Kawasaki Z800e ABS test: Cool rijden op 35kW met je A2 rijbewijs

20-06-2014

Sinds begin van dit jaar mag je als je 20 jaar bent, direct voor het A2 rijbewijs gaan. Voor wie een motor wilt aanschaffen in dit segment komt Kawasaki met de Z800e. De e is namelijk het broertje van de bestaande Z800 en beschikt over 70kW, waardoor ‘ie op 35 kW gezet kan worden en perfect binnen het plaatje past van de jongere/beginnende bestuurder.

Met deze test in het vooruitzicht claimde ik bij mijn collega’s meteen deze motor. Het design spreekt me namelijk erg aan en ik wilde graag ontdekken of het goede design ook gehoor kon geven aan goede rijeigenschappen…

Een opvallende verschijning

Over smaak valt niet te twisten zeggen ze altijd, om dit te testen stuur ik de motor naar de boulevard in Zandvoort  tijdens de eerste ‘’echte’’ zomerse week in Nederland. Ik zet de motor langs de boulevard en ga zelf op een afstandje zitten om te kijken wat het met de voorbijgangers doet. En de Z800e doet wat ‘ie moet doen, voorbijgangers verdraaien hun nek bijna bij het voorbij lopen en veel blijven toch even staan om ‘m eens goed te bekijken. Zeg nou zelf, de strakke lijnen, kleurencombinatie, seatcover en de Akrapovic demper trekken gewoon je aandacht. Als je de motor van wat dichterbij gaat bekijken zie je dat de Kawasaki ontwerpers ook oog voor detail hebben gehad. We hebben hier te maken met de Z-familie en dit word je niet alleen duidelijk door de letters aan de zijkant van de motor, maar als je de motor van achteren bekijkt zie je dat de achterlichten (LED) in de vorm van een Z zijn gemaakt, welke oplichten bij het remmen. Het dashboard is in drie vlakken verdeeld, is overzichtelijk en geeft duidelijk de informatie weer. Je beschikt in het midden over de toerenteller, rechts de snelheid & benzinemeter en links de odometer, tripmeters, klok en de temperatuur van het blok. Het enige wat ik hier mis is de gearindicator, aangezien ik dit toch altijd een makkelijk hulpmiddel vind voor de beginnende bestuurder. Met de rempartij is het op het oog ook dik in orde met een dubbele ‘wave’ schijfrem voor en een enkele achter, uiteraard voorzien van ABS. De koplamp heeft deze naked een ‘’agressieve’’ uitstraling en zorgt ervoor dat je er niet onopgemerkt omheen kunt.

Gas op die lolly

Na heerlijk in het zonnetje te hebben gezeten is het nu toch echt tijd om mezelf weer in het pak te hijsen en te zien of de goede ‘’looks’’ zich ook vertalen in de rijeigenschappen. De sleutel in het contact, kwartslag draaien en met een druk op de knop start deze viercilinder zonder slag of stoot. Het blok klinkt bijna rustgevend wanneer de Kawa stationair loopt. Het geluid uit de uitlaat is mooi, maar niet overweldigend en stiekem had ik hier iets meer van verwacht… Ach dit is ook zo op te lossen door de DB-killer los te schroeven en je beschikt over net even iets meer herrie, ik houd ervan!

Vanaf de eerste meters heb ik het gevoel dat ik ‘’in control’’ ben. De Z800e laat zich gemakkelijk besturen en doet wat jij wilt. Dat ik hier te maken heb met een 35kW versie valt in eerste instantie dan ook niet direct op. Het vermogen bouwt zich vanaf onderin goed op en trekt zich geleidelijk door naar de top van de toerenteller. Het enige waaraan je het merkt is dat je de gashendel maar zo’n 3 centimeter open kunt draaien en dat je na de 6000 toeren niet nog even een finale kick krijgt. Maar hier wen je snel aan en na een paar bochten denk je hier niet eens meer over na. Wat zeg ik, als je net van je lesmotor afkomt heb je het gevoel dat je een flinke upgrade hebt gehad. Een sprintje van 0-100 deed ik in 6 seconden en hiermee trek je bijna alle snelle sportauto’s voor het stoplicht eruit. Dit is toch wel gaaf, zelfs als je geen vol vermogen motor hebt! Dit laat ook meteen zien dat je niet veel meer vermogen nodig hebt, ik bedoel waar kun je dit nou gebruiken? Natuurlijk, ik hoor je denken; ‘meer is leuker’, maar wat doe je ermee… Met een topsnelheid van 180+ is meer dan voldoende om je rijbewijs kwijt te raken. Daarbij, aan het einde van je A2 periode kun je de ECU-module weer laten vervangen en dan beschikt deze Z800e over het volle vermogen van 70 kW (95 paarden krachten) onder je kont!

Ok, we hebben voldoende koppel, een motor die als een huis op de weg ligt en een goede rempartij, dit moeten de juiste ingrediënten zijn voor het betere bochtenwerk. Van mijn collega kreeg ik de tip om eens richting het nieuwe knooppunt de Hoek te rijden, heerlijk nieuw asfalt en een paar mooie bochten. Hij heeft niets teveel gezegd en ik moet zeggen, de Z800e voelt zich hier helemaal thuis. Met relatief veel grondspeling, het feit dat we op de openbare weg zijn en het redelijk druk is weerhoud mij ervan om het uiterste van deze machine te vragen. Dit kan absoluut door het vertrouwen wat hij je geeft, echter(natuurlijk weet jij net zo goed als ik dat je dit het best kan doen op het circuit of een afgesloten terrein om problemen met de politie te voorkomen), het blijft iedere bocht genieten en je hebt geen moment het gevoel dat de motor iets zou doen wat jij niet wilt. Geef ‘m een lijn en hij zal zich er vol overgave aan houden tot het moment dat jij ‘m er weer uit trekt. Vol gas naar de volgende bocht en de goed doseerbare rempartij zorgt ervoor dat je weer voldoende afgeremd bent om de volgende bocht in te snijden. Mocht je onverhoopt toch een keer te hard in je remmen knijpen dan neemt het ABS-systeem het van je over en zorgt ervoor dat je veilig en gecontroleerd afremt.

In het stadsverkeer laat deze Kawasaki ook zien dat hij z’n mannetje staat. Het soepele blok kan ook ‘’lazy’’ bereden worden en zal zich ook niet laten horen als je 50 km per uur in z’n 5 rijdt. De sportieve vering (voor niet instelbaar, achter in zeven standen traploos te verstellen) heeft me veel plezier gegeven bij het bochtenwerk, maar als je over klinkerweggetjes rijdt voel je toch wel veel trillingen. Dit valt bij mij onder het kopje ‘’geven en nemen’’. Genieten van het scherpe bochtenwerk en wat minder comfort op de klinkerweggetjes.

   

Conclusie

Je zit hoog en je hebt een goed overzicht, maar tegelijkertijd een sportieve houding wat naar mijn mening een ideale combi geeft voor het betere tourwerk door de Pyreneeën of te blaffen over het circuit. Toch zul je wel rekening moeten houden met het verbruik, want met een gemiddelde van 1:16 lust ‘ie wel een slokje als je dit vergelijkt met de standaard A2 motoren! Rijd je in de stad zul je wel merken dat de stuuruitslag van de Kawa wat klein is en je ook niet zo snel even kunt keren (op de plaats). De spiegels zijn mooi afgewerkt en geven duidelijk zicht naar achteren en dit vind ik een absoluut pluspunt. Bij veel motoren blijkt dit toch nog lastig, een goed design en goed zicht. Met een prijs van €8990,- zullen de meeste A2-rijders flink moeten sparen, maar het is dan wel zeker dat je een van de coolste 35kW* motoren van dit moment in bezit hebt met een charismatische uitstraling en goede rijeigenschappen. En door na je A2 periode je ‘’kitje’’ eruit te halen heb je weer een ''nieuwe'' motor waar je nog vele jaren plezier van zal hebben. Ik heb dan ook absoluut genoten op deze Z800e op 35kW en heb 'm met moeite weer ingeleverd bij Kawasaki!

        

*Het inbouwen van een 35kW kit verschilt in prijs per dealer, maar zal over het algemeen +- €100,- kosten.

Tekst:: Jeroen
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2014


 

 

 

 

 

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK