Cardo Scala Rider Qz: Altijd je favoriete muziek mee op de motor

01-08-2014

Communicatie, het blijft een lastig punt op de motor. Ondanks dat veel mensen misschien denken: “lekker rustig”, kan het toch prettig zijn om in ieder geval de mogelijkheid te hebben om onderweg eens een keer een belletje te kunnen ontvangen. Bovendien kan het erg lekker zijn om tijdens een ritje, bijvoorbeeld als je ’s ochtends vroeg richting je werk rijdt, een paar plaatjes te kunnen luisteren. Om te zien of Brikkels daar net zo over denkt test ik deze week de Cardo Scala Rider Qz.

Ik zal gelijk zeggen dat ik bij de eerdergenoemde groep van “veel mensen” hoor. Ik vind het juist wel prettig dat ik even niet bereikbaar ben als ik datgene doe wat ik leuk vind; namelijk motorrijden. En ik zal hier niet het cliché erin gooien dat ik muziek niet mis omdat ik het gebrul van mijn motorfiets zoveel lekkerder vind dan ‘Paint it black’ van de Stones, want dat is gewoon niet waar. De muziek zou ik elke keer kiezen en mijn motor klinkt als een naaimachine, maar dat terzijde. Wat ik vooral probeer aan te geven is dat ik nogal sceptisch ben over het nut van een communicatiesysteem.

Unboxen

Het ‘unboxen’ vind ik altijd weer een leuk moment want je weet nooit precies wat je aantreft en aangezien ik niet een helm heb waarbij je gelijk aan dit soort accessoires denkt, zal het ook even puzzelen worden hoe ik de Cardo moet bevestigen. De doos van de Qz is zeer compleet en er zitten zelfs twee onderdelen bij waarmee je de Cardo op verschillende manieren op verschillende soorten helmen kan bevestigen zodat ‘ie op vrijwel elke helm past.
Degene die voor mij het beste werkt is de grote transparante ‘sticker’ die op de buitenkant van de helm geplaatst kan worden, waarop je weer de unit met microfoon kan schroeven met de bijgeleverde inbussleutel. Even voor de duidelijkheid, op deze unit kan de Cardo worden geschoven waardoor ‘ie verbinding maakt met de microfoon en de oortjes. Verder zit er nog een oplader in de doos, twee oortjes, alcohol doekjes, gebruiksaanwijzing, stickers met klitteband en natuurlijk de Cardo zelf. Nadat de sticker is bevestigd moet deze 24 uur drogen en in de tussentijd kan ik dus andere dingen regelen zoals de Cardo opladen, verbinding laten maken met m’n telefoon, wat werkelijk kinderlijk eenvoudig is, en m’n playlist updaten.

Het lastigste was om de oortjes en de microfoon te bevestigen. Er moet namelijk een sticker op de stof in de helm geplakt worden. Op de andere kant van deze sticker zit klitteband waarmee de oortjes en microfoon op de juiste plaats kunnen worden geplakt. De valkuil zit ‘m met name in de sticker die op de stof geplakt moet worden aangezien dat eigenlijk in één keer goed moet gaan want anders zijn die stickers zo goed als nutteloos. Dat is niet ideaal en Cardo zou er wellicht goed aan doen om meer dan één set van die stickers mee te leveren. Natuurlijk kan je nog veel meer doen in die 24 uur dat de sticker moet drogen maar voor wat betreft de Cardo was dat het wel; vrij eenvoudig te installeren!

Deuntjes

Na 24 uur was het tijd om ‘m eindelijk te testen! Een kwestie van het apparaatje aanzetten door de aan/uit knop even ingedrukt te houden en er klinkt een deuntje waarna een dame mij vertelt dat mijn telefoon verbinding heeft en ook geven lampjes weer dat m’n telefoon verbonden is. Dus ik zet m’n playlist alvast op shuffle terwijl ik richting m’n motor loop en het geluid is stukken beter dan ik had verwacht alhoewel het lastig is om dat in perspectief te plaatsen. Ik ben in ieder geval aangenaam verrast en met de twee andere knoppen op de Scala Rider kan ik eenvoudig, mét handschoenen, het volume hoger of lager zetten. Terwijl ik optrek merk ik dat het volume automatisch omhoog gaat en dat is een mooie feature want anders zou je door de windruis op een gegeven moment niets meer horen van de muziek en blijf je met de volume knoppen in de weer. Ook als ik afrem voor het stoplicht gaat het volume weer omlaag zodat de muziek niet te hard staat, goed over nagedacht!

Bellen en GPS

Wanneer je gebeld wordt kan je eenvoudig opnemen met de grote knop op de zijkant van de Cardo waarmee je overigens ook weer op kan hangen. Bovendien is er de mogelijkheid om een telefoongesprek op te nemen met ‘voice-control’ wat inhoudt dat je de telefoon kan opnemen door een willekeurig woord te roepen. Handig, want op deze manier hoef je je handen niet van het stuur te halen wat vooral prettig is als je door een drukke stad rijdt. Zelf iemand bellen kan ook nog alleen moet ‘voice-dialing’ wel geactiveerd zijn op je telefoon. De kwaliteit van een telefoongesprek is zeer afhankelijk van hoe je de microfoon wegwerkt. In eerste instantie heb ik ‘m net te laag waardoor er veel windruis wordt opgevangen en het volume voor de persoon waarmee je belt verlaagd wordt. Hierdoor kan diegene je niet meer horen maar zodra ik ‘m op de juiste positie heb kan er tot 100km/u normaal gepraat worden. Overigens geldt hier het eerdergenoemde probleem met de stickers; wanneer deze niet gelijk op de juiste plek zijn geplaatst zijn ze vrijwel nutteloos en hangt de microfoon er maar zielig bij.
Boven de 100km/u word bij mijn motorfiets de turbulentie te storend en kunnen we elkaar nauwelijk meer verstaan maar tot de 100km/u werkt het eigenlijk perfect. Als je telefoon over GPS beschikt en je hebt een app zoals Google Maps of iets dergelijks, zoals de meeste telefoons wel hebben tegenwoordig, kan je ook zeer eenvoudig navigatie gebruiken. Let er op dat het volume van je telefoon luid genoeg staat en de gesproken instructies zijn ideaal voor wanneer je ergens moet zijn waar je het niet kent en bovendien wordt je niet afgeleid door een navigatie scherm.

Conclusie

Ik was vrij sceptisch over het nut van de Cardo maar ik moet zeggen dat het toch wel erg prettig is om een lekker muziekje te kunnen luisteren, met name als je langere ritjes maakt. Ik moet hierbij wel een kanttekening plaatsen want de functies die de Qz biedt kunnen, met een beetje goede wil, ook met een setje oortjes die direct met je telefoon verbonden zijn bereikt worden. Dat is wellicht minder comfortabel maar het scheelt je toch gauw €100 die je als beginnende motorrijder vast wel ergens anders aan kan besteden! Daarentegen moet ik wel zeggen dat de Qz voor de langere termijn zeker de betere optie is, met name dankzij het comfort maar ook het feit dat het systeem draadloos is en eigenlijk feilloos werkt. Een standby tijd van een week kan je mee thuiskomen, letterlijk en figuurlijk, en de mogelijkheid om een belletje te plegen is op z’n tijd zeer makkelijk. Uiteindelijk kan ik zeggen dat ik overtuigd ben van het nut van de Scala Rider echter zou ik dan wel gaan voor een uitgebreider model zoals de Q3, die de mogelijkheid biedt om te communiceren met je passagier of je vrienden wanneer je samen een stukje gaat touren.

Tekst: Dennis
Foto´s: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014
Specificaties: zie website Cardo




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK