Quadro 350D test: De voordelen van een motor met je autorijbewijs

26-06-2013

De importeur van Hyosung heeft ook het merk Quadro onder zijn hoede. Na een prettige eerste kennismaking met Hyosung door middel van de test op de RT125 Karion kreeg Brikkels nu de mogelijkheid de Quadro 350D te testen. Strikt genomen is de Quadro geen motor en je kan je afvragen of dit op een site thuis hoort die zich focust op (beginnende) motorrijders. Echter, de nieuwsgierigheid naar het rijgedrag en het mogelijke motorrijgevoel dat deze Quadro met zich mee zou kunnen brengen won het van ons scepticisme over dit voertuig dat met een autorijbewijs bestuurd mag worden. We konden dan ook niet wachten de Quadro 350D uitvoerig te testen.

Op de weg terug naar huis hadden we eigenlijk allemaal dezelfde vraag en gedachten…Kan deze driewieler het gevoel geven van het motorrijden? En hoe zou dat nou sturen? Voordat deze vraag beantwoord kon worden was eerst enige uitleg over de Quadro vereist, tsja het is toch net even anders dan een ‘echte’ motor en na enige verbazing over de aanwezigheid van vier (4!) remmogelijkheden konden we vertrekken om de eerste meters te maken.

Zodra je opstapt, voel je gelijk een groot en comfortabel zadel onder je. Kijk je achter je dan zie je nog een zee aan ruimte voor een eventuele passagier. Dit geeft duidelijk aan dat je gerust lange tourtochten kunt maken, met, of zonder passagier. Waar je ook echt niet omheen kan is dus het scala aan remmen. Je hebt links een remhendel (voor&achterrem), rechts een remhendel (voorrem), een voetrem (achterrem) en zelfs ook nog een handrem welke ook meteen het kantelsysteem blokkeert zodat deze rechtop blijft staan. Wow, heb je echt zoveel remmogelijkheden nodig? Nee, dat absoluut niet, maar helaas is de voetrem een eis van de overheid, waardoor je de Quadro mag besturen zonder motorrijbewijs. Wij vinden dit onnodig aangezien je meer gevoel bij het remmen hebt met je handen dan met je voet, en de voetrem is dan ook praktisch ongebruikt gebleven.

We starten de motor en rijden van het terrein af. Oeps, zo op de verkeerde weghelft! Wow dit is even anders sturen. Er moet namelijk echt met het stuur gestuurd worden en vervolgens kan je nog extra met het lichaam meehangen. Dit vergt enige oefening en zeker in het begin voelt het heel onwennig aan. Wat ook even wennen is, is dat het een automaat is, dus er hoeft niet geschakeld te worden en je kunt meteen vol gas geven. Verder is het een raar gevoel om bij het stoplicht niet je voeten aan de grond te hoeven zetten. Na enige oefening om je balans te houden kan je lekker lui wachten op het groene licht om vervolgens vol gas op te trekken en de auto’s het nakijken te geven.

Zo’n drie bochten later krijg je al een redelijk gevoel met deze Quadro en merk je dat je flink kunt gaan hangen zonder dat je het gevoel krijgt dat je valt. Dit is wel een hele rare gewaarwording als je al een motorrijder bent. Maar hoe werkt dit systeem? De Quadro heeft een kantelsysteem met op drie onder druk staande gasgevulde cilinders, twee voor de beide voorwielen en een centrale cilinder bij het balhoofd. Daarnaast werkt de Quadro met een onafhankelijke wielophanging waardoor deze ook onafhankelijk de hobbels en bobbels in het wegdek opvangen. Dit zorgt voor een rustig en relaxed rijgevoel.

Brikkels zou Brikkels niet zijn als we dit niet even uitvoerig zouden testen. Zo hebben we één wiel over het gras laten rijden terwijl het andere wiel gewoon over het asfalt bleef doorrijden. Hierbij viel op dat ondanks de verschillende soorten wegdek de Quadro stabiel blijft doorrijden. Ook bij het rijden op een wegdek waarbij het ene wiel op een hoger talud moet rijden als het andere zorgen de gasgevulde cilinders ervoor dat de motor stabiel blijft zonder te kantelen. Gaaf om niet te hoeven na te denken wat je doet als er een heuveltje is of als er even geen asfalt is. Met de Quadro kun je gas geven en gaan.                                           

Na dit ‘spelen’ hebben we de Quadro even aan de kant gezet om ‘m eens goed te kunnen bekijken. Zodra je de buddy opent krijg je genoeg opbergruimte tot je beschikking, zelfs je helm past naast al je andere spullen hierin. Leuk extraatje is het lampje in de buddy, zo kun je ‘s avonds ook nog makkelijk je spullen pakken/opbergen. De spiegels geven een duidelijk zicht naar achteren, zonder een lomp design te hebben. Ook het dashboard is overzichtelijk met een toerenteller, snelheidsmeter, benzinemeter en een tripmeter. Mooi afgewerkt, zeker als je ‘s avonds rijdt, dan is het dashboard blauw verlicht. Hier komt duidelijk het stukje Italiaanse design in terug.

De Quadro is gemaakt voor gemak. Ruime zitplaatsen en genoeg opbergruimte in de buddy zorgen ervoor dat de Quadro ideaal voor het gebruik in de stad. Je kan hem overal parkeren en tussen files doorrijden en vooraan aansluiten bij het stoplicht zijn allemaal motoreigenschappen die ook bij deze Quadro aanwezig zijn. Tel hierbij op dat je de Quadro mag berijden met je autorijbewijs en dan lijkt hij het ideale vervoersmiddel voor de drukte van een stad.

De 313-cc (22,8 pk) vinden wij wat aan de lage kant maar voor in de stad of op B-wegen heb je ook niet meer nodig. Echter, zodra je op de snelweg komt mis je net dat extra vermogen. Op de snelweg kun je de 130 km per uur halen, maar meestal kom je niet voorbij de 115 km per uur. Verder ligt de Quadro wel als een huis op de weg en zul je niet zo snel hinder van de wind ondervinden. Het verbruik van 1:17 viel ons een beetje tegen, wellicht komt dit omdat je met deze automaat continu vol gas geeft. Vergeet echter niet dat dit verbruik toch vaak nog zuiniger is dan de meeste auto’s.

  

Dit alles brengt ons tot de conclusie dat de Quadro 350D na enige gewenning zonder ervaring in het motorrijden gemakkelijk is te besturen. De combinatie van het gemak van een motor, de comfort van een automaat en het feit dat je geen motorrijbewijs nodig hebt maakt deze Quadro 350D het ideale vervoersmiddel in de stad. De Quadro 350D heeft een verkoopprijs van 7.995 euro en is hiermee voornamelijk voor de zakelijke gebruiker interessant. Je kan gewoon in je nette pak naar je werk zonder dat je in de file hoeft te staan of dat je naar parkeermogelijkheden moet zoeken. Toch kan deze driewieler een motor en het motorrijgevoel niet vervangen. Hiervoor mist het net even de beleving dat het motorrijden zo uniek maakt. Maar vindt je een motorrijbewijs net iets te kostbaar en wil je toch de vrijheid voelen van het motorrijden en in het drukke (stads)verkeer door de files heen gaan, dan is dit absoluut een goede optie.

 

 

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2013




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK