MV Agusta 675 Brutale test: Bruut design voor het A2 rijbewijs!

21-06-2013

De dag dat de motor opgehaald kon worden kwam het met bakken uit de hemel. Maar dat mocht de pret niet drukken, want ik had er zin in. Een MV Agusta! En dan ook nog één die speciaal voor Brikkels is afgesteld op 35 KW, om deze optimaal te kunnen testen. Zeg nou zelf, van dit Italiaanse design  wordt je gewoon warm al regent het nog zo hard.

De eerste indruk was al goed. We werden goed ontvangen bij de importeur van MV (Motomondo B.V.) en zagen direct verschillende Agusta’s op een rijtje staan. Die van ons stond helemaal startklaar en we kregen nog even netjes uitleg over de 4 verschillende rijmodi die je kunt instellen. Hierbij krijg je de keuze uit: Sport, Normaal, Regen en Custom. Ook beschikt de Brutale 675 over acht stappen Traction Control, zo kun je instellen hoe snel deze moet ingrijpen. Bij het wegrijden werd toch nog even benadrukt dat er op dit model geen ABS zit, dit waarschijnlijk gezien de regenachtige weersomstandigheden.

Bekijk je de motor van een afstandje dan kun je niet heen om de 3 uitlaten welke aan de zijkant van de motor bevestigd zitten. Dit is een prachtige eyecatcher, samen met de enkelzijdige swingarm wat echt een handelsmerk is van MV Agusta. Eenmaal plaats genomen op de motor voelde je meteen dat dit een Spartaanse motor is. De benen worden in een sportieve houding gedwongen maar zelf zit je toch nog vrij rechtop en daardoor wordt het rijden geen moment oncomfortabel. Als je op de startknop drukt klinkt er een heerlijk rauw geluid uit de uitlaten en weten we zeker dat de motor er net zoveel zin in heeft als wij. Eindelijk de weg op om de Brutale het vuur aan de schenen te kunnen leggen. De naam, Brutale, Italiaans voor brutaal, past perfect bij deze motor. Zonder negatieve bijbedoeling is de Brutale met zijn naam direct perfect omschreven; bruut! Hij voelt rauw aan en is klaar om vol gas te gaan. Onbedoeld balanceert je rijbewijs hierbij geregeld op het randje.

Wat gelijk opvalt tijdens de eerste kilometers is dat de schakelaar voor de knipperlichten onder de schakelaar van de claxon zit. Normaliter is dit andersom, het is even wennen, maar in de loop van de dag merkte ik dat het eigenlijk wel heel prettig is, want het zit ter hoogte van je duim waar je ‘m tijdens het rijden hebt rusten. Het volledig digitale dashboard geeft veel informatie weer. Zo beschik je over een gear indicator en een indicator die aangeeft in welke mapping de motor zich bevindt (sport, rain, normaal of custom). Verder is er ook nog een klokje te vinden op het display, maar deze is eigenlijk net te klein om het makkelijk af te kunnen lezen. Ook is te zien in welke stand de Traction Control staat en deze is tijdens het rijden aan te passen. Een benzinemeter heeft deze sterke driecilinder niet, maar uiteraard wel een benzinelampje, die oplicht wanneer het tijd is om te tanken.

Het is wel even leuk om terug te komen op de optie ‘custom’ in de ‘mappingmode’. Op deze manier kan je een aantal aspecten van de motor naar eigen smaak instellen zoals: gasrespons, toerenlimiter, maximale koppel en de reactie van het blok. Dit is wel een heel gaaf extraatje om de motor nog meer eigen te maken.

De MV Agusta Brutale 675 maakt geen gebruik meer van een gaskabel maar de hoek van je gashendel wordt gemeten door het ride by wire systeem. Aan de hand daarvan wordt bepaald hoeveel benzine wordt ingespoten in de drie cilinders. Dit is even wennen, maar daarna kun je gas geven zoals je dat gewend bent en genieten van het vermogen.  Helaas is de afstand in het schakelen tussen versnelling 1 en 2 net iets te groot, waardoor je regelmatig in z’n vrij zit. Ondanks de begrenzer die ingrijpt bij ongeveer 8000 RPM heb je vooral in de eerste twee versnellingen het gevoel dat je gelanceerd wordt. Dat begrenzen gebeurd overigens slechts door een nieuwe ECU ‘mapping’ te uploaden bij de dealer. Vervolgens aanmelden bij het RDW en je mag je MV Agusta officieel beteugelen met je A2 rijbebewijs. Wat er nu eigenlijk gebeurd is? Het motorvermogen wordt lineair  gereduceerd en ook wordt de motor begrenst op 8000 RPM. Op deze manier heb je niet meer alle paarden tot je beschikking, maar blijft het blok soepel lopen. Desalniettemin heb je meer dan voldoende power, want zonder ook maar enige moeite trek je ‘m door naar de 150 km per uur. Hier grijpt de begrenzer in en zorgt ervoor dat de motor niet harder kan. Op deze manier blijf je binnen de perken van de 35 kW eisen.

Deze Italiaanse schone is een meester in het bochtenwerk. Dit komt mede door de strak geveerde motor en het Trellis buizen frame wat er ook nog eens gelikt uitziet. Zonder enige moeite stuur je een bocht in. Je hoeft alleen maar te kijken en hij gaat! En doordat de motor genoeg koppel onderin heeft, kun je gecontroleerd, maar met veel power de bocht uit accelereren. Om ervoor te zorgen dat je telkens weer je lievelingsbocht nóg sneller uitkomt heeft MV Agusta op zijn nieuwe driecilinder reeks het MVICS (Motor and Vehicle Integrated Control System) geintroduceerd. Dit systeem zorgt ervoor dat door middel van sensoren alle mogelijke informatie verwerkt en op elkaar afgestemd wordt.

Dezelfde strakke vering die zorgt voor de meesterlijke stuureigenschappen is helaas minder comfortabel in het stadsverkeer en hier voel je dan ook ieder hobbeltje in de weg. Ook op de remmen heeft MV kosten noch moeite gespaard. Brembo staat bekend om de krachtige remmen die ze produceren en dat is bij de MV Agusta geen uitzondering, je staat in mum van tijd stil maar toch zijn ze goed doseerbaar en verrassen ze je niet. Dit geeft je een zeker gevoel maar nodigt ook uit om steeds later voor een bocht aan te remmen, dat is nou eenmaal het karakter van deze motorfiets. Met deze rijstijl hoef je niet je route uit te stippelen van benzinepomp naar benzinepomp maar met een gemiddelde van 1:17 is de motor niet  heel zuinig. Maar ach, daar krijg je wel een hoop plezier voor terug!

Met een prijs van 10.490,- euro is deze voor het A2 rijbewijs hoog geprijsd. Uiteraard moet dit in perspectief geplaatst worden want je krijgt hier wel een heleboel motor voor terug met een bak technologie aan boord. Daarnaast, mocht je 2 jaar je A2 rijbewijs in bezit hebben dan kun je door simpelweg de ECU ‘mapping’ aan te passen bij een dealer, je eigenaar noemen van een MV Agusta Brutale 675 voor het A rijbewijs. Als je deze motor tussen de andere merken van dit kaliber zet, is de motor heel scherp geprijsd. Dus ben je op zoek naar een motor met veel pit tijdens je A2 periode en die ook voor je klaar staat na die tijd? Dan is dit een absolute aanrader waar je veel plezier van zal hebben en die bovendien ook nog eens een echte ‘head turner’ is!

   

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2013

Klik hier voor de technische specificaties




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK