Yamaha SR400 test: Oude tijden herleven voor het A2 rijbewijs

04-07-2014

De aantrekkingskracht van ‘retro’ motoren blijft onverminderd groot. Voor Yamaha genoeg reden dus om de SR400 weer uit de stal te halen. De SR lijn van Yamaha vond zijn oorsprong in 1976 met een 500 cc motor en twee jaar later werd de 400cc versie uitgebracht. Sindsdien is praktisch niets aangepast aan de motor waardoor oude tijden herleven op de Yamaha SR400. De carburateur heeft plaats gemaakt voor een injectie, en de trommelrem (voor) is vervangen door een schrijfrem. Niets wereldschokkend dus en de SR400 heeft dan ook de potentie om in te spelen op het ‘gevoel’ en de ‘emotie’ van de motorrijders die er in 1976 ook bij waren.

Toch doe ik de motor te kort als ik deze groep als enige doelgroep zou omschrijven. De 1 cilinder Yamaha SR 400 is met zijn 17 kW geschikt voor het A2 rijbewijs en dankzij zijn vriendelijke karakter ideaal voor de beginnende motorrijder. Het is een eenvoudige motor die inderdaad het best als ‘vriendelijk’ omschreven kan worden. Vriendelijk in de gasresponse, vriendelijk in de rijeigenschappen en bovendien vriendelijk in de portemonnee. Met een aanschafprijs van €6.499,- betaal je niet de hoofdprijs voor een nieuw 2014 exemplaar van deze tijdloze motor. Tenzij je dat zelf wilt natuurlijk, want customizen staat centraal bij de SR400 en al naar gelang jouw voorkeur kan je de motor omtoveren in een caféracer, bobber of street scrambler.

Kickstart

Ik moet toegeven dat ook zonder alle extra’s die mogelijk zijn voor de SR400 de motor er erg mooi uit ziet. De zwarte kleur geeft een klassiek uiterlijk dat past bij een motor met een rijke geschiedenis. Deze geschiedenis wordt nog wat kracht bijgezet door verhalen uit het verleden die de Yamaha mannen bij de importeur mij vertellen bij het ophalen van de motor. Bij het wegrijden waan ik mij dan ook in de jaren ’70, zeker omdat ik het motorblok op gang heb geholpen door een flinke trap met mijn rechterbeen. De SR400 is namelijk enkel te starten door middel van een kickstart. Dit werkt als volgt: Nadat je de kickstart uit zijn basis positie in de ‘trap positie’ hebt gemanoeuvreerd, knijp je de decompressiehendel in om de zuiger vrij spel te geven zonder dat de compressieslag het proces verstoord. Het peilglas helpt je vervolgens door middel van een wit vlak om te bepalen wanneer de zuiger zich in de goede positie bevindt en jij al je kracht met je rechterbeen op de kickstart kan uitoefenen.

In mijn reis naar Dakar in 2012 had ik een haat liefde verhouding met de kickstart van mijn Honda XL600 uit 1987 en ik was dan ook best wel een beetje nerveus om de SR400 in het bijzijn van de Yamaha mannen aan te kicken. Zeker nadat een van de Yamaha monteurs bij de uitleg van de motor (en de kickstart) heel nonchalant vermelde dat zelfs zijn tienerdochter de motor in 1 kick aan kreeg. Het was duidelijk: alle druk lag op mij.

Ik knijp de decompressiehendel in en trap een paar keer rustig op de kickstart tot er warempel een wit vlak zichtbaar is door het kijkglaasje. Ik doe een klein schietgebedje in mijn hoofd en ik verbaas mij vervolgens over het gemak waarmee de kickstart de motor start. Waar ik op mijn Honda XL geregeld een goed deel van een uur al vloekend de kickstart stond aan te trappen, is dat op de SR400 een fluitje van een cent. Zolang het witte vlakje maar door het kijkglaasje zichtbaar is hoef je je niet extreem in te spannen om de motor draaiende te krijgen. Ik was dan ook blij dat mij de afgang bespaard was gebleven van het falen in het bijzijn van de Yamaha monteurs.

Vriendelijke motor

Ik rijd van het Yamaha terrein af en de vriendelijkheid die mij beloofd was valt direct op. Bij het opendraaien van het gas reageert de motor direct en zonder verrassingen. Bij een snelheid van 140 km per uur houden zowel de motor als ik het voor gezien en laat ik de snelheid rustig zonder gas te geven terugzakken naar 100 km per uur. Dit is dan ook direct de ideale kruissnelheid voor de SR400. Bij hogere snelheden mis je wat bescherming tegen de wind waardoor ik snel de beschutting van een dijkweggetje opzoek. Eenmaal aangekomen ontdek ik dat de motor boven verwachting lekker stuurt. De stepjes komen weliswaar erg snel aan de grond maar niet zo storend dat het ‘sportief’ rijden hindert. Na een paar lekkere bochten te hebben genomen zet ik de motor op een rustig stukje weg stil om er wat foto’s van de maken.

Het zwarte uiterlijk, de rode/oranje accenten, de kickstart, het chroom, het horizontale zadel, de dubbele achterschokdemper en de spaakwielen zorgen ervoor dat de nostalgie van deze motor aan mij niet verloren gaat. De spiegels passen qua uiterlijk helemaal binnen het plaatje, maar tijdens het rijden was het zicht naar achter, mede door het vele trillen van de motor, erg beperkt. De mooie ronde koplamp en de analoge tellers in de cockpit dragen bij aan het ‘70’s gevoel dat ik direct ervaar op deze motor. Een mooi detail aan de SR400 is de aanwezigheid van de smeerkop aan de zijkant van de motor waar je de bouten van de motor mee helpt smeren. Het zijn dit soort kleine details dat een motor karakter geeft en ondanks dat ik mijzelf niet zo heel snel de motor zie smeren, draagt het wel bij aan de beleving van de SR400.

Beleving

Beleving overigens die ik tijdens het rijden misschien een beetje mis. Als je je puur op de rijeigenschappen focust en de geschiedenis van de motor even buiten beschouwing laat, dan is de motor misschien een beetje te voorspelbaar. Laag in de toeren geeft de motor geen kick, hij start soepel, het vermogen bouwt zich zeer geleidelijk op en ook het remvermogen is goed, maar zeker niet extreem. Alhoewel je dit als beginnend bestuurder als positief kan ervaren, kan de doorgewinterde motorrijder misschien iets sneller uitgekeken raken op de SR400. Het is niet de adrenaline kick waar andere motoren wel voor zorgen.

Dit neemt niet weg dat ik mij uitermate vermaak op de dijkweggetjes en met speels gemak laat de motor zich door de bochten scheuren. Vervolgens in de stad merk ik het gemak van het soepele rijgedrag als ik zeer lui weiger terug te schakelen naarmate de snelheid af neemt. Zoals ik eerder al aangaf gedraagt de motor zich buitengewoon goed bij lage toeren en dit maakt het rijden in de stad zeer aangenaam. Met een tankinhoud van 12 liter, en een verbruik van 1:16 is de motor zeker niet de zuinigste. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik hem bijna alleen in de stad heb gereden en dat het verbruik tijdens langere ritjes dus wat lager kan uitvallen. Ondanks dat de motor dus zeker in zijn element is in de stad, zie ik de SR400 als een ultiem voertuig om juist even de drukte van de stad te ontvluchten. Al rijdend kunnen je gedachtes naar een tijd gaan waar niet alles zo gehaast was en waar niet alles direct gedaan hoefde te worden. Voor mij was het in ieder geval een fluitje van een cent om mij in de jaren ’70 te wanen en dit is wellicht de grootste kracht van de Yamaha SR400.

Conclusie

Ne een weekje doorgebracht te hebben op deze vriendelijke tijdloze klassieker kan ik niet anders dan positief zijn. De lage zithoogte (785 mm), het gemak en vergevingsgezindheid van de motor maken het een prima beginnerfiets die je je onontkoombare beginnersfoutjes zal vergeven. De motor is nooit explosief en dit maakt hem voor de doorgewinterde bestuurder wellicht iets te voorspelbaar. Dit neemt niet weg dat je, mede door zijn lage gewicht (174 kg rijklaar), lekker sportief kan sturen met de SR400. Alhoewel de motor niet direct gemaakt is voor het snellere bochtenwerk kan je er prima een dagje mee toeren en hem van zijn ene op zijn andere oor gooien. De belangstelling voor de SR serie van Yamaha kan ik na mijn testweek in ieder geval goed begrijpen. De authenticiteit van de motor straalt er aan alle kanten vanaf en tel hierbij op dat je de motor kan customizen naar eigen wens en dan denk ik dat Yamaha goed inspeelt op de behoeftes van de moderne motorrijders. De SR 400 laat met recht oude tijden herleven.

Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK