KTM RC125 test: Maximale toegestane performance.

11-08-2014

Het gebeurd niet vaak dat ik met een lach op mijn gezicht om 5 uur ’s ochtends wakker wordt. Vandaag is dit wel het geval en zit ik naar omstandigheden redelijk fris om 05:15 aan de koffie en loop ik in gedachte de reis door die voor mij ligt dit weekend. Brikkels is uitgenodigd voor de introductie van de KTM RC125 in Oostenrijk! Ik ben de gelukkige afgevaardigde, en bij KTM staat een Adventure 1190R voor mij klaar waarmee ik naar Linz in Oostenrijk ga rijden om deze introductie van de RC125 bij te wonen. Geen verkeerd vooruitzicht aangezien de aankomende dagen enkel en alleen in het teken van motorrijden zullen staan.

Richting Linz

Nadat ik de koffie en het bijbehorende ontbijt in een meer dan gemiddeld tempo naar binnen heb gewerkt haast ik mij in mijn pak om vervolgens op mijn CBR naar KTM te rijden zodat ik vanaf daar op de KTM Adventure 1190 R mijn reis naar Linz kan vervolgen aan hand van de professorisch bevestigde Garmin zumo LM390. Bij het overhevelen van mijn bagage verbaas ik mij weer over mijn capaciteit om voor welke trip dan ook veel te veel spullen mee te nemen. Ik besluit de helft van de bagage bij KTM achter te laten en zelfs dan lukt het uiteindelijk pas met veel proppen en moeite om de essentiële bagage mee te nemen.

Ik rijd met een groep van drie journalisten richting Linz, en met de opkomende zon die de nevel over het Gelderse boerenland doet verdwijnen geniet ik al na 10 minuten van de motortocht op de Adventure 1190R. Je zit heerlijk hoog, hebt genoeg vermogen en je voelt je dan ook de koning van de weg. De kilometers schieten voorbij en na een goede rit komen we aan in Linz waar die avond nog een persconferentie is om de nieuwe RC125 te bespreken.

A1 rijbewijs is de basis

Wat opvalt is de aanwezigheid van de zee aan KTM medewerkers. Van marketing manager tot product manager, van engineers tot research and development medewerkers, iedereen lijkt aanwezig te zijn en dit wordt ook benadrukt tijdens de persconferentie; KTM heeft de 125cc klasse een prominent plekje gegeven in haar assortiment. Toegegeven, de 1290 Super Duke R en de Adventure R zijn wellicht meer in het oog springende motoren dan de KTM RC125, maar motorrijden begint bij de basis; en de basis begint bij de A1 rijbewijscategorie met de RC125.

Met de Duke 125 als de best verkochte 125cc motor in Europa, is de stap naar een supersport 125cc motor snel gemaakt. De RC125 moet dit gat dan ook opvullen en op die manier de jonge doelgroep aanspreken. Als ik zo om mij heen de reacties van de overige journalisten peil dan lijkt dit doel geslaagd. Het uiterlijk wordt geroemd, en de details die over de gehele motor verwerkt zijn stralen overduidelijk ‘RACE’ uit. Zo zijn de knippers verwerkt in de spiegels aan de voorkant van de motor, en in het achterlicht aan de achterkant. De uitlaat is onder de motor weg gewerkt waardoor je je best moet doen om deze te ontdekken. KTM heeft haar best gedaan om geen elementen toe te voegen die af kunnen leiden van de race look.

 De neus van de motor is politiek correct ‘karakteristiek’ te noemen. Ieder heeft zo zijn eigen smaak, en ondanks dat het niet mijn smaak is, merk ik aan de reacties om mij heen dat anderen de neus juist geweldig vinden en hij wordt als ‘uniek KTM’ aangeduid. Ik had persoonlijk liever een meer standaard neusje gezien zoals bij de Yamaha YZR-125 bijvoorbeeld wel het geval is waardoor de motor voor mij helemaal af zou zijn. Smaak is echter zo persoonlijk dat je beter zelf kan oordelen wat jij van de karakteristieke neus en de race elementen op deze motor vindt.

Na de persconferentie waar de filosofie van KTM in het algemeen, en de RC125 in het bijzonder worden besproken schuiven we aan tafel waar ik wederom door een zee van KTM medewerkers omringd wordt. Aan de gesprekken die ik voer, en de humor die onderling direct de boventoon voert, schijnt het KTM gevoel ook in de werksfeer door. Voor mij staat KTM voor relaxt, eigenzinnig en voor ‘het stoute jongetje in de klas’. Het is mooi om te zien dat deze filosofie niet alleen op papier bestaat, maar ook achter de schermen aan de basis ligt van de KTM motoren.

RC125, vol vermogen race motor?

Maar goed, het gaat dit weekend niet om de medewerkers van KTM, het gaat om de RC125. De RC125 gebruikt hetzelfde frame als de RC390 die binnenkort zijn intrede zal doen in Nederland op zowel de weg als het circuit met de KTM RC390 cup. Dit heeft als voordeel dat je niet zoals zo vaak bij 125cc motoren het idee hebt op een mini motor te stappen. Nee, niets van dit. De RC125 lijkt zich met gemak staande te kunnen houden tussen vol vermogen race motoren. KTM heeft de RC125’s waar morgen op gereden gaat worden alvast opgesteld en het is een mooi gezicht om zoveel motoren bij elkaar te zien. Ik stap er op één om de zitpositie te ervaren en met een zithoogte van 820 mm zit ik redelijk hoog wat er zowel voor zorgt dat ik het idee heb op een 600cc motor te zitten en dat ik vrij gemakkelijk een race houding aan kan nemen. Tegelijkertijd worden mijn knieën niet in een hoek gedwongen zodat de RC125 ook comfortabel is voor de langere motorrijders. Zo pas ik er met mijn 1.82m prima op, en ook een journalist van 1.90m ziet er niet raar uit op de motor.

De cockpit is overzichtelijk ingedeeld en goed afleesbaar. De toerenteller is wellicht wat aan de kleine kant, maar ook zeker goed af te lezen. Daarnaast is het brandstofniveau duidelijk te zien en kan je door middel van de select knop de dag en trip teller bedienen. De afstelbare shift indicator zorgt er door middel van een rood lampje voor dat je gemakkelijk kan zien wanneer het ideale moment is om te schakelen. 1 Keer knipperen betekent: ‘let op, bijna schakelen’, 2 keer knipperen betekent: ‘schakelen!’. Dit geeft de motor een echt race gevoel!

Regen, regen, regen…

Waar ik bij aankomst nog kon genieten van een heerlijke nazomerse avond, zo werd ik vandaag wakker met het treurige gezicht van regen, regen en nog meer regen. Met het vooruitzicht om de RC125 op de Oostenrijkse variant van een ‘ANWB-circuit(je)’ te testen is dit verre van ideaal. Echter, tijdens het rijden door de stromende regen blijkt dat de RC125 zich uitstekend gedraagt en het vertrouwen in de motor neemt toe. Dit merk ik ook aan de snelheid die er bij de overige journalisten steeds beter in gaat zitten. De banden, MRF revz-FC van Indiase makelij, houden zich uitermate goed en alleen bij het uitkomen van een onoverzichtelijke bocht rijd ik over een natte putdeksel en merk ik dat zowel mijn voor- als achterwiel een klein sprongetje maken. Niets om mij zorgen over te maken en ik rijd dan ook met vol vertrouwen over de natte Oostenrijkse B-wegen.

Ik merk dat juist het feit dat deze motor ‘slechts’ 11 kW en 15 pk heeft er aan bijdragen dat rijden tijdens een regenbui geen probleem is. Het vermogen is geleidelijk en goed doseerbaar waardoor het wegslippen van je band nauwelijks tot de mogelijkheden behoort. Ik zeg nauwelijks, omdat de testrijder van KTM die met ons mee rijdt wel degelijk over het asfalt heen en weer slipt, met een rolling stoppy tot stilstand komt, om vervolgens met een kleine wheely weer weg te rijden. Het vergt wat oefening, maar ook fun op die manier is dus zeker mogelijk met de RC125. Ik ben niet zo’n motor acrobaat en ik beperk mij dan ook tot het perfectioneren van het insnijden van de bochten, en het optimale moment zoeken waarop je kan schakelen en gas geven. Schakel je te vroeg dan verlies je snelheid, schakel je te laat dan schiet de motor in zijn begrenzer en verlies je wederom snelheid. Het is dus een spelletje waar je tijdens het rijden mee bezig bent. Overigens, door middel van een rood lampje laat de motor weten wanneer je bijna in de begrenzer komt. Het moment dat het lampje gaat branden is naar eigen indeling in te delen. Zo zou je er voor kunnen kiezen dat het lampje al gaat branden bij 5000 toeren, maar in de praktijk kan je dit beter afstellen zo rond de 10.000 toeren.

Young of heart

De regen is zichtbaar geen probleem voor de RC125 en tijdens de pauzes tussen het rijden door merk ik ook dat iedereen het naar zijn zin heeft op de RC125, inclusief ondergetekende. Het rijden in de omgeving van Linz is geen straf, en met het gas vol open, en met mijn torso plat op de tank realiseer ik mij dat het KTM gelukt is het race DNA over te brengen. Je hoeft niet per se 18 te zijn om plezier hebben op de RC125. De beschrijving van de RC125 in het persboekje is dan ook zeer pakkend; de KTM RC125 is voor jonge bestuurders, maar ook bestuurders die ‘Young of heart’ zijn. Als ik zo voor mij 40 jarige mannen de grootste lol zie hebben tijdens het opstellen voor een stoplicht om te kijken wie het snelst weg is dan zit het met die ‘young of heart’ eigenschap duidelijk wel goed.

Rijeigenschappen

In de middag klaart het weer wat op en heb ik zowaar een droog circuitje waar ik de RC125 aan de tand kan voelen. Ik leg de motor op zijn lijn in de bocht en hij doet precies wat ik wil. Het gemak waar deze motor zich laat besturen laat zelfs een enkel inschattingsfoutje toe aangezien ik nog genoeg mogelijkheden heb de motor mijn wil op te leggen door middel van wat extra gas, de motor wat schuiner te gooien, of de motor juist op te richten. Het geringe gewicht (droog 125kg) zorgt ervoor dat het met recht gooien en smijten is met de RC125 en ik vermaak me ook op circuit uitstekend met deze 125cc motorfiets. Het aanremmen voelt stevig aan en de aanwezigheid van ABS geeft een vertrouwd gevoel. ABS op een 125cc hebben we eerder gezien bij de 125 Duke en dit is gelukkig ook toegevoegd op de RC125. Zeker voor de beginnende bestuurder zorgt dit systeem ervoor dat een remfoutje vergeven kan worden.

Na de nodige rondjes op het circuit te hebben doorgebracht is het tijd om de RC125 terug naar het hotel te brengen zodat ze door de monteurs weer klaargemaakt kunnen worden voor de volgende lading journalisten. Ik check nog even het brandstof niveau en in de paar uur dat ik op de motor bijna zonder uitzondering vol gas heb gereden heb ik een gemiddelde gehaald van 1:33. Niet verkeerd voor een race motor en bij normaal rijgedrag zou ik niet verbaasd zijn als een gemiddelde van 1:40 gehaald kan worden. Met een tankinhoud van 10 liter hoef je dus niet vaak aan de pomp te staan.

Nadelen?

Zijn er dan helemaal geen negatieve punten te benoemen? Ja, die zijn er wel, en om meteen met het grootste nadeel te beginnen; de prijs is wellicht het grootste struikelblok voor A1 motorrijders. De standaard uitvoering heeft een prijs van €5.035,- en dit is naar mijn idee aan de hoge kant. De grote concurrent van de RC125 komt van de vrienden van Yamaha met de YZR-125 die met €4.999,- ook in veel gevallen boven het budget van de A1 motorrijder zit. Ook de Yamaha straalt duidelijk ‘race’ uit en het is dan ook een geduchte concurrent voor de KTM. Wat de KTM ontegenzeggelijk in zijn voordeel heeft is de aanwezigheid van ABS. Verder spreekt persoonlijke voorkeur een grote rol en zit er voor de aanschaf van een van deze motorfietsen niets anders op dan zelf een testritje te maken op beide motoren om te bepalen welke fiets jouw voorkeur heeft.

Een tweede nadeel is de standaard. Ik vind die heel ongemakkelijk onder het stepje verstopt waardoor ik elke keer weer moest zoeken waar dat ding ook alweer zat. Waarschijnlijk zal dit gewenning zijn, maar de positionering van het stepje had wat mij betreft beter gekund. Een derde nadeel, en dit kan niet anders dan als muggenziften omschreven worden, is de afleesbaarheid van het toerental. Ik heb hier eigenlijk weinig problemen mee ondervonden, maar mocht je echt in volle snelheid je toerental willen checken en niet zulke hele goede ogen hebben dan kan dit een probleem opleveren. Anders dan de hierboven genoemde nadelen heb ik mij enkel in positieve zin verbaasd over deze stoere motor.

Conclusie

Het is de mannen en vrouwen van KTM goed gelukt het rebelse ready to race gevoel op mij over te brengen tijdens de introductie van de RC125. Het begon eigenlijk al bij de warme ontvangst bij KTM Nederland om 06:00 ’s ochtends op zondagochtend om Adventure 1190R op te halen. Vervolgens werd ik in Oostenrijk in een oranje KTM bad ondergedompeld en heb ik echt het race gevoel ervaren op de RC125. Na de testdag betrap ik mijzelf erop bij het terug brengen van de motor dat ik nog wel een paar uur langer met de RC125 had willen doorbrengen. Vol gas racen, hard aanremmen voor een bocht om vervolgens plat op de tank mijn voorganger probeer in te halen. Een fun level die lang niet alle motoren op zo’n manier kunnen overbrengen als de RC125. De KTM RC125 heeft ervoor gezorgd dat de groep van pakweg 8 journalisten werd omgetoverd in een groep van 8 volwassen kinderen die zich zonder uitzondering prima vermaakt hebben op de KTM.

Met de doelgroep van deze motor in mijn achterhoofd ben ik eigenlijk niets dan positief. Het uiterlijk zit goed, de zithouding is racey en hoog genoeg om niet opgevouwen te zitten, de banden en ABS geven vertrouwen, de rijeigenschappen zijn perfect en KTM heeft het maximale uit het toegestane vermogen gehaald voor het A1 rijbewijs. Kortom, een ideale motorfiets om je A1 rijbewijs periode lachend door te komen. Een absolute aanrader!


Tekst: Hugo
Foto's: KTM en Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014

Link naar specs: klik hier




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK