BMW C-Evolution test: 100% motor met verbazingwekkende rijeigenschappen!

26-09-2014

De eerste meters op een nieuwe motor zijn altijd even onwennig. Hoe reageert ‘ie op het gas, wat is de remkracht, hoe stuurt ‘ie en is dat nou de richtingaanwijzer of de claxon? Met de BMW C-Evolution kan hier een extra wenningselement aan toegevoegd worden: waar is het geluid!? Net als bij de Zero S en Zero DS heb je bij het wegrijden een geluid dat direct uit een Hollywood science fiction film zou kunnen komen. Bij de 100% elektrische BMW C-Evolution motorscooter  komt er dan ook geen gebulder uit de uitlaat om het simpele feit dat hij geen uitlaat (nodig) heeft. Wat overblijft is zoals gezegd een futuristisch elektrisch gezoem waar de gemiddelde voetganger met verbazing naar kijkt en luistert bij het voorbij zoeven.

Rijbewijs-kwijt-snelheden
Tijdens het wegrijden staat de motor op ‘dynamisch’ ingesteld wat betekent dat de motor het volle vermogen heeft bij het optrekken en vervolgens tijdens het afremmen op de motor afremt om op die manier energie te regenereren. De kracht van het afremmen op de motor is echter zo sterk dat ik ruim 4 meter voor de stopstreep bij het stoplicht stil sta en ik een beetje schaamtevol mijn gashendel weer een beetje open moet draaien om tot aan de stopstreep te komen. Met hetzelfde futuristische gezoem als dat ik eerder opmerkte, reageert de C-Evo direct op het open draaien van de gashendel nadat het stoplicht zijn rode kleur voor de veel meer gewenste groene kleur heeft omgeruild.  Zoals ik al aangaf staat de stand op ‘dynamisch’ en ik merk dan ook dat de motor verrassend veel vermogen heeft bij het wegrijden. Dit komt doordat het maximum koppel van 72 Nm direct beschikbaar is. Ik schiet er werkelijk waar vandoor en mede door het gebrek aan geluid heb ik totaal niet door dat ik al tegen de 90 km per uur aan zit in een 50km zone. Oei, dat zijn rijbewijs-kwijt-snelheden waar ik graag onder blijf. Ik laat het gas wat vieren en merk wederom de kracht van het afremmen op de motor en in no-time rijd ik weer 50 en kan ik cruisend mijn weg naar huis vervolgen.

De zitpositie vind ik op scooters altijd een beetje awkward. Ondanks dat ik geen 16 meer ben, let ik wel een beetje op hoe het er uit ziet. Ik wil niet als een lulletje op de scooter zitten en vaak ziet het er beter uit als je benen iets meer gestrekt naar voren zitten. Bij de BMW heb je hier alle ruimte toe. Zeker wanneer je je kont iets naar achter verzet hebben je benen vrij spel en kunnen ze bijna gestrekt. Naar omstandigheden kan je dus zeker cool op de motor zitten.


Thuis aangekomen parkeer ik de motor en stel ik hem naast het stopcontact op zodat ik de volgende dag met een volle ‘tank’ wat testkilometers kan maken. Het opladen kan in verschillende ‘ampère’ standen. Ik stel de lader in op de laagste stand (6 ampère) aangezien ik de hele nacht de tijd heb en het langere laden dus geen probleem is. In de hoogste ‘ampère’ stand (13 ampère) geeft BMW aan dat het laden ongeveer 4 uur duurt waarbij je na 2 uur en 45 minuten een laadniveau van 80% hebt. Met een volledig opgeladen batterij geeft de display aan dat ik ongeveer 100km kan rijden, maar tijdens stadse ritjes is dit in de praktijk meer doordat de motor zoals gezegd energie regenereert tijdens het afremmen. Dit is met name merkbaar als je motor op de eco-stand zet waarbij zo veel mogelijk energie wordt herwonnen door de remkracht en de acceleratie begrensd wordt.

Rondje rondom de motor
Nu de BMW C-Evolution toch aan de lader hangt heb ik meteen de kans de motorscooter van alle kanten te bekijken. De voorkap is groot en strak en door de aanwezigheid van een groot LCD scherm in het midden kan ik niet anders dan in gedachte een link leggen met een soort ruimteschip. Als je plaatst neemt op het zadel en het contact omdraait komt het LCD scherm tot leven waarna de link met een ruimteschip helemaal snel gemaakt is. De informatie vliegt je om de oren en met mijn beperkte technische kennis zegt de informatie over beschikbaar vermogen in kilowattuur mij vrij weinig. Gelukkig staat ook ‘gewoon’ vermeld hoeveel kilometer je nog kan rijden met het huidige batterijniveau. Wat ik een beetje mis in het display is een geïntegreerd navigatie systeem. Nu is dit wel een beetje zeuren hoor, maar de grootte van het scherm biedt naar mijn idee voldoende mogelijkheden om daar een vorm van navigatie in te verwerken. Toch een gemiste kans!

Als ik mijn rondje rondom de motor voortzet dan valt natuurlijk het gifgroene middensegment van de motor direct op. Ik vind dit de motor een fris en modern uiterlijk geven wat geheel in lijn is met de overige elementen op de motor. BMW heeft duidelijk geprobeerd geen suffe elektrische scooter te produceren. Bij de spiegels, die overigens een wijd panorama geven van alles wat er achter je gebeurd, is dit naar mijn idee echter niet goed gelukt. Samen met de afwezigheid van een navigatiemogelijkheid in het scherm zijn dit minpuntjes van de motor. De looks zijn niet eens erg storend, maar op het moment dat je met de motor over een klinkerweggetje rijdt schudden de spiegels alle kanten op en heb je het gevoel dat ze elk moment van je motor af kunnen trillen. Niet het degelijke BMW gevoel zullen we maar zeggen. Dit nadeel wordt echter teniet gedaan door het frisse uiterlijk en de aanwezigheid van een enkelzijdige swingarm, wat er mede voor zorgt dat de motorscooter een brutaal en zoals gezegd fris uiterlijk heeft. Over smaak valt te twisten, maar de bijzondere kleur, de swingarm en een futuristische voorkap zorgen er in ieder geval voor dat je de BMW C-Evolution uit duizenden herkent. Tel hierbij op dat je bij het voorbij rijden enkel een zoom-geluid hoort en je weet het zeker, dat was een C-Evo!!


Als Aladin op een vliegend tapijt
De volgende dag zet ik de BMW in zijn achteruit. Achteruit? Jazeker er zit een R(everse) knop op waardoor je niet ongemakkelijk de motor naar achter hoeft de duwen met je voeten maar ‘gewoon’ heel gedoseerd achteruit kan rijden door tegelijk de R knop in te drukken en vervolgens rustig het gas open te draaien. Ik rijd dus gemakkelijk de motor achteruit de garage uit nadat ik de oplader weer heb opgeborgen onder het zadel. Ik heb 100% batterij tegoed, en de BMW geeft aan dat dit in principe gelijk staat aan 100km rijden. Ondanks dat dit voor in de stad meer dan genoeg is vind ik de beperkte actieradius toch een nadeel van elektrische motoren. In de praktijk kan je echter net iets meer rijden dan de 100 km die staat aangegeven aangezien de motor zoals gezegd energie regenereert tijdens het afremmen. Ten minste, als je de rijmodus in een stand zet waarbij dit ook daadwerkelijk gebeurd. Zet je de rijmodus bijvoorbeeld op ‘sail’ dan is het ‘smooth sailing from there on’ en heb je werkelijk waar het gevoel als Aladin op een vliegend tapijt je voort te bewegen. Met name tijdens mijn ritjes op de snelweg heb ik de ‘sail’ modus aangezet om vervolgens in de stad door middel van de ‘modus’ knop op mijn rechter handvat te veranderen naar de ‘Road, Eco Pro of Dynamic’ modus, wat grofweg overeenkomt met ‘normaal rijgedrag’, ‘een zuinige rijgedrag’ en een ‘feller rijgedrag’. Op de sail modus na genereerd de C-evolution energie in elke rijmodus bij het afremmen op de motor. Gebeurd het afremmen echter dusdanig snel dat het een ‘remeffect’ teweeg brengt dan gaan de remlichten branden. Kijk, daar is over nagedacht!

Over veiligheid heeft BMW sowieso nagedacht. Standaard wordt de C-Evolution geleverd met ABS. De dubbele schijfrem zorgt er daarnaast voor dat je over voldoende remkracht beschikt om de 265kg zware C-Evolution in no-time tot stilstand te brengen. Daarnaast is de motor voorzien van alarmlichten waardoor je ook voldoende opvalmogelijkheden hebt als je tussen de file door zoeft. Een opvallend punt wat ook bijdraagt aan de veiligheid in de zin dat het je lak zal beschermen is de automatische rem die inschakelt op het moment dat je de zijstandaard uitklapt. Op schuine hellingen zorgt dit ervoor dat de motor niet kan afglijden waardoor hij onverhoopt met de gifgroene kappen op het asfalt knalt. Dit soort details dragen bij aan het gemak waar je toch naar op zoek bent als je een motorscooter overweegt en BMW scoort hier dus zeker punten mee.

Rijeigenschappen
Punten scoren doet de BMW naar mijn idee toch met name op het gebied van de rijeigenschappen. Mede door mijn enthousiasme heb ik mij dan ook licht verbaasd over de negatieve reacties die wij via Facebook kregen over deze elektrische motorscooter. Tijdens het testen hadden we namelijk een berichtje op Facebook gepost waarbij we het geluid lieten horen van de motor en als vraag erbij gesteld: welke motor komt hier voorbij zoeven? De vraag was misschien erg makkelijk aangezien er niet veel motoren met een gifgroen middensegment voorbij zoeven zoals dat bij de C-Evolution het geval is. Het goede antwoord zat er dan ook veelvuldig tussen en vaak ging de comment dan gepaard met een (negatief) waardeoordeel over de C-Evolution. De motor werd zelfs al ‘dinky toy’ omschreven en het toont aan dat elektrisch rijden nog een inhaalslag wat betreft imago moet maken. Nu is het natuurlijk zo dat elke motorrijder zijn eigen voorkeuren heeft en het motorscooter segment moet wat dat betreft in de motorwereld nog de nodige zieltjes winnen, maar de C-Evolution is verre van een dinky toy. Het is een uitgebalanceerde elektrische krachtpatser die naar mijn idee met zijn rijeigenschappen menig criticaster zal overtuigen.

Zo spuit je bijvoorbeeld bij het stoplicht weg tot een topsnelheid van 130 km per uur. Aangezien je direct het volledige koppel tot je beschikking hebt gaat dit met de nodige felheid gepaard. Na de 130 km per uur is de motor echter begrensd op deze snelheid om te voorkomen dat je binnen 5 minuten door je batterij heen bent. Tot de 130 km per uur heb je zoals gezegd het volledige koppel tot je beschikking waardoor je je zeker in de stad en op 80 km wegen uitermate kan vermaken met de felheid van de motor. Waar ik mij echter over heb verbaasd tijdens het rijden is de soepelheid waarmee de motor van de ene in de andere bocht gegooid kan worden. Om het gevoel van de soepelheid te beschrijven grijp ik wederom terug naar het vliegende tapijt gevoel dat ik had toen ik in de sail modus over de snelweg ‚vloog’. Ook in de bochten heb je het gevoel dat de motor zonder enige weerstand van zijn linkeroor op zijn rechteroor gegooid kan worden en dit doe ik dan ook met regelmaat en zonder uitzondering een dikke grijns op mijn gezicht. Wie had dat gedacht, sportief rijden met een elektrische motorscooter. BMW heeft dat wel voor elkaar gekregen bij de C-Evolution en nogmaals, ik denk dat menig motorrijder overtuigd zal raken van elektrisch rijden op de C-Evolution nadat hij/zij een proefrit heeft gemaakt.

Om je eigenaar te mogen noemen van een C-Evolution moet je wel over een goedgevulde portemonnee beschikken. Met een kale aanschafprijs van €15.250,- is de motor niet goedkoop. Wil je net zoals ik op mijn testmodel had ook nog handvatverwarming, dan kan dat tegen een meerprijs van €203,-. Klik hier voor alle extra’s die BMW te bieden heeft voor de BMW C-Evolution. Je moet het hoge aanschafbedrag echter wel afwegen tegen de besparing die je maakt door nooit meer te hoeven tanken en door weinig onderhoud. Een volle tank kost je nu enkel wat stroom (rond de €2,-) en dus bespaar je flink op dagelijkse benzinekosten. En op het gebied van onderhoud hoef je je geen zorgen meer te maken over een ketting, kleppen stellen, olie en oliefilter en meer van dat soort ongein dat je wel op een traditionele benzine motor hebt. Dit zijn natuurlijk grote pluspunten van een elektrische motor.

Conclusie
Concluderend kan ik zeggen dat de C-Evolution mij in zeer positieve zin heeft verrast. De felheid van de motor en het gemak waarmee hij zich laat besturen zorgen ervoor dat het motorgevoel absoluut op mij werd overgebracht. Als Aladin gleed ik door de stad en zonder enige moeite werden ook bochtige dijkwegen aaneen geregen. De enige nadelen die ik kan bedenken zijn de goedkoop ogende spiegels, het gebrek aan navigatie in de futuristische cockpit en de hoge aanschafprijs. Hier staan de geweldige rijeigenschappen en het goedkope ‚tanken’ tegenover waardoor voor mij de balans ten positieve doorslaat.

Zoals blijkt uit de Facebook reacties moet BMW duidelijk vechten tegen het minder stoere imago wat motorscooters in het algemeen en elektrische motorscooters in het bijzonder met zich mee dragen. Als we af moeten gaan op de reacties op onze Facebookpagina dan zijn er nog de nodige zieltjes te winnen. Mijn zieltje hebben ze in ieder geval en ik heb de vooroordelen over elektrisch scooter rijden dan ook reeds opzij geschoven. Hier moet ik echter wel de opmerking bij maken dat ik de C-Evolution ideaal zou vinden als motor voor ‚erbij’. Ja hij rijdt lekker, ja hij rijdt snel, en ja hij is economisch verantwoord, maar een lange toertocht kan je er niet mee maken en af en toe is het ook gewoon lekker een benzine slurpende, herrie makende, pruttelende, rijbewijsverslindende machine in je garage te hebben staan. En aangezien ik minstens twee keer per jaar met de motor op stap wil in het buitenland is de BMW C-Evolution niet geschikt als reisgezel voor de lange afstanden. Voor mij, en kennelijk voor vele motorrijders zo blijkt uit de reacties op Facebook, is dit een essentieel onderdeel van motorrijden en de BMW C-Evolution kan hier ondanks een zeer geslaagde poging, nooit aan voldoen. Ik realiseer me dat voor de beginnende motorrijder één motor in de garage al een prestatie is, laat staan een tweede elektrische motorscooter voor ‚erbij’. Mocht je je in die luxe positie bevinden dan is de BMW C-Evolution absoluut een aanrader waar je veel plezier van zal hebben. Ik heb mij opperbest vermaakt op de BMW C-Evolution en als een moderne Aladin door stad en land zoeven heeft bij mij gezorgd voor een nieuwe, maar evengoed intense motorbeleving.


Tekst: Hugo
Foto’s: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014
Link naar technische specificaties: klik hier

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK