Kymco People GT300i test: grijze muis of prijsbewuste topper?

13-06-2014

Na de goede ervaringen met de Kymco Xciting 400i en de Kymco Agility 200 waren de verwachtingen voor de People GT300i hooggespannen. Te meer omdat Kymco aangeeft op haar website dat de People Grand Turismo 300i dé maatstaf is voor grote wielen motorscooters. Comfort staat centraal bij de motorscooter terwijl de rij-eigenschappen niet uit het oog verloren zijn. Het rijden zou hierdoor een ontspannen bezigheid zijn. Mooie woorden van Kymco, maar komt dit in de praktijk ook zo over? Mijn eerste reactie is een voorzichtige ‘nee’. De lage instap, het grote zadel en de topkoffer zorgen weliswaar voor gemak, maar van een stabiele wegligging in de bochten heb ik weinig gemerkt. Zeker in vergelijking met de Xciting 400i en Agility 200 vond ik de People GT300i tegenvallen.


Eerste indruk

Het begint zoals zo vaak met de eerste indruk. Nu zijn deze bij motorscooters zelden uitermate enthousiast, maar de grijze, met stof bedekte, People GT 300i die nu voor me stond deed mijn motorhart niet sneller kloppen. Mede dankzij de combinatie van het grijze uiterlijk, de lage (scooter) instap en een topkoffer waar alleen mijn oma het warm van zou krijgen moet ik bekennen dat ik niet laaiend enthousiast aan mijn eerste kilometers op de Kymco motorscooter begon.

Rij-eigenschappen

Ondanks mijn gebrek aan enthousiasme draai ik met speels gemak de eerste bochten van het industrieterrein bij Kymco af en ik betrap mezelf er op dat ik inderdaad zeer comfortabel op de motor zit. Het zadel is ruim en zacht genoeg om mijn kritische noot over het uiterlijk eventjes te vergeten. Uiteindelijk is het rijden gewoon heerlijk en vermaak ik mezelf ook op deze motorscooter. In de lange doordraaier naar rechts de snelweg op merk ik echter dat de snellere bochten niet aan de GT300i besteed zijn en het stuur begint dan ook een lichte, maar absoluut storende, trilling te vertonen. De kritiek, die het lekker zittende zadel even deed verbloemen stak dan ook al snel weer de kop op. Had ik niet zojuist op de website van Kymco gelezen dat de grote wielen juíst voor unieke rij-eigenschappen moeten zorgen? Het lijkt me sterk dat Kymco hier op de trilling doelt die ik op dit moment ervaar denk ik bij mezelf. Enfin, ik verzet mijn gedachten maar weer snel naar de weg voor me, en warempel wil de Kymco aardig mee rijden in het verkeer. Ik tik kort de 130 km per uur aan en ik merk dat de motor nog niet aan het eind van zijn vermogensbereik zit. Het gebrek aan (wind) bescherming zorgt er echter voor dat ik het bij 130 km per uur voor gezien hou, en daar komt bij dat ik in gedachte stiekem nog steeds bij dat ene zinnetje op de site van Kymco zit; ‘de grote 16 inch wielen zorgen voor unieke rijkwaliteiten’. Over welke unieke rij eigenschappen hebben ze het dan in vredesnaam!?

Hoe dan ook, ik rijd verder over de snelweg en op het rechte stuk voelt de motorscooter zeer stabiel aan en geeft hij geen kick. Voor de forens is dit een fijne eigenschap en naarmate ik mijn gedachten er verder over laat malen bedenk ik mij dat er slechts een enkeling zal zijn die een motorscooter koopt om ‘even lekker in de bochten te hangen’. Ik besluit dan ook het trillende stuur tijdens die snelle doordraaier te accepteren en onder het kopje te scharen van ‘daar is ‘ie ook niet voor gemaakt’. Daar komt bij dat het pas de eerste echte bocht was die ik met de motorscooter heb genomen en het zou dan ook zomaar kunnen dat het wegdek niet optimaal vlak was waardoor de trilling ontstond. Echter, terwijl ik van de snelweg af rijd merk ik dat mijn eerste gevoel juist was. Dit keer gaat de bocht naar links en wederom merk ik diezelfde vervelende trilling. Dit kan geen toeval meer zijn en alhoewel het niet een wereldschokkende trilling is waardoor je het vertrouwen verliest in de motor, merk je gewoon dat de People GT300i zich in de bocht niet optimaal op zijn gemak voelt, simpelweg omdat hij hier ook niet voor gemaakt is.

Maar, waar is ‘ie dan wel voor gemaakt? Het antwoord kan inmiddels na de zoveelste motorscooter test gedroomd worden: de motorscooter is ideaal voor woon-werk verkeer en overige korte ritjes in en rondom de stad. En inderdaad, tijdens de korte stadse ritjes kan ik mij geen beter vervoermiddel voorstellen dan een motorscooter. De Kymco People GT300i is hier geen uitzondering op, en het is dan ook waarschijnlijk eerlijker om de motorscooter te beoordelen op de punten waar hij voor gemaakt is; gemak en wendbaarheid in de stad.

Gemak en wendbaarheid

Gemak is natuurlijk per motorrijder verschillend, maar met het stadse karakter van de motor in mijn achterhoofd stel ik mij zo voor dat de lage instap inderdaad bijdraagt aan het gemak en comfort van deze motorscooter. Alleen door het ‘gemak’ in de praktijk te testen kan je hier een oordeel over vellen, en ondanks de dreigende regen besluit ik dan ook om in mijn nette pak op de motorscooter naar mijn werk te rijden. Met mijn iets te strak zittende pak en net gepoetste schoenen merk ik direct dat het handig is dat ik geen acrobatische handelingen met mijn benen hoef uit te halen om plaats te nemen op de Kymco. Het risico om schaamtevol de naden van mijn broek open te scheuren wordt hiermee tot een minimum beperkt, en hier scoort de People GT300i dan ook de nodige punten mee. Ik stap zonder probleem op en nadat ik het contact omdraai en het dashboard tot leven zie komen is het slechts een kwestie van het gas opendraaien en weg ben ik. Aangezien de motorscooter automatisch schakelt hoef ik mij ook geen zorgen te maken dat mijn schoenen terugkeren in de staat van voor de poetsbeurt en ook dit draagt bij aan het gemak van de Kymco. Gemakkelijker kan het niet en tijdens de 10 minuten die ik naar kantoor rijd word ik er weer aan herinnerd hoe heerlijk ik het vind om niet gevangen te zitten in een auto en de vrijheid van het motorrijden te ervaren. In de weerspiegeling van een winkel etalage zie ik mezelf een tikkeltje asociaal vooraan bij het stoplicht staan en ondanks dat de Kymco het niet van zijn looks moet hebben kan ik een dikke vink zetten bij het vakje ‘gemak’. Daarnaast moet ik toegeven dat ook op wendbaarheid de People GT300i heel goed scoort. De motor is smal (750 mm), licht (165 kg) en met een zithoogte van 810 mm kan ik met mijn 1.81m gemakkelijk bij de grond. Dit maakt de uitdagingen van het onvoorspelbare stadsverkeer een eitje en je scheurt zo overal op, tussen, over, en wellicht zelfs onderdoor.

Scheurmonster

Ik zeg bewust scheur, want als je niet oplet zie je de zeer duidelijke analoge kilometerteller zonder moeite getallen boven de 50 km per uur aantikken. Wat zeg ik, de motor rijdt zo soepel, dat zelfs bij 80 km per uur je nog niet het gevoel hebt heel hard te gaan en vooral met optrekken na het stoplicht merk ik zonder moeite de maximum snelheid overschrijdt. Hier scoort de Kymco dus wederom punten op het gebied van gemak en comfort. De motorscooter zoemt als een naaimachine door de stad en in combinatie met het zachte zadel zit je als een koning op je zetel. Echter, tijdens de  noodstop, die ik gelukkig niet uit noodzaak, maar ten behoeve van deze test uitvoer, merk ik dat de rem er meer voor de show op zit dan dat hij ook daadwerkelijk iets doet. De voorrem voelt zompig aan en de vertragende werking ervan kan als ronduit slecht omschreven worden. De achterrem maakt dit echter goed en door de combinatie van beide remmen te gebruiken sta ik toch binnen een aanvaardbare tijd en afstand stil. Toch verliest de Kymco hier punten en samen met het wiebelen tijdens de wat snellere bochten vind ik dit de twee grootste punten van kritiek.

Qua gemak scoort de People GT300i dankzij zijn soepelheid en lage opstap dus zeker punten. Echter, zoals Cruijff het niet beter had kunnen zeggen, ieder voordeel heb z’n nadeel. Het voordeel van de lage opstap en het gemak van een motorscooter heeft als tegenhanger het nadeel dat het er gewoon niet cool uitziet. Ik had mijzelf weliswaar zonder moeite vooraan bij het stoplicht gemanoeuvreerd, maar terwijl ik mijzelf in de weerspiegeling van de winkel etalage zie staan denk ik bij mezelf ‘ja echt cool is het niet’. Dit gevoel wordt alleen maar bevestigd als ik later die dag bij een familiefeest aan kom rijden. Ik doe mij helm af en wordt begroet door mijn neef met de tekst: “waar rijd jij nou weer op??” … “opa op zijn brommertje??” Niet echt reacties waar je als twintiger graag mee geconfronteerd wil worden. Je wilt een stoere motor. Niet een opa-brommer.

Prijsbewuste grijze muis

Hier moet ik in alle eerlijkheid wel de opmerking bij maken dat deze redenatie voorbij gaat aan het doel en de doelgroep van de Kymco People GT300i. 22 Jarigen die net hun A2 rijbewijs behaald hebben zullen niet in de rij liggen bij de Kymco dealers om een People GT300i aan te schaffen. Voor de forens in de stad daarentegen kan de People GT300i een ideale toevoeging zijn om naast een andere motor en of auto aan te schaffen. Voor hem of haar zal het uiterlijk van de motorscooter en de goedbedoelde reacties van familieleden een zorg zijn. Hij/zij wil gewoon gemakkelijk van A naar B zonder het ongemak van files en het parkeren. Ik zeg prijsbewust, want met €3.799,- is de People GT300i niet duur, en wellicht zelfs als goedkoop te bestempelen. Zeker in vergelijking met hetzelfde type motorscooter van Honda, de Honda SH300i, die met een nieuwprijs van €5.599,- een stuk duurder is. €3.799,- is overigens wel de actieprijs die Kymco op dit moment hanteert, de originele prijs is €4.499,-. Voor dit bedrag krijg je een nieuwe motorscooter die van alle gemakken voor in de stad is voorzien. Zo heeft de motorscooter een tankinhoud van 9 liter, en door het verbruik van 1:24 hoef je niet vaak naar de benzinepomp. Daarnaast zit de motor zowel voor de bestuurder als passagier comfortabel en is er voor je telefoon of portemonnee een speciaal vakje ingeruimd in de stuurkolom. Kortom, van alle gemakken voorzien. Alhoewel, van alle gemakken? Zo valt de opberg capaciteit mij tegen. Onder het zadel, waar normaal gesproken bij een motorscooter een zee van ruimte tevoorschijn komt, zit bij de People GT300i een zeer summier opbergvakje waar je helm bijvoorbeeld onmogelijk in zou passen. Kymco heeft dit opgelost met de topkoffer waar die zee aan ruimte en het gemak wat daarmee gepaard gaat op een kunstmatige manier gecreëerd wordt. Ook hier geldt weer dat elk voordeel zijn nadeel heeft. Door de creatie van ruimte wordt ingeboet op de looks. Ik stel mijn ‘grijze muis’ Kymco voor zonder de topkoffer en in een zwarte kleur en ik kan zowaar de contouren zien van een enigszins stijlvolle motorscooter. Persoonlijk staat de Yamaha TMAX Black Max met stip op 1 qua uiterlijk, maar ook binnen de Kymco familie is er met de Xciting 400i absoluut een stijlvolle motorscooter in het wagenpark. De People GT300i gooit wat looks betreft dus geen hoge ogen, en ook de witte en gouden variant waarin de People GT300i leverbaar is blinken niet uit in schoonheid. Dan blijft bij mij de vraag hangen, waarom niet gewoon in het zwart Kymco?

Conclusie

Als ik de balans opmaak op mijn weg terug richting de mannen van Kymco denk ik weer terug aan die eerste rit waar de motor trillend de bocht door ging. Dit negatieve punt heb ik de gehele week niet van mij af kunnen zetten. Zeker niet omdat ik weet dat bij de Kymco Xciting 400i dit helemaal geen issue was. Tel daarbij op dat de rem een van de slechtste remmen is die ik tot dusver heb kunnen testen en dan neig ik te denken dat ik het niet eens ben met de belofte van Kymco dat rijden een ontspannen bezigheid is op de People GT300i. Hier moet wel een opmerking bij geplaatst worden. Het rijden kan weldegelijk een ontspannen bezigheid zijn als je enkel in de stad rijdt. Ja, in de stad voelt de People GT300i zich thuis en hier rijdt hij dan ook prima. De motorscooter is wendbaar, en mede door de lage opstap en de gecreëerde ruimte door de topkoffer voldoet de Kymco People GT300i aan de gemakseisen die al snel aan een motorscooter gesteld worden. Echter blinkt hij nergens in écht in uit, en qua looks, wat bij de beginnend bestuurder en dus de Brikkels doelgroep vaak erg belangrijk wordt gevonden, doet de People GT300i zelfs onder voor zijn grotere broer; de Xciting 400i. Concluderend beschrijft de kleur van de Kymco People GT300i die ik heb getest in combinatie met de stoflaag die er nog op zat vanuit de Kymco loods waarschijnlijk het best hoe ik deze motor mij zal herinneren: als een stoffige grijze muis. Ik realiseer mij echter dat voor de doelgroep waar deze motorscooter voor gemaakt is dat de motor net zo goed als prijsbewuste topper omschreven kan worden die als toevoeging naast een ‘echte’ motor of auto niet zo misstaan voor de woon-werk ritjes in de stad.

 


Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2011
Technische specificaties: klik hier

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK