BMW F800 GT test: Sportief touren, ook met het A2 rijbewijs

30-05-2014

    

Nadat ik met moeite de F700GS weer had ingeleverd bij BMW, stond er gelukkig een nieuwe persfiets voor mij klaar. Ditmaal heb ik te maken met de F800 GT. Dit is de opvolger van F800 ST en moet alle negatieve verhalen over de zithouding doen verdwijnen. Zoals ik iedere test eigenlijk doe, begin ik een rondje rondom de motor. Ik moet zeggen, deze doet mij denken aan mijn eerste motor, een CBR 600F. Ja hij is een stukje groter en grover, maar het idee is hetzelfde; een sportieve tourmotor. Ik heb mooie herinneringen aan mijn CBR, dus hopelijk heb ik deze herinneringen na deze test ook aan de BMW.

Rijden met speels gemak

Van deze motor hoef je geen onwijze krachtexplosie te verwachten, maar met voldoende koppel vanuit onderin bouwt het vermogen zich geleidelijk op. Je hebt dan ook 90 pk (66kW) tot je beschikking. De F800 GT is in 35 kW versie verkrijgbaar en dan heb je 48 pk (35kW) tot je beschikking! Beide gevallen zijn ideaal voor de beginnende of heropstappende motorrijder.  Om verwarring te voorkomen, dit is niet hetzelfde blok die we terugvinden in de F700 GS en de F800 GS. Deze is namelijk riem aangedreven en daardoor is het een compleet ander blok, ondanks hetzelfde bouwprincipe. Doordat deze riem is aangedreven reageert ‘ie wat heftiger en directer op het gas als je dit vergelijkt met een ketting aangedreven motor. Dit merk je zodra je de naald boven de 4500 toeren houdt, op dat moment is het gasrespons bij een en dezelfde snelheid gevoelig en krijg je af en toe het gevoel dat de motor de hik heeft, doordat je maar een klein beetje aan de gashendel hoeft te draaien en de motor wilt er direct van door. Dus als je bijvoorbeeld door de file of rustig door de stad rijdt, houd dan de naald onder de 4500 toeren, dan is er niets aan de hand en kan je rustig doorrijden. Het voordeel van een riem is wel dat deze meer onderhoudsvriendelijker is dan een ketting. Deze hoef je niet te smeren en vergt minder onderhoud dan een ketting. Wat nog een mooie bijkomstigheid hiervan is, is dat de zijkant van je motor ook mooi blijft blinken zonder alle vettigheid aan de zijkant. Hierdoor komt de enkelzijdige swingarm bij deze GT nog beter tot z’n recht.


Wil je dan toch een keer echt gas geven, dan kun je dit ook overlaten aan de BMW. Zoals ik al eerder zei wordt het vermogen geleidelijk aan opgebouwd en kun je de motor in een ruk doortrekken naar de 200 km/per uur. (Tijdens deze test heb ik te maken met de standaard GT en niet de 35kW versie, deze topsnelheid zal iets lager liggen, maar hard zat voor in Nederland). Ik was onder de indruk hoe soepel dit ging en hoe het ruitje z’n werk doet. Je zit goed uit de wind en hebt bijna geen turbulentie rondom je helm. Het is weliswaar geen racer, maar je kunt wel volledig achter het ruitje duiken om zo volledig uit de wind te zijn en net die laatste paar kilometer per uur erbij te snoepen.

Lange tourtochten zijn geen probleem door de goede en comfortabele houding. Je zit iets naar voren waardoor je een semi sportieve houding aanneemt, maar je hebt geen drukkend gevoel op je polsen. Ook vallen de benen precies op de daarvoor bedoelde plaats tegen de tank aan. Dit is niet de echte tank want deze zit bij dit model achterin.

Met speels gemak kan je deze motor je wil opleggen en hij laat zich gemakkelijk iedere bocht insturen zonder dat je het idee krijgt dat deze van z’n lijn af wilt wijken of de bocht in wilt vallen. Het geheel zorgt voor een goede combi van sportiviteit en comfort. Ja, als ik op deze F800 GT aan het rijden ben zie ik het plaatje al helemaal voor me. Mooie vrouw achterop en op naar de bochtige wegen in Andorra! De passagier zul je namelijk tijdens deze reis ook niet horen klagen, want deze heeft de beschikking over een fijne zetel. Ook al ben je bepakt en bezakt dan hoef je je geen zorgen te maken tijdens het aanremmen van een bocht, want je hebt de beschikking over een dubbele schrijfrem voor en in combinatie met de ABS geeft dit een zeker gevoel. De rempartij hapt niet en laat zich ook gemakkelijk doseren, je kan er goed je gevoel in kwijt.

Opties te over

Zoals we dat gewent zijn van BMW is deze persmotor weer uitgerust met allerlei technische snufjes, uiteraard bij BMW wel optioneel behalve de ABS, deze is tegenwoordig standaard. Waarom optioneel? Simpel gezegd, omdat je zo met minder budget wel een goede en complete motor kunt aanschaffen. Wil je dan toch nog meer, tsja, dan zul je toch even over de brug moeten komen met wat extra centjes. Kies je bijvoorbeeld voor het Safety pack (€820,-), dan kan je de volgende opties bedienen via de knoppen op het stuur:

  • ESA (Electronic suspension adjustment) Door een druk op de knop kan je de demping van de achterveer veranderen. Je hebt dan de keuze uit: Normaal, Sport en Comfort.
  • Het RDC-systeem (bandenspanningcontrole) laat zien wat de actuele bandenspanning is en wanneer deze niet voldoende is of snel afneemt gaat er een waarschuwingslampje branden.
  • Als laatste heb je dan nog het ASC (automatische stabiliteitscontrole), kort gezegd is dit tractioncontrole. Hierdoor heb je geen slippend achterwiel meer en is er een efficiëntere krachtoverbrenging onder alle weersomstandigheden.

Dat was pakket 1, of heb je toch liever pakket 2, of wordt het en en?

Pakket 2 (€535,-) is het comfort pakket. Hievoor krijg je:

  • Verwarmbare handvatten
  •  Boordcomputer
  • Middenbok
  • Kofferdrager link/rechts.

En zelfs dan zijn we nog niet klaar, maar de rest kan je beter zelf bekijken mocht je overgaan tot koop van een BMW motor.

Ik moet zeggen, zonder al deze snufjes geeft de BMW F800 GT standaard al veel vertrouwen en heb je al die extra’s niet perse nodig. Het is het personaliseren van jouw motor en bij BMW kan je je helemaal uitleven wat dat betreft. Het is naar mijn mening ook goed dat BMW hierop inspeelt, want tegenwoordig wilt niemand meer hetzelfde als zijn of haar buurvrouw/buurman. Naast al deze extra’s had ik toch liever gezien dat ze wat extra aandacht hadden besteed aan de kilometerteller. In eerdere testen heb ik dit ook al aangegeven en is wat dat betreft dan een beetje muggenziften, maar onder de 70 km/per uur is deze niet duidelijk afleesbaar en dit is zonde. Want het complete dashboard voorziet je van alle informatie die je nodig hebt en is duidelijk.

Conclusie

Hierbij kan ik kort en krachtig zijn. BMW heeft hier een ideale tourmotor neergezet voor een goede prijs: € 11.850,-. Mooie strakke lijnen met oog voor detail. Het haakse ventieldopje bijvoorbeeld, waardoor je met groots gemak je banden op kunt pompen. Naast het uiterlijk is het intern ook allemaal dik in orde en met een verbruik van 1:21 kan je rustig een vakantie naar Andorra plannen. Na al deze ervaringen moet ik dan ook bekennen dat ik blij verrast ben. Doordat de GT, zoals ik in begin zei, me aan mijn CBR liet denken maar dan wat grover en groter, was ik bang dat deze zich ook zo zou gedragen. Maar niets is minder waar! De BMW F800 GT is ondanks zijn grote zeer wendbaar en laat zich ook zo besturen. Mocht je veel woon/werkverkeer rijden of vaak met de motor op vakantie gaan, dan heb je door zijn onderhoudsarme riem en comfort een ideale motor tot je beschikking, welke ook af en toe nog wel eens flink uitgelaten wilt worden! Ik kan dan ook wel concluderen dat deze BMW mij blij verrast heeft en zeer veelzijdig is. Heerlijk touren of sportief rijden, het kan allemaal. Alleen het offroad gedeelte moet je maar aan een van zijn broertjes uit de GS-familie overlaten…

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2014

 

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK