Yamaha YZF-R125 test: Vlijmscherpe 11kW racemotor

23-05-2014

Goed, je bent 18 en je mag eindelijk beginnen met rijlessen om dat felbegeerde A1 rijbewijs te halen. Misschien heb je zelfs een (schakel)brommer gehad en ben je nu toch wel echt toe aan het betere werk. Sinds het invoeren van het nieuwe systeem voor rijbewijzen is het aanbod van motoren van de lichtste categorie in Nederland drastisch vergroot. En dat is mooi. Want ik denk niet dat ik enkel voor mezelf spreek als ik zeg dat motoren simpelweg tof zijn, en dan doel ik met name op de racemotoren. Dit slag motoren doet mij, en ik denk dat ik wederom niet enkel voor mezelf spreek, denken aan snelheid, spektakel, pitgirls en alles wat nog meer bij de racerij komt kijken. Van die aspecten wil ik natuurlijk wel wat voelen en van die pitgirls stiekem ook. Het bloed kruipt waar het niet kruipen kan en de opspelende hormonen moeten we zeker niet uitvlakken.

First world problems

Maar goed, nu ben je 18 en je hebt eindelijk je motorrijbewijs in je zak, evenals wat knaken die je hebt weten te sparen. Waar ga je die zuurverdiende euro’s aan uitgeven? Ondertussen zijn er zóveel 125cc motoren dat er in elk genre wel iets te vinden is. Allroad, sport, naked, noem maar op. “U vraagt, wij draaien” denken de motorfabrikanten en ik kan ze geen ongelijk geven. Makkelijker wordt dat voor de consument, in dit geval de beginnende bestuurder, echter niet. ‘First world problems’ zullen we maar zeggen. Als we het ‘probleem’ rationeel bekijken zou je het best een lijstje kunnen met maken met daarop zaken zoals comfort, uiterlijk, verbruik, gevoel etc. om vervolgens testritjes te maken en op die manier tot de beste keuze te komen. En niet te vergeten natuurlijk; www.brikkels.nl checken voor de reviews! Maar het grootste deel van dat lijstje zal direct door de plee gespoeld kunnen worden vanwege het uiterlijk en het gevoel, zoals ik zo-even beschreef. Zo makkelijk zijn, in ieder geval de meeste, mannen dan ook wel weer, ondergetekende incluis. En daar komt de Yamaha YZF-R125 om de hoek kijken!


Belofte maakt schuld

De Yamaha YZF-R125, samen met de Honda CBR125R en in mindere mate Aprilia RS125 en de hagelnieuwe KTM RC125, zijn dé motoren in het segment waar alles draait om snelheid, uiterlijk, snaarstrakke vering en messcherpe rij-eigenschappen. En pitgirls, laat ik die vooral niet vergeten. Ik zeg overigens mindere mate omdat met name Yamaha en Honda beiden een prachtige geschiedenis hebben met hun YZF en CBR reeksen. Honda lanceerde in 1992 de eerste CBR900RR ‘Fireblade’ en bracht daarmee een ware revolutie teweeg. 120 pk en 205 kg waren cijfers die direct werden bestempeld als ‘extreem’ en ‘too much’ maar Yamaha deed daar in 1998 nog een schep bovenop met de lancering van de eerste R1. Door de geschiedenis heen zijn beide bedrijven zeer succesvol geweest in de racerij en wanneer ik voor het eerst oog in oog sta met de R125 druipt het race DNA ervan af. Duidelijk geїnspireerd op de R6 kan ik niet anders likkenbaardend de kleinste YZF telg gadeslaan. Details zoals de luchtinlaat tussen de komplampen, lichtgewicht velgen met Y-vormige spaken, radiale remklauw, gave demper en upside-down voorvork maken dat ik me op het eerste gezicht kan vinden met de claim van Yamaha dat deze R125 “dé meest ultieme 125cc supersport’’ is. Dat belooft wat!

Vlijmscherp

Ik begin deze alinea door te bekennen dat ik behoorlijk moest wennen aan de zithouding. Gezien het feit dat het op het moment van schrijven ruim twee jaar geleden is dat ik mijn eigen supersport verkocht en ik sindsdien sporadisch op racemotoren heb gereden is het aanpassen geblazen. Het mooie van de R125 is echter dat ‘ie me vrijwel direct thuis laat voelen en dat is in mijn ogen een knappe prestatie van de ingenieurs van Yamaha. Mijn eerste punt van kritiek, en later zal blijken dat dat ook direct het laatste punt is, is dat het moment wanneer de koppeling aangrijpt ontzettend laat is. Er is behoorlijk wat loze ruimte en voor mensen met niet al te grote handen, waarvan ik er eentje ben, is dat niet ideaal. Verder kost het me welgeteld één bocht eer ik me vertrouwd voel met de Yamaha en dat is in mijn ogen een belangrijke eigenschap voor een fiets in het A1 segment. De gasreactie is erg soepel, het blok pakt mooi op vanaf de allereerste toeren en het zogenaamde bokken komt niet voor bij deze racer. En dus ga ik op zoek naar de eerste serieuze bocht om te kijken en te voelen hoe ‘ie zich houdt onder hellingshoek met het gas erop. Het vernieuwde knooppunt ‘De Hoek’ leent zich hier uitstekend voor en aangezien dit specifieke geval een rechterbocht betreft verplaats ik m’n rechterbil naast het zadel, zet ik de bal van mijn voet op het puntje van het stepje en probeer ik nog meer tips die ik gekregen heb tijdens circuitdagen toe te passen om het er zo professioneel mogelijk uit te laten zien.


Als ik dan nog een beetje rap die bocht door kom is dat natuurlijk mooi meegenomen en verrek, dat gaat écht makkelijk. Doordat de fiets slechts 140kg weegt doet ‘ie werkelijk alles wat ik wil maar zonder daarbij instabiel aan te voelen. Ik kan met recht zeggen dat de R125 messcherp is, eigenlijk precies zoals het uiterlijk al doet vermoeden. Direct denk ik terug aan al die uren waarin mijn collega’s en ik met vallen en opstaan, letterlijk, oefenden en oefenden om dat knie’tje aan de grond te krijgen en deze fiets lijkt zó’n grondspeling te hebben dat ik die poging hier niet ga ondernemen. Sinds een tijdje is de maximum snelheid op de A5 verhoogt tot 130km/u en dat komt goed uit want op deze manier is het onmogelijk met deze, of ieder andere A1 motorfiets, een snelheidsboete te halen. Met een topsnelheid van 127 km/u zal je zeker geen records verbreken maar voor m’n gevoel was de sprint van 0 naar 100 relatief gezien niets mis mee! Verder blijft het uiteraard oppassen aangezien de tussentijdse sprint van 100 naar 125 niet om over naar huis te schrijven is en het ‘even snel een vrachtwagen inhalen’ kan je wel vergeten. Ik weet het, iets met open deuren intrappen maar het moet gezegd worden.

Conclusie

Met een prijs van €4.999,- vind ik de R125 een vrij dure fiets. Je krijgt daarvoor wel wat extra’s tegenover bijvoorbeeld de Honda zoals een upside down voorvork, cool display, prachtige velgen en radiale remklauw. Én een heel vet design, laat ik dat vooral niet vergeten te benoemen. Overigens is het display te bedienen via een knop op de rechter stuurhelft, dus geen gehannes meer met knopjes op het display (behalve de reset knop van de tripmeters) en in mijn ogen geven details als dit aan dat Yamaha zich wilt onderscheiden van de anderen. De Yamaha is een echte ‘head turner’, het aantal mensen dat toch eventjes omkijkt om te zien wat daar nou rijdt is verbazingwekkend groot. Die eerdergenoemde remklauw zorgt trouwens, ondanks de enkele remschijf, voor een goede vertraging en ik heb dan ook geen enkel moment een tweede remschijf gemist. Wat, of eerder wie, ik wel gemist heb is mijn favoriete dame bij het tankstation want met een verbruik van 1:33 en een tankinhoud van 11,5L kwam ik daar niet vaak! Ik kan met zekerheid zeggen dat als ik m’n A1 rijbewijs net zou hebben gehaald en ik had €4.999,- over, ik nauwelijks om de R125 heen zou kunnen want het is écht een goede motorfiets waar je de eerste twee jaar veel plezier van zal hebben. En de looks zijn gewoon echt cool!


Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels
Bouwjaar: 2014

Klik hier voor de specificaties.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK