650GS gaat alweer een lange tijd terug. De historie van de Beierse éénpitter begint in 1993, wanneer de F650 Funduro en Strada voor het eerst van de band rollen. En, zoals elke BMW zijn eigenaardigheden heeft, had deze ook een paar bijzonderheden. Het was de eerste ééncilinder die BMW produceerde sinds de R27 die alweer uit 1960 dateert en bovendien de allereerste BMW die werd aangedreven door ketting!

De directe voorvader van onze G650GS, de F650GS, werd gelanceerd in 2000 en had een paar geavanceerde technische snufjes. Ook hier konden de aparte kenmerken natuurlijk niet uitblijven en werd de benzinetank onder het zadel geplaatst en kwam het oliereservoir, samen met de accu en het luchtfilterhuis. Hierdoor kwam het zwaartepunt lager te liggen waardoor de rij-eigenschappen sterk verbeterd werden. Er werd ook nog een Dakar versie uitgebracht, vernoemd naar de Parijs-Dakar rally die werd gewonnen door BMW in 1999 en 2000 met de F650RR.

Maar genoeg over het verleden, anno 2013 staat de laatste telg uit deze familie te wachten om eens stevig aan de tand gevoeld te worden door Brikkels! Wat gelijk opvalt zijn de asymmetrische koplamp en de grote snavel die zo kenmerkend zijn voor de GS serie. Vooral die snavel geeft deze motor echt een duidelijk offroad uiterlijk. De twee grote einddempers en de lange voorpoten maken dat plaatje helemaal compleet. Leuk detail over deze dempers trouwens; de linker is dichtgelast zodat toch nog aan de regels omtrent demping wordt voldaan. Als je dan je been over het zadel gooit en plaatsneemt, zit je gelijk goed. Het zadel is redelijk smal en stevig, zodat lange ritten geen afstraffing worden voor je achterste. Op het stuur wordt gelijk nog een statement gemaakt dat deze Enduro van een beetje zand op z’n tijd niet vies is. Aan de linkerkant zit namelijk een rode knop waarmee je de ABS kunt uitschakelen, erg handig natuurlijk voor als je eens een keertje een stukje offroad wilt proberen! Het enige nadeel is dat je stil moet staan om het systeem te kunnen (de)activeren en dus niet gelijk de zandbak in kan knallen. De fiets die Brikkels meekreeg was ook nog eens uitgerust met handvatverwaming, maar dat was toch iets teveel van het goede voor deze periode van het jaar. De knop hiervoor is mooi weggewerkt en daarboven zit de knop voor de alarmlichten. Deze plek is toch niet helemaal handig gekozen, want in een noodsituatie haal je liever niet je handen van het stuur maar affijn, de afwerkkwaliteit van het geheel is van hoog niveau dat je dat snel naast je neerlegt.

Sleutel in het contact en starten maar! Na twee keer rondgaan slaat het blok aan en komt er een mooie roffel uit de demper(s). Koppeling in, die overigens in drie standen verstelbaar is én licht te bedienen is, tik op de versnellingspook naar beneden en de versnellingsbak schiet met een instemmende “klonk” in z’n één. Een draai aan de gashendel, die zo licht bedienbaar is dat het lijkt alsof ‘ie is behandeld met WD-40, en we zijn onderweg!

 

 

 

 

 

 

 

 


Wat je gelijk merkt is dat het absoluut niet lijkt alsof je met een 35kW motor onderweg bent, deze BMW is van onderin de toerenteller tot aan de eindstreep heerlijk fel en trekt als een bezetene door. Deze eigenschap hoort bij een ééncilinder maar de G650GS doet er nog wel een schepje bovenop! Een andere eigenschap van éénpitters, een ietwat mindere, is trillen. Trillen tot in den treure. Maar valt heel erg mee op deze Enduro, verbazingwekkend hoe soepel het rijden is. En wordt het trillen je dan toch iets teveel, bijvoorbeeld wanneer je 50km/u rijdt in z’n 2, schakel je een tandje hoger en kan je weer heerlijk comfortabel ‘cruisen’. Tot het onvermijdelijke moment komt dat de motor tot stilstand gedwongen moet worden. De Brembo remmelarij met enkele schijf is goed doseerbaar en bijt niet. Met andere woorden, het is gewoon een goede rem die je niet zal verrassen en je veilig tot stilstand zal brengen. 

Mocht het dan toch een keer uit de hand lopen, dan heeft deze GS altijd nog ABS achter de hand. Ondergetekende heeft zijn best gedaan, maar het is niet gelukt om een reactie uit te lokken van het systeem met het mooie weer. Fijn dat het systeem de bestuurder wat marge gunt en niet te snel ingrijpt! Dat vertrouwde gevoel wat deze fiets je geeft wordt nog eens extra versterkt wanneer je bocht na bocht de motor van het ene oor op het andere oor gooit. Ontzettend lichtvoetig en wendbaar maar geen moment dat er een teken van instabiliteit te bespeuren valt. Ook niet wanneer het gas erop gaat en er serieus met de fiets gesmeten wordt vervolgt de BMW onverstoorbaar zijn pad. Het is bijna alsof het rijden té gemakkelijk wordt gemaakt en de lichtste GS is dan ook een echte alleskunner. Na het werk een stukje snelweg om vervolgens een zandpad te pakken en daarna weer het drukke stadsverkeer induiken, allemaal geen probleem. Het rijwielgedeelte zorgt voor een comfortabele rit, ongeacht de ondergrond en het 652 cc motorblok is altijd paraat om je vlot uit welke situatie dan ook te trekken. Deze doet dat nog zuinig ook, 1 op 24 is wat Brikkels heeft ondervonden en volgens BMW zou bij een constante snelheid van 90km/u zelfs 1 op 32 haalbaar zijn.

Al met al kunnen we wel stellen dat de BMW een bijzonder goede en complete motorfiets is. Met zijn prijs van € 8300,- is dat echter wel aan de forse kant, maar daar krijg je wel een motorfiets voor terug die je altijd een grijns op je gezicht bezorgt. De enige twee minpunten, als je dat al minpunten mag noemen, zijn de knop voor de alarmlichten en het feit dat je in de hoogste en laagste versnelling gewoon omhoog en omlaag kan blijven duwen, zonder dat deze wordt ''vastgezet''. Hier merkte Brikkels toch wel het gebrek aan een gearindicator die voor beginnende bestuurders en heropstappers het leven nét iets makkelijker maakt. Dit is toch wel mierenneuken pur sang, want dit is gewoon echt een hele goede fiets waar je nog jaren lang plezier van zult hebben, punt.


Ook het instellen van de achtervering gaat in een handomdraai, klaar voor de weg of toch offroad...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2013

Bekijk de specificaties hier.

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK