Suzuki GSR 750 test: Een geweldige stuurmachine

28-06-2014

Weer eens een andere test dan normaal, want ditmaal gaan we mee met een toerrit dwars door het noordwesten van Nederland. Ik heb de Suzuki GSR 750 opgehaald in Vianen en rijd rustig terug richting de randstad. Hierbij maak ik gebruik van stukjes snelweg en leuke binnendoor weggetjes om alvast aan mijn grote vriend te wennen, want komend weekend zullen we toch ruim 160 km met elkaar doorbrengen!

De volgende ochtend moeten we om 10 uur verzamelen voor de briefing en een kop koffie. Wanneer ik kom aanrijden staan er al een flink aantal motoren geparkeerd en het geeft toch altijd een bijzonder gevoel dat je bij het selecte groepje ‘’motorrijders’’ mag behoren. Hier staat echt werkelijk van alles, van een oude Yamaha XT 500 met een kickstarter, tot de ultra moderne MV Agusta F3, waanzinnig! Nadat iedereen even bij elkaars motor heeft staan kwijlen en de briefing is geweest is het tijd voor de toertocht en het moment daar dat ik samen met mijn GSR een paar uur lang op pad mag. Ik heb er zin in!

Ik kan nu verder in detail treden over welke route we hebben gereden en welke plaatsen we hebben aangedaan, maar daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten. Je wilt weten hoe deze naked rijdt….

Een stuurmachine pur sang

Door de ophanging en een goede verdeling van het gewicht beschikt de GSR over uitstekend weggedrag. Dit vertaald zich direct in de manier waarop ik bochten wil aansnijden, niet rustig, maar juist sportief om vervolgens heerlijk de bocht uit te kunnen accelereren. Deze 215 kilo wegende stuurmachine laat zicht met groots gemak iedere bocht insturen en luistert naar jouw commando’s. De 106 pk sterke krachtbron, welke gebaseerd is op de legendarische GSX-R750 Supersport, komt vanaf 4500 omwentelingen per minuut echt tot leven en is vervolgens maar met moeite weer stil te krijgen. Hij wilt graag door en door, soepel schakel je door de versnellingen heen en met een topsnelheid van ruim boven de 200 kilometer per uur is dat de adrenaline kick die je als motorrijder af en toe even nodig hebt. Ondergetekende moest bij 210 van het gas af, maar de GSR had nog voldoende adem over. Overigens merk je dat zodra je boven de 130 km per uur rijdt dat je op een naked zit, want windbescherming heb je niet echt op dit soort motoren!

Met deze snelheden moet je je realiseren dat je kwetsbaar bent op de motor en dat je remmen in orde moeten zijn, gelukkig hebben ze hier bij Suzuki ook aan gedacht. Het remsysteem is uitgerust met dubbele 310 mm schijven voor en 240 mm achter die zorgen voor een goede combi van grip en gevoel. De remmen happen niet, maar geven wel duidelijk aan dat ze aanwezig zijn en dat je ze kunt gebruiken om met maximale vertraging tot stilstand te komen. Ook hierbij helpt de techniek ons een handje met het (standaard) ABS-systeem.

Deze Suzuki beschikt over een comfortabele zit en je handen kun je ontspannen op het stuur leggen en tijdens toertochten of motorvakanties zal je geen druk op je polsen ervaren. Wel heb ik af en toe het gevoel dat ik mijn benen niet helemaal lekker kwijt kan, ze hadden de stepjes iets lager moeten plaatsen of iets meer hoogte aan het zadel moeten geven, wat nu 815 mm is. Het zadel zelf zit overigens prima, na een paar uur motorrijden krijgt iedereen een houten kont, maar de GSR zorgt er wel voor dat dit tot een minimum beperkt wordt. Na heerlijk over de dijkjes te hebben gereden krijgen we af en toe ook te maken met klinkerweggetjes, hier werd gelijk de vering op de proef gesteld. Deze hield zich goed en ook in deze omstandigheden kon je nog relaxed doorrijden, de voorvering is volledig instelbaar en achter is deze 7-voudig instelbaar, kortom deze kun je naar eigen smaak afstellen. Ook is het gasrespons vergevingsgezind en de motor zal bij lage snelheden niet gaan bokken of stoten. Tijdens een toertocht kan het ook niet anders dan dat of de navigator een foutje maakt of dat een weg is opgebroken. Dit laatste was bij ons het geval en we moesten keren. Op dat moment liep ik tegen een van de weinige technische beperkingen op van deze motorfiets, namelijk de stuuruitslag. Deze is minimaal en je zal goed je best moeten doen om vanuit stilstand een korte draai te maken.

Minimalistisch goed

Na een paar uur gereden te hebben begint de maag te knorren en is het tijd voor een lunch. Dit is ook altijd een mooi moment om de motor eens goed van dichtbij te bekijken. De kenmerkende blauw witte kleurstelling verraad direct dat je met een Suzuki te maken hebt. Het geheel ziet er goed uit en de futuristische koplamp zorgt voor een agressieve look. Een mooi detail in de koplamp zijn de stadslichten, welke achter blauw glas zitten. Het instrumentenpaneel is duidelijk en overzichtelijk. 

Voor me heb ik een analoge toerenteller en een LCD display met de belangrijke punten direct in beeld, zoals een gearindicator, brandstofmeter, tripmeter, de tijd en uiteraard ook de kilometerteller. Persoonlijk ben ik blij dat de GSR nog over een analoge toerenteller beschikt het geeft toch altijd een extra dimensie als je de toerentellernaald omhoog ziet schieten… Jammer is wel dat ik het LCD scherm moet bedienen via de knoppen op de behuizing zelf en dat deze niet op het stuur zitten.

De brandstoftank van 17,5 liter zorgt ervoor dat je een actieradius hebt van 300+ km met een verbruik van 1:20. Als we verder naar achter kruipen komen we bij het passagierszadel, dit is een los verhoogd zitje en als passagier zit je hier best ok. Je moet geen comfort verwachten zoals bij een Goldwing, maar wil je een keer een lekker stukje gaan rijden met je vriend/vriendin dan kan deze prima achterop. Deze GSR heeft z’n goede grip te danken aan zijn sloffen, voor 120/70 en achter 180/55. Zoals ik al eerder aangaf hebben ze bij Suzuki aan de details gedacht, zo beschikt deze persmotor over een blauwe ketting en zorgt ervoor dat deze motor helemaal in ‘’style’’ is.

Conclusie

Het was weer even anders dan anders. Na veel testen te hebben gedaan voor het A1 en A2 rijbewijs mocht ik ditmaal een test afleveren voor het A rijbewijs, oftewel ons kopje ‘’droommotoren’’ waarbij jij je als lezer kunt oriënteren op motoren voor na de A2 periode. Mocht je op zoek zijn naar een naked welke gemakkelijk te besturen is en toch op zijn tijd je die adrenaline kick geeft dan is dit een absolute aanrader. Deze stuurmachine zorgt voor veel plezier tijdens het bochtenwerk en geeft je het gevoel dat jij de baas bent over het 750cc tellende blok. De basis versie van de GSR 750A heeft een prijs van 8.999,-. Naast de standaard versie kun je ook nog kiezen uit de GSR 750AZ (9.699,-) of de GSRA 750 Street Extreme (10.499,-). 

 

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK