BMW R nineT test: Met recht een droommotor

06-06-2014

De rubriek ‘droommotoren’. Mijn persoonlijke favoriet want op deze manier krijg ik de kans om op motoren te rijden waar ik normaliter niet snel op terecht zou komen. Vorig jaar waren de KTM Supermoto 990 R en de Ducati Hypermotard onze ‘droommotoren’, dit jaar is, tot nu toe, één daarvan de BMW R nineT en dat is geen straf.


Een rijke geschiedenis

Sterker nog, het is geweldig. Ondanks dat de ‘allroads’ mijn hart hebben gestolen met hun hoge zit, breed stuur, puike rij-eigenschappen en stoer uiterlijk komt het ‘roadster’ segment op een mooie tweede plek terecht. Eigenlijk komt dat met name door dé eigenschap dat deze motorfietsen een ‘roadster’ maakt: het zijn minimalisten. De R nineT is niet ontworpen als woon-werk fiets of als motor waarmee je uitstapjes maakt naar het buitenland, tenzij dat op een aanhanger is. De R nineT is ontworpen als pure rijdersmachine met prachtige details die de lange geschiedenis van BMW Motorrad eer aan doen. De naam R nineT staat namelijk voor de 90 jaar waarin BMW motorfietsen bouwt en in het design van deze motor komen de stijlinvloeden van decennialang ontwerpen, bijschaven en creёren samen. De eerste BMW motorfiets werd in 1923 geproduceerd en ging de boeken in als de R32, een motorfiets die zijn tijd ver vooruit was. Met de dwarsgeplaatste 494cc boxermotor die 8,5 pk produceerde was de R32 in staat 95 km/u te halen en daarmee werden verschillende wegraces gewonnen. Ook werd de R32 toen al aangedreven door een aandrijfas zoals we die op de huidige BMW motoren nog altijd terugzien, zij het behoorlijk geёvolueerd. Een ander interessante toevoeging was druksmering waardoor de bestuurder niet meer met een handpomp olie in de motor hoefde te pompen, een behoorlijke ‘nouveauté’ voor die tijd. Erfgoederen zoals de ronde koplamp, enkelzijdige swingarm, cardan aandrijving, geborsteld aluminium, typisch ‘Duitse’ afwerking en last but definitely not least: de 1.170cc grote boxer, zijn de typische elementen waarmee BMW in de afgelopen 90 jaar zo succesvol mee was en nog steeds is. Ondertussen hebben we hier bij Brikkels al een paar mooie BMW’s mogen testen maar dit is de eerste met het gigantische 1.170cc boxer blok dus dat belooft veel goeds!


Klaar voor de aanval

Zóveel goeds dat zelfs de bak ellende dat uit de lucht komt, ook wel regen genoemd, me niet eens deert. Dezelfde regen die ik vervolgens compleet vergeet, terwijl ik binnen bij BMW m’n handen sta te warmen aan een kop thee, door een diepe grom van buiten. Van dit soort geluiden krijg ik spontaan een lach op m’n gezicht, zélfs in deze omstandigheden. En zodra ik de motor voor het eerst zie is het helemaal raak want de R nineT die ik mag testen is namelijk de Sport variant en ook nog uitgerust met een optionele Akrapovic demper. Dát verklaart voor een groot deel het zo-even genoemde geluid. Daarna volgt het moment waarnaar ik heb uitgekeken; het indrukken van de startknop. De kracht waarmee dat gepaard gaat is waanzinnig, zeker als ik naar m’n eigen Transalp kijk of naar de motoren die mijn collega’s en ik tot op heden hebben getest. De motor schudt letterlijk van links naar rechts, het is echt ontzettend cool. De zithouding is comfortabel, m’n knieёn worden in een licht sportieve hoek gedwongen en het stuur is dusdanig geplaatst dat je licht voorover zit. “Klaar voor de aanval” is het eerste dat bij me opkomt.

Extra dimensies

De eerste meters op een nieuwe motor zijn altijd weer spannend en dat is met de R nineT niet anders. Integendeel; de regen geeft het geheel een extra dimensie want ik ben onderweg met een motorfiets die beschikt over een bak koppel waar je u tegen zegt. Ondanks dat ik door de relaxte zithouding en het brede stuur direct de baas ben over de BMW, of in ieder geval in die waan wordt gelaten, ben ik toch extra voorzichtig. Maar toch, ik merk dat de gasrespons erg ‘gentle’ is en het karakter van de motor me met elke meter  meer en meer doet denken aan een Grote Vriendelijke Reus in plaats van een angstaanjagende patser. Totdat ik de snelweg oprij en eens, wederom voorzichtig maar wel resoluut, de gaskraan opendraai. Alle zintuigen maken direct overuren; m’n oren worden spontaan verliefd op het magnifieke geluid dat uit de Akra komt, overal in m’n lichaam voel ik de trillingen van de dikke boxer twin en m’n ogen moeten even wennen aan de hoeveelheid éxtra informatie die zo’n versnelling met zich meebrengt. Het geluid is echt een verhaal apart en moeilijk te beschrijven. Toen ik ‘vroeger toen ik klein was’ het geluid van een motor probeerde na te doen leek dat altijd op iets van: “Bwooooaaap bwooooaaap”. Dat leek alleen totaal niet op het geluid dat menig motorfiets maakt maar ik kan zeggen dat ik de eerste fiets heb gevonden: de R nineT. Ik kan me voorstellen dat een naderende lawine ongeveer hetzelfde onheilspellende kabaal maakt, absoluut een kippenvel momentje. De acceleratie is dat zeker ook, geef een dot gas terwijl je 130 km/u rijdt in de zesde versnelling en de BMW gaat ervandoor alsof de duivel zelf op z’n hielen zit met als gevolg dat de teller binnen no-time de 180 km/u aantikt. De teller die trouwens een echte teller is, zoals 'vroeger', met tussen de kilomterteller en de toerenteller een goed afleesbaar display met info zoals verbruik, dagteller en odo. Aangezien ik op de R nineT op 0,0 bescherming tegen de elementen (lees: regen) kan rekenen, voel ik de regen door m’n pak stromen en besluit ik dat het voor nu even genoeg is. Bij werkelijk élk toerental is er zoveel vermogen voorhanden dat gas geven door de dubbele beloning van enerzijds een mega acceleratie en anderzijds een prachtig geluid zeer verslavend is. En die regen dondert me helemaal niet want zoals het een echte junk betaamt heb ik m’n ‘fix’ koste wat het kost nodig.

Als ik zeg dat de regen me helemaal niet dondert lieg ik wel een beetje want het grootste nadeel ervan is dat ik niet optimaal het bochtengedrag kan testen. En als ik dan toch compleet eerlijk ben moet ik zeggen dat het me enigszins frustreert want wat ik nu al merk is dat ik wat dat betreft echt wat mis. Doordat de cilinders horizontaal geplaatst zijn ligt het zwaartepunt van de R nineT laag, zeker als je nagaat dat er daarboven gewoon niet zoveel meer is. Daar draait het tenslotte ook om op deze BMW, het gaat puur om het rijden zelf en de rest is bijzaak. De eenvoud waarmee bochten aangevallen kunnen worden, zelfs in de stromende regen, geeft aan hoe makkelijk en hoe licht de R nineT te berijden is. Mijn eerste ingeving “klaar voor de aanval” blijkt te kloppen! Bovendien geeft ‘ie daarbij veel vertrouwen en dankzij het standaard ABS en de goede doseerbaarheid van de Brembo’s zal een noodstop nooit een probleem zijn. Over bijzaken gesproken; de BMW’s die wij tot nu toe hebben mogen testen zaten tjokvol elektronica om van alles en nog wat bij te houden maar niets van dat alles op de R nineT. Hier gaat het puur om het motorrijden en de BMW is dan ook enkel uitgerust met ABS. En als ik eerlijk ben heb ik helemaal niet het gevoel dat ik al die elektronica nodig heb. Een punt van kritiek is het geluid dat de Akrapovic produceert want op den duur is het érg luid en een zondagje over de dijkjes knallen zal geheid zorgen voor gefronste wenkbrauwen van mede-weggebruikers. Voor wat betreft het verbruik vind ik 1:18 behoorlijk netjes en dankzij de tankinhoud van 18L is een actieradius van 300+km mogelijk, wat ik óók netjes vind voor dit slag motoren.


Conclusie

De BMW R nineT, naar mijn bescheiden mening een prachtige motorfiets die ook nog eens uitstraalt én waarmaakt dat ‘ie is gemaakt voor één ding: rijden. Het concept dat je af-fabriek je eigen motor al kan ‘customizen’ is ontzettend slim van BMW aangezien een groot deel van de kopers dat uiteindelijk toch wel doen. En dat kontje, ik vind het in combinatie met de enkelzijdige swingarm een prachtig gezicht. Zoals we gewend zijn van BMW is dat kontje, de ‘monoseat’, echter wel een optie maar ik vind dat deze optie de motorfiets compleet maakt. Het kontje is overigens in twee varianten verkrijgbaar: als Solo en als Sport. Bij de Solo variant blijft het achterste frame intact waardoor het zitvlak voor een eventuele passagier gemonteerd kan worden maar bij de Sport variant wordt dat wat lastiger aangezien datzelfde frame dan wordt verwijderd. Het mooie van de mogelijkheid om je eigen motor af-fabriek te ‘customizen’ is dat al deze opties los van elkaar verkrijgbaar zijn en je dus niet direct aan een pakket vastzit. Met een nieuwprijs van €16.800,-, geweldige rij-eigenschappen en dito design is de R nineT met recht een droommotor!

Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK