KTM 390 Duke test: Extreem veel motor voor relatief weinig!

12-09-2014

Binnenkomen bij KTM is elke keer weer als een warm bad. Deze keer staat het tosti ijzer nog aan en ik word dan ook uitgenodigd om er eentje voor mezelf te maken, heerlijk na zo’n rit van anderhalf uur over de snelweg! En alsof dat nog niet genoeg is word ik ‘on the spot’ uitgenodigd om, als ik de Duke terugbreng, de nieuwe elektrische Freeride eens aan de tand te voelen. Man, wat een gastvrijheid!

Familie

Door dit alles zou ik bijna vergeten waarvoor ik hier ben gekomen maar zodra ik de 390 Duke zie weet ik het weer. Natuurlijk is het binnenkomen niet enkel als een warm bad, het bestijgen van één van hun motoren is dat ook. Waar we bij Brikkels vorig jaar de kleine én de grote broer mochten testen, de 125 Duke en de 690 Duke R respectievelijk, is het nu de beurt aan de Duke 390. Qua cilinder inhoud valt ‘ie mooi tussen de twee eerdergenoemde in en de prijs (€5.550,-) ligt een stuk dichter bij het kleine broertje (€4.490,-) dan bij het grote broertje (standaard: €8.950,-, R: €11.300,-), scherp geprijsd dus! Zoals je kan lezen in onze reviews van de andere Dukes hebben die de lat érg hoog gelegd voor de 390 en de vraag is dan ook of de jongste Duke zich met recht ‘broertje van’ mag noemen.

Styling

De eerste punten zijn binnen want ik kan met het oog de 390 enkel van de 125 onderscheiden door de grote sticker met ‘390’ op de flanken en dat het design van de 125 Duke echt gaaf is, daar zijn we het wel over eens bij Brikkels. De scherpe lijnen zijn natuurlijk kenmerkend voor KTM en ook de kleuren zijn onmiskenbaar des KTM. Waar sommigen de kleuren te schreeuwerig vinden, vind ik deze combinatie juíst passen bij het frivole en speelse karakter van de lichte Dukes. De kleuren, gecombineerd met het ranke formaat, zorgen ervoor dat ik er wéér ontzettend veel zin in krijg om te testen omdat ik zie aan de 390 Duke dat ‘ie, net zoals zijn broers, ook niet schuw zal zijn van een stevig potje gummen. Het bestijgen van zo-even is uiteraard overdreven want met een zadelhoogte van 800mm denk ik niet dat er veel (aspirant) motorrijders zijn die niet met minstens één voet aan de grond kunnen komen, tenzij je Roel van Velzen heet. Wat ik direct merk is dat het, qua massa in ieder geval, een absoluut lichtgewicht is. Met een ‘drooggewicht’ van slechts 139kg kan je deze Duke makkelijk oppikken mocht je onverhoopt een schuivertje maken. Nu ik het daar toch over heb; KTM heeft de 390 uitgerust met optionele valbeugels en –doppen, of dat speciaal voor mij is gedaan dorstte ik niet te vragen... Anyway, de valbeugels vind ik een goede toevoeging want een schuivertje is zo gemaakt, kapschade is zeer duur en zeker niet onbelangrijk: ze vallen nauwelijks op.

Brilletje?

Er kleeft eigenlijk maar één nadeel aan KTM en dat is het feit dat het zo verrekte ver van het Brikkels hoofdkantoor ligt. Dus maak ik me op voor anderhalf uur snelweg vreten maar gelukkig zit het weer mee en heb ik eigenlijk niets te klagen. Ik draai de sleutel om in het contact en het eerste wat me opvalt zijn de ieniemini cijfers die het aantal toeren aangeven op het dashboard. Verder geeft het dashboard veel informatie weer zoals gearindicator, shiftindicator, tijd, benzinemeter, tripmeters en altijd handig: de snelheid. Voor wat betreft de shiftindicator maakt het niet uit of je ‘20/20 vision’ hebt of Stevie Wonder heet, je ziet het toch niet.

Zo licht als een veertje

Het klinkt misschien gek maar het is toch altijd weer een leuk momentje om de startknop van een nieuwe testmotor in te drukken. Bij de 390 Duke moet ik echter wel even wennen aan het geluid dat de uitlaat vervolgens produceert. Er klinkt namelijk een erg ‘hol’ getrommel uit de uitlaat, die overigens wel erg mooi is weggewerkt onder de motorfiets. En KTM zou KTM niet zijn als dat ‘mooie’ wegwerken niet ook een belangrijke functionaliteit heeft, namelijk: massacentralisatie. De uitlaat zit bijna tegen het motorblok aan, het zwaarste onderdeel in vrijwel elke motorfiets. En massacentralisatie is waar het om draait bij de Duke, dat komt namelijk de stuurprecisie en handling ten goede en maakt ze tot de ideale stuurmachines zoals we al hebben ondervonden bij de 125 en de 690. De eerste tekenen spreken in het voordeel van de 390 en na de eerste paar bochten kan ik wel zeggen dat ook de volgende punten binnen zijn. Dankzij de extreem smalle tank, waar overigens toch nog 11L in past, de rechte en comfortabele zithouding en het brede stuur ben ik werkelijk de baas over de Duke en doet ‘ie alles wat ík wil en niet andersom. Een geruststellende gedachte voor een beginnersfiets! Dan komt de oprit richting de snelweg, een mooi moment om het vermogen te testen van de éénpitter. KTM geeft 32kW (44 pk) op voor de 390cc grote ééncilinder en dankzij het karakter van éénpitters verwacht ik dat de paardjes op een erg fijne manier worden losgelaten. En eerlijk gezegd ben ik enigszins verbaasd want ik had van tevoren niet verwacht dat ‘ie zo krachtig zou zijn want zelfs in de vierde versnelling met het gas vol tegen de stuit ga je er behoorlijk rap vandoor. Een paar puntjes erbij. Dat belooft veel goeds voor het weekend waarvoor een prachtig weertje en een uitgebreide tourtocht in de planning staat.

Dijkjes pakken

Waar er normaliter op zondag uitbundig gebruik wordt gemaakt van het feit dat ik geen wekker hoef te zetten is dat deze keer wel anders. Onder het mom van “ ’s avonds een vent, ’s ochtends een vent” begroet ik om half tien de eerste motorrijders en om tien uur staan er maar liefst 40+ motoren! De tocht is ongeveer 160km en voert voor het grootste deel over het biotoop van de 390 Duke: dijkweggetjes. Gelukkig wordt de grote groep nog wat verder onderverdeeld zodat we niet constant 30km/u rijden en ik een beetje kan  genieten van wat de Duke mij te bieden heeft! Een goed begin is het halve werk en daarom zetten we direct koers richting Spaarndam voor een warming-up want hier zijn smalle dijkweggetjes, krappe en onoverzichtelijke bochten en lange doordraaiers eerder regel dan uitzondering. Was het in de stad al duidelijk dat deze fiets makkelijk in de omgang is, doet ‘ie in deze omgeving daar nog een flinke schep bovenop. Dankzij het vederlichte stuurgedrag kan ik ‘m plaatsen waar ik wil en mocht er plotseling een auto uit de blinde hoek komen krijg ik de Duke net zo makkelijk nóg wat verder de bocht in. Helaas is niet elke meter dijk strak asfalt zoals we dat op de (meeste) snelwegen kennen maar de WP vering, hofleverancier veerelementen voor KTM, kan het niet te gek worden gemaakt. Strak wanneer er een mooie lap asfalt onder je ligt en tegelijkertijd wordt tijdens de wat mindere stukken het contact met het asfalt goed behouden wat je zeer veel vertrouwen geeft. De Metzeler banden dragen daar ook hun steentje aan bij; ligt er wat grind in de bocht? Geen probleem, je voelt door de handvatten heen dat het voorwiel licht schuift en glijdt maar geen enkele keer dat ik me zorgen maak en dát is vertrouwen. Als het dan in het uiterste geval tóch fout gaat dan staat het Bosch 9M-ABS in combinatie met de ByBre remmelarij (By Brembo) altijd voor je klaar als een engeltje op je schouder. Nog meer punten.

Uitlokken of uitgelokt worden?

Het eerdergenoemde ‘holle’ geluid, dat mij enigszins teleurstelde, verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer ik de bocht zonder kleerscheuren ben doorgekomen en alle paardjes sommeer zich te verzamelen. De strot die het 390cc blok dan opzet is met één woord heerlijk te noemen. Het ‘holle’ geluid wordt compleet overstemd door het gebeuk van de éénpitter en de acceleratie die daarop volgt is mooi controleerbaar, een fijne eigenschap als je over een dijk scheurt. De exacte tijd van de sprint van 0 tot 100 km/u weet ik niet maar het zal ongetwijfeld rond de 4,5 seconde liggen waarmee je sportwagens zoals de Aston Martin DB9 het knap lastig maakt. Een mooie prestatie al is dat niet waarvoor ik de KTM gebruik, laat dat maar over aan de Super Duke: ‘The Beast’. Nee, deze KTM is perfect voor het echte smijtwerk en of dat nu is de stad is of op het platteland doet er niet zoveel toe. Overigens wil dat niet zeggen dat de Super Duke daar niet geschikt voor is maar die hebben we simpelweg (nog) niet getest. Naarmate de tourtocht vordert en ik steeds meer vertrouwen krijg in de capaciteiten van de 390 ga ik me ook steeds wat onbeschofter gedragen. Af en toe een wheelie, een beetje harder door de bocht, je kent het wel. Niet helemaal de bedoeling en dus moet ik me beheersen maar het voelt alsof ik telkens word uitgelokt. Alsof het een pestkop is die constant vraagt of ik niet harder durf, of ik bang ben. Wat dat betreft is het maar goed dat ik in een groep rij en het tempo niet al te hoog kan want de Duke is verleidelijk. Wat ook verleidelijk is, is het verbruik want zelfs op zo’n dag waarbij ik toch niet het ‘nieuwe rijden’ heb toegepast, rijdt de ééncilinder zo’n 1:27. Niets mis mee!

Conclusie

De scorekaart dan. De Duke heeft mijns inziens punten laten liggen op de afleesbaarheid van de toerenteller en het ‘holle’ geluid uit de uitlaat. Maar wat ik vooral storend vind is de standaard. Die is op een dusdanige manier afgesteld dat je eigenlijk altijd een schuin stukje grond moet vinden omdat ‘ie anders geheid een keertje omvalt, zo rechtop staat ‘ie. Het feit dat de 125 en de 390 Duke nagenoeg hetzelfde zijn vind ik persoonlijk niet storend want doordat KTM geen compleet nieuwe fiets hoefde te ontwikkelen hebben ze de prijs zo laag weten te houden. Dat gezegd hebbende; KTM heeft de 390 Duke ontzettend scherp weten te prijzen. €5.550,- voor een nieuwe (!) fiets die geweldig rijdt, zeer compleet is uitgerust, er cool uitziet en ook nog zuinig is, vind ik niet veel geld. De enige die daarbij in de buurt komt is de Husqvarna TR 650 Strada maar dat is toch weer een ander soort motorfiets. Qua vermogen en rij-eigenschappen is de 390 perfect voor je A2 periode want écht rijden leer je pas als je je eigen motor hebt en dat komt met deze helemaal goed. KTM legt met deze Duke, met name op het gebied van rij-eigenschappen, de lat zeer hoog voor de concurrentie en de 390 mag zich niet alleen met recht maar ook met trots tussen zijn familieleden scharen.

Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014

Klik hier voor de specificaties.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK