Garmin zumo 590LM test: Eindeloze mogelijkheden

25-07-2014

Na de zūmo 660, die sinds 2009 als topmodel van Garmin gefungeerd heeft, is er nu de Garmin zūmo 590LM. Een robuust navigatie systeem met een groot en helder 5 inch scherm. Daarnaast is de zūmo 590LM voorzien van talloze extra’s waarbij je bijvoorbeeld een connectie kan maken met de Garmin Virb actiecamera, maar ook een verbinding met je telefoon tot stand kan brengen voor extra verkeersinformatie, het weer, een telefoongesprek of om naar muziek te luisteren. Kortom, het topmodel van Garmin beloofd op papier veel goeds. Ik kan alvast verklappen dat deze hoge verwachtingen in de praktijk volledig waargemaakt worden en dat de overcompleetheid van het toestel de indruk geeft dat de Garmin alles en iedereen aan kan.

In de verpakking

Maar laten we bij het begin beginnen. In de doos zit naast de zūmo 590LM zelf, een batterij pakket, een montagesteun voor op de motor (inclusief voedingskabel om de Garmin op de accu aan te sluiten), een zuignap voor de auto + een voedingskabel voor de auto, een USB-kabel en een snelstartgids.

De voedingskabel om op de accu aan te sluiten is voorzien van verschillende aansluitingen. Zo is de kabel voorzien van een microfoon aansluiting en een audio uitgang. Hierdoor zou je in theorie je ‘standaard’ koptelefoon via de kabel aan kunnen sluiten op de Garmin waardoor je zowel de navigatie instructies kan beluisteren als de muziek van je telefoon of mp3 speler. Naast deze audio mogelijkheden is de kabel ook voorzien van een USB aansluiting wat betekent dat je je telefoon tijdens het rijden op kan laden via deze aansluiting. Ideaal, zeker als je alle mogelijkheden van de Garmin 590LM wilt benutten. Overigens, de LM achter de 590 staat voor ‘Lifetime Maps’ waardoor je je geen zorgen meer hoeft te maken over ouderwetse kaarten die niet meer up-to-date zijn.

Muziek onderweg

Want aan mogelijkheden geen gebrek. Na de montage van de motor montagesteun waarbij de kabel op de accu van mijn oude vertrouwde CBR600F was bevestigd kon ik deze mogelijkheden in de praktijk testen. Muziek, voor mij een van de meest relaxte randzaken die motorrijden nóg leuker maken, kan je zonder problemen afspelen via het hoofdmenu - ‘app’ en dan naar ‘media’. Het maakt daarbij niet uit of je de muziek als mp3 op je telefoon hebt staan of dat je het via Spotify afspeelt. Via het scherm kan je vervolgens bladeren door je afspeellijst, de muziek pauzeren of naar een volgend of vorig nummer gaan. Mocht je het net als ik heerlijk vinden om muziek te beluisteren tijdens het rijden, zorg er dan wel voor dat je het volume zo afstelt dat je het overige verkeer nog gewoon kan horen. Veiligheid blijft uiteraard prioriteit nummer 1.

Smartphone link

Nadat je de Garmin met je telefoon hebt gekoppeld via de ‘Smarphone Link’ kan je naast muziek ook ‘gewoon’ je telefoon beantwoorden en kan je via je telefoon verkeersupdates ontvangen, flitspaalwaarschuwingen krijgen en een overzicht van het weerbericht ontvangen. Dit gaat overigens wel via de internet verbinding van je telefoon en het werkt alleen na aanschaf van de afzonderlijke bundels. Deze bundels kan je via je smartphone app aanschaffen. Voor ‘3D Live Traffic’ betaal je €19,99, voor de ‘Flitspaalinformatie’ betaal je ook €19,99 en voor ‘Geavanceerd weer’ moet je €5,49 afrekenen. Deze betalingen zijn overigens eenmalig waardoor het voor motorrijders die lang en vaak op de motor zitten zeker het overwegen waard is, maar voor mijn huis, tuin en keuken gebruik heb ik de bundels niet aangeschaft.

Natuurlijk vreet een bluetooth connectie de batterij van je telefoon binnen de kortste keren leeg, en juist hierom is de aanwezigheid van de USB lader een ideale toevoeging. Zo kan je ongestoord navigeren met de extra’s van de mobiele telefoon zonder dat je met een lege batterij zit op het moment dat je aankomt op de plaats van bestemming.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik na het zien van deze smartphone mogelijkheden eigenlijk al direct enthousiast was over de Garmin zūmo 590LM. Van de eerdere Garmins die wij hebben mogen testen was al gebleken dat op het gebied van het daadwerkelijke navigeren er weinig tot niets was aan te merken op de Garmin producten en mijn verwachting was dan ook dat dit bij de 590LM niet anders zou zijn.

5 inch scherm

In de praktijk bleek deze verwachting niet misplaatst. Na de meegeleverde montagesteun op mijn CBR bevestigd te hebben viel mij bij de eerste meters direct op hoe duidelijk het 5 inch scherm is. We kunnen deze zomer niet klagen over het aantal zonuren en dat gaf mij direct de mogelijkheid om de leesbaarheid van het scherm te testen in zonnige omstandigheden. De leesbaarheid is net zoals de overall conclusie van de Garmin 590LM erg goed, met uitschieters naar boven waarbij ik de Garmin zelfs als uitstekend ervaren heb. Ik was daarnaast blij verrast door de snelheid waarmee de Garmin verbinding maakt met de satelliet en waarmee routes herberekend worden op het moment dat je even niet zat op te letten en de verkeerde route hebt genomen. De rijbaanbegeleiding, die door middel van plaatjes weer geeft welke rijbaan je moet volgen, zorgt ervoor dat zelfs de meest ingewikkelde knooppunten overzichtelijk worden en waardoor je zonder vertraging je reis kan vervolgen. Deze functie is overigens niet uniek voor de zūmo 590LM, maar de manier waarop het geïntegreerd is in het grote display zorgt wel voor een uniek overzichtelijk totaalplaatje waardoor navigeren nét even wat gemakkelijker gaat.

Ik gaf eerder al aan dat de Garmin robuust aanvoelt. Het is altijd lastig een gevoel te beschrijven, maar op het moment dat je hem in je handen hebt voel je geen hard plastic waarvan je het idee hebt dat het binnen de kortste keren kapot gaat. Nee, de Garmin voelt aan alsof hij tegen een stootje kan. De rubberachtige behuizing rondom, en de aanwezigheid van een SSD (Solid State Drive) harde schijf bevestigen dit gevoel en laten zien dat het Gamin menens is op het gebied van robuustheid. SSD schijven zijn ten opzichte van ‘gewone’ harde schijven een stuk betrouwbaarder en minder vatbaar voor schade door trillingen. Wel zo makkelijk voor een navigatie systeem waarmee jij stad en land doorkruist. Ook het feit dat het toestel waterdicht is draagt bij aan een algeheel robuust gevoel.

Rondreis functie

Nieuw op de zūmo 590LM is de ‘rondreis’ functie waarbij je de mogelijkheid hebt een rondreis te plannen op basis van ‘afstand’, ‘duur’ of ‘bestemming’. Voor mij is deze functie ideaal aangezien ik vaak ‘vast’ zit aan dezelfde bekende routes vanuit mijn huis en door deze functie toch een aantal leuke plekken ontdekt heb waar ik anders nooit zou komen. Heb je bijvoorbeeld zin om even een uurtje te rijden dan stel je gewoon de reisduur op 60 minuten en de Garmin zūmo 590LM berekent een leuke route waar jij ongeveer 60 minuten over doet. Je kan hetzelfde doen op basis van het aantal kilometer en op basis van een specifieke bestemming. Ideaal voor de luie motorrijder die niet vooraf uren zijn route wil uitstippelen maar gewoon wil rijden. Ik schaar mijzelf zonder schaamte in deze categorie en ik ben dan ook zeer enthousiast over deze functie.

Bochtige wegen

Nadat we de ‘bochtige wegen’ ook bij de zūmo 390LM ontdekt hebben, is ook de 590LM voorzien van de mogelijkheid om je route te plannen op basis van bochtige wegen. Uiteraard kan je ook gewoon ‘snelste tijd of ‘kortste afstand’ kiezen, maar met de bochtige wegen functie kan je zelfs van je woon-werk ritje een leuke tocht maken waar je niet alleen rechttoe rechtaan over de snelweg rijdt. Deze functie is overigens ook tijdens het rijden aan te passen en gedurende het testen heb ik dit een paar keer gebruikt om de sleur van dagelijks dezelfde rit te onderbreken. Het resultaat was net zoals bij de ‘rondreis’ functie uitstekend. De snelheid waarbij de route herberekend wordt valt voor mij elke keer weer op en vervolgens leidt de Garmin je naar plekken waarvan je het bestaan niet wist.

‘Rijeigenschappen’

De ‘rijeigenschappen’ (zoals te zien in het filmpje hierboven) van de Garmin zijn dus zoals verwacht erg goed en de grootte van het scherm, de snelheid van de routeberekening en de leesbaarheid van het scherm in zonnige omstandigheden maken de Garmin voor mij al een winnaar. Vaak zijn het de kleine dingen dat iets van de ‘gewoon goed’ naar de ‘uitstekend’ categorie verplaatst. Bij Garmin zijn dat voor mij de Smartlink mogelijkheden waarbij muziek een grote rol speelt. Het nadeel voor mij was dat ik geen draadloze headset zoals een Cardo systeem in mijn helm had waardoor ik de muziek enkel via mijn standaard koptelefoon heb kunnen beluisteren. Op zich niets mis mee, maar via een Cardo systeem zit alles toch net even wat comfortabeler en hoef je niet met kabels in de weer om je telefoon aan te sluiten (op de USB kabel na dan om de telefoon op te laden).

Een ander punt, wat eigenlijk totaal niet relevant is maar wat ik wel cool vind en wat bovendien laat zien dat Garmin ook over de kleine dingen nadenkt, is de aanduiding van je voertuig op het scherm. Op het moment dat je de Garmin aansluit op de autosteun zie je niet meer een motor in het midden van je beeld, maar een auto. Voor de navigatie maakt dit natuurlijk niets uit maar zoals ik zei, het zijn de details die een systeem uitstekend maken. Een ander detail, wat wél relevant is, en wat mij opviel tijdens het rijden was toen ik mijn snelheid verlaagde bij het inrijden van een 50km zone. Als je van 100 km per uur in één keer 50 gaat rijden zoomt het systeem automatisch in waardoor je de kleine wegen in de stad beter kan zien. Kijk, daar is over nagedacht!

Ook is er de mogelijkheid om de navigatie ‘staand’ te gebruiken. Dus niet in landschapmodus zoals ik dat altijd gewend was van navigatie systemen. Ik heb ondanks deze functie de Garmin ‘gewoon’ in landschapmodus gebruikt, maar ik kan mij voorstellen dat voor sommige motoren de Garmin beter ‘staand’ geplaatst kan worden, en dat is dus mogelijk met de zūmo 590LM.

Eenvoudige bediening

Wat ik heel fijn vind aan de Garmin zūmo 590LM is de eenvoud waarmee het toestel te bedienen is. Het basis scherm heeft eigenlijk 2 opties: ‘waarheen’ en ‘bekijk kaart’. Veel kleiner weergegeven staan op de hoofdpagina de mogelijkheden om naar de ‘apps’ te gaan zoals onder andere muziek, de Garmin Virb camera, de bandenspanning, reisplanner en rondreisfunctie. Daarnaast kan je het geluid aanpassen in het basis scherm en kan je de instellingen aanpassen. Hier pas je bijvoorbeeld de manier van navigeren aan waardoor de route danwel op ‘snelste tijd’ of ‘kortste route’ berekend wordt danwel op ‘bochtige wegen’ berekend wordt.

De lay-out van het startscherm, met de grote knoppen ‘waarheen’ en ‘bekijk kaart’ en de veel kleinere knoppen voor de extra’s zorgen ervoor dat je tijdens het rijden met je (dikke) motorhandschoen vrij eenvoudig kleine wijzigingen in je route kan aanbrengen. Zo zocht ik bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde benzinestation op en binnen no time begeleidde de Garmin mij van de snelweg naar het lokale (goedkope) tankstation om mijn CBR weer van de broodnodige benzine te voorzien. De mogelijkheden zijn eindeloos en zo kan je naast benzinestations ook naar ziekenhuizen, pretparken, parkeerplaatsen, politiebureaus, enz enz navigeren. Ondanks dat dit prima tijdens het rijden aangepast kan worden heb ik ervaren dat als je een foutje maakt je even moet zoeken om terug te gaan of precies de goede letter te selecteren. Dit leidt af van het rijden en om toch maar even een open deurtje in te trappen, raad ik dan ook om de grotere aanpassingen in je route alleen aan te passen als je veilig stil staat.

Je kan de lay-out van je scherm overigens aanpassen naar eigen wil. Zo kan je je snelheid laten weergeven, maar ook de totale afstand van de reis, de tijd resterend, de tijd verstreken, de richting, de gemiddelde snelheid, de tijd, enz. De mogelijkheden zijn eindeloos en dus volledig naar eigen indeling in te richten. Voor ieder wat wils dus.

Off-road functie

Wat ik tijdens mijn test niet heb kunnen testen is de mogelijkheid tot een ‘off-road’ functie. De Garmin is in stellen op ‘motor’, ‘auto’ en ‘offroad’. Op de website van Garmin wordt het volgende over de offroad functie vermeld:

Speciaal voor offroad-avonturen: De zūmo 590LM ondersteunt TOPO kaarten en aangepaste kaarten, zodat u de vrijheid hebt om uw eigen avontuur te downloaden en te volgen (extra kaartmaterialen zijn apart verkrijgbaar). De zūmo 590LM geeft 3D-terrein weer zodat u weet wat u kunt verwachten terwijl u door het landschap rijdt. Met TracBack® kunt u langs dezelfde route terug navigeren naar uw startpunt” (Garmin website).

Voor de offroad rijders onder ons kan deze functie zeker interessant zijn. Mijn CBR en ik hebben ons hier niet aan gewaagd en ik kan dan ook geen oordeel vellen over de werking van deze functie. Maar als het hetzelfde werkt als de overige functies dan denk ik dat Garmin ook daar een goede score zal neerzetten.

Garmin Virb - actiecamera bedienen vanaf de zūmo 590LM

Wat ik wel heb kunnen testen is de Garmin Virb in combinatie met de 590LM. De Virb, Garmins actie camera systeem kan je door middel van bluetooth koppelen met de zūmo 590LM (overigens zit deze functie ook op de zūmo 390LM). Na een ietwat onwennige  montage van de camera op mijn helm was ik klaar om de camera te testen. Ik zeg ietwat onwennig, omdat ik de GoPro montage gewend ben en Garmin heeft het net even anders ingedeeld. Niet slechter, maar gewoon anders. Het volledige testverslag van de Garmin Virb komt binnenkort, maar ik wil hier toch aangeven dat de connectie met de zūmo goed verliep. Ik heb wel een paar keer een vastloper gehad, waardoor de camera niet meer reageerde op de commando’s die ik op de zūmo 590LM ingaf. Maar in de regel werkt het systeem perfect. Je kan via de ‘apps’ op het hoofdscherm van de zūmo 590LM de ‘Virb afstandbediening’ selecteren waarna je de mogelijkheid krijgt een video opname te starten en te stoppen. Je ziet overigens niet wat de camera ziet, maar je ziet wel of de camera aan het opnemen is. Daarnaast kan je ook de foto optie gebruiken waardoor je tijdens het rijden vanaf je navigatiesysteem foto’s kan nemen. Zoals wel vaker aangegeven spreken dit soort opties de nerd in mij erg aan en ik heb mij dan ook prima vermaakt met deze optie.

Bandenspanning

Een andere mogelijkheid, en deze heb ik niet in de praktijk getest, is om de bandenspanning te controleren door middel van het bandenspanningmeetsysteem (TPMS). Je moet hiervoor wel speciale ventieldopjes aanschaffen zoals we eerder al beschreven bij de test van de Garmin zūmo 390LM. Op de site van Garmin geven ze het volgende aan over dit systeem:

“Met ons bandenspanningmeetsysteem (TPMS) kunt u de bandenspanning van uw motorfiets snel en gemakkelijk in de gaten houden terwijl u rijdt. Het systeem werkt met maximaal 4 banden in elke configuratie (niet bedoeld voor gebruik bij auto's). Er is één TPMS-sensor vereist voor elke band (afzonderlijk verkrijgbaar; alleen voor metalen ventielen)”.

Overcompleet

Zoals ik eerder al aangaf lijkt de Garmin overcompleet. DIt kan als negatief opgevat worden omdat je het risico loopt door de bomen het bos niet meer te zien. In theorie kan je namelijk je bandenspanning controleren, tegelijkertijd in het logboek bijhouden wanneer je motor een servicebeurt nodig heeft, je camera bedienen, een telefoongesprek opnemen, door je spotify playlist bladeren terwijl je de rondreis functie aanpast naar ‘bochtige wegen’ in plaats van ‘kortste afstand’. En dan vergeet ik nog te benoemen dat er een weg voor je ligt waar je toch ook wel meer dan gemiddelde belangstelling voor moet tonen om brokken te voorkomen. Alle functies tegelijkertijd gebruiken zal in de praktijk echter niet veel voorkomen en ik vat de overcompleetheid van de zūmo 590LM dan ook zeer positief op. Ik houd van gadgets, ik houd ook zeker van filmen en de zūmo maakt het mogelijk dit te combineren. Door de aansluiting op de accu hoef ik mij ook geen zorgen te maken over een batterij die het overigens in de auto zonder autolader 4 uur uit zou moeten houden. Ook hoef ik mij geen zorgen te maken over mijn telefoon aangezien die ‘gewoon’ met de USB opgeladen kan worden.

Conclusie

Kortom, de Garmin zūmo 590LM is een compleet systeem waarmee je jaren vooruit kan. Mijn collega maakt bijvoorbeeld nog dagelijks gebruik van Garmins vorige topmodel, de zūmo 600. Op het gebied van kwaliteit zit het dus wel goed bij Garmin. De Lifetime Maps zorgen dat de route altijd up to date is, de bluetooth zorgt ervoor dat je muziek kan beluisteren en telefoongesprekken kan opnemen, en de extra’s zorgen ervoor dat zelfs de meest doorgewinterde gadgetfreak tevreden gesteld wordt. Zijn er dan helemaal geen negatieve punten te benoemen? Jazeker, die zijn er absoluut. Zo mis ik bijvoorbeeld in het pakket een houder voor op de motor waarbij de kabel ontkoppeld kan worden. Ik wissel met Brikkels nogal vaak van motor en als ik de zūmo 590LM wil gebruiken op de nieuwe Ducati, KTM of Triumph dan kan dat eigenlijk niet zonder het systeem direct op de accu aan te sluiten. Nu zijn hier via diverse ram mounts wel oplossingen voor, maar ik zou het pakket nog completer vinden mét een dergelijke steun.

Nu kan je dit als zeuren aanduiden, maar voor de stevige prijs €649,- mag je dit soort extra’s naar mijn idee verwachten. Zo zou het ook fijn zijn een beschermhoes te hebben waar de zūmo 590LM in bewaard kan worden als je niet op de motor zit. Maar het moge duidelijk zijn, deze negatieve punten wegen niet op tegen de mogelijkheden die de Garmin zūmo 590LM te bieden heeft. Ik was eigenlijk al verkocht bij het koppelen van mijn telefoon met de smartlink app, maar ook tijdens het rijden heeft de Garmin mij verrast. Het grote scherm, de degelijkheid van het toestel, de duidelijke bediening en de extra functies zoals de rondreis functie en de mogelijkheid om je Virb camera en je smartphone aan het navigatiesysteem te koppelen zorgen ervoor dat ik overtuigd ben van de zūmo 590LM. Ik kan niet wachten tot de mijn volgende trip waarbij ik mij zonder twijfel de weg laat wijzen door de Garmin zūmo 590LM.

Overige Garmin modellen die wij hebben getest:

Garmin zumo 350LM - de ideale reisgenoot

Garmin zumo 390LM - gemak dient de mens


 

Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014
Specificaties: zie website Garmin

 



 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK