Honda CB500F test: Voor het A2 rijbewijs en meer!

30-07-2013

Wat de weersomstandigheden betreft kun je jezelf niets beters indenken. 25 Graden met een zonnetje, dat is echt genieten. En dan mag je ook nog eens de nieuwe CB500F testen, super!

Zodra je oog op de motorfiets valt, springt direct de agressieve koplamp eruit. Van het design valt duidelijk af te leiden dat het Honda menens is in deze categorie. De strakke lijnen en de Y-spaak velgen spreken mij erg aan en ik krijg spontaan nog meer zin om deze 500cc aan de tand te voelen. De motor die ik meekreeg had echter ook nog een seat cover en als kers op de taart een Akrapovic demper! Een druk op de startknop leert dat deze demper er niet alleen voor de sier zit maar ook voor het oor. Stationair draait het blok mooi en rustig rond maar een draai aan de gashendel en de twee-cilinder produceert een aangename roffel.

Wanneer ik plaatsneem op de Honda wordt mijn lichaam in een redelijk sportieve houding gedwongen op het comfortabele zadel. Doordat je toch nog vrij rechtop zit heb je een goede controle over de fiets wat zeker in de stad geen overbodige luxe is. Maar je kan net zo makkelijk een veel sportievere houding aannemen om je favoriete bochten aaneen te rijgen.

Na de eerste meters is het eerste wat me opvalt de enorme souplesse waarmee deze fiets schakelt. Dit is werkelijk zijdezacht, ook als het gas erop gaat. Dat gas erop zetten is trouwens ook zoiets wat ontzettend soepel gaat en de versnelling lineair en voorspelbaar maakt. Verwacht dus geen eindsprint na een x aantal toeren maar een sprint die direct vanuit de startblokken begint en ongeveer eindigt bij de 8500 omwentelingen per minuut. Als je dan door de versnellingen heen blijft gaan met dat tempo komt er uiteindelijk bij 185 kilometer per uur een eind aan het feest. Dit is echter ruim voldoende voor onze wegen en is een zeer respectabele topsnelheid. Om ook weer op een veilige manier tot stilstand gekomen heeft Honda besloten om dit model standaard met ABS uit te rusten. Ideaal voor de beginnende bestuurder en de heropstappers want het kan je in nare situaties een helpende hand bieden. Het systeem grijpt echter vrij snel in wat bij ''extreem'' gebruik toch wel een beetje ten koste gaat van het plezier. Wanneer het systeem ingrijpt merk je duidelijk; de remdruk die je opbouwt met je hendel wordt met korte intervallen onderbroken om slip van het voorwiel te voorkomen. De rem zelf is overigens goed te doseren en doordat er voor maar één schijf zit, springt de velg direct in het oog. Ook het dashboard ziet er strak en overzichtelijk uit en is van bijna alle gemakken voorzien, ik miste alleen een gearindicator.

Tijdens het rijden over dijkjes, door de stad en over de snelweg schiet me de vraag te binnen wat er nu eigenlijk mankeert aan deze motor. Het gekke is dat ik niets kan bedenken en de daaropvolgende vraag is dan natuurlijk; is dat een positief of negatief gegeven? Met de doelgroep voor deze motor in mijn achterhoofd besluit ik dat dat een positief gegeven is. De zitpositie, de transmissie, het motorblok, de stuureigenschappen, alles aan deze Honda is ervoor gemaakt om het motorrijden zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat laatste punt, de stuureigenschappen, is trouwens niet de minste. De wendbaarheid van deze motor is ideaal voor het drukke stadsverkeer, je propt 'm werkelijk overal tussendoor en dat ligt niet alleen aan de afmetingen. En doordat 'ie licht is, of in ieder geval licht aanvoelt met zijn 192kg, ishet ontzettend makkelijk om de balans te bewaren. Wat daarbij overigens ook helpt is het relatief lage zadel, ondergetekende kon met zijn 1.80m beide voeten plat aan de grond zetten. En dankzij het immer parate motorblok ben je altijd als eerste weg bij het stoplicht. 

Als je dan na de laatste stoplichtsprint eindelijk de drukke stad kan verlaten voor een lekker stukje toeren, is deze Honda op z'n best. Zodra je de bebouwde kom uitrijdt en het gas erop gaat wordt je zoals eerder gezegd blij verrast. De paarden verborgen onder de benzinetank geven direct thuis waardoor je je met je A2 rijbewijs echt niet hoeft te vervelen. Wanneer de bochten in zicht komen en je stevig afremt wordt de CB geen moment instabiel en kan je zonder probleem van links naar rechts en weer terug manoeuvreren over het zadel en het rijwielgedeelte verwerkt het allemaal zonder tegensputteren. Ook tijdens de bocht blijf je strak op je lijn en is bijsturen absoluut geen probleem wanneer je bijvoorbeeld zou moeten uitwijken. Snelle combinaties van bochten achter elkaar geven een heerlijk gevoel omdat deze motor je doet denken dat je een echte coureur bent en dat het niet fout kan gaan.

Dreigt het dan toch een keer fout te gaan doordat je moet afremmen terwijl er bijvoorbeeld zand, kiezels of andere vervuiling ligt is de ABS toch wel ontzettend handig. Wanneer je misschien een lang weekend wilt gaan toeren in de Eifel en je, om tijd te sparen, over de snelweg erheen wilt dan is dat absoluut geen straf. Afgezien van het feit dat het een 'naked' is en je dus niet op windbescherming hoeft te rekenen, is het geen probleem om een kruissnelheid van 120km/u vol te houden. Wil je dan toch iets harder, per slot van rekening ben je toch in Duitsland, dan is de topsnelheid van 185km per uur een meer dan acceptabele snelheid. Wat nog beter is, is de stabiliteit van deze CB500. Op deze snelheden geeft de motor geen kick en blijft 'ie als een trein op de rails. 

Al met al is deze motor, met zijn prijs van € 6.299,- goed gepositioneerd in de markt. Voor dat geld heb je een motorfiets die compleet is, een afwerking van hoge kwaliteit heeft en er ook nog eens erg goed uitziet. Het enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat deze motor alles goed doet, maar nergens écht in uitblinkt. Dus wil je een motor waar je zowel op kunt touren als sportief op kunt rijden en waar je na je A2 rijbewijs ook nog veel plezier van zult hebben, dan is dit absoluut een aanrader.

Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2013

Klik hier voor de technische gegevens




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK