KTM 125 Duke ABS test: 'Ready to Race'

13-06-2013

Wij als Brikkels kunnen ons helemaal vinden in de strategie van KTM. Namelijk het motiveren van jongeren door het bouwen van coole motoren in de lichte rijbewijscategorie. En als ze eenmaal op deze motor hebben gereden, zullen ze besmet zijn met het motorvirus.

Direct na het overhandigen van de testmotor moest er nog even getankt worden. Eldert van KTM stelde direct voor om even met mij mee te rijden om de motor vol getankt aan mij mee te geven. Nog geen twee seconden later reed Eldert een kleine 200 meter voor mij en kon ik er meteen volle bak tegenaan. Vol gas over de dijkjes, onverharde wegen, en zandweggetjes kreeg ik meteen de KTM beleving mee. Een motor is om plezier mee te maken. De KTM 125 Duke ABS is hier een perfect voorbeeld van. Voor me zag ik Eldert plezier maken met stoppies en wheelies aan toe. Wie zegt dat 125 cc saai is?!

 

 

 

 

 

 


Nadat Eldert de motor had volgetankt kon ik alleen mijn weg terug naar Haarlem vervolgen. 145 Km snelweg was niet iets waar ik naar uitzag op een 125cc motor. Toch ging het redelijk goed en verbaasde ik me erover dat ik af en toe zelfs op de linkerbaan te vinden was. Het is duidelijk geen motor voor de snelweg en lange afstanden zijn niet ideaal, maar op het moment dat het moet ben je met de 125 Duke geen gevaar op de weg. De topsnelheid (wind mee, plat op de tank) was 126 op de teller en dat is op veel Nederlandse wegen voldoende. Bij de meeste 1 cilinders trilt de motor onder je kont vandaan, maar de KTM blijft relatief rustig en soepel lopen. De 145 km terug naar huis zijn dan ook voorbij gevlogen zonder enig ongemak.

Naast de snelweg we hebben de motor getest op dijkweggetjes, ’’offroad’’ en de B-wegen. Tijdens het rijden kan je een constante glimlach niet onderdrukken… Vol gas door de bochten, tijdens het remmen een achterwiel in de lucht en met het optrekken het voorwiel van de grond. De KTM 125 Duke is een speelmachine. Door zijn relatief lage vermogen geeft de motor je het gevoel in totale controle te zijn en dit is voor beginnende motorrijders een absoluut pluspunt. Ook in de stad is het met deze kleine Duke heerlijk scheuren en pakten we deze week voor zelfs de kleinste stukjes de motor waar we normaal de fiets voor zouden gebruiken. Ondanks het vermogen win je het gemiddelde stoplicht sprintje met gemak en is het geen probleem om mee te komen met het verkeer.

Wat uiterlijk betreft straalt de KTM 125 Duke uit wat de cockpit je vertelt op het moment dat je het contact om draait; de motor begroet je met de woorden ‘ready to race’. Het feit dat de km teller dan van 0 naar 200 gaat is een beetje overdreven maar het is goed om te weten dat de teller in ieder geval klaar is om de 199 km per uur aan te tikken. De afwerking van de motor is stijlvol en voelt degelijk en betrouwbaar aan. De knipperlichten (normaal gesproken het eerste dat vervangen wordt na aanschaf van een motor) zijn onopvallend aanwezig en mede hierdoor heeft de motor een strak uiterlijk. Het feit dat je demper onder de motor verwerkt is draagt bij aan  dit strakke voorkomen. Ook voelt de motor groot aan, je kan hier als volwassen man/vrouw van rond de 1.80m prima op zitten zonder een opgevouwen gevoel te krijgen.

Tijdens een uitgebreide dag testen moet er natuurlijk ook geluncht worden, daarvoor hadden we een toepasselijk restaurant gevonden waar we alle details eens goed konden bekijken.

De cockpit is uitgebreid en duidelijk leesbaar. KTM heeft zelfs de handbediening voor de lichten en de startknop uitgerust met lichtjes zodat ze in het donker nog steeds goed zichtbaar zijn. Op het scherm van de cockpit geeft de KTM alle nodige informatie weer. Zo is naast de snelheid ook het aantal toeren en je gemiddeld verbruik af te lezen. Ook de toevoeging van een gearindicator is een praktische toevoeging en een shiftindicator  is een leuk extra’tje maar lastig te zien wanneer je er niet op let. De toevoeging van een benzinemeter is bijna een overbodige luxe ,want met een gemiddeld verbruik van 33 km/L en een tankinhoud van 11 liter kun je zonder zorgen onafgebroken blijven doorrijden met je maten.

De zithouding is hard maar ook dit past weer prima in het ‘ready to race’ plaatje dat KTM voor ons wil schetsen. Op dijkweggetjes met behoorlijk wat hobbels ga je flink tekeer maar gek genoeg totaal niet storend. Je hebt hierdoor wellicht meer ‘feeling’ met het wegdek en dit geeft een vertrouwd gevoel.

Je merkt duidelijk aan de gasrespons dat deze motor niet gemaakt is om langzaam te rijden. Onder de 4000 toeren is het alles of niets en dat is wat deze motor ook haar charme geeft. Daarboven rijdt hij als een zonnetje en heb je echt het gevoel dat je deze motor je wil kan opleggen. Je kan hem heen en weer smijten zonder moeite en de motor reageert direct. Het beste is echter om de motor boven de 7000 toeren te houden zodat je het volle vermogen tot je beschikking hebt en je daar optimaal van kan genieten.

Een ander minpuntje is de standaard. Om de motor op de standaard te zetten moet je je voet achter het voetensteuntje langs wurmen. Nu is dit niet echt een probleem als je deze handeling met je motorlaarzen probeert, maar als je na een stadsritje op je afgetrapte sneakers de standaard uit probeert te klappen dan schaaf je geregeld je enkels open aan het voetensteuntje. Wellicht is dit gewenning maar desalniettemin is dit een terugkerende ergernis geweest afgelopen week tijdens het testen. Buiten dit minpuntje is de afwerking erg goed en valt er weinig op- of aan te merken aan deze 125 Duke.

In de communicatie vanuit KTM kan het niet vaak genoeg gezegd worden. De 125 Duke heeft als enige in zijn klasse ABS (Anti Blokkeer Systeem). Dit geeft een zeer veilig gevoel bij het remmen en je kan relatief eenvoudig met volle kracht in de remmen knijpen zonder onderuit te schuiven. De ABS is meer dan een marketing tool en dit geeft de motor zeker een streepje voor ten opzichte van zijn concurrenten.

 

 

 

 

 

 

 

Al met al krijg je veel waar voor je geld als we kijken naar de afwerking en de opties, zoals bijvoorbeeld het standaard ABS waar de KTM over beschikt. Maar met een prijskaartje van € 4.449,- is de 125 Duke wel iets duurder dan zijn concurrenten. Desalniettemin is dit voor de beginnende motorrijder een absolute topper waar je veel plezier van zal hebben waar je ook rijdt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst: Dennis, Hugo
Foto's: Brikkels
Bouwjaar: 2013

Klik hier voor de technische specificaties.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK