Yamaha Xenter 125 test: Business as usual voor het A1 rijbewijs

26-07-2013

Met het zomerweer van de afgelopen dagen waande ik mij zowaar in een Zuid-Europese stad waar ik mij moeiteloos een weg baande door het drukke stadsverkeer. Het toneel was deze keer echter de Zuidas in Amsterdam maar de Yamaha Xenter 125 motorscooter reed er niet minder goed doorheen.

Ook de dijkwegen in de omgeving van gemeente de Ronde Venen waren geen probleem en ik reed er moeiteloos met een rustig gezoem van de 1 cilinder luchtgekoelde 4-takt SOHC motor overheen. Het uiterlijk doet vermoeden dat dit een gewone scooter is, en de baby blauwe uitvoering die wij getest hebben draagt ook niet bij aan een stoer imago. Echter, de rijeigenschappen en de degelijkheid van deze motor maken dit zeker goed en zorgen ervoor dat de Yamaha Xenter 125 zeker niet met een ‘gewone’ scooter vergeleken kan worden. Overigens is de Xenter 125 ook in het zwart en wit te verkrijgen. Smaak kan natuurlijk verschillen maar mijn voorkeur zou absoluut naar de zwarte variant uitgaan om de motor net even iets stoerder voor het daglicht te laten komen.

Tot 85 km per uur sprint de motor geleidelijk en zeker niet zonder vermogen weg bij het stoplicht. Boven de 85 mist de motor daarentegen wel wat vermogen waardoor de Xenter zich op de snelweg niet 100% thuis voelt. De forens in de stad zal dit echter een zorg zijn en hij zal blij verrast zijn met het gemak en het degelijke gevoel dat deze motor geeft. De motor is simpel maar heeft alles wat nodig is. Standaard wordt de Yamaha Xenter 125 niet geleverd met een windscherm en topkoffer.** Toch is het wel aan te raden deze aan te schaffen waardoor je uit de wind wordt gehouden en de nodige bagage mee kan nemen (**Voorlopig heeft Yamaha een actie waarbij de topkoffer en het windscherm wel standaard zonder meerprijs worden meegeleverd). De opbergruimte onder het zadel valt wat tegen en is niet groot genoeg om er bijvoorbeeld een helm in op te bergen. Ik heb deze ruimte dan ook vooral gebruikt om mijn slot en overige kleinigheden in op te bergen.

Het futuristische dashboard is zoals de motor aanvoelt: degelijk. De informatie die wordt weergegeven is ruim voldoende en de zakelijke gebruiker die op tijd moet zijn voor zijn afspraak, of de student die eigenlijk al te laat is voor zijn college, weten precies waar zij aan toe zijn. De informatie wordt groot weergegeven en hierdoor kan je gemakkelijk de tijd, temperatuur, brandstof, tripmeter, en de snelheidsmeter aflezen. Onder het dashboard zit een opbergvak waar je je spullen kwijt kan die je snel bij de hand wilt hebben. Onder dit vakje zit een haakje waar je bijvoorbeeld een aktetas aan kan haken zodat ook die ‘gewoon’ meegenomen kan worden.

De motor beschikt over een monoshock veersysteem wat volgens Yamaha uniek is in het 125 motorscooter segment. Dit systeem zorgt ervoor dat irritante trillingen worden geëlimineerd en daarnaast zorgt het voor een betere balans. In combinatie met de grote wielen zorgt dit voor een zeer stabiele wegligging. Zeker op de dijkwegen kwam dit systeem goed van pas en zorgde ervoor dat ik met vol vertrouwen op een sportieve wijze de bochten door kon zweven.

Zoals gezegd heb ik deze motor getest in de tropische warmte van de afgelopen dagen. De warmte die bij veel motoren van de motor afstraalt zorgt doorgaans voor het nodige zweetstroompje langs je benen. Dit probleem heb ik met de Xenter helemaal niet ervaren en zelfs tijdens de warmste dagen bleef ik relatief koel op de motor zitten.

De Xenter heeft een enkele schijfrem voor en als ik enkel de voorrem (rechter remhendel) gebruikte voelde dit sompig aan en gaf dit weinig vertrouwen. Echter, Yamaha heeft deze motor met hun Unified Braking System uitgerust waardoor de remdruk op zowel de voor- als achterrem gelijkmatig wordt opgebouwd. In de praktijk betekent dit dat je zowel met je voor- als achterrem (linker remhendel) tegelijk moet remmen om een optimale rembeleving te hebben. Als ik beide remmen gebruikte was mijn vertrouwen direct weer hersteld en stond ik binnen no-time stil.

Een groot pluspunt van de motorscooters is het geringe brandstofverbruik. De Yamaha Xenter is hier geen uitzondering op en ik haalde een gemiddeld verbruik van 1 liter op 25 kilometer. De arme student of de prijsbewuste zakenman zullen dus niet al te veel pijn in hun portemonnee voelen. Ook hoef je geen parkeerplek te zoeken en zet je de motor direct voor de deur zonder parkeergeld te betalen. Waarom zou iemand ooit nog een auto willen rijden?!

Wat ik mis aan de scooter is het ontbreken van een zijstandaard. Je moet afstappen en tegelijkertijd de motor balanceren om hem vervolgens op de middenbok veilig weg te kunnen zetten. Gelukkig is de Xenter licht en met zijn 142 kilo gemakkelijk en zeer soepel op de middenbok te zetten. Het is dan ook meer mijn luiheid die dit gemis veroorzaakt dan een absolute noodzaak.

Overall zie ik deze motorscooter als ideale reisgenoot in het stadsverkeer en ook op B-wegen kom je goed mee. Het uiterlijk is niet stoer maar de rijeigenschappen zijn perfect voor zijn doel. Je stapt gemakkelijk op en je verplaatst je met speels gemak van A naar B. Met een prijs van € 3.559 valt de Yamaha Xenter 125cc in het duurderde segment vergeleken met zijn concurrenten binnen de 125cc motorscooters. Hiervoor krijg je echter wel kwaliteit die je direct voelt als je op de motor stapt. Je mag deze motor met je A1 rijbewijs berijden en de Yamaha zal je vervolgens zonder problemen naar je college of werk brengen:

business as usual.

Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels
Bouwjaar: 2013

Technische specificaties: klik hier




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK