Suzuki Gladius test: Comfortabele motor voor het A2 rijbewijs

23-08-2014

De tijd van de sportmotoren is een beetje voorbij. Nakeds, allroads en retro’s strijden om de eerste plek qua verkopen en dat is ergens ook wel logisch. Het rijden op een sportmotor is voor dagelijkse ritjes in de stad of over hobbelige dijkwegen vaak verre van ideaal en dan druk ik dat nog zachtjes uit want eigenlijk vind ik het gewoon onhandig. De Dukes, Monsters, Tigers, GS’en van deze wereld, noem ze maar op, ze zijn immens populair en dat is helemaal niet gek want in ons kleine landje met drukke steden en dijkjes is het nu eenmaal makkelijker manoeuvreren met deze blitse machientjes. De Suzuki Gladius heeft wellicht niet de allure van de Monster of het strakke design van de Duke, maar net zoals bijvoorbeeld de Honda CB500F zijn ze verschrikkelijk goed in datgeen waarvoor ze gemaakt zijn: rijden.

Vormen

Het eerste dat mij opvalt aan de Gladius zijn de vormen. Waar de trend op dit moment toch neigt naar strakke lijnen en vouwen is hier overduidelijk gekozen voor wat rondere vormen. Mijn brein gaat vervolgens, ongecontroleerd overigens, over tot het vooroordeel: “het zal er wel eentje voor vrouwen zijn”. Niets mis mee natuurlijk maar toch is het een interessante gedachte want de Ducati Monster, elke Monster eigenlijk, bezit óók ronde vormen alleen daar doemt diezelfde gedachte niet op. Na de line-up van Suzuki bekeken te hebben besluit ik dat het komt doordat dit eigenlijk de enige Suzuki is met dergelijke vormen en dat ‘ie daarom eruit springt terwijl ik bij Ducati ronde vormen verwacht. Anyhoo, terug naar de Gladius met haar vormen. De bolling in de koplamp zet feitelijk de toon voor de rest van de motor maar ook de mooi golvende uitlaat draagt daar duidelijk aan bij. Zelfs het zadel, dat van voor naar achter uit één stuk bestaat, valt me in positieve zin op dankzij het design ervan. Die oogt licht sportief maar toch comfortabel en ik vermoed dat die twee woorden aangeven waar het om draait bij de Gladius. Met het uiterlijk zit het dus wel snor; niet teveel fratsen maar wel een geheel dat goed bij elkaar past. De enige twee punten die ik jammer vind qua uiterlijk is dat sommige kabeltjes open en bloot liggen en dat er geen gebruik is gemaakt van LED verlichting waardoor de knipperlichten onnodig groot zijn en het achterlicht ouderwets oogt. Een kleine facelift om het geheel er wat strakker uit te laten zien is niets mis mee, kijk maar naar Patricia Paay.

Pittig

Het is makkelijk om afgeleid te raken als we op deze toer gaan, dus snel terug naar de essentie van dit stukje: de Gladius. Deze wordt aangedreven door de krachtbron die we ook al kennen van de Suzuki V-Strom BR, waar we overigens zeer enthousiast over waren. Reden te meer dus om de verwachtingen nog wat hoger bij te stellen, zeker nadat we eerder de Suzuki GSR 750 testten en hier, unaniem nog wel, óók zeer tevreden over waren. De zachte en rustige roffel die de tweecilinder stationair produceert klinkt vertrouwt en een kleine trek aan de gaskraan doet direct vermoeden dat de Gladius qua geluid nog wat meer voor me in petto heeft. Het opstappen is zeer eenvoudig en hier kan ik dan ook niet anders dan teruggaan naar mijn eerdere gedachte dat “het er wel eentje voor vrouwen zal zijn”. Met een zadelhoogte van slechts 785mm is de Gladius toegankelijk voor de meesten alleen denk ik dat je vanaf 1.90m een beetje voor aap zal zitten. Met mijn bescheiden 1.80m ondervind ik daar geen hinder van en mijn knieёn worden in een comfortabele positie gedwongen met de  torso licht naar voren gebogen. Licht sportief maar vooral comfortabel dus. Het stuur is precies breed genoeg om de balans te vinden tussen sportiviteit en genoeg hefboomwerking om het manoeuvreren, in bijvoorbeeld de stad, wat eenvoudiger te maken.

Suzuki heeft voor Brikkels de Gladius op 35kW gezet maar ik moet zeggen dat ik daar heel weinig van merk. Bij sommige motoren, zoals de MV Agusta Brutale 675, voel je duidelijk dat er een toerenbegrenzer ingrijpt of dat er over de hele linie gezien vrij weinig pit in zit maar bij de Gladius niets van dit alles. Het blok trekt lekker door tot het rode gebied zonder steken te laten vallen en het geluid wat daarbij uit de golvende uitlaat komt is, zeker voor een standaard demper, zeker niet verkeerd en eigenlijk zelfs lekker pittig. Wat bovendien belangrijk is, is dat de Gladius onderin de toerenkelder al krachtig is waardoor je bij het stoplicht negen van de tien keer als eerste weg bent. Op de snelweg is een kruissnelheid van 120km/u toch wel de max om het nog een beetje gezellig te houden, want zonder windbescherming vind ik hogere snelheden niet prettig. Toch kan de Gladius het gemakkelijk want in de zesde versnelling, met een snelheid van 120 km/u, trekt ‘ie toch nog vrij rap richting de 170km/u wat de topsnelheid van de 35kW versie is. Net genoeg om je rijbewijs niet direct kwijt te raken, daar hebben ze vast over nagedacht bij Suzuki.

Bebouwde kom

Aangezien we in Nederland wonen en topsnelheden eigenlijk onbelangrijk zijn zet ik dan ook koers naar de plek waar stuureigenschappen het belangrijkst zijn: onze hoofdstad. Mijn verwachtingen zijn hoog want op het eerste gezicht lijkt de Gladius ideaal, echter komen twee minpunten vrij snel de kop op steken. Tijdens het rijden over de grachten merk ik dat de gasreactie een aan/uit karakter heeft. Door het geschud dankzij de kinderkopjes en de lage snelheden is dit best hinderlijk omdat het gas op deze manier niet goed te doseren valt waardoor mijn hoofdbewegingen een beetje lijken op die van een ‘wobbly head’. Het tweede minpunt is de stuuruitslag want die is vrij beperkt. Misschien dat ik verwend ben door de allroads maar scherpe bochten met lage snelheid worden hierdoor wat moeilijker gemaakt. Voor de rest moet ik echter zeggen dat de Gladius een top motorfiets is om door deze dichtbevolkte stad te scheuren. Het rijklaar gewicht van 205kg maar ook een laag zwaartepunt en genoeg pit zorgen ervoor dat het rijden eigenlijk vrij eenvoudig is en je goed kunt letten op wat er om je heen gebeurd. Voor een beginnende bestuurder erg prettig natuurlijk! Het dashboard is niet bepaald uitgebreid maar de basisfuncties zoals twee tripmeters, de odo en de tijd zijn aanwezig op het kleine scherm, zij het dat je wel moet schakelen tussen deze functies. Bovendien blinkt het scherm uit in de afleesbaarheid ervan, wat ook geldt voor de grote analoge toerenteller. De gearindicator en de snelheid zijn altijd in het zicht en zeker de gearindicator is in de stad geen overbodige luxe.

Conclusie

Met de Gladius heeft Suzuki een motorfiets in de markt gezet die ontzettend geschikt is voor beginnende motorrijders maar ook voor heropstappers. Het is dan ook niet voor niets dat ik de Gladius regelmatig voorbij zie komen als lesmotor, simpelweg vanwege het vriendelijke karakter en de lage drempel die deze Suzuki biedt. Daar komt nog bij dat ‘ie standaard is uitgerust met ABS maar die dienen eigenlijk alleen als backup want de remmen zelf zijn zeer goed te doseren en je moet vrij lomp remmen wil je deze rempartij in verlegenheid brengen. Het door Suzuki geclaimde verbruik van 1:24 heb ik niet gehaald maar 1:21 is alsnog niet verkeerd want met een tank van 14,5L betekent dat een actieradius van meer dan 300km en dat is in mijn ogen ruim voldoende. De prijs van €7.499,-* is netjes en ligt in lijn met concurrenten zoals de Kawasaki ER6n en de Honda CB650F. Je krijgt zeker waar voor je geld maar als Suzuki de gasreactie zou kunnen verbeteren zijn er maar weinig motoren die de Gladius kunnen verslaan op gebied van datgeen waar motorrijden om draait: rijden!

Tekst: Dennis
Foto’s: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014
Kijk hier voor de specificaties.

*: 35kW set leverbaar tegen een meerprijs van €400,-




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK