Kawasaki Ninja 300: Een straatschoffie voor het A2 rijbewijs

19-09-2014

Eindelijk was het dan zover, wij mochten de Ninja 300 testen. Binnen het Brikkels team stond deze hoog op ieders verlanglijstje, dus we moesten ‘’vechten’’ om de sleutels. En hoe zorg je er dan voor dat je je collega’s te slim af bent? Juist, net even 10 minuten eerder bij de importeur zijn dan je collega’s!

Enfin, na de sleutels te hebben bemachtigd kan ik vertrekken op deze echte racer voor het A2 rijbewijs. Want het probleem voor de jonge bestuurder, een ‘’echte’’ racer bemachtigen, heeft Kawasaki direct getackeld. Ondanks dat je maar 39 PK (29kW) tot je beschikking hebt, heb je wel het gevoel dat je op een racemachine zit. De gedachte dat ik deze motor eens even goed aan de tand mag voelen tovert direct een grijns op mijn gezicht.

Laat jij je uitdagen?

Met een druk op de knop breng ik de tweecilinder tot leven, althans? Ja, hij leeft, sorry ik moest even wennen aan het zachte gepruttel in plaats van het luide gegrom van wat ik mij had voorgesteld bij het uiterlijk en design van deze motorfiets. Koppeling in en een trapje naar beneden en dit groene monster staat in z’n eerste versnelling. Rustig rijd ik het terrein af bij Kawasaki om elkaar even wat beter te leren kennen. Het valt mij direct op hoe makkelijk en licht de Ninja zich laat besturen, een echt lange kennismaking hebben we daarom niet nodig en het voelt direct alsof we al jaren de beste vrienden zijn. Ik word dan ook al direct door ‘m uitgedaagd om de gaskraan volledig open te draaien en kan me dan ook maar met moeite inhouden om eerst het blok goed op temperatuur te laten komen. Eenmaal op temperatuur gaan dan ook alle remmen los en blijft er niets meer over van het eerdere gepruttel. Hoog in de toeren jankt en gromt de Kawasaki heerlijk en dit werkt verslavend. Dit komt mede doordat je onderin weinig vermogen hebt, maar houd je de naald boven de 7000 omwentelingen per minuut dan heb je echt het gevoel dat je met een volwaardige racer te maken hebt. Dus dit ben je eigenlijk iedere keer aan het doen. Hoog in de toeren en luisteren naar het gejank van deze Ninja 300. Iedere bocht wil je harder en sneller in en dit kan ook. De motor geeft je zeer veel vertrouwen en door de fantastische stuureigenschappen leg je deze Ninja zonder problemen van het ene op het andere oor. Je wilt de stepjes horen schrapen over het asfalt! Dit is natuurlijk wel meer iets voor op het circuit, maar dat is het gevoel wat deze bike je geeft.

Dat je zo soepel en gecontroleerd door de bochten gaat heeft ook te maken met het gasrespons waar ik zeer over te spreken ben. De benzine-injectie met dubbele gasklephuizen zorgen voor een soepele en directe gasrespons. Deze techniek vinden we ook terug in de grote broers van deze Kawasaki Ninja 300. Na dit heerlijke bochtenwerk is het tijd om een stukje snelweg te pakken. Ook hier houdt ‘ie zich goed en ligt stabiel op het wegdek. Met 120 km per uur in z’n 6 en dan nog even een auto willen inhalen is dan ook geen probleem, je beschikt over voldoende vermogen. En ook hier daagt deze goede vriend mij weer uit om toch even de grens van mijn rijbewijs op te zoeken… bij een snelheid van 180 km per uur ga ik dan ook van het gas af terwijl ik voel dat de Kawa nog een beetje adem over heeft. Vanaf de 175 km per uur kroop de (spreekwoordelijke) naald maar langzaam omhoog, maar als je de ruimte hebt kan je zeker de 190 km per uur aantikken. Dat is toch lang niet slecht met je A2 rijbewijs en meer dan voldoende om je rijbewijs kwijt te raken! Ook niet onbelangrijk bij deze snelheden is dat je beschikt over een goede rempartij. Voor beschik je over een enkele 290mm wave remschijf en achter over een enkele 220mm remschijf. Deze houden zich goed en je kan gecontroleerd tot stilstand komen, mocht je het een keer niet meer onder controle hebben, dan grijpt de ABS keurig in. Toch zie ik bij dit soort motoren, met deze snelheden, liever een dubbele remschijf voor...

Back to the city

Zo, ik heb mijn portie adrenaline weer gehad voor vandaag, dus ik kan weer rustig terug naar de stad rijden om daar eens te zien of de Ninja zich ook daar thuis voelt. Eenmaal in de stad aangekomen zoek ik als eerst een terrasje op voor een drankje, die heb ik wel verdiend. Op het moment dat ik aankom op de plaats van bestemming doe ik de standaard uit om ‘m neer te zetten. Wat mij opvalt is dat de motor zich niet automatisch uitschakeld en dit verbaasd mij eigenlijk enigszins. Dit is een beveiliging welke naar mijn mening absoluut op een motor moet zitten en zeker op een motor voor de beginnende bestuurder, puur voor de veiligheid. Na dit te hebben geconstateerd kan ik mijn inmiddels grote vriend eens goed bekijken vanaf het terras, en zeg nou zelf, wat een plaatje. Er staat toch echt een volwassen motor voor mijn neus terwijl we hier te maken hebben met de jongste telg uit de Kawasaki (race)familie. De looks zijn awesome en de brede voorkant en het smalle kontje dragen bij aan het stoere uiterlijk van een echte racer. Zelfs de spiegels zien er goed uit en geven goed zicht, dat heeft Kawasaki goed onder controle. De standaard uitlaat die er op dit moment onder zit kan vervangen worden door uit de Kawasaki catalogus CE-goedgekeurde Leovinci. Jammer dat deze bij ons testmodel er niet onder zat, want dan had je waarschijnlijk echt een bruut geluid.

Ondertussen heb ik afgerekend en ben ik klaar om door het centrum van Haarlem mijn weg te vervolgen. Ik neem weer plaats op de Kawasaki Ninja 300 en let wat meer op de details. Zo is het zadel relatief smal, waardoor je makkelijk met je voeten bij de grond komt, dit is handig voor de kleinere onder ons en natuurlijk, niet te vergeten, de (altijd) sexy vrouwelijke motorrijder! De zithouding, tsja, wat moet ik hier nou van zeggen. Laat ik het zo zeggen, deze past niet bij zijn stoere uiterlijk. Je zit namelijk erg rechtop, en geeft je meer het tour gevoel dan het race gevoel. Dat laatste is nu juist wat je wilt voelen bij deze motor, het in de motor kunnen kruipen om net nog even iets harder te kunnen.

Het dashboard is goed afleesbaar, waarbij de grote toerenteller centraal staat. De rest wordt digitaal weergegeven en kan je bedienen via de knoppen op het dashboard zelf. Tijdens mijn rit door de stad kwam ik er alleen wel achter dat tijdens deze mooie zomerse dag en de felle zon de controle lampjes en de knipperlichten niet te zien zijn. Erg lastig om te controleren of je niet nog per ongeluk je knipper aan hebt staan, toch wel een voorkomend probleem bij motorrijders, dus niet onbelangrijk om dit te kunnen controleren. Toch heeft de zithouding, welke ik eerder heb genoemd, ook zo zijn voordelen in de stad. Je zit comfortabel en doordat je rechtop zit heb je goed overzicht. Ook de vering is soepel afgesteld, goed voor het stadsgebruik, maar niet te soepel voor het betere bochtenwerk. Bij bochten op hoge snelheid moet de vering wat harder worden afgesteld...

Conclusie

Kawasaki heeft met deze Ninja 300 een volwaardige motor neergezet, waar de concurrentie het zwaar mee zal hebben. Voor de beginnende motorrijder zal dit absoluut een motor zijn welke op het verlanglijstje staat. Sta je voor het stoplicht dan krijg je zeker reacties en zullen ze verbaasd zijn dat het om een A2 motor gaat. Toch blijft er 1 vraag in mijn hoofd rondspoken, waarom niet de volle 35kW met 47PK!? Volgens mij kan de Ninja dit aan en dat zou de motor nog een extra streepje voor geven op de concurrentie. Verder kan ik niet anders dan positief zijn over deze machine. Heerlijk in de bochten, makkelijk te besturen, coole looks en een gunstig gemiddeld verbruik van 1:23. Door zijn uitdagende looks en rij-eigenschappen doet deze Kawa mij denken aan een straatschoffie, lekker brutaal, laat je doen wat eigenlijk niet mag, (te) hard rijden en doet gewoon mee met de grote jongens. Deze Ninja 300 heb je in de schuur staan voor een bedrag van €6,098,-. Zet deze dan wel goed op slot, want het zal een geliefde motor zijn! Ondanks dat ik een vol vermogen rijbewijs heb, staat deze toch ook op mijn verlanglijstje...

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014

Klik hier voor de technische specificaties


 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK