MV Agusta F3 675 test: De meest radicale motor voor het A2 rijbewijs.

29-08-2014

Dat er voldoende keus voor het A2 motorrijbewijs is bewijst de MV Agusta F3 675. Het is slechts een kwestie van de mapping aanpassen om de motor dusdanig te reduceren dat hij ook voor de 35 kW rijders onder ons geschikt is. Wat over blijft is een Italiaanse beauty waar 9 van de 10 mensen hun hoofd voor omdraaien bij het voorbij rijden. Of je nou fan bent van racemotoren of niet, nadat je opstapt is het lastig om niet met een grijns weg te rijden. Als je bij het stoplicht vervolgens je reflectie in de etalage van een winkel ziet, dan is er niets dat verraad dat je op een afgeknepen motor rond rijdt.  In de reflectie zie ik een snelheidsduivel met karakteristieken van een fotomodel en ik moet dan ook toegeven dat ik mezelf iets stoerder voelde dan ik in werkelijkheid ben. De F3 maakt dus zelfs deze Brikkel ‘cool’.

Italiaanse schoonheid
De motor straalt snelheid uit en ook de zitpositie waarin ik word gedwongen draagt bij aan de race beleving die direct op mij werd overgedragen na de eerste meters te hebben gereden. De beleving van deze Italiaanse schone begint eigenlijk al bij het ‘rondje rondom de motor’. Smaak is natuurlijk per persoon verschillend, maar als ik de reacties om mij heen peil en daar mijn eigen gevoel over deze motor aan toevoeg, dan kan ik niet anders concluderen dan dat MV haar Italiaanse ‘roots’ eer aan doet. Ik zet de MV Agusta F3 in het midden van de weg voor een paar mooie plaatjes, en als een jonge Monica Belluci heeft de motor geen enkele moeite een sexy ‘pose’ aan te nemen waardoor het werk van een fotograaf gemakkelijk gemaakt wordt. Het mag duidelijk zijn, ik vind de F3 mooi, erg mooi. De enkelzijdige swingarm, de strakke kont, de strakke afscheiding tussen het grijs/zilver en het rood, de goed gebekte voorkant met in de spiegels geïntegreerde knipperlichten en de drie boven elkaar geplaatste uitlaten zorgen voor een totaalplaatje van deze 3 cilinder supersport motor waar mijn motorhart sneller van gaat kloppen. Tijdens het fotograferen bedenk ik me dat zelfs (een jonge) Monica Belluci  (NSFW) qua looks niet aan de F3 kan tippen.



Een mooi detail op de F3 is de link naar de 37 wereldtitels die MV ooit gewonnen heeft. 10 Hiervan waren op een 3 cilinder en door middel van een sticker op de tank word je aan deze geschiedenis herinnert. Als de rijprestaties net zo goed zijn als de looks dan belooft het voor mij in ieder geval in de komende dagen een leuke motorweek te worden.

Beperkt vermogen
De versie waar ik op rijd is zoals in het begin aangegeven begrenst op 35 kW. We hebben dit eerder gezien bij de MV Agusta Brutale 675, en in de praktijk betekent dit dat de motor begrenst is bij 8.000 toeren. En hoewel dit prima door rijdt tot een topsnelheid van 160 km per uur merk je dat de motor gemaakt is voor meer, veel meer. Eigenlijk begint het echte vuurwerk pas bij de 8.000 toeren en MV geeft aan dat de motor bij 14.500 toeren de volledige 128 paarden worden vrijgelaten. Zeker in het begin is het dan ook frustrerend dat de 35 kW restrictie niet het maximale uit de motor haalt en dus tammer aanvoelt dan zijn uiterlijk doet geloven. De frustratie is echter snel verdwenen als de eerste tekenen van een bochtig wegdek door het iconische ‘pas op: bochtige wegen voor de komende x kilometer’ aan de zijkant van de weg een glimlach op mijn gezicht tovert. Kijk, hier zat ik op te wachten. Het is dan misschien door de 35kW restrictie niet de vermogende motor die het zonder de restrictie wel degelijk is, maar in de bocht merk je hier weinig van. De motor stuurt licht en het is bijna alsof je zelf niets hoeft te doen. Daar komt bij dat ik merk dat de motor veel meer aan kan dan ik durf en dit zorgt voor meer en meer vertrouwen naarmate ik meer bekend raak met de motor.

De weg die ik heb uitgekozen grossiert echter in de kuilen en hobbels waardoor elke trilling direct op mijn ledematen en arme kont overgebracht wordt. De vering is zoals het een race motor betaamt strak afgesteld en het zadel is lekker hard. Perfect voor op het circuit, maar minder ideaal op de dijk waar ik mij nu op bevind.

Gemaakt voor het circuit
Dat de motor gemaakt is voor het circuit merk je aan alles. De looks, met onder andere een upside down voorvork van Marzocchi, geven het verlangen van de F3 om uitgelaten te worden tijdens een circuitdagje direct prijs, maar ook de aanwezigheid van het ‘Motor & Vehicle integrated Control System’ (MVICS) en een quickshifter maken de motor uitermate geschikt voor gebruik op een circuit. Zo zorgt het ‘MVICS’ ervoor dat je 8 verschillende standen kan instellen van de traction control en daarnaast vier verschillende rijmodi: N(ormaal), S(port), R(rain) en C(ustom). Elke rijmodus is zelf in te stellen zodat je de motor volledig naar eigen wens kan instellen. Zo kan je een modus instellen voor regen waarbij de traction control maximaal ingrijpt en bij de sport setting juist uitgeschakeld wordt.

Op het display kan je zien welke rijmodus je geselecteerd hebt en door middel van een knop aan de stuurkolom kan je de verschillende rijmodi selecteren. Op het display wordt overigens erg veel informatie weergegeven. Dit kan afleidend werken en zorgt ervoor dat op het eerste gezicht het display te veel informatie weer geeft. Echter, nadat je gewend bent geraakt aan de motor en al haar instelmogelijkheden is ook het menu steeds beter te interpreteren en het heeft dan ook gewoon even tijd nodig voordat je het hele menu door hebt en alle mogelijkheden van de F3 675 kan benutten. De kilometerteller en de toerenteller zijn overigens erg duidelijk waardoor je zelfs op hoge snelheid het display heel goed kan aflezen.

De combinatie met een hellingshoeksensor zorgt ervoor dat het motormanagamentsysteem de gasstand, ontsteking en brandstoftoevoer reguleert. Kortom, je hebt wel even een aantal vrije uurtjes nodig om de vele instellingen optimaal in te stellen. De elektronica zorgt in ieder geval voor een hoop vertrouwen in de motor die droog slechts 173kg weegt. De Bosch ABS module zorgt er vervolgens voor dat ook de remkracht volledig controleerbaar blijft. De remkracht moet overigens volledig van de voorrem komen aangezien de achterrem er volledig voor de show op zit. Die doet werkelijk waar niets! Bij het straatje keren zal je het dus zonder achterrem moeten doen en zeker omdat de motor een vrij grote draaicirkel is dit een nadeel. Echter, de remkracht voor is meer dan voldoende en de achterrem heb ik dan ook niet gemist bij het maken van een snelle stop. Al deze punten opgeteld zorgen voor een motorfiets die de verwachting schept wereldtitel nummer 38 met gemak binnen te slepen met deze MV Agusta F3 675 Ware het niet dat ik hier op de 35kW rond rijd en ik vaker dan mij lief is tegen de begrenzer aan loop.

Verademing in de bochten
Maar zoals ik eerder al aangaf, het bochtenwerk is een verademing. Het gaat zo soepel dat het weinig tot geen inspanning vergt de motor lekker in een bocht te leggen om er vervolgens vol gas (tot 8.000 toeren) uit te accelereren. De 173 kg lichte motor is met gemak van zijn ene op zijn andere oor te gooien en de motor doet vervolgens de rest: als een huis in de bocht liggen. Het gemak waarmee de motor elke bocht aansnijdt en het plezier dat ik hierdoor beleef doen al mijn kritiek over het beperkte vermogen verdwijnen. Wat een gave motor!

Als ik vervolgens rustig wacht voor het rode stoplicht komt er een motorrijder naast me staan. Ik hoor “Vette bike!!!”  een beetje bedompt onder zijn helm vandaan komen terwijl er ondertussen een goedkeurende duim omhoog gaat. Voor mij was dat op dat moment geen nieuwe informatie maar het is leuk om te zien dat de motor een echte headturner is. Bij het weg accelereren bij het stoplicht zit er onderin de toeren nog genoeg vermogen om als een speer weg te rijden, de quickshifter zorgt ervoor dat koppelen ook niet meer hoeft en ik kan me tijdens het rijden heel goed voorstellen dat je ervoor kiest om je A2 rijbewijsperiode op de MV Agusta F3 door te komen. Te meer je na je 35kW periode een compleet nieuwe motor tot je beschikking hebt die je een nieuwe wereld laat ontdekken na de 8.000 toeren.



Nadelen?
Een nadeel aan de motor is de beperkte actieradius en het verbruik. Zelfs met de 35kW versie ging bij mij na 130 km het lampje al branden en kon ik er bij het dichtstbijzijnde tankstation 11 liter in gooien. Met een verbruik van bijna 1 op 12 is het zeker geen zuinige motorfiets. Ik heb echter vooral in de stad en op 80km wegen gereden waardoor de motor bij snelweggebruik waarschijnlijk iets zuiniger zal zijn. Met een tankinhoud van 16.5 liter had ik overigens nog ruim 60 kilometer kunnen rijden wat erop neer komt dat de actieradius net geen 200 km is. Voor een racemotor pur-sang is dit acceptabel, wil jij echter dagelijks lange afstanden afleggen is dit niet de ideale fiets.

Een tweede nadeel is dat je over een goed gevulde portemonnee moet beschikken om je eigenaar te mogen noemen van een 3 cilinder MV Agusta F3 675. Met een adviesprijs van €15.590,00 in Nederland en €13.590,00 in België is het waarschijnlijk dat de F3 boven het budget van veel beginnende motorrijders ligt. Hier staat tegenover dat je ook na je A2 rijbewijs periode nog jaren plezier kan hebben van de motor die op vol vermogen pas echt tot haar recht komt. Let wel op! De F3 is standaard 92 kW en hierdoor is de standaardversie niet geschikt om op 35kW te zetten i.v.m. de regelgeving rondom het A2 rijbewijs. Je moet dus een MV Agusta F3 675 kopen die op kenteken op 70kW staat en die je door middel van een mapping op 35kW laat zetten. Na je A2 periode kan je vervolgens de motor weer legaal op vol vermogen zetten dat dan 70kW zal zijn. Op die manier kan je in de eerste jaren je bochtentechniek perfectioneren alvorens je het volledige vermogen (70kW in dit geval) uit mag testen als je over een vol vermogen rijbewijs beschikt.

Conclusie
Ik begon mijn verhaal met een lofzang over de looks van deze MV Agusta F3 675. Het gemak waarmee de motor zich vanuit elke hoek optimaal op de foto laat zetten verraad haar Italiaanse afkomst. Wat een plaatje! Het rijgedrag van de motor moet dan ook de verwachtingen die looks scheppen matchen om niet teleur te stellen. De 35kW versie waar ik op heb gereden stelt echter enigszins teleur. Deze comment moet wel in perspectief geplaatst worden. De F3 op 35kW doet gewoon wat het moet doen om legaal bereden te mogen worden door A2 rijders. Echter, je merkt direct na het wegrijden dat de motor zo veel meer wil en kan! En wat de MV allemaal wil en kan hoort met name op het circuit thuis. Ik zou dan ook zonder aarzelen elk circuitdagje boeken die er te boeken valt zodat de F3 elk weekend naar behoren uitgelaten kan worden. De F3 op 35kW is duidelijk tegen haar zin in beteugeld en de motor moet het dan ook vooral van haar rijgedrag hebben. Gelukkig is dit exceptioneel goed te noemen. De manier waarop de motor de bochten in snijdt en vervolgens zonder moeite op haar lijn blijft schept vertrouwen. Tel daarbij het uitgebreide elektronische systeem en alle instelmogelijkheden die hierbij horen, de krachtige Brembo remmen, ABS van Bosch, een prima rijwielgedeelte en de klassiek MV rood/zilver look en je hebt een motor waar je eigenlijk geen nee tegen kan zeggen. Zeker ook de belofte dat het na je 35kW periode alleen maar leuker wordt zorgt ervoor dat de MV Agusta F3 675 een goede keuze voor de liefhebbers van sportmotoren met een goed gevulde portemonnee kan zijn. Één ding is voor mij zeker: dit is de meest radicale motor voor het A2 rijbewijs waar jij hoe dan ook de show mee zal stelen.


Teskt: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK