Garmin Virb Elite test: Volwaardige actiecamera!

16-08-2014

De markt voor actiecamera’s wordt groter en groter. Mijn eerste actiecamera kocht ik in 2012 in de vorm van een ContourHD waarmee ik mijn reis naar Dakar onsuccesvol heb geprobeerd vast te leggen. Door gebrek aan ervaring had ik de camera te laag ingesteld met als resultaat een aantal uur filmmateriaal in de woestijn van Mauritanië waarbij enkel mijn voorwiel en wat zand te zien was. Eeuwig zonde, maar het heeft mij wel alert gemaakt in mijn filmpogingen sindsdien. Ondertussen heeft GoPro de markt bestormd of wellicht beter gezegd, ‘gecreëerd’, en voor mij de standaard bepaald. Ik ben dan ook meer dan gemiddeld nieuwsgierig naar de actiecamera van Garmin; de Garmin Virb Elite.

Wat direct opvalt is het robuuste en cilindervormige uiterlijk. Bij de eerste aanraking krijg ik hetzelfde gevoel als bij de Garmin zumo 590LM die ook tegen alle weersomstandigheden en stoten bestand lijkt te zijn. Hij lijkt dan ook elk gebruik aan te kunnen en de Virb kan zich op dat gebied dus met recht een actiecamera noemen. Op de hals van de cilinder is een zwart wit schermpje geplaatst waar je kan zien wat je aan het filmen bent en daarnaast ook terug kan kijken wat je gefilmd hebt. Beginnersfouten zoals ik die bij de ContourHD heb gemaakt kan je bij de Virb niet als excuus gebruiken. Te meer omdat je naast dit scherm ook via een app op je smartphone ‘gewoon’ kan zien wat je aan het filmen bent. Mooie ontwikkelingen dus en zeker met het schermpje op de camera zelf onderscheid de Virb zich van concurrenten als bijvoorbeeld GoPro.

In de verpakking

Voordat ik de filmeigenschappen nader toe zal lichten, bespreek ik eerst wat je zoal krijgt voor de €399,- die je betaald voor het topmodel van Garmin: de Virb Elite. Niet bepaald goedkoop, maar nog altijd €50,- goedkoper dan het topmodel van GoPro, de GoPro Hero3+ waar je €449,00 voor betaald.

In de verpakking vind je naast de camera en batterij een houder en een korte koppeling zodat je de camera een hoek kan laten maken en waardoor je dus meer afstelmogelijkheden hebt. Daarnaast worden zowel voor een vlak oppervlak als voor een gebogen oppervlak een bevestigingssteun meegeleverd waarop de Virb door middel van een soort schroefdraad bevestigt kan worden. In het begin is dit even wennen aangezien ik het gebruik van de GoPro gewend ben waarbij het net even wat anders werkt met een soort ‘klikmechanisme’ . Niet slechter of beter, maar gewoon anders. Het resultaat is in ieder geval hetzelfde en je kan je Virb dan ook in elke denkbare positie plaatsen waardoor de filmmogelijkheden eindeloos zijn. Om de Virb op te laden en om de beelden naar de computer te verplaatsen is er tot slot een standaard USB kabel (micro USB) meegeleverd.

Kortom, in de verpakking zit wat je nodig hebt om te kunnen beginnen met filmen. Ik heb de Virb op mijn helm bevestigt om op die manier mijn motortochten te kunnen filmen. Het is mogelijk om extra bevestigingssteunen te kopen waardoor je de filmmogelijkheden alleen nog maar uitbreid. Voor de prijs die je betaalt zou ik echter verwachten dat Garmin in ieder geval 1 extra bevestiging in het basispakket meelevert. Ondanks dat de concurrentie dit ook niet standaard mee levert is dit toch een nadeel en wat mij betreft een gemiste kans om de consument over te halen om voor een Garmin product te kiezen in plaats van bijvoorbeeld GoPro. Nu is het zo dat je in de verpakking wel degelijk de basis krijgt en daarmee aan de slag kan gaan, maar net die spannende cameraposities die je op de motor hebt zijn alleen mogelijk met een extra bevestigingsysteem zoals bijvoorbeeld een steun voor op je stuur. Het is natuurlijk per gebruiker verschillend welke steunen nodig zijn voor zijn of haar gebruik, maar voor op de motor zou ik direct de ‘steun voor fiets of grote buis’, een ‘schoudergordel’ en een ‘set met aanpasbare bevestigingsarmen’ erbij kopen. Dit geeft je net even wat meer vrijheid om jouw motortocht van verschillende en verrassende hoeken te filmen.

Nog een keer de inhoud van de verpakking op een rij:

  • VIRB Elite actiecamera
  • Lithium-ion batterij
  • Houder
  • Korte koppeling
  • Koppeling met rechte hoek
  • Adapter voor veelgebruikte steunen
  • Steun voor plat oppervlak
  • Steun voor gebogen oppervlak
  • Verwijderbare flensbasis
  • Sluitstuk met schroefdraad
  • Knoppen (3)
  • USB-kabel
  • Documentatie

In de praktijk

Na de Virb uit de verpakking te hebben gehaald, en de bevestiging op mijn helm te hebben geplaatst, haast ik mij naar mijn motor om de Virb in de praktijk te testen. Nu wil het geval dat ik mij in de luxe positie bevind dat ik naast de Virb ook de beschikking heb over de Garmin zumo 590LM waarmee de camera op afstand bediend kan worden (dit kan overigens ook met de zumo 390LM). Het enige dat ik hoef te doen is de camera en Virb met elkaar te verbinden en vervolgens kan ik tijdens het rijden aangeven of ik wil starten of stoppen met filmen. Daarnaast kan je ook kiezen om een foto te maken waardoor geen enkel moment verloren hoeft te gaan. Ideaal voor motorrijders!

Voordat ik weg rijd check ik eerst via de app op mijn telefoon of de camera goed staat afgesteld en als blijkt dat dit het geval is scheur ik er vandoor op de Texelse landweggetjes. Na afloop van mijn eerste ritje bekijk ik het beeldmateriaal op de computer en ben ik blij verrast met het resultaat. De kleuren worden mooi weergegeven en de 1080P HD-filmopnames worden met 30fps (frames per seconde) opgenomen waardoor bewegingen natuurlijk overkomen en er geen haperingen in het beeld zichtbaar zijn.

Het onderstaande filmpje is kwa actie niet spectaculair, maar het laat wel goed de kwaliteit van de beelden van de Virb zien.

Ik heb de Virb ingesteld zodat de fish-eye functie uitgeschakeld was. Ik vind dit de werkelijkheid te veel vervagen, maar ditzelfde ‘probleem’ heb ik bij GoPro camera’s. Het is dan ook gewoon een instelling die gewijzigd kan worden. Wat ik zelf een erg mooie functie vind is de mogelijkheid om de camera net zoals bij de GoPro Hero 3+ op 720p en 120fps te zetten. Zeker met het oog op montage kan je hier een hoop mee. Een vloeiend filmpje heeft zoals gezegd ongeveer 30 fps nodig wat er dus voor zorgt dat je een opgenomen film op 120 fps 4x kan vertragen zonder dat het beeld onnatuurlijk wordt. Voor de snellere shots is dit echt heel cool.

Het menu

Het menu is overzichtelijk ingedeeld maar is wel even wennen. Zo kwam ik erachter dat als je de wifi aanzet, het menu niet meer de terugspeelfunctie laat zien. Je moet dit dan via je telefoon regelen via de app voor iPhone of Android. De connectie met de telefoon is overigens snel gemaakt. De app werkt goed en je kan naast het bekijken van de beelden ook de instellingen heel gemakkelijk aanpassen. Waar je bij de app voor de GoPro een paar seconden vertraging van het beeld ervaart op je telefoon, is dit bij de Virb slechts een fractie van een seconde.

Bij de instelling van het beeldveld kan je kiezen tussen ‘breed’ en ‘ultrazoom’ waarbij ik de voorkoor geef voor de ‘breed’ optie om het beeld natuurlijk mogelijk te houden. Bij de ‘ultrazoom’ functie vind ik het beeld qua kwaliteit wat inleveren. Bij de geavanceerde optie kan naast de standaard video instellingen ook een lenscorrectie en een stabiliseer optie aangezet worden. Handig voor schokkende beelden vanaf een motor. Bij te veel trilling zorgt de lenscorrectie echter voor onrealistische beelden waardoor ik hem vaak uit heb gelaten om vervolgens in de nabewerking op de computer zoveel mogelijk trillingen weg te werken. Een functie die ik tijdens het testen nog niet uitgetest heb is de mogelijkheid tot het maken van ‘time-lapse’. Dit soort filmpjes kunnen een erg leuk effect geven in een video en als ik de kwaliteit van afzonderlijke foto’s moet geloven dan ga ik er van uit dat een mooie ‘time-lapse’ zeker tot de mogelijkheden behoort.

Indrukwekkende accuduur

Na een paar uur rijden waarbij ik een groot gedeelte van de tijd ook de Virb aan heb laten staan verbaas ik mij over de accuduur. Garmin geeft dit ook als pluspunt van de Virb aan op hun website waarbij de 2000 mAh lithium-ion batterij geprezen wordt voor zijn opname duur. In de praktijk blijkt hier niets van gelogen en op dit punt verslaat de Virb de concurrentie. Het overduidelijke voordeel van een grote batterij is dat ik meer van mijn motortochten kan filmen waardoor het uiteindelijke bewerkte filmpje aan kwaliteit wint.

Wat ook mooi is aan de Virb is de mogelijkheid om GPS te gebruiken om je locatie te bepalen. Garmin heeft een slim GPS opnameprofiel ontwikkeld waarbij je bijvoorbeeld de Virb in kan stellen op een Ski modus waarbij de Virb door heeft wanneer je aan de afdaling begint en dan ook direct de opname start. Kom je vervolgens onder aan de berg en sta je in de rij voor de stoeltjeslift dan herkent de Virb dit en vervolgens wordt de opname automatisch gestopt. Ik heb dit niet kunnen testen maar het laat wel zien dat de Virb goed geïntegreerd is met andere Garmin producten en voor zeer specifiek gebruik kan dit erg handig zijn.

Conclusie

Zoals ik in de inleiding al aangaf heb ik met name met GoPro’s mijn motorvakantie en overige filmprojecten gefilmd en ik heb die ervaring als standaard genomen. Ik moet als GoPro fan dan ook toegeven dat ik niet alleen heel nieuwsgierig was naar de Virb, maar ook een beetje sceptisch. Nu ik de mogelijkheid heb gehad de Virb in de praktijk te testen kan ik de balans opmaken en geef ik toe dat de Virb dicht bij de GoPro’s komt.

Op het gebied van de kwaliteit van de beelden vind ik de Virb boven verwachting mooie beelden schieten. Ik moet naar alle eerlijkheid wel bekennen dat ik de beelden van de GoPro Hero 3+ net even wat mooier vind door de wat rijkere kleuren die worden weergegeven. Het verschil is echter miniem en de Virb kan zich op het gebied van beeldkwaliteit zeker meten met de GoPro’s. Echter, als je de verkeerde instelling te pakken hebt kan het ook goed mis gaan. Zo vind ik de fish-eye functie en instelmogelijkheden als ‘ultrazoom’ en ‘beeldstabilisatie’ een ontwrichtend effect hebben op waarheidsgetrouwe beelden. Ik stoor me dan aan de randen van het scherm wat op onnatuurlijke wijze vervormd wordt waardoor ik er eigenlijk niet naar kan kijken. Dit gezegd hebbende, als de instellingen goed zijn, en voor op de motor denk ik dat een breed kijkveld in combinatie met 1080p 30fps of 720p met 60 fps de ideale instellingen zijn, dan kan je buitengewoon mooie beelden van jouw motortocht schieten. De beelden zijn, zeker in zonnige omstandigheden, haarscherp en levendig. Tel hierbij op dat de Virb robuust aanvoelt en dat de batterij gewoon heel erg goed is, en ik moet dan tot de conclusie komen dat de Virb boven mijn verwachtingen heeft gepresteerd.

De compatibiliteit met overige Garmin producten en een prima iPhone of Android App zorgt ervoor dat de Virb zeker overwogen moet worden als alternatief voor de GoPro. Ook omdat je voor de Virb €50,- minder betaald dan voor GoPro Hero3+. Dit kan je net dat zetje geven om voor de Virb kiezen. Garmin heeft met de Virb een degelijke actiecamera in huis waar de gemiddelde motorrijder zeker plezier van zal hebben. De beelden zijn mooi en gemakkelijk in te stellen waardoor specifiek gebruik tijdens verschillende omstandigheden mogelijk is. Mijn sceptische houding is dan ook mede door de robuustheid van de behuizing, de communicatiemogelijkheden met andere Garmin producten, het bedieningsgemak en de kwaliteit van de beelden en bovenal door de indrukwekkende accuduur omgeslagen en ik moet tot de conclusie komen dat Garmin met de Virb Elite een volwaardige actiecamera in huis heeft.


Filmpje van de persintroductie van de Harley Street 750, volledig met de Virb gefilmd:


Specificaties:

Afmetingen

  • Afmetingen toestel (HxBxD): 32 mm x 53 mm x 111 mm
  • Gewicht van toestel: 175,7 g (toestel); 232,4g (toestel en voetstuk)
  • Afmeting beeldscherm: 1,4 inch (205 x 148 mm)

Video

  • Beeldsensor: 16 MP, 1/2,3 inch CMOS
  • Bestandstype: .mp4
  • 1080p HD-video: 1920 × 1080; 30 fps
  • 960p HD-video: 1280 × 960; 30,60 fps 48 fps
  • 720p HD-video: 1280 × 720; 30,60 fps
  • WVGA (slowmotion): 854 × 480; 120 fps
  • Fotoresolutie: 16 MP (4664*3496); 12 MP (4664*2632); 8 MP (3264*2448)
  • Burst-opnamen: 6/s 3/s@16, 5/s@12 or 10/s@8
  • Time-lapse (seconden): 0,5, 1, 2, 5, 10, 30, 60

Audio

  • Interne microfoon: ja
  • Externe microfoon: optionele USB naar 3,5 mm stereo microfoonadapter

Connectiviteit

  • Bluetooth®: nee
  • Compatibel met ANT+™: ja (op afstand en sensoren)
  • Interface: USB 2.0
  • HDMI-uitgang: micro-HDMI
  • Wi-Fi: 802.11 bgn

Diversen

  • GPS: ja
  • Temperatuurbereik: van -15 °C tot 60 °C
  • Geheugen: microSD™ kaart (maximaal 64 GB); kaart niet meegeleverd
  • Versnellingsmeter: ja
  • Hoogtemeter: ja
  • Waterbestendig: IPX7 (1 m/30 min)
  • Beeldstabilisatie: ja (digitaal)
  • Lensvervormingscorrectie: ja

Batterij

  • Batterijtype: verwisselbare Li-ion
  • Batterijcapaciteit: 2000 mAh
  • Levensduur batterij: 1080p (30 fps), meer dan 3 uur

Tekst: Hugo
Foto's / Video's: Brikkels.nl
Foto's van de Harley: Mike van Cleven
Modeljaar: 2014




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK