Garmin Zūmo 350LM test: De ideale reisgenoot?

12-07-2013

Je bent jong en je wilt wat…
Je bent al in bezit van het motorrijbewijs en een motor, maar nu wil je ook wel eens ergens anders heen dan de ‘’bekende’’ plaatsen of zelfs met je vrienden op reis naar het buitenland.
Kaartlezen op de motor wordt toch een beetje lastig, dus daarom heeft Brikkels voor jou de Garmin 350LM getest!

De Garmin 350LM (€ 499,-) is de middenmoter van de motornavigatie bij Garmin. Je hebt dan nog z’n grote broer, de 660LM met een prijs van € 599,- en z’n kleinere broertje, de 220 met een prijs van € 399,-.

Bij het ‘unboxen’ kom je eerst de Garmin zelf tegen welke als eerste indruk een degelijk en robuuste uitstraling geeft. Strak design met een soort rubberen stootrand eromheen.

 

Verder vind je alles in de doos wat je maar nodig hebt om je navigatie naar eigen smaak te monteren op je motor. Er zit zelfs een houder voor in de auto bij. Een kind kan de was doen zullen we maar zeggen want binnen 10 minuten was de houder van de Garmin op onze motor gemonteerd. Uiteraard was dit wel de ‘basic’ variant, want je kunt er ook voor kiezen om de houder te monteren inclusief acculader en dan ben je wel ietsje langer kwijt. Maar dan hoef je je ook nooit meer zorgen te maken dat je Garmin uitvalt tijdens het rijden. Overigens is de batterijduur goed, je kunt een hele motordag (+- 10 uur) voort als je tenminste het beeldscherm niet continu op de helderste stand hebt staan.

Rijden maar!

Na zo’n snelle montage stonden we te trappelen om een stuk te gaan rijden en te ervaren hoe de Garmin werkt. We zetten de navigatie aan en wat direct opviel, was dat we meteen verbinding hadden met de satellieten. Niet wachten op een bruikbaar GPS-signaal, nee meteen verbonden. Even een adres invoeren, met recht ‘’even’’ want dit gaat gemakkelijk, en de route werd berekend. Deze wordt berekend naar aanleiding van je voorkeursinstelling, maar je kunt vervolgens ook nog voor alternatieve routes kiezen.

Tijdens het rijden is het scherm duidelijk afleesbaar met zijn 4.3 inch handschoenvriendelijk aanraakscherm. Standaard heb je de aankomsttijd, eigen snelheid, toegestane snelheid, welke weg je rijdt en over hoeveel kilometer de volgende afslag is in beeld staan. Dit is op een overzichtelijke manier weergegeven en makkelijk naar eigen smaak in te delen (zelfs tijdens het rijden). Wat ook geen overbodige luxe is, is dat de Garmin aangeeft waar de (meeste) flitsers staan, zelfs wordt er aangegeven dat er op bepaalde wegen mobiele flitsers kunnen staan. Leuke extra ‘feature’. Kom je onderweg op een splitsing van het wegennet aan dan splits het scherm van de navigatie zich ook in een handomdraai, zodat je duidelijk in beeld krijgt welke afslag je moet hebben. Aan de ene kant krijg je de weg te zien waar je je op dat moment bevindt en aan de andere kant een 3D weergave van de splitsing. De splitsing is zelfs met naamboord aangegeven, al is deze te klein om goed te kunnen aflezen wat erop staat. Mocht je toch de afslag missen, dan berekend de Garmin snel een alternatieve route. 

Naast het aflezen van het scherm kun je eventueel ook luisteren naar de Garmin, waarbij je beschikt over verschillende vrouwenstemmen. Jammer dat hier geen mannenstemmen aanwezig zijn, wellicht leuk voor de motorbabes. Mocht je onder de 50 km per uur blijven rijden, dan kun je de navigatie goed verstaan door de gewone luidspreken, hier komt een duidelijke en heldere klank uit. Daarboven moet je toch echt gebruik gaan maken van het bluetooth-systeem in combinatie met een oortje in je helm. Dit hebben we overigens niet getest, maar met de techniek van tegenwoordig gaan wij ervan uit dat dit geen enkel probleem moet zijn.

Stel je voor dat je met je vrienden aan het rondrijden bent in Zuid-Duitsland en je wilt nog langs een paar punten met mooie vergezichten of die ene weg met die befaamde bocht erin. Hier heeft Garmin over nagedacht en hiervoor kun je gebruik maken van het programma ‘’basecamp’’. Op deze manier kun je via de computer allerlei routes uitstippelen en ‘waypoints’ (punten waar je langs wilt komen) invoeren om deze vervolgens te kunnen inladen op de Zūmo 350LM. Wat ook handig is, zijn de levenslange gratis kaartupdates voor je Garmin. Dit zie je niet altijd bij de concurrenten en is toch wel handig. Zo beschik je altijd over de actuele informatie.

Aan het eind van de rit zijn we tot de conclusie gekomen dat je wel even moet sparen mocht je dit navigatiesysteem eigen willen maken. Zeker als je bekijkt naar de opkomst van de mobiele markt waar vaak al standaard navigatie van Google (Google Maps) op zit. Maar hé, dan moet je wel gebruik maken van je databundel terwijl deze puur via GPS werkt en is je navigatie niet met handschoenen te bedienen waardoor je onderweg niets kunt aanpassen. Daarnaast kan de Garmin Zūmo 350LM ook tegen regen en een stootje zonder dat je je zorgen hoeft te maken. Met als laatste uiteraard ook nog alle bevestigingsmaterialen die je erbij geleverd krijgt. Dit alles maakt de prijs acceptabel en maakt het touren op de motor nog leuker door op bestemmingen te kunnen komen, waar je anders nooit zou zijn langs gereden.

Binnenkort zullen wij vertrekken naar Duitsland voor verschillende testen. In deze verslagen kun je ook terug vinden hoe de Garmin het er daar vanaf heeft gebracht.  

 

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK